hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tillit og respekt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Tillit og respekt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

akj

Skrevet - 14/07/2005 :  15:24:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg blir sint jeg, når jeg leser at man klikker på hester og sier det er hestens skyld.

Med et sånt temperament burde du aldri holdt på hest - eller andre dyr for den del.

Har du noen gang tenkt på hvorfor Jeppe drikker eller hva som kom først av høna og egget?

Og når det gjelder å stå fast i solsteika osv; du burde faktisk aldri ha tatt med deg hesten ut på tur i utgangspunktet. Du burde ha jobbet med den hjemme først! Med hjelp fra noen som har mer peiling enn deg!
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2005 :  17:11:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
eR DET INGEN SOM SKJOENNNER DET AT HVIS MAN KLIKKER, SAA MISTER MAN KONTROLLEN OVER SEG SELV??? tROR DERE JEG SKRIVER NED AT MANDAG KLOKKEN TOLV SAA SKAL JEG KLIKKE PAA MAXI??? dET ER NEMLIG IKKE SLIK DET FUNGERER. nAAR JEG ER PAA LEIETUR OG HAR PROVD BAADE AA DYTTE HENNE, RI HENNE, DRA HENNE, LOKKE HENNE, VAERE GREI, nh METODER OG ALT ANNET SAA SLIPPER JEG HESTEN OG GAAR HJEM OG LAR HENNE LOEPE OPPOVER OG FORDUFTE?

tAALMODIGHET ER ALLTID BEGRENSET...
sorry at det ble stor skrift. Jeg saa de ikke foer naa og gitter ikke skrive paa nytt.

edit pga aa svare paa det Eikdokka sa med det samme
Naar jeg sier klikke totalt saa mener jeg ikke aa slaa hesten altsaa. Men at jeg ble rasende og riste i leietauet og saant. Jeg angret jo selvfolgelig, men det var ikke stort jeg kunne gjoere med det der.

Opprinnelig postet av Maxi&Mathilde

Hmmmmm....
Du klikka og dermed stod du og rista i leietauet i 6 timer?
Kjekt om du bruker rett betegnelse, for noen som klikker SLÅR og SKRIKER og SPARKER til tider også.
Jeg hadde ikke giddet å stå å riste i et tau i 6 timer. Da hadde jeg skjønt at fremgangsmåten måtte forandres...
Hvis du ikke greier flytte beina på hesten er du for liten og lett til å håndtere den med bare leietau og grime. Da må du ha taugrime, teknikk og timing.

Ingen hest står plantet noen gang i 6 timer med meg. Den MÅ flytte beina når jeg ber om det. Uten vold, bare ved å flytte tyngdepunktet til hesten slik at den må bevege seg... Jeg kaller det å løsne bremsene...

Å klikke er noe man selv velger å la slippe ut. Time-out er en god ting når det koker i skolten og aggresjonen bygger seg faretruende opp...
Veldig lurt å ta en pause unna hesten da. Og heller starte på ny når temperaturen i hodet har nådd normalnivå igjen...
Aldri noe godt i å eksplodere rundt en hest...

"Der kunnskapen ender starter volden" har jeg lest noen skrive her inne... Det er sant når det gjelder å miste kontrollen over eget temperament.

Hilsen Line, som synes det er flott at det blir interesse for Ellenkurs også i Haugesundstraktene.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 14/07/2005 :  17:14:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Nei, jeg har ikke stått ute i solsteika med en hest i 6 timer.
Jeg trener på lydighet,tillit,respekt og lærer meg å kjenne hesten før jeg går ut på tur. Og hvis hesten er for sta/ulydig (at jeg ikke har kontroll) til å gå på tur med den, nei, da går jeg ikke på tur med den.

Kanskje du også burde lære deg noen knep for å få hesten til å gå frem i slike situasjoner. Eller det letteste, få hjelp av folk som er flink med horsemanship.

Kopi av melding:
Jeg blir sint jeg, når jeg leser at man klikker på hester og sier det er hestens skyld.

Med et sånt temperament burde du aldri holdt på hest - eller andre dyr for den del.

Opprinnelig postet av akj

Ganske så enig i dette.. Men kanskje det heller burde stå
"Med så liten beherskelse over et sånt temperament.."

Therese
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 14/07/2005 :  18:20:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Off topic,men var et veldig flott bilde du har nede på svarene dine,Eikdokka! Det likte jeg! :)
Takker for meg. Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 14/07/2005 :  18:34:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!
Klikke totalt; I min betydning betyr det at hvis hesten sparker etter meg, så slår jeg den på rumpa, eller no. MEN; Jeg har også klikka slik at jeg bare står og hopper på stedet, rister i leietauet, og hvis hesten ikke skjerper seg så setter jeg den bare i boksen og stikker. Fordi jeg blir så forbanna at jeg helst har lyst å dryle til hesten. Men, det som er negativt med å stikke er at du mister helt lysten til å gå opp i stallen igjen neste dag!

Maxi er litt sånn at en dag, hvis hun står bom stilt, og ikke vil gå, så nytter det å vifte litt med leietauet mot rumpa hennes, så går hun. Mens en annen dag, så nytter ikke det, og du må legge på mer press. Da må du kanksje slå med leietauet på rumpa. (Begynner alltid med så lite press som mulig!) Somregel går hun etter et klask på rumpa. Men det hender at hun faktisk ikke rikker seg av flekken da heller. Hva skal du gjøre da?

Jeg har ikke jobba så mye med Maxi i det siste, på grunn av dårlig tid! (eksamen, og ny hest). Men jeg tror jeg skal ta meg en tur opp i stallen når jeg kommer hjem, og prøve å hjelpe Mathilde litt!

Forresten; Det jeg har lært etter noen tempramentsfulle treninger med hesten, er at hvis jeg er trist, trøtt eller sint så skal jeg bare holde meg unna stallen! Hesten min dauer ikke av å gå en dag uten trening i ny og ne. Bedre det enn at jeg ødelegger henne med humøret mitt, som kommer av noe helt annet enn den!
Hadde et veldig ustabilt humør før. Har fått hjelp med det nå. Og det har gjort stor innvirkning på hesten min at jeg ikke er slik lengre!

Men; Ellen Ofstad! Noen over 18 år som kan påta seg "ansvaret" for å få henne til Haugesund? Eller, Rogaland?

Astrid
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 14/07/2005 :  18:43:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men jeg tror jeg skal ta meg en tur opp i stallen når jeg kommer hjem, og prøve å hjelpe Mathilde litt!

Akkuratt, kjempebra! For en jente på 12 har ikke store kreftene, og kan nok trenge litt hjelp dersom hun sliter endel med hesten.

Ang. Ellen, det var kurs med henne på Tveit for noen år siden, var der jeg var. Etter det har det ikke vært noe her i nærheten. Jeg kikket på kurssidene hennes og så at hun var rimelig fullbooket resten av året. Forhåpentligvis reiser jeg til østlandet etter jul, ellers kunne jeg godt prøvd å fått til noe. Men hva om noen kontakter Tveit da? Kanskje de kan være villige til å arrangere igjen? De vet hva som kreves, og har også overnattingsmuligheter til de som kommer langveis fra.

Ole Johansen (www.equs.no) holder til i Egersund, han kan også kontaktes.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 14/07/2005 :  19:21:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Se der, ser ut som ting ordner seg litt nå. :)
Si ifra hvordan det går med hjelping'a Monroe. Og forresten, utrolig enig med deg. Prøver å ikke ri/holde på med hesten hvis jeg er i dårlig humør/trøtt e.l. ! Det er faktisk ganske ok..

OT Lene: Takk,takk.. Er gamle fòrhesten min sitt øye, og litt photoshop ;)

Therese
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/07/2005 :  20:43:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eikdokka: Hvordan photoshop bruker du? Har ikke funnet ut at det går an å sette inn skrift på min enda. Henger jeg litt etter kanskje?

Redigert av - Bustetrollet den 14/07/2005 20:46:37 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 14/07/2005 :  21:10:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har photoshop CS2 jeg :)

Tror det skal være en stor "T" på venstresiden uansett hvordan photoshop du har. Trykk på den og marker området på bildet du vil skrive noe på. Så velger man farge å sånn øverst. Kan fikse bilde hvis du ikke skjønte forklaringa..

Therese
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/07/2005 :  22:51:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar Eikdokka. Tittet på photoshopen min, men fant ingen stor 'T' nei. photoshop CS2 koster jo flesk:P Skal nokk prøve og finne et program som er gratis jeg;D

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 15/07/2005 :  11:34:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
eR DET INGEN SOM SKJOENNNER DET AT HVIS MAN KLIKKER, SAA MISTER MAN KONTROLLEN OVER SEG SELV??? tROR DERE JEG SKRIVER NED AT MANDAG KLOKKEN TOLV SAA SKAL JEG KLIKKE PAA MAXI??? dET ER NEMLIG IKKE SLIK DET FUNGERER. nAAR JEG ER PAA LEIETUR OG HAR PROVD BAADE AA DYTTE HENNE, RI HENNE, DRA HENNE, LOKKE HENNE, VAERE GREI, nh METODER OG ALT ANNET SAA SLIPPER JEG HESTEN OG GAAR HJEM OG LAR HENNE LOEPE OPPOVER OG FORDUFTE?

tAALMODIGHET ER ALLTID BEGRENSET...
sorry at det ble stor skrift. Jeg saa de ikke foer naa og gitter ikke skrive paa nytt.

edit pga aa svare paa det Eikdokka sa med det samme
Naar jeg sier klikke totalt saa mener jeg ikke aa slaa hesten altsaa. Men at jeg ble rasende og riste i leietauet og saant. Jeg angret jo selvfolgelig, men det var ikke stort jeg kunne gjoere med det der.

Opprinnelig postet av Maxi&Mathilde

Hmmmmm....
Du klikka og dermed stod du og rista i leietauet i 6 timer?
Kjekt om du bruker rett betegnelse, for noen som klikker SLÅR og SKRIKER og SPARKER til tider også.
Jeg hadde ikke giddet å stå å riste i et tau i 6 timer. Da hadde jeg skjønt at fremgangsmåten måtte forandres...
Hvis du ikke greier flytte beina på hesten er du for liten og lett til å håndtere den med bare leietau og grime. Da må du ha taugrime, teknikk og timing.

Ingen hest står plantet noen gang i 6 timer med meg. Den MÅ flytte beina når jeg ber om det. Uten vold, bare ved å flytte tyngdepunktet til hesten slik at den må bevege seg... Jeg kaller det å løsne bremsene...

Å klikke er noe man selv velger å la slippe ut. Time-out er en god ting når det koker i skolten og aggresjonen bygger seg faretruende opp...
Veldig lurt å ta en pause unna hesten da. Og heller starte på ny når temperaturen i hodet har nådd normalnivå igjen...
Aldri noe godt i å eksplodere rundt en hest...

"Der kunnskapen ender starter volden" har jeg lest noen skrive her inne... Det er sant når det gjelder å miste kontrollen over eget temperament.

Hilsen Line, som synes det er flott at det blir interesse for Ellenkurs også i Haugesundstraktene.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

jeg stod ikke og rista i leietauet i seks timer. Etter 4 og en halv time gjorde jeg det. Det varte ikke lenge for jeg var jo sliten saa jeg satte meg ned.

Kopi av melding:

Har du noen gang tenkt på hvorfor Jeppe drikker eller hva som kom først av høna og egget?

Og når det gjelder å stå fast i solsteika osv; du burde faktisk aldri ha tatt med deg hesten ut på tur i utgangspunktet. Du burde ha jobbet med den hjemme først! Med hjelp fra noen som har mer peiling enn deg!

Jeg har ridd hesten i tre aar. Eieren mener jeg behersker henne veldig bra og mange andre har provd og kontrollere hesten uten aa lykkes og saa kommer du hit og sier det. Hvem tror du du er? Jeg ber om hjelp her og saa kommer du med den dritten. Jeg har leid hesten paa tur mange ganger uten problemer. Du hadde ikke faatt hesten til aa gaa engang!

Jeg synes alle som har greie paa uvanligt vanskelige hester skal svare paa dette forumet og de andre kan holde seg til de lette problemene!!!

Men det med Ellen Ofstad... Er det ingen andre NH folk som kan holde kurs? Peer Werner Vogel kanskje? Eller kjenner noen noen andre?

http://www.mmdreamteam.piczo.com
Redigert av - ShyBoy den 15/07/2005 11:44:06 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/07/2005 :  12:09:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Du skryter av at du er så flink til og takkle temeramentet ditt.. Så klarer du ikke og beherske det er på debatten en gang..

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 15/07/2005 :  12:12:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Du skryter av at du er så flink til og takkle temeramentet ditt.. Så klarer du ikke og beherske det er på debatten en gang..

Opprinnelig postet av ~Kristine og Rosita~

100% enig med deg her Kristine! Hun burde jammen meg tenkt seg om der...

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 15/07/2005 :  13:38:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvem tror du du er? Jeg ber om hjelp her og saa kommer du med den dritten. Jeg har leid hesten paa tur mange ganger uten problemer. Du hadde ikke faatt hesten til aa gaa engang!

Jeg synes alle som har greie paa uvanligt vanskelige hester skal svare paa dette forumet og de andre kan holde seg til de lette problemene!!!

For det første Mathilde,når du ber om råd på et forum som dette,kan du dessverre ikke forvente bare å få svar du liker...
Du skriver "Hvem tror du at du er ?" fordi en person har gitt deg sin mening om saken uten å vite hvem verken du eller hesten er,men på et slikt forum er det sånn det fungerer...de færreste her vet noe mer om deg og hoppa enn det du velger dele med oss..... For alt vi vet ,kan det ligge ting bak oppførselsn til hoppa som ingen her vet om(uten at du skal ta det på deg,det var bare et eksempel på hva jeg vil frem til)

At du klarer såpass med denne hoppa er jo bra,og hadde vært enda bedre om du hadde fått henne bedre til også! Det er jo derfor du skriver inn og ber om råd,og det er derfor vi som svarer i det hele tatt tar oss tid til å tenke over dine problemer med hesten.... Vær gla for at det i det hele tatt er noen som ser seg villig til å tenke gjennom problemet du har,og prøve gi deg råd om hvordan du skal gå videre...

Ingen problemer er lette å løse for dem som har de...da hadde ikke vært noe problem for personen i det hele tatt....

Og ang at folk som har peilig på problem-hester bør svare,og ikke andre...så må jeg få fortelle deg at du allerede pent har avist et par råd som kommer fra "slike personer"....

Takker for meg. Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 15/07/2005 :  13:55:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hvem tror du du er? Jeg ber om hjelp her og saa kommer du med den dritten. Jeg har leid hesten paa tur mange ganger uten problemer. Du hadde ikke faatt hesten til aa gaa engang!

For det første Mathilde,når du ber om råd på et forum som dette,kan du dessverre ikke forvente bare å få svar du liker...
Du skriver "Hvem tror du at du er ?" fordi en person har gitt deg sin mening om saken uten å vite hvem verken du eller hesten er,men på et slikt forum er det sånn det fungerer...de færreste her vet noe mer om deg og hoppa enn det du velger dele med oss..... For alt vi vet ,kan det ligge ting bak oppførselsn til hoppa som ingen her vet om(uten at du skal ta det på deg,det var bare et eksempel på hva jeg vil frem til)

At du klarer såpass med denne hoppa er jo bra,og hadde vært enda bedre om du hadde fått henne bedre til også! Det er jo derfor du skriver inn og ber om råd,og det er derfor vi som svarer i det hele tatt tar oss tid til å tenke over dine problemer med hesten.... Vær gla for at det i det hele tatt er noen som ser seg villig til å tenke gjennom problemet du har,og prøve gi deg råd om hvordan du skal gå videre...

Ingen problemer er lette å løse for dem som har de...da hadde ikke vært noe problem for personen i det hele tatt....

Og ang at folk som har peilig på problem-hester bør svare,og ikke andre...så må jeg få fortelle deg at du allerede pent har avist et par råd som kommer fra "slike personer"....

Opprinnelig postet av Lene.

Nei jeg vet jeg ikke bare kan faa svar jeg liker. Jeg ble bare saa frustrert. Er lei av aa hore at andre hadde klart det bedre enn meg og dill og dall.

Men hun kunne jo ha lest paa vipen min og Monroe sin og lest nedover hele forumet for hun fyrer los.

Men jeg maa faktisk takke alle som har tatt seg tid til aa gi raad istedenfor aa be meg om aa gi hesten fra meg og slikt. Det kommer sikkert til og hjelpe naar jeg kommer hjem.

Kopi av melding:

Mathilde kan alltids finne seg en annen hest; MEN; Vi bor i en liten bygd, 1/2 med bil til byen, hvor du finner andre hester. Hun har ikke stallplass selv, og kan derfor ikke ha noen hester fra byen på fòr!
Opprinnelig postet av Monroe

Jeg saa ikke dette for naa. Det er ikke bare lengden som er problemet, men at jeg bare vil ha Maxi. Jeg er ikke interressert i noen andre hester. Dessuten er de derre snobbete byjentene helt forferdelige! Bare braak med dem.

http://www.mmdreamteam.piczo.com
Redigert av - ShyBoy den 15/07/2005 14:44:07 Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.