hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klikkertrening
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Klikkertrening
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Fröya

Norway

Skrevet - 02/11/2005 :  23:30:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Vinur, åringen min, blir trenet med klikkertrening. Helt supert. Gå til toppen av siden

Kleopatra
» VIP

Skrevet - 04/11/2005 :  04:17:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
1999 prøvde eg for første gang klikkertrening som ein siste utveg for å kome overeins med ein vanskeleg hest. Eg vart heilt hekta og studerte alt eg kom over om klikkertrenings-metoden og brukar den idag til å trene hestane mine utan tvang.

Treningsmetoden byggjer på positiv forsterking av ønkska adferd. Ved å belønne hesten når han gjer noko som vi vil ha meir av gir vi ei belønning, noko hesten vil ha. For at hesten skal forstå akkurat kva det er vi belønner gir vi eit lydsignal (klikket), som ein kan seie betyr JA det var det eg ville du skulle gjere, same augneblink som den rette handlinga. Vi brukar ikkje tvang eller staff ved klikkertrening. Det er trenaren sin oppgåve å legge til rette slik at det vert naturleg for hesten å gjere det vi ønskjer, slik at ein kan belønne og forsterke dette.

Klikkertening med hest bygger først og fremst på arbeidet til atferdsforskaren Alexandra Kurland som har skareve fleire bøker.

Klikkertrening gjør arbeidet med dyra lett og artig, og trenaren får ein kreativ, smart og lukkeleg hest å arbeide med. Metoden gjer også at vi lettare kan forstå kva hesten uttrykker, og dermed på eit vis kommunisere.

helsing Kleo
Handnesgarden
-økologisk gard og senter for naturleg hestehald
www.handnesgarden.no

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/11/2005 :  09:53:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Klikkertening med hest bygger først og fremst på arbeidet til atferdsforskaren Alexandra Kurland som har skareve fleire bøker.

Kanskje ikke først og fremst?
Som sagt tidligere er dette bygget på forskning innen psykologi så langt tilbake som på 1900- tallet.

Jeg påstår ikke på langt nær at klikkertrening ikke er en god metode under håndtering av hest, mitt poeng er at det faktisk ikke er noe nytt og revolusjonerende ved denne metoden.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 04/11/2005 :  14:33:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
mitt poeng er at det faktisk ikke er noe nytt og revolusjonerende ved denne metoden.

Opprinnelig postet av Renegate

Det har vell ingen påstått heller? De forfatterene som har blitt nevnt, har vell bare gjort det kjent for folk.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 23/11/2005 :  23:40:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så vidt med bekjent var det vel faktisk en mann ved navn Skinner eller noe slikt som startet en type trening av delfiner og seler. Dette er vel snart 30-40 år siden. Senere har dette blitt døpt for klikkertrening pga den fysiske boksen de brukte for å kommunisere med delfinen som var ute i vannet. Dette kan jo trenes på alle dyr, men har blitt populært blandt hund og hestefolk. Man trenger ikke den fysiske klikke boksen når man trener hest, jeg personlig syns det blir styrtelig upraktisk. Stemmen eller hendene har man alltid med seg...boksen kan man ha glemt når man hadde trengt den som mest. Mine hester får DYKTIG som klikk, og belønningen er gulrot/sukkerbit ol for hoppa mi, da det fungerer best på henne, mens hingsten får kløing på favoritt stedet, som jo forøvrig er overalt på kroppen... :-)Har prøvd med godteri til han å man han mister helt fokusen, detter helt ut...henger seg helt opp i hendene og lommene mine. På hoppa fungere det derimot veldig bra på...da hun ikke er så kosete og kløette som han....og setter en godbit veldig høyt:-) Gøy er det vertfall...og veldig positivt for dyra. Mange mener at man bestikker når man trener på denne måten, at hesten skal nyte å jobbe uten mat, med ettergift som belønning, men min oppfattning av dette er: Helt ok å belønne med ettergift, og noen hester fungerer sikkert dette best på. men det kommer an på om ettergiften er så mye verdt at det er verdt å jobbe for. Når belønning via en godbit er så høyt å trakte etter så må motivasjonen også være deretter. En hest glemmer ikke å ha respekt for deg som menneske av den grunn. Så hvis bestikkelse er det som må til for å lage arbeidet og treningen så artig og motiverende så hvorfor ikke:-)det gjelder bare å være konsekvent og konkret. en hest vil aldri se på dette som lureri, den må tross alt jobbe for å få... Så, finn ut hva som passer din hest best...

Lykke til...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 08/12/2005 :  14:32:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke så mye om klikkertrening, men har en mistanke om at det stammer fra det som Renegate er inne på, nemlig behavioristene og dette med klassisk/operant betinging, og bygger på Pavlov/Skinners/Thorndikes lære...

Lyden (klikkingen) blir dermed en positiv forsterker for adferden...
Jeg har tro på at denne treningsmetoden får sterkere virkning hvis en også bruker mat som belønning i begynnelsen som Oleo nevner... evt samtidig med klikkingen.. Jeg er også for godbiter som belønning. Jeg har lært hingsten min noen små "kunster"...ved hjelp av godbiter...tviler på han hadde lært det like raskt uten...mat er tingen som får de til å lære...hehe

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 08/12/2005 14:37:13 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  14:40:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bare lurer, siden dette er plassert under NH-forumet: Har klikkertrening noe med NH å gjøre.. ? Eller er tråden bare plassert feil?

For etter hva jeg har forstått er klikkertrening positiv forsterkning & negativ straff (f.eks uteblivelse av belønning/ignorering), mens mange av metodene som blir brukt i NH ser ut til å være det motsatte, nemlig negativ forsterkning (opphøring av press f.eks) og positiv straff (et rapp på ræva hvis hesten sparker etter deg f.eks) ?

Redigert av - Skogstroll den 08/12/2005 14:43:49 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  14:53:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
mat er tingen som får de til å lære...hehe

Du har et matvrak du også ja

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 08/12/2005 :  18:42:29  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Mulig det ja, men det handler om å få hesten til å forstå lettere. Kanskje det skulle vært plassert på psykologi.
Jeg kombinerer nh med klikkertrening, men det er sikkert ikke alle

Foresten (Redigert): NH= sunt hestevett. (Eller hvordan jeg skal oversette det)
Jeg vil påstå at klikkertrening er ganske sunt hestevett, men det spørs vel på hvordan du ser det, tenker jeg.

[Karen og Irpill]
Redigert av - karen&irpill den 08/12/2005 18:45:05 Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 08/12/2005 :  21:37:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
NH er å kommunisere med hesten på hestens språk. Kan vel ikke si det samme om klikkertrening? Jeg har ihvertfall aldri sett hester som gir hverandre godbiter for ønsket adferd....
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 10/12/2005 :  23:47:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
NH er å kommunisere med hesten på hestens språk. Kan vel ikke si det samme om klikkertrening? Jeg har ihvertfall aldri sett hester som gir hverandre godbiter for ønsket adferd....

Opprinnelig postet av Brum

Det er slik jeg ser det og.

NH virker mer .. hva skal jeg si.. "naturlig" (siden man jo bruker kroppspråk som hesten forstår og forholder seg til den slik en god lederhest gjør osv) enn klikkertrening..

Men å kombinere det er sikkert supert. Klikkertrening er jo veldig positivt og motiverende. For begge parter.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  00:58:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si meg enig med Babylunah og Brum i at temaet klikker trening kanskje ikke hører hjemme under NH.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

lovise_felex

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  01:08:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelovise_felex  Send %s1% en ICQ meldinglovise_felex  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselovise_felex  Svar med kopi av melding
eg lurer på hva klikke trening er i det hele eg .. heheh ! er det noe NH trening ? håper på å få svar, siden det hørrest veldi intresangt ut !!
<3 Vetle Felex <3 min lille klomp =D Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  03:16:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
eg lurer på hva klikke trening er i det hele eg .. heheh ! er det noe NH trening ? håper på å få svar, siden det hørrest veldi intresangt ut !!

Opprinnelig postet av lovise_felex

Klikkertrening har vel ikke så mye med tillit og respekt mellom hest og eier å gjøre, ei heller kroppspråk. Så jeg vil ikke si at det har noe med den NHfilosofien jeg er tilhenger av ihvertfall. Så for min del er ikke klikkertrening NH.

(Men det betyr ikke at jeg mener klikkertrening er negativt. ;) )

Gå inn på www.canis.no , der er det noen artikler om klikkertrening. (Ja det er en hundeside, men prinsippet er det samme uansett hva slags dyr man trener)

Redigert av - Skogstroll den 29/12/2005 03:17:04 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 29/12/2005 :  10:54:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av lovise_felex

Klikkertrening har vel ikke så mye med tillit og respekt mellom hest og eier å gjøre, ei heller kroppspråk. Så jeg vil ikke si at det har noe med den NHfilosofien jeg er tilhenger av ihvertfall. Så for min del er ikke klikkertrening NH.

(Men det betyr ikke at jeg mener klikkertrening er negativt. ;) )

Gå inn på www.canis.no , der er det noen artikler om klikkertrening. (Ja det er en hundeside, men prinsippet er det samme uansett hva slags dyr man trener)

Opprinnelig postet av BabyLunah

Vet ikke om jeg kan si at jeg er helt enig i dette. Tanken blir den samme, men belønningsystemet er forskjellig...
Hvordan er det da Ellen Ofstad tenker?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.