hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tilliten er brutt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Tilliten er brutt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  14:36:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Har nå nettopp vært hos hestene, og overraskende nok meldte den ene hesten seg heeelt ut. Hun skvatt bare jeg så på henne, og vred seg unna. Jeg fikk kontakt med henne en gang, da jeg bare satte meg ned og ventet. Da kom hun og jeg blåste vennlig inn i neseborene hennes. I ca. 20 sekunder sto hun der med toppede ører før hun stakk av fordi de andre hestene kom bort til oss.

Hvordan skal jeg gå frem for å gjennopprette kontakten mellom oss igjen? Jeg har såvidt begynt på 7 games med henne, men jeg vil ikke tvinge henne til det, vi skal være skikkelig venner først.

Jeg er den eneste som får stryke henne over hele kroppen uten at hun blir redd, og det virker som om hun ikke stoler på andre. Skal jeg bare prøve og atter prøve for å få tilbake tilitten hos henne?

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 31/12/2005 14:37:40

Lene.

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  15:08:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du sier tillitten er brutt...men hva er det som har gjort dette da? Har det skjedd noe mellom dere at hun har mistet tillitten,eller er det en generellt usikker hest dette?
Uansett,på en hest som er usikker så må man ta tiden til hjelp. Bruke masse tid hos henne,gjerne på små-ting som leie-turer,børsting og kos. Har du muligheter til å ta noen foringer i blandt? Hester har en finurlig tendens til å lære seg å stole på dem som gir dem mat
Prøv å la være å sette henne i situasjoner som gjør henne utrygg,og la henne få følelsen av å mestre enkle ting du ber henne om. F.eks å rygge på leietur,stå i ro noen minutter,eller gå fint ved siden av deg. Ikke krev for mye på en gang,jobb med en ting av gangen,og ikke begynn på noe nytt før du vet hun kan det 100%.
Og viktigst av alt når man driver med hest...gi henne tid,og ha alltid tolmodighet...tell til 1000 istedet for 100
Lykke til!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  18:46:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du sier tillitten er brutt...men hva er det som har gjort dette da? Har det skjedd noe mellom dere at hun har mistet tillitten,eller er det en generellt usikker hest dette?
Uansett,på en hest som er usikker så må man ta tiden til hjelp. Bruke masse tid hos henne,gjerne på små-ting som leie-turer,børsting og kos. Har du muligheter til å ta noen foringer i blandt? Hester har en finurlig tendens til å lære seg å stole på dem som gir dem mat
Prøv å la være å sette henne i situasjoner som gjør henne utrygg,og la henne få følelsen av å mestre enkle ting du ber henne om. F.eks å rygge på leietur,stå i ro noen minutter,eller gå fint ved siden av deg. Ikke krev for mye på en gang,jobb med en ting av gangen,og ikke begynn på noe nytt før du vet hun kan det 100%.
Og viktigst av alt når man driver med hest...gi henne tid,og ha alltid tolmodighet...tell til 1000 istedet for 100
Lykke til!

Opprinnelig postet av Lene.

Takk for svar! Hva som gjorde det? Aner ikke. Jeg bare gikk inn til dem som vanlig, og da hoppet hun unna når jeg rakte frem hånden til henne. Hun er ganske uhåndtert og lettskremt, sikkert der det ligger. Før jeg kan begynne å snakke om øvelser må jeg vel først og fremst få tak i henne uten å skremme henne. Det kan jo ta sin tid, men både hun og jeg har god tid.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  14:37:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
tid er viktig! når hun først kommer til deg så ikke krev noe av henne utenom at du vil vise at du er til å stole på.
lykke til iallfall! dette klarer du vettu:)

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  16:22:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
tid er viktig! når hun først kommer til deg så ikke krev noe av henne utenom at du vil vise at du er til å stole på.
lykke til iallfall! dette klarer du vettu:)

Opprinnelig postet av lucky june

Takk! Skal nok klare det ja. Hun er veldig usikker og forsiktig, men jeg skal nok få henne til å stole på meg - til slutt. Vi har det ikke travelt.

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  03:59:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
SITAT Lene:

Lykke til!

Til Lene:Utrolig fint skrevet:)!!!

Mari:Lykke til,dette greier du!:)

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Eliza E.K.

Skrevet - 14/01/2006 :  16:37:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tillit er ikke noe man får....det er noe man gjør seg fortjent til Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  16:41:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tillit er ikke noe man får....det er noe man gjør seg fortjent til

Opprinnelig postet av Eliza E.K.

Joda, men jeg hadde noe som lignet på tillit før hun plutselig ble redd meg. Det er bedre nå, heldigvis.

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  16:53:22  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
alt tar tid...=) hoppa eg steller likte ikkje at nokon tok ho på brystet,då beit ho eller hoppte vekk. når eg begynte med ho var ho ikkje blitt stellt på ei stund. ho ville så gjerne stole på meg men tørte ikkje... eg brukte heile sommaren på og bare ver hos ho og kosa og var med ho .og til slutt stolte ho på meg og lot meg få ta ho på brystet. bruk heller lang tid og la tillit vokse av seg selv , i steden for og prøve å få så raskt resultat så muligt og hesten vil bli skremt=)=).... hørest ut så du er flinke med hestar ,så viss du gjir ho tid ordne det seg nokk
Du kan ikkje trene en hest med høye rop og så forvente at den skal lyde når du kviskrer Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  19:30:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Dessverre er lille svarte vennen borte nå, hun ble flyttet, vet ikke hvor hun er nå. Sikkert solgt, som alle de andre stellehestene mine jeg har hatt (untatt Missy)... Kjiiipt...
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.