hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Møtte sint mann på tur..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Møtte sint mann på tur..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Tone_

Skrevet - 02/07/2005 :  23:22:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var ute og rei på tur i kveld. Bor på en plass hvor det er veldig få turmuligheter. Den eneste plassen vi egentlig har "!ov" til å ri på, er en 600m lang bane, og i skogen rundt denne. Det er egentlig en del turstier rundt forbi, men her i Stavanger er de veldig raske med å sette opp et "ridning forbudt"-skilt med en gang en ny turvei blir laget. Pleier så å si aldri å ri på disse... Men i dag tenkte jeg at hesten min trengte litt forandring, da han er blitt ganske lei banen. Det var lørdags kveld, så tenkte at det var ikke så mange turgåere ute og gikk..så tok en skrittetur langs en av disse, hvor det ikke pleier å gå så mange folk.

Hadde ridd ca 10 min langs turstien uten å treffe på andre folk. Ante fred og ingen fare.. Så fikk jeg øye på en syklist. Gikk ut til siden med hesten min, og stod stillt til han hadde passert ....trodde jeg. I stedet bråstopper han, tar bilder av meg med mobilen, og truer med å ringe politiet. Han "tvinger" meg til å snu, og insisterer på å sykle ved siden av meg tilbake til stallen. Jeg holdt kjeft. Mens han syklet ved siden av meg skjelte han meg ut, og spurte meg ut om navn og adresse, osv..

Hehe... visste ikke om jeg skulle le eller grine! Følte meg som en drittunge, som hadde gjort noe alvorlig kriminelt. Er det noen som har truffet på noen verre?

Ok- jeg rei en plass jeg egentlig ikke hadde lov å ri, den skal jeg ta. Så jeg kunne vel vente meg reaksjoner. Men så sur?? Når vi hestefolk utsettes for slike som han...og møter folk som har så alvorlig mye imot hester.. Er det egentlig rart vi blir sære?

Tone melone kaffekone

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 02/07/2005 :  23:40:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Synes det kommer veldig ann på hvorfor det ikke er lov å ri der. Er det kun pga turgåere det er forbudt å ri? For da synes jeg syklisten oppførte seg urimelig... Det er svært få mennesker i en turløype på en lørdagskveld...

Kjedelig å ha det sånn, forresten...å ikke kunne ri hvor man vil!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2005 :  00:58:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Det er vel en lov som sier om du ikke vil bli tatt bilde av så kan du nekte det!! Man kan kreve filmen fra kameraet før iallefall... Vet ikke åssen det er nå med digital kameraer og mobiler...

Mulig noen andre her vet litt mer om dette enn meg!!

Tror nok du kunne melde han igjen for uaksetabel oppførsel mot deg!! Han kunne jo ha laget en livsfarlig situasjon både for deg, seg selv og hesten med å brå stoppe foran deg og mange hester kan tilte av sånn kjeft bruk!!

Han kan være sjeleglad han ikke møtte på meg i skogen for da hadde han fått passet sitt påskrevet!! Hadde nok sagt det var greit å få tilsnakk for å ri der men man kan jo komme med en litt annen tone da!! Er jo ikke sikkert du var lommekjent der! Tenk om det var noen som nettopp hadde flyttet dit eller noe!... Nei huff... Mannen kan være sjele glad det ikke var meg han møtte ja!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 03/07/2005 :  01:20:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Faktisk så er ikke ridning forbudt skiltene godkjente i Norge og så sant du har kontroll på hesten og denne ikke er farlig så er det fult lovlig å ri på kommunale turstier.

Jeg kommer fra Sandnes og har samme problemet som deg så jeg var innom politi stasjonen en tur og fikk skriflig lovene rundt dette. Blir sure turgåere møtt med dette arket så stanser du fort kjeften på dem.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2005 :  05:31:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Sånne har jeg vært borti også, i Sørmarka i Stavanger er det en beryktet en som går rundt å tar tak i tøylene til hestene og prøver å dra de med seg den veien han tror hesten er oppstallet. Han har flere ganger prøvd å fulgt etter oss og truet med politi og mye rart. Jeg har sånn omtrent måttet galoppere fra ham inn på bekmørke skogsstier på vinterstid Er gjerne samme fyren du har møtt, ikke så hyggelig kar. Har folk og en eller annen grunn problemer med at man rir i veien får de heller si fra på en høfligere måte. Hvis hestefolk rir på turstier har de som regel en grunn og de aller fleste rir godt inn til siden og stopper hesten helt hvis nødvendig.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 03/07/2005 :  10:37:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Så trist at der er så mange som har imot hester.... Jeg har ikke opplevd like fælt som deg, men for et par dager siden da jeg og min veninne var ute på skrittetur med hestene våre fikk først min hest en moped i rompa så kan klikket litt. Begynte og herje, hoppe bortover og jeg fikk ham bort fra veien så han kunne kjøre forbi. Men da bare kjørte han videre rett opp i rompa til min veninnes hest!
Hun gav ham klar beskjed om og kutte ut med det der, og heller kjøre som normale folk! Da bråsnudde han, satte mopeden på tvers i veibanen og kjeftet oss huden full om at vi ikke hadde lov og ri på hovedvei!! Biler måtte stoppe opp pga denne dustemannen også, han var rasende på oss.( dette var en smal gammel grusvei hvor folk sjelden kjører biler eller mopeder på ).
Nå kan jeg jo bare le av det, men fytti rakkeren så ekkelt det er når en er midt oppi situasjonen... Og hovedvei som vi EGENTLIG skal ferdes på da?! Her borte sniker vi oss litt rundt på gang/sykkerlveier, noe som han heller kunne tatt oss for.. MEn min veninne hadde et skriv ( slik som Vatican skriver om ) der der stod at vi faktisk i noen situasjoner har lov og ferdes på gang/sykkelsti med hest. Men såklart finner vi det ikke igjen!

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 03/07/2005 10:39:41 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 03/07/2005 :  12:14:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Det er litt morro når folk begynner å kjefte som bare det på oss ridende, også viser det seg at de faktisk tar helt feil

Men, synes vi er pliktig til å dytte møkka ut i grøfta, ikke ri der det ikke er lov, vike unna fotgjengere/biler/sykkelister og vise normal folkeskikk. Det er så mye mere hyggelige folk hvis vi med hest ikke har dårlig rykte på oss.

OT:
Her hvor jeg bor rir vi ikke på hovedveien, men på gangstien (loven sier at det skal være motsatt) og vi er overlykkelig for at folkene her ikke krever at vi skal ri på hovedveien (90 sone med mye rå kjøring). Blir ganske så oppgitt av de som rir her på gangstien og ikke dytter møkka i grøfta, vi har ikke lov å ri der i førsten, så hvorfor ødelegge for alle?

Therese
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 03/07/2005 :  15:42:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Synes det kommer veldig ann på hvorfor det ikke er lov å ri der. Er det kun pga turgåere det er forbudt å ri?

Det er kun pga. turgåere/syklister, ja..

Kopi av melding:
Sånne har jeg vært borti også, i Sørmarka i Stavanger er det en beryktet en som går rundt å tar tak i tøylene til hestene og prøver å dra de med seg den veien han tror hesten er oppstallet. Han har flere ganger prøvd å fulgt etter oss og truet med politi og mye rart. Jeg har sånn omtrent måttet galoppere fra ham inn på bekmørke skogsstier på vinterstid Er gjerne samme fyren du har møtt, ikke så hyggelig kar.

Dette var langs Hålandsvatnet på Randaberg. Hehe..men mulig den samme fyren, kan høres ut som det! Har lite å gjøre han da, hehe... Har vel dette som "hobby"...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 03/07/2005 :  21:25:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg møtte en surpomp en vinter for noen år siden. Kom på ski med sin unge sønn som var under læring! Vi har en skogsvei litt ovenfor stallen som vi har lov til å ri på, men for å komme oss dit må vi krysse lysløypa/ ri ca 100m på den) men dette har vi lov til for lysløypa ligger på stalleiers eiendom I hvertfall kom jeg ned fra skogen og skulle hjem til stallen, da jeg ser far&sønn komme stablende opp bakken mot meg. Snill som jeg er stopper jeg hesten og står i ro for å la dem passere, men det går jo SÅÅÅÅÅ sakte på ski og hesten var litt stressa så jeg red helt i kanten for å lage plass, men fikk slengt kommentaren: DET ER IKKE LOV Å RI HER!!!!! Jeg slengte tilbake:JO DET HAR JEG! Da jeg kom til stallen var stalleier der og jeg spurte for sikkerhets skyld om jeg hadde rett og joda jeg hadde rett. Stalleier vurderte å sette opp skilt der om at vi hadde rett til å ri der Men det ble ikke gjort da det roet seg!
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  22:15:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Så lenge det ikke er lov til å ri der, så synes jeg faktisk ikke at det er latterlig/teit at noen reagerer med å bli sinte? Er det ikke lov, så er det ikke lov - selv for oss ryttere. Det er en grunn til at mange mennesker blir sinte på ryttere, og det er fordi en del av oss er litt for arrogante når det kommer til å ri steder vi ikke har lov til/ri på fortau osv. Respekterer vi fotgjengere og syklister, så respekterer de oss også.

Der Maxipus og jeg hadde Sunnanvindur, var det ikke lov til å ri på stiene så lenge det var tråkket opp for skiløpere, og dette respekterte vi; vi klarte da å ri på veien også, og trave litt kunne vi gjøre der det var nok snø på veien. Det samme gjelder for Sander, der hvor Birtingur står nå; jeg innbiller meg at det er ekstremt dårlige turforhold der om vinteren, men vi får da ridd turer likevel.

Jeg synes kanskje det er like latterlig å kalle folk som tar litt av for at folk gjør noe som faktisk ikke er lov for latterlig.
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  22:37:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
I området rundt stallen der hesten min står er folk flest veldig koselige og positive til hestene. Det går mange familier på tur med barn innover, og hører ofte "ååå, så fine hester" eller "neimen se på de fine hestene". Vi viser jo selvfølgelig normal folkeskikk, og forventer å bli møtt med normal folkeskikk av andre.

Det er jo også noen som ikke er fullt så hyggelige, men de ter ganske sjeden vi møter slike så det går bra.

Det største problemet vi har er syklistene, spesielt de som kommer bakfra som hestene ikke ser. De har -stor- fart, og gidder ikke å bremse i det hele tatt når de passerer hester eller noe som helst annet for den sakens skyld. De tror liksom de "eier" hele veien.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  22:42:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det med syklistene irriterer meg også. Hører aldri at de kommer, skvetter til hver gang de suser forbi bakfra. Av og til når vi rir to ved siden av hverandre sniker de seg tilogmed mellom oss. Heldigvis virker det som hestene vår ser dem og er vant til det, men det er nok ikke alle hester som er like bombesikre. Syklister må akkurat som bilister respektere andre brukere av veien.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 04/07/2005 :  22:55:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så lenge det ikke er lov til å ri der, så synes jeg faktisk ikke at det er latterlig/teit at noen reagerer med å bli sinte?

Jo, å bli så sinte som han jeg møtte på syns jeg faktisk er unødvendig. Så sinte (at en skjeller noen ut) mener jeg at ingen har rett til å bli, dersom det ikke er skjedd noe skikkelig alvorlig noe, eller at noen har gjort noe alvorlig galt med vilje.. Er det han som eier veien kanskje?
OK, når en rir en plass med "ridning furbudt"-skilt kan en forvente seg at folk kommer med reaksjoner, ja. Men jeg mener det får da være måte på. Det er like latterlig som om jeg skulle gått en tur på en tursti
en dag det var nesten ingen folk ute, og f.eks truffet på en som kjørte en moped. Det er heller ikke lov å kjøre moped langs en tursti. Hvis mopedisten hadde vist hensyn, og kjørt til siden da jeg passerte, hadde vel jeg driti i om han passerte min vei! Jeg hadde ikke ofret det en tanke engang! Tenk hvis jeg skulle "leke politi" og nektet han å kjøre videre, skjellet han ut og truet med å anmelde han. Det hedde jo vært latterlig.

Men noen mennesker hisser seg opp for ingenting her i verden, og blir sinte for små bagateller. Slike folk har etter min mening, svært lite å gjøre. Å skjelle ut folk for små "brudd på loven" og overse sine egne feil er hva mange gjør. Disse menneskene burde spørre seg selv om de aldri gjør noe galt, og om de selv er perfekte? De kjører vel aldri bitte litt for fort på veiene og har aldri gjort noe de ikke burde?

Kopi av melding:
Jeg synes kanskje det er like latterlig å kalle folk som tar litt av for at folk gjør noe som faktisk ikke er lov for latterlig.

Det er forskjell på å komme med reaksjoner og å skjelle ut noen. Personlig mener jeg det er latterlig å "ta av" når en møter en hest på en sti. Hvis en er så engagert i å få en bedre verden burde en heller engagere seg i ting som virkelig er problemer her i verden, som fattigdom og krig, osv..

Enkelte har visstnok en visjon om å frelse verden fra alt som heter hest. Når en føler at den eneste plassen visse mennesker vil at en skal ri, er motorveien, ja da blir en en litt oppgitt, og vurderer på de verste dagene om en bør slutte med hest.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  00:29:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Enig med deg, Tone og Svarten. Det er måte på og reagere!
Noe annet som også er like så idiotisk er når en rir på lovlige plasser og møter folk som framprovoserer farlige situasjoner! Da tenker jeg på veier, både asfalt og grusveier. Bilister, syklister og mopedister som ikke tar hensyn, men bare SKAL forbi der og da. Smyker seg så nærme hesten som det er mulig og komme uten at de er nedi hesten, eller " legger flatt " idet de kjører forbi. Hva er vitsen?
Vi er jo like kjørende som bilister, så vi har jo ilke mye rett til og ferdes langs veiene! Og vi tar hensyn her hvor jeg bor, vi er ikke så mange som er aktive på hesteryggen så der er ikke så mange som kan provosere bilister nå. Men selv om vi tar hensyn oppfører sjåførene seg som noen kujoner!
Tidligere da min araber ikke var trafikksikker og jeg gav " stopp "-tegnet til bilister o.l. gav de bare blaffen og touchet ikke bremsene, men bare fòr forbi med biler, lastebiler, traktorer you name it... Har opplevd mange nestenulykker pga disse idiotene!
Det er faktisk turgåerne som er de snilleste her borte. De pleier stoppe opp og beundre hetsene, smile og fortelle hvor pen hestene er. Ikke minst når vi stopper opp for og slippe turgåere forbi, da pleier mange av dem og skrøyte av hvor snille vi ryttere er og hvor lydige hestene er som står helt stille :o)
De gir motivasjon til og fortsette og ta hensyn på turene.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  00:45:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det med å framprovosere farlige situasjoner er et godt poeng det også. En gang jeg var ute å red med en vennina og vi gallopperte rolig opp en bakke, sto det en mann lenger oppe i bakken. Jeg kunne fint ha stoppet helt opp og ridd rolig forbi, men så hopper mannen fram (den samme som nevnt tidligere) og vifter med armene og roper som en annen tulling. Så hesten sprang litt forfjamset videre den, og ponnien bak meg skvatt til skikkelig og sprang inn i skogen. Kunne vært farlig både for mannen, oss ryttere og hestene. Det burde stå oppslag ved områder med ridestier med noen enkle regler om hvordan oppføre seg rundt hester.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  01:46:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja helt enig, MissEva.
For en tid siden var der en mann som drev og spylte hester og ryttere med hageslangen sin hve gang de red forbi med hestene. Dette var kommunal vei, og den eneste veien de kunne ri for og komme hjem til stallen med hestene... Bakken de da måtte ri opp for og komme dertil var kjempebratt, kan bare tenke meg hva som kunne skjedd om vi kom med en araber der ja...
Jeg pleier sammenlikne oss ryttere med små barn, vi sitter på et dyr med egne meninger og oppfatninger. Og vi vet aldri hva hesten mener om de forskjellige situasjonene, jeg kan jo ta min hest som et eksempel : han reagerer med og hoppe/løpe på det han blir redd, og ikke bort fra det.. Så det gjør jo bare situasjonene farligere, siden folk ikke tenker!
Det at jeg sammenlikner hestene med barn er fordi de har egne meninger og ingen vet hvordan de vil reagere, hva de kommer til og gjøre...
Skulle bare ønske at bilister og folk generelt var klar over det før de gjør utfall mot hestene!

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.