hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klikkertrening
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Klikkertrening
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

karen&irpill

Skrevet - 02/07/2005 :  10:22:18  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har lest ganske mye om klikkertrening nå, og det høres veldig interesant ut å drive med. Prøvde å introdusere klikkeren for hesten min for en stund siden, men han var redd for lyden klikkeren lagde. Så neste gang skal jeg lage en annen lyd..

Er det noen her som driver med klikkertrening?
Åssen fungerer det for dere?
Er det en metode som dere anbefaler?

Karen

[Karen og Irpill]
Redigert av - karen&irpill den 02/07/2005 12:14:34

LivM

Skrevet - 13/07/2005 :  22:10:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg er en aktiv bruker av klikker! Har brukt det på den forrige hesten og bruker det på de to jeg har nå, fungerer utmerket!
Læringen går forholdsvis raskt da du markerer akkurat det som var rett og at hesten blir veldig positiv til deg og trening.
Jeg syns klikkeren fungerer utmerket til meg og mine.Jeg klikker hester og mor klikker hunder, det var hun som smittet meg, og jeg er hekta!

Klikkeren er et nyttig redskap til innlæring.
Nå trener jeg henger med den ene og den andre lærer stopp med sete og stemme, hadde neppe klart det uten klikker

www.ellenofstad.com Sjekk kurskalenderen hennes, et kurs med henne er absolutt å anbefale

http://www.canis.no/redirect.php?target=/nettbutikk/omtale.php?id=1000 Denne boken er også genial uansett om du trener høns, hund eller hest.

Lykke til med treningen!
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 14/07/2005 :  12:59:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg "klikker" også. Både hunder og hester. Men hvis hesten er redd lyden, trenger du jo ikke bruke en slik boks. Det er prinsippet med å belønne ønsket adferd og å gjøre det raskt som er poenget. Hvordan det gjøres er mindre viktig, så lenge den som trenes oppfatter poenget. Gå til toppen av siden

TEDDYBEAR

Skrevet - 03/08/2005 :  18:57:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg klikkertrener hestene mine. Men eg bruker ikkje klikkeren, eg seier ordet "klikk" med stemmen. Dette fungerer kjempebra, og eg har den fordelen med at eg har hendene fri til å gjere andre ting! Gå til toppen av siden

ingahelene

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  18:23:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseingahelene  Svar med kopi av melding
Ser at det er en stund siden dette forumet var aktivt, men jeg har noen spørsmål mht klikkertrening, og håper jeg får svar her!

Om en har begynt klikkertreningen med klikker, er det da mulig å "bytte" til en annen lyd?

Er poenget at hesten alltid skal få en godbit etter å ha hørt klikkelyden? Det er vel ikke så lett i alle situasjoner? Og da må en alltid ha med seg godbiter?

Jeg har ikke mulighet til å prøve dette, er bare veldig nysgjerrig
Hadde vært gøy å prøve om jeg hadde hatt noen å prøve på

Mvh. Inga Helene Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 27/10/2005 :  15:57:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hei! Lyden kan nok greit byttes, de tar det nok ganske fort. Men du må innlære betydningen av "klikket" på nytt. de må lære at det betyr bra, her kommer bellønningen din! Du trenger ikke gi belønning i form av godbit, det kan være at du klør ett godt sted feks?

Gå til toppen av siden

ingahelene

» VIP

Norway

Skrevet - 27/10/2005 :  17:38:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseingahelene  Svar med kopi av melding
Da går jeg utifra at en må bruke kløingen som belønning helt fra begynnelsen?

Tusen takk for svar forresten

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 27/10/2005 :  19:09:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Du trenger ikek klø hver gang, men tenk at det SKAL komme en belønning etter klikket, så lenge det er noe positivt for hesten
feks for hunder kan det være godis, klapp, leke med ball osv. Klikket er der for å kunne belønne adferden akkurat når den blir gjort.

Gå til toppen av siden

ingahelene

» VIP

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  15:38:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseingahelene  Svar med kopi av melding
Jaha.. Det er jo godt å vite før en eventuelt begynner med det.. Tusen takk Bea!

Fröya

Norway

Skrevet - 02/11/2005 :  00:02:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Som Bea skriver SKAL det komme belønning etter "klikk". Men etterhvert som "eleven" kan øvelsene, belønner/klikker man ikke hver gang. Men det kan være lurt å gjøre det innimellom for å holde på lysten til å utføre oppgaven. I starten klikker man for det minste forsøk. Etterhvert kun for de veldig gode prestasjonene. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/11/2005 :  09:18:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare lurer på èn ting ifht. denne klikkertreningen.
Er dette en metode "funnet opp" av en eller annen såkalt ny "guru"?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 02/11/2005 :  10:17:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Klikkertrening har vært brukt i veldig mange år til trening av f.eks. delfiner og andre sirkusdyr. Er ikke noe nytt og heller ikke noe hokus pokus. Det går enkelt og greit ut på å forsterke ønsket adferd i stede for å straffe uønsket adferd. Denne metoden virker på alle levende individer og virker mye raskere enn straff. Dessuten får man en "elev" som ønsker å utføre oppgaven fordi det er gøy. Ikke fordi den ikke tør noe annet. Dette vil jo også gjenspeile seg i utførelsen av oppgaven. Klikkertrening har i de siste årene blitt veldig mye brukt innen hundetrening. Filosofinen må vell sies å være den ledende innen hundemiljøet. Innen hestemiljøet er vell Ellen Ofstad den som er mest kjent som bruker av denne metoden i Norge.

Tett sammen med klikkertrening henger "Shaping". Ren shaping går ut på at man venter til eleven tilfeldigvis gjør det man ønsker eller ihvertfall noe som er i riktig retning. Da belønner man. Etterhvert stiller man større og større krav til utførelsen før man belønner. Men ofte bruker man en mellomting. Ved å påvirke eller legge forholdene tilrette slik at det er stor sansynlighet for at ønsket adferd vil skje, eks. føre en hånd med en godbit over hodet til hunden. Den vil da med meget stor sansynlighet sette seg. Et eksempel på hvordan klikkertrening brukes, er å få delfiner til å hoppe høyt opp i luften på komando. Alle delfiner hopper opp av vannet av seg selv under lek. Man starter med å belønne når delfinen tilfeldigvis hopper. (Man har da på forhånd lært dem at f.eks. klikk betyr godbit kommer. Man kan på den måten utsette selve belønningen/godbiten. Praktisk siden delfinen er ute i et baseng og forsterkingen må komme innen hundredelssekunder når den ønskede adferden oppstår.) Etter hvert "går det et lys opp" for delfinen. "A ha! når jeg hopper opp i luften får jeg fisk! Kult! Det må jeg prøve en gang til". Men etter hvert blir man litt mere gniten på godbitene. Man belønner ikke lave hopp lenger. Delfinen vil da streve og prøve litt ekstra for å få godbiten. Så når det da kommer et litt høyere hopp, belønner man. Slik fortsetter man til øvelsen er perfekt. Så legger man til komando.

Et tips til dere med unger som ikke rydder på rommet sitt. Vent til en dag da kanskje poden har ryddet LITT (uten å bli bedt om det.) Gi skryt og se hva som skjer Dersom du er oppmerksom og legger merke til de små tingene i starten, vil de store resultatene komme etter hvert. Men du må IKKE fortelle ungen hva du driver med. Det vil spolere opplegget. Jeg bruket faktisk dette for å få samboeren til å henge opp håndkle etter dusjen. Han slengte det alltid bare rett på gulvet. Jeg sa ingenting, bare hang det opp. Men en dag hang han det tilfeldigvis opp. Jeg var snar og sa at det var veldig bra at han hang opp håndkle. Etter det har han aldri slengt det på gulvet
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/11/2005 :  11:11:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg bruket faktisk dette for å få samboeren til å henge opp håndkle etter dusjen. Han slengte det alltid bare rett på gulvet. Jeg sa ingenting, bare hang det opp. Men en dag hang han det tilfeldigvis opp. Jeg var snar og sa at det var veldig bra at han hang opp håndkle. Etter det har han aldri slengt det på gulvet

Lo godt når jeg leste dette Frøya, genialt

Grunnen til at jeg spurte var at dette med klikkertrening og shaping er "adoptert" fra grunnleggende behavioristpsykologi, hvor dyreforsøk med bl.a hunder har blitt gjort.
Er jo en kjent sak at "nåtidens guruer" bruker hovedelementer fra forskning og gjør det til sitt, bare med en liten "vri" ...eller skal man si "klikk"..

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 02/11/2005 :  11:48:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Tror ikke det er noen guru som har gjort det til sitt. Men en av de store er kanskje Karen Pryor som har skrevet boken "ikke skyt hunden" (anbefales!) Som sagt har det vært brukt lenge av bl.a. delfintrenere. Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2005 :  12:02:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Det er en fin treningsmetode, jeg har aldri prøvd ut på hest selv, men på hunden. Alt blir jo positivt og man får jo en veldig lykelig hund/hest på denne måten, skal jeg ha føll en dag skal den trenes med klikkertrening. :)

Gå til toppen av siden

TinkerBell
» VIP

Skrevet - 02/11/2005 :  19:23:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ihvertfall en veldig god metode på hunder!
Boka "Ikke skyt hunden" anbefales uansett hvilket dyr man vil trene med klikkertrening og positiv forsterkning.

Lev livet Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.