hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tillit og respekt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Tillit og respekt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 15/07/2005 :  16:03:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mathilde!

Det finnes flere trener, bl.a. Ole Johansen som jeg tipset om i forrige innlegg. Ellers vil jeg anbefale deg å lese noen bøker, f.eks. den fra Vogel. Mark Rashid og Leslie DEsmond er oså bra, men de må du nesten bestille fra utlandet. Men les det du kommer over. Bøkene til Henry Blake kan du finne her hjemme. Gå på biblioteket og let :)
Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 15/07/2005 :  22:55:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvem tror du du er? Jeg ber om hjelp her og saa kommer du med den dritten. Jeg har leid hesten paa tur mange ganger uten problemer. Du hadde ikke faatt hesten til aa gaa engang!

Jeg synes alle som har greie paa uvanligt vanskelige hester skal svare paa dette forumet og de andre kan holde seg til de lette problemene!!!

Opprinnelig postet av Maxi&Mathilde

Med denne innstillingen synes jeg det er rart at noen i det hele tatt gidder hjelpe deg.

Selv trener jeg etter Pat Parellis prinsipper, og legger ved et lite sitat fra ham:

"As long as the human punishes a horse, shows anger or aggression, the horse will always perceive him as a predator, not to be trusted. It will affect the relationship."

Jeg har imidlertid ikke skrevet noe om mine egne kunnskaper i mitt innlegg - ei heller at jeg hadde gjort en bedre jobb enn deg med hesten din.

For å oppfriske litt, var det tre poeng i mitt forrige innlegg:

1) Man har ikke lov å bli sint på et dyr (da mener jeg først og fremst ved å være fysisk)

2) Hvis man ikke kan kontrollere temperamentet sitt skal man ikke holde på med dyr.

3) Man skal ikke ta med hesten ut på tur før man har jobbet med den sånn at man kan håndtere hesten på en sikker måte. Dette gjelder først og fremst din egen sikkerhet. Og den beste måten å jobbe på i sånne tilfeller er fra bakken.

Kan ikke skjønne at dette skulle være dritt.
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 16/07/2005 :  09:40:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei ikke direkte dritt...

1) Aanei... Sier du det. Tror du jeg vil bli sint paa dyret? Jeg lot det faktisk ikke gaa saa mye ut over dyret som dere skal ha det til. Jeg bare skrek og hoppet opp og ned. Og samtidig da saa ble selvfolgelig leietauet rykket i.

2) Holde opp med livet mitt mener du vel da? Og etter seks timer med aa lokke, dra, NH metoder osv med aa prove aa faa hesten inn saa hadde hvem som helst vaert sint!

3) Har ikke du forstaatt at dette er en helt spesiell hest. Det er bare noen faa som klarer og haandtere henne og bare jeg som leier henne. Hvis ikke maatte hun staatt paa beite hele tiden. Dessuten var leiing noe jeg tenkte vi skulle trene paa saa jeg gjorde det. Saa det var jo bare for aa gjore henne godt. Ellers maatte hun gaatt paa beite hele tiden.

Og det med at de gidder og hjelpe meg... Hvis ikke de hadde vaert som deg, saa hadde de ikke faatt den komentaren og ikke hadde hatt lyst til aa hjelpe meg....

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  12:19:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Uavhengig av nettopp deg og din hest, Mathilde, så synes jeg at 12-åringer ikke burde drive med hest uten litt hjelp og tilsyn fra noen erfarne. Egenopplæring er tungt og vanskelig. Det vet jeg, for jeg har vært der selv. Det er veldig bra om du går noen kurs og skaffer deg f.eks. videoer eller bøker som handler om dette med hestehåndtering og adferd.

Første hesten jeg holdt på med var traust, lat og snill. Det var aldri sånne problemer som du har med Maxi. Men da jeg som 15 åring fikk egen hest fikk jeg sjokk. Jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre med alle problemene som dukket opp, og hadde ingen å spørre heller. Jeg gjorde mye farlig og unødvendig og dumt av den grunn... Og alt skyldtes manglende kunnskap.

I dag har jeg ei jente på 12 som kommer og pusser og møkker. Hun får ikke ta noen hest ut alene, men får ri under tilsyn av meg. Hun går på rideskole, men der er det kun det ridetekniske det legges vekt på. Alt annet må hun lære av meg.

15 åringer som får god opplæring kan også ta dumme impulsavgjørelser. Det vet den andre stalljenta mi nå. På tross av hjelm fikk hun sterk hjernerystelse som hun sliter med ettereffekter av fremdeles. Ulykken skjedde fordi de red 2 på en hest barbak og ikke greide beholde balansen i trav...

Hilsen fra Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  14:20:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Har skumlest gjennom denne debatten, og denne Maxi-frøkna høres ut til å være temmelig lik en islandsvallak(Sølvfaks) jeg og søstrene mine strevde med da vi var hestegale små barneskoleelever. Ulikheten er kanskje at han ikke var verdens tøffeste i forhold til andre hester akkurat, mens Maxi høres ut til å være "Dronningen på haugen" uansett hvem som prøver å bryne seg på henne!
Sølvfaks ble bare verre og verre, og det var sjeldent noen gidda eller turde å ri han. Siste gang søsteren min hadde planer om å ri han endte det med at hun måtte gjemme seg bak et tre med hodelaget i hånden Ble ingen ridetur den dagen gitt!
Noen år etter at jeg flytta hjemmefra var jeg på NHS-kurs med Ole Johansen, og senere troppa jeg opp med langt tau og nybegynner-kunskaper om NHS. Gamle, feite gampen som tidligere kunne stå og småsteile og være grinete og uflyttbar i lange stunder, syntes ganske snart det var gøy å bli longert og lære å gå og stå Anbefaler virkelig Ole's metoder på vanskelige hester. Sjekk www.equs.no. Andre trenere har helt sikkert gode løsninger på slike problemer de også, men jeg har vært på kurs bare med Ole

Når man står der og ikke vet hva i all verden man skal gjøre med det sta udyret i andre enden av leietauet, så prøv å se situasjonen slik hesten kanskje oppfatter den. Den er motvillig til å gjøre som du ber den om, hvorfor det? Hvorfor skal den respektere deg? Hvorfor skal den gjøre som du ber om? Og har du forklart den godt nok hva den skal gjøre? Å bli sint og rykke i leietauet forteller nødvedigvis ikke hesten hva den har gjort galt, men kan gjøre den enda mindre motivert til å samarbeide med den tobeinte tullingen som maser og trekker hele tiden.

Et eksempel: Monroe skriver at hesten kan være vanskelig å flytte på noen ganger, og må ha et skikkelig klask for å komme i gang.
Nå vet ikke jeg så mye om hvordan du håndterer denne hesten, så ikke bli fornærma om jeg tror feil. Men en temmelig vanlig uvane når hesten endelig begyner å gå er å tenke "endelig går du din stabeis" og trekke den videre med seg. Hva har hesten oppnådd med å begyne å gå da? Tauet er fremdeles stramt, leieren fremdeles irritert. Kanskje du kunne smurt deg med mye tålmodighet en dag du hadde god tid, og tatt på taugrime og langt tau. Begynn med å gi hesten beskjed om å gå; dra LITT i grima og smatt. Hvis den begyner å gå, gi den masse ros, stans den igjen, og gi ros for at den stanser. Hvis den ikke er interessert i å bevege seg, jag rompa dens og få den til å gå rundt seg selv et par ganger i "litt oppjaget tempo". Vil den ikke flytte rompa, så må man gjøre det som skal til, om det så er å klaske til med enden av leietauet. Men la hesten få sjansen til å høre etter mildere signaler HVER gang. Uansett om du blir rasende Etter et par runder, be den om å gå fram igjen. Ikke reakjson? Neivel, da blir det et par runder igjen. Etterhvert innser forhåpentligvis hesten at det tross alt er en bedre ide å gå framover istedet for å snurre rundt og bli sliten og svimmel. Øv på å stoppe, gå, stoppe, rygge et par skritt, og kanskje etterhvert longere et par skritt. Å longere et par skritt høres idiotisk ut, men det er bedre å ta det gradvis og bygge opp hestens selvtillit enn å jage den ut på volta uten at den helt skjønner hva som forventes av den. Men å jage Maxi ut på en volte er vel uansett ganske umulig hvis jeg har skjønt det riktig?

Vanskelig å forklare sånne NHS-greier uten å samtidig vise hva man gjør, og jeg er jo heller ingen ekspert selv akkurat. Som flere her allerede har tipsa deg om, ville jeg ha meldt meg på et kurs I tillegg til å lest og evt. sett videoer. Du finner videoer bla her: www.ellenofstad.com

Lykke til, håper dere kommer overens etterhvert

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 16/07/2005 :  14:52:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Uavhengig av nettopp deg og din hest, Mathilde, så synes jeg at 12-åringer ikke burde drive med hest uten litt hjelp og tilsyn fra noen erfarne. Egenopplæring er tungt og vanskelig. Det vet jeg, for jeg har vært der selv. Det er veldig bra om du går noen kurs og skaffer deg f.eks. videoer eller bøker som handler om dette med hestehåndtering og adferd.

Første hesten jeg holdt på med var traust, lat og snill. Det var aldri sånne problemer som du har med Maxi. Men da jeg som 15 åring fikk egen hest fikk jeg sjokk. Jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre med alle problemene som dukket opp, og hadde ingen å spørre heller. Jeg gjorde mye farlig og unødvendig og dumt av den grunn... Og alt skyldtes manglende kunnskap.

I dag har jeg ei jente på 12 som kommer og pusser og møkker. Hun får ikke ta noen hest ut alene, men får ri under tilsyn av meg. Hun går på rideskole, men der er det kun det ridetekniske det legges vekt på. Alt annet må hun lære av meg.

15 åringer som får god opplæring kan også ta dumme impulsavgjørelser. Det vet den andre stalljenta mi nå. På tross av hjelm fikk hun sterk hjernerystelse som hun sliter med ettereffekter av fremdeles. Ulykken skjedde fordi de red 2 på en hest barbak og ikke greide beholde balansen i trav...

Hilsen fra Line.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Det er for oyeblkket fire stk i denne stallen. Det er bare en bitteliten stall med to hester ute paa landet.

Jeg har laert alt jeg kan av folkene i denne stallen, boker og noen periodekurs og weekendkurs osv. Jeg har aldri gatt paa noen rideskole, men vaert paa noen rideleirer.

Jeg steller, mokker, forer, strigler, leser osv dobbelt saa mye som jeg rir.

Men her er ikke problemet at jeg ikke har greie paa ridning, sykdommer, daglig stell, foring, transport osv. Her er problemet at Maxi er en uvanlig vrang og sta hest og at jeg ikke vet mer en NH en det jeg har hort fra andre, noen faa boker og fra noen TV program. Det jeg er ute etter er treningsmetoder osv.

MVH Mathilde

Kajsa

» VIP

Skrevet - 16/07/2005 :  15:49:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Mathilde.

Om du vil ha hjelp, så kan du nok få Don Shaw ned til deg. Han holder til i Bergen, og har nok ikke noe problem med å dra til Haugesund for å hjelpe deg. Jeg har hjupet til på hans kurs i snart to år, og jeg kan gå god for hans treningsmetoder (for hva det er verdt). Han trener etter Monty Roberts/Kelly Marks sine prinsipper, og han har et ydmykt og behagelig vesen.

Nettsiden hans er denne. Om du skriver mail på norsk, så får du svar på norsk. Han selv er engelsk

Prøv min quiz om de kule gule HER

Redigert av - Kajsa den 16/07/2005 15:50:30 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  16:08:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Maxi & Mathilde: Naboen min tar alle verdens umulige hester inn til trening, så godt som alt jeg har lært innen NH, har jeg lært av han! Hvis du vil, kan du eller Astrid få nummeret hans, og ringe han og spørre om han kan hjelpe dere! Han har utrolig mye å lære fra seg! Og kanskje han kan hjelpe Maxi også?

Jeg kan absolutt anbefale han, han har erfaring med alle slags hester, og jobber med NH metoder innenfor et HØYT nivå! Han har en utrolig god måte å komme inn "i hodet" på hestene på! Så slipper dere å betale dyre dommer for diverse NH kurs o.l, hvis han tar noe for det, er han nok billigere vertfall! Men som sagt, skriv en melding i gjesteboka eller noe hvis du vil ha nummeret, så skal du få det!

redigert pga. jeg føyde til mer.. Hva er egentlig vitsen med å hele tiden begrunne hvorfor man har redigert innlegget? hehe..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Redigert av - AnneSpotGinaOgHuldra den 16/07/2005 16:21:45 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  16:13:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Og nå er vi 4! Jeg er gjerne interessert i å få henne hit!

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

5

Jeg er med - hvis det blir i nærheten av Haugesund. Jeg har noen venner som har en kjempefin plass i Tysvær. Kan sjekke om de er interessert i å arrangere. Tror de har vært på kurs med henne før.

Opprinnelig postet av Fröya

Ja, jeg kan ikke hvis det blir i stavanger eller lengre borte.. har lyst til å ha med en av hestene mine.. men nå flytter jeg jo til bergen om ikke så lenge, så da er det ikke sikkert jeg kan være med, hvis det er lenge til!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 16/07/2005 :  17:22:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og etter seks timer med aa lokke, dra, NH metoder osv med aa prove aa faa hesten inn saa hadde hvem som helst vaert sint!

Jeg må bare le litt. Etter 6 timer tror jeg at jeg hadde innsett at denne hesten var for sterk og vanskelig for meg, og jeg hadde gått for å få hjelp
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  22:45:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg må bare le litt. Etter 6 timer tror jeg at jeg hadde innsett at denne hesten var for sterk og vanskelig for meg, og jeg hadde gått for å få hjelp

Opprinnelig postet av Irriducibili

og hvor skulle hesten ha stått i mellomtiden? Alene midt på veien?

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 17/07/2005 :  18:50:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Irriducibili

Opprinnelig postet av Christine26

Nettopp... Jeg var ti minutter hjemmefra.
PS: Det ble seks timer til sammen. Leieturen ble en time + alt tullet i 4 timer og hjem en time.

ASGA: Det hadde vært veldig fint om han kunne hjelpe meg. Men jeg må tenke på det og spørre Astrid først.

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 17/07/2005 :  22:40:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg håper da virkelig at ikke en 12 åring håndterer en slik hest alene ved vei (traffikert?)! Generelt at en 12 åring ikke håndterer en slik hest utenfor stallområdet alene (selv om jeg tydeligvis tok feil der...). Tenk sikkerhet folkens!

No offence til deg Matilde, du er sikkert flink, men jeg synes ikke at en 12 år gammel jente bør få håndtere en hest man vet er så pass vanskelig, alene. Du burde være under oppsyn eller på et trygt område. Iallefall ikke vandre omkring langs en vei med denne hesten.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2005 :  22:59:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det er nok en god del 12åring som går/rir tur med hester alene, ikke noe usedvanlig oppsiktvekkende med det. Uansett har vel ikke alderen så mye å si, hadde det bedre hvis jeg på 18 hadde stått å prøvd å dratt med meg en sta ponni i 6 timer? Problemet er det samme, og det er hjelp på problemet Matilde spør om, ikke reprimader om at hun er for ung til å i det hele tatt håndtrere hesten. Vi kan vel heller holde oss til temaet og la de som kan komme med råd og tips gjøre det..
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 17/07/2005 :  23:04:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Poenget var vel at dette er en ganske vanskelig hest å håndtere for en 12 åring. Hvor trygt det da er for henne å ta hesten 'med ut på tur'? Men det kan diskuteres et annet sted ja, under sikkerhet f.eks.

Vel, det er samme hvem som står og dra i en hest i 6 timer... om du er 12 eller 18.
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.09 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.