hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kjedelig å ri på tur?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Kjedelig å ri på tur?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 05/05/2005 :  22:26:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Ser flere debatter og innlegg om det å ri på tur...
Det som går igjen er ofte en negativ instilling til dette. Hva er så negativt med tur?

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 05/05/2005 :  22:57:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Tur er det som er skikkelig riding for meg.
Anders W. Aune Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 05/05/2005 :  23:08:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Er da ingeting som er så koselig som å ta seg en ridetur i skogen... Føler da at jeg kommer nærmere hesten min, og lærer å kjenne sansene dens bedre.
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

*Isabel=)*

Skrevet - 05/05/2005 :  23:09:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er best å ri på tur...
Det er livet :)
Men det er viktig med dressur iblant også ;)
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 05/05/2005 :  23:28:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
I utganspunktet synes jeg tur er kos, men det skal innrømmes at det har vært perioder i vinter hvor jeg var litt smålei, speiselt når det er begrensede turmuligheter, tidlig mørkt og dårlig vær!!! Det går likar no! Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 05/05/2005 :  23:32:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg er vel en av dem som har omtalt turridning i noe negativ retning, se mitt innlegg "Er jeg kravstor" i kategorien "Hest på for". Jeg kan jo for ordens skyld sitere meg selv:

Kopi av melding:
De som har kontaktet meg vil helst at jeg bare rir hesten deres på tur og i tillegg betaler for dette, noe jeg ikke er interessert i.
Jeg ønsker mulighet for å ri hesten på bane en gang i uken, og ellers en dag på tur om eier ønsker dette, samt avlaste eier ved behov.

Jeg har tidligere vært hesteeier og ridd masse på tur både med han og andre hester opp gjennom årene. (Huff nå hørtes jeg gammel ut.) Grunnene til at jeg syntes turridning er bra er vel åpenbare, og sikkert de samme som flere her har nevnt.

MEN. Alle har forskjellige interesser innenfor hestesporten. Noen liker best å kjøre, andre å drive med sprang, dressur, feltritt, turridning osv. Det er dog best med allsidig treinng, både for hest og rytter. Jeg personlig syntes for mye av en ting rett og slett blir kjedelig. Så hvis jeg skulle hatt en hest på for og KUN ridd på tur, så er ikke dette noe jeg ville godtatt.
For det første er ikke turridning min hovedinteresse (selv om det er bra) og for det andre blir man som sagt lei av å gjøre det samme igjen og igjen.

Når man også betaler for å disponere hesten en dag eller fler i uken, blir det feil om eier skal bestemme at jeg skal ri tur (slik at hun /han kan bruke hesten på banen, og dermed bruker meg for at hesten skal få variasjon i treningen). Når jeg betaler for å ha hesten vil jeg gjerne ha muligheten til å bruke hesten som jeg vil den dagen. Dette forutsatt at det ikke kræsjer med treningsplan, hestens helse og andre åpenbare årsaker til at jeg må ri på den ene eller andre måten.

Men for all del. Turridning er flott det -men ikke hver dag hele året :) Det er nå min mening.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 05/05/2005 :  23:38:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Isabel: Det er vel ingenting som hindrer deg å ri dressur på tur også? Synes ofte hesten er mer oppmerksom på tur, og kjeder seg ikke så lett. Men klart at banetrening er nyttig det også!

Synes det virker som det er en oppfatning om at det å ri på tur bare er å daffe rundt i skritt.. Det er da så mye mer enn det!
Er enig i det Roxira sier at man kommer nærmere hesten sin..:)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 05/05/2005 :  23:44:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Christine: Har lest innlegget ditt, men var ikke deg jeg siktet til :)
Jeg er helt enig i at om man er betalende forrytter, bør man få de samme mulighetene/begrensningene som eieren. Synes det er ganske logisk at man, når man betaler for "dagen sin", får disponere hesten som man ønsker (selvsagt i samråd med eier da...). Det jeg mente var innlegg/annonser som klart gir uttrykk for at tur - ja, det er lavmål...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 05/05/2005 :  23:48:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Syntes ikke tur er kjedelig selv, som du sier er tur mye mer variert enn baneridning og det finnes tusenvis av muligheter for hva man kan trene på når man rir på tur.

Men det spørs vel også litt på turtilbudet; er det lite gode turmuligheter, kan det vel blir ganske kjedelig å ri samme løypa om igjen

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 05/05/2005 :  23:49:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Synes det virker som det er en oppfatning om at det å ri på tur bare er å daffe rundt i skritt.. Det er da så mye mer enn det!
Opprinnelig postet av Anette&Ali&Aurello

Jeg ventet meg egentlig den kommentaren etter å ha postet innlegget mitt;)
Min oppfattning av det å ri tur er overhodet ikke bare å daffe rundt i skritt. Sånn sett kan man jo også "daffe rundt" på banen og kalle det dressur/bakkearbeid/sprang osv.

Man kan fint ri fokusert på tur og jobbe hesten da også. Noe annet ville jo være unaturlig! Man bruker sjenkelvikninger for å flytte hesten ut til siden av veien, trener bytter, holdt, vendinger og man forbereder hesten på nye beskjeder med halvparader osv, ja kun fantasien som setter grenser her. I tillegg får man en unikkontakt med hesten, får være ute i naturen osv osv osv. Men jeg er som nevnt i innlegget mitt motstander av for ensidig bruk av hesten og mener både hest og rytter har godt av litt bakkearbeid innimellom for å trene og videreutvikle lydighet, smidighet, bygge muskler, lære nye øvelser osv. (Mye av dette kan også gjøres på tur selvsagt). Men jeg tror det er utrolig nyttig med en instruktør som kan hjelpe hesten og rytteren videre i samspillet, og hjelpe til å rette opp uvaner både hos hest og rytter. Dessuten kommer det an på interesseområdet. En som syntes det er gøy med å starte konkurranser har naturligvis større motivasjon for baneridning enn en som ikke har disse målene.

Redigert for å legge til at mine innlegg nok er farget av at jeg ikke disponerer hest 7 dager i uken og således vil bruke den tiden jeg har til det jeg vil. Da jeg hadde egen hest red jeg på tur 4-6 dager i uken og var strålende fornøyd med det. Jeg står imidlertid fast ved nøkkelordet variasjon her. For mye av det gode er for mye av det gode.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 05/05/2005 23:54:08 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/05/2005 :  01:04:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ut på tur aldri sur
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

rk

» VIP

Skrevet - 06/05/2005 :  09:35:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er deilig å ri på tur... Er utrolig morsomt å dra på lantur også! Noen venninner av meg og jeg skal på langtur i sommer. Gleder meg utrolig mye!

Tror det er veldig viktig med variasjon når rir. Prøver å ri både tur, dressur og sprang på en uke. Pleier å funke bra! Hesten min synes det er mye mer morsomt å ri dressur hvis vi f.eks har vært på tur dagen før. Hvis jeg rir mye på banen i en uke, synes ham det er mer kjedelig, og går ikke så bra så det han har kapasitet for...

Er enig med Anette&Ali&Aurello som sier at det går ann å ri dresur på tur! Hvorfor ikke ta en liten versade på langs veien f.eks?
Fant en link om akkurat det http://www.hest.no/bibliotek/les?func=archive&id=150 her[url]
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2005 :  09:59:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Det å ri på tur er supert, synes nå jeg. Men det kommer vel litt an på turmuligheter, ferdigheter selv, hesten og lysten til å dra på tur?? Det er bare min oppfatning. Ikke alle er like glade i bane, så da er vel ikke alle like glade i tur heller.

Men her jeg bor har vi utrolige turmuligheter, sommer som vinter! =)
Man læres å stole på hesten i enkelte situasjoner(over bekker ol) og hesten får prøvd seg litt i terrenget.
Tur er herlig dere =)

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 06/05/2005 :  10:35:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
!

Fant en link om akkurat det http://www.hest.no/bibliotek/les?func=archive&id=150 her[url]

Opprinnelig postet av rk

Tror ingen er uenige i dette, at det både går an, og kan være svært nyttig å jobbe hesten på tur. Når det gjelder at folk i forumet har ytret at tur= kjedelig tror jeg nok dette er en sannhet med modifikasjoner for de fleste. Klart det kan være kjedelig å ri tur hvis man har begrensede muligheter, og baneridning kan være dønn kjedelig for alle om det er eneste innhold i ridningen.
Stikkordet er som jeg har nevnt tidligere avveksling og utfordringer, både for hest og rytter.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 06/05/2005 :  15:49:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Turridning blir ikke kjedligere enn til det man gjør det til selv Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 06/05/2005 :  16:58:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ut på tur aldri sur

Opprinnelig postet av Renegate

Enig

Therese
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.