hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tillit og respekt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Tillit og respekt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2005 :  19:43:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg vil bare si at dette er en hest du bør møte før du uttaler deg om hva som er rett og galt i forbindelse med henne!

Vel... Det kom altså fram spørsmål om henne fordi det var mange problemer. Av det kan jeg gjette meg til at det som nå gjøres ikke fungerer.. Og dermed er galt i forhold til denne hesten som dere kjenner så godt. Ellers ville vi vel ikke bli spurt om råd?

Jeg har treningsmetoder til å vinne respekt og tillit, men de kommer fra mange års erfaring, refleksjon og trening.
Det finnes ingen "hokus-pokus" ved det, men det fordrer endel allikevel.

Det er synd at dere ikke får til et godt forhold til denne hesten der hun kan slappe av og la dere ta ledelsen. Men slik er det til tider. Og at dere velger å beholde hesten er deres eget valg som ingen kan ta fra dere.

Jeg synes at Mathilde skulle sjekke kursplanen til Ellen Ofstad. Den finner du på www.ellenofstad.com hvor hun har satt opp oversikt over hvor og når hun avholder kurs. Det går også an å få noen til å arrangere kurs med henne i nærheten av Haugesund.

Hilsen fra Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 13/07/2005 :  20:33:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er vi iallefall 3 stykker som kunne tenkt å få Ellen til Rogaland, så det burde jo gå ann. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2005 :  20:55:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Og nå er vi 4! Jeg er gjerne interessert i å få henne hit!
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 14/07/2005 :  00:51:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Egentlig høres det ut som om denne hesten er mer frustrert enn sta. Men samtidig tror jeg at hun har funnet ut hvordan hun skal hanskes med unge jenter Hun går bra med personer hun kjenner og som hun forstår seg på, andre har problemer igjen.

En slik hest nytter det ikke å bli hissig på. Denne er for lur, og man må gå litt utenom. Jeg vil ikke anbefale dere noe av trening, rett og slett fordi jeg tror denne hoppa er for vanskelig for dere. Jeg må også si at jeg synes det er en smule rart at folk plent skal holde på slike hester. Hvorfor er salg uaktuelt? En hest har det alltid bedre hos noen den går bra sammen med, fremfor noen som ikke forstår den og som i tillegg blir hissige. Få enten hjelp av en dyktig trener, eller selg, det er mine råd. Lik dem eller ikke

Edit for skriveleif

Opprinnelig postet av Irriducibili

Trodde faktisk at jeg har sagt hvorfor denne hesten ikke kan bli solgt; Personlige grunner!!!
Men, jeg kan forklare det;
Det er veldig mange grunner;
-Søsteren min knyttet sterke bånd til denne hesten, da min mor og far skilte seg, fordi da var hesten den eneste hun kunne stole på! Hvordan tror du det vil være å ikke vite for henne hvordan denne hesten har det! Nå kan hun iallfall se til henne i ny og ne! (Hun studerer så hun har ikke mulighet til å ha henne selv!!)
-Moren min har store problemer med å selge henne fordi hesten er blitt som ei gards-bikkje. Hun hører til på gården, og i vår familie. Vi har hatt denne hesten i 10 ÅR!! Tenk dere om! Det er temmelig lenge.
-Som dere sikkert har forstått, dette er en vanskelig hest å hanskes med, ikke på grunn av at hun er farlig eller noe, men fordi hun er STA! Hvem vil ha en så sta ponni? De fleste voksne skal ha store, flotte hester (klandrer ingen, har samme innstilling selv). De fleste voksne som skaffer seg en nordlandshest vil gjerne avle. Dette er ikke en hest som er god å avle på, i og med at hun har dårlige bein! Dermed, skulle vi solgt henne måtte det blitt til BARN. I samme alder som Mathilde. Kanskje yngre. Som en førstegangsponni! Og jeg tror ikke hun hadde taklet enda en omgang med små unger som sitter å river henne i kjeften, og ikke forstår noenting av hva hun prøver å antyde!
Må også legge til at dette ikke er en hest som kan stå på stall. Hun må ha utegang hele sommeren, og minst mulig inne om vinteren (hun er inne hver natt). Som jeg har nevnt før; Da søsteren min tok henne med til byen ble hun syk! Hun takla rett og slett ikke by-livet. Har aldri vært syk igjen etter hun kom hjem igjen!
Dermed kan hun kun selges til folk som bor på gård. Og jeg vet av erfaring fra bygda mi, at de fleste barn som bor på gård ikke får rideundervisning før de er gamle nok til å fatte selv at det kan være lurt! Finnes kanskje unntak, men de aller fleste!

Slik kan jeg fortsette og ramse opp grunner til at salg ikke er aktuelt!
Det er ikke for ingenting jeg valgte å selge hoppa mi, som jeg hadde fått knall fin, istedenfor Maxi! Det tenkte jeg temmelig nøye gjennom. Å nå angrer jeg. Men jeg vet at Maxi sannsynligvis ikke ville fått det bedre en annen plass. Det kunne den andre hoppa, for hun var ung og uerfaren, og hadde ikke så mange bånd knyttet til oss!

Okey, jeg tok sikkert feil med at NH ikke kan fikse denne hesten. Det funker kanskje. Jeg ville blitt veldig glad hvis det hadde gjort det!

Sorry asså; Men jeg blir forbanna av å lese det dere skriver om å selge hesten, og at det ikke fungerer mellom person og hest!
Jeg har faktisk ikke spurt om råd. Mathilde har! Hun kjenner ikke hesten slik jeg gjør. Hun har spurt meg om de samme tinga, og jeg har svart. Men hun vil kanskje høre andres meninger!

Vær så god, prøv å finne en eiger til denne hesten! Hvor hun vil få det bedre! Hun kan alltids få det bedre med treningen, med omsorgen osv. Men hun kan ikke få det bedre hvis du tenker på plassen hun har å boltre seg på! Nå går hun på stoooooore beiter, sammen med en annen hest! Frem til nå har hun gått i en flokk på 5 stk, men 2 har flyttet, og den trede er hos hingst!

Jeg blir så fustrert; Mathilde prøver så godt hun kan å forklare hvordan hesten er, for å få hjelp til å hanskes med henne. Og dere prøver å få jenta bort fra hesten. Dere tipser til å selge. Hvilken bakgrunn har dere, som har erfaring nok til å bedømme at en hest som har tilhørt en familie i 10 år skal selges???

Kom med tips til nye eigere. Vær så god. Siden dere er så jævlig flinke med hest, og har peiling på hva som er rett og galt i forbindele med henne, så kan dere like så greit ta hele ansvaret for å selge henne. Bare prøv, å se hvor lenge denne hesten lever! Sannsynligvis hadde hun vært hos slakteren innen 1/2 år!!!! Hadde dere prøvd å forstå dere på denne hesten, hadde dere mista all selvtillit etter en halv time!

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 14/07/2005 :  03:43:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for et mer utfyllende svar! For nei, det er ikke lett å sitte på nett og prøve å hjelpe en hest man aldri har sett eller truffet. Men spør man på nettet får man svar, kanskje ikke helt de man ønsker...

NH kan kanskje fikse hesten. Eller mer erfarne personer, men beklageligvis tror jeg ikke du/dere eller hvem det nå er som håndtere hesten kan gjøre det. Om Matilde kan få instruksjon av en flink trener kan hun knaskje få et bedre forhold til hesten. Grunnen til at jeg nevnet salg var at jeg ikke skjønner helt hva man skal med en hest som bare er trøbbel. For det var slik det hørtes ut. Men ettersom du skriver så er dette tydeligvis ikke en hest man trenger bruke, og som dere har kun pga kos og at hesten hører hjemme der. Da anser jeg iallefall problemet for å være mye mindre. Det hadde vært verre om dette var en hest man skulle være mer aktiv med. Man må ikke bruke den, men gjør det for kosen sin del.

Uansett liker jeg ikke å høre om folk som 'klikker' på hesten, og som blir hissige av å håndtere den. Da synes jeg man alvorlig talt bør finne seg en annen hest, eller en annen hobby. For all del, jeg kjenner meg igjen i det, og hvordan man angrer etterpå, men det hjelper ikke hesten.

Monroe: Nå var det ikke først og fremst deg jeg skrev innlegg til, og det var heller ikke du som startet debatten. Innlegget mitt var mest ment til Matilde, og hvorfor hun vil være forrytter på en slik hest. Der blir litt annerledes å forholde seg til to personer

Slik det høres ut nå, så synes jeg at hestene burde få gå på beite og kose seg. Så kan heller du eller noen andre som har mer kontroll over hesten ri den. Matilde kan sikkert finne en annen hest som er lettere å håndtere? Eller hun kan håndtere denne hoppa sammen med noen som kan hjelpe henne?

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 14/07/2005 :  10:30:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Temperamentet ditt blir slik på grunn av hesten?? Tenk gjerne litt over det du sier der og hva som ligger i utsagnet... Du sier det er hestens "skyld" at du blir sint og dermed f.eks. lar henne få 6 timer i solsteiken. Jeg tror kanskje du selv må ta ansvar for temperamentet ditt og si at det er DITT, ikke noe hesten "lager".
Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Jeg lot den IKKE staa i solsteiken. Vi var paa leietur og plutselig gikk hode ned og hun spiste. Det gikk an aa dra opp hodet, men bena ble plantet i bakken. Jeg ville jo ha dyret inn. Men hun blaanekta.

Hvis du hadde vaert i mine sko, saa tror jeg du ville gjort noe lignende...

Og man kan vel vaere glad i mennesker selv om man blir sint paa dem. Og hvis jeg ikke hadde vaert glad i hesten saa hadde jeg jo gitt opp aa baade passe henne og ha henne paa for. Hun er noe helt for seg selv. Det finnes mange fine ting med henne.
Hun er ofte kjempesot.
Hun er veldig rask.
Hun elsker aa ri sprang, akkurat som meg.
Hun liker og bade. H
Hun er en god barbakhest
Hun er kosen
Sparker ikke
Trafikksikker
Grei kjoerehest.

Og masse annet jeg ikke gidder aa skrive.

Men jeg var ute etter TIPS og TRENINGSMETODER og ikke m eninger om hva jeg bor gjore med hesten... Men jeg kunne ogsaa tenke meg og ha Ellen Ofstad her til Rogaland.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 14/07/2005 :  11:17:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!
Jeg har faktisk nettopp kjøpt meg en hoppe som jeg klikka totalt på flere ganger. Men det eneste jeg lærte av det var at hesten kun ble reddere!!
Ikke kom til meg å si at en hest som får deg til å klikke ikke passer sammen med deg!
Fordi, bare på 1/2 år har jeg lært sykt mye av denne hesten! Vi har begge utvikla oss sammen, og hesten har begynt å stole på meg. Respekten er ikke 100% på plass, men den er på vei den også! (Nevnte noen Ellen Ofstad, jeg er veldig interessert i å få henne hit!!).
Okey, hesten gjorde meg fustrert, og forbanna opp til flere ganger, men det eneste jeg har fått ut av det er mer lærdom!!

Mathilde kan alltids finne seg en annen hest; MEN; Vi bor i en liten bygd, 1/2 med bil til byen, hvor du finner andre hester. Hun har ikke stallplass selv, og kan derfor ikke ha noen hester fra byen på fòr!

Men jeg har prøvd å forklare dette sååå mange ganger; Mathilde er faktisk temmelig flink med Maxi. Og jeg er sikker på at hun håndterer dette dyret bedre enn dere. Hun vil ha hjelp til å forbedre forholdet til hesten! Men tydeligvis var ikke dette rette plassen å spør!!
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 14/07/2005 :  12:00:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hva tror du hesten tenker når man "klikker helt totalt"? Då får i allefall ikke hestens tillit og respekt..

edit; Har selfølgeli blitt sint på en hest jeg og, men har aldri latt meg "rive med". Høres fryktelig brutalt ut å klikke totalt.. Håper virkelig ikke det er så voldsomt som det jeg legger i det å "klikke totalt".

Therese

Redigert av - Eikdokka den 14/07/2005 12:32:47 Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 14/07/2005 :  12:25:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
eR DET INGEN SOM SKJOENNNER DET AT HVIS MAN KLIKKER, SAA MISTER MAN KONTROLLEN OVER SEG SELV??? tROR DERE JEG SKRIVER NED AT MANDAG KLOKKEN TOLV SAA SKAL JEG KLIKKE PAA MAXI??? dET ER NEMLIG IKKE SLIK DET FUNGERER. nAAR JEG ER PAA LEIETUR OG HAR PROVD BAADE AA DYTTE HENNE, RI HENNE, DRA HENNE, LOKKE HENNE, VAERE GREI, nh METODER OG ALT ANNET SAA SLIPPER JEG HESTEN OG GAAR HJEM OG LAR HENNE LOEPE OPPOVER OG FORDUFTE?

tAALMODIGHET ER ALLTID BEGRENSET...
sorry at det ble stor skrift. Jeg saa de ikke foer naa og gitter ikke skrive paa nytt.

edit pga aa svare paa det Eikdokka sa med det samme
Naar jeg sier klikke totalt saa mener jeg ikke aa slaa hesten altsaa. Men at jeg ble rasende og riste i leietauet og saant. Jeg angret jo selvfolgelig, men det var ikke stort jeg kunne gjoere med det der.

http://www.mmdreamteam.piczo.com
Redigert av - ShyBoy den 14/07/2005 12:42:39 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 14/07/2005 :  12:47:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og nå er vi 4! Jeg er gjerne interessert i å få henne hit!

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

5

Jeg er med - hvis det blir i nærheten av Haugesund. Jeg har noen venner som har en kjempefin plass i Tysvær. Kan sjekke om de er interessert i å arrangere. Tror de har vært på kurs med henne før.
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 14/07/2005 :  13:02:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Naa er vi 6

Eikdokka

Norway

Skrevet - 14/07/2005 :  13:03:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Da synes jeg man burde trene på selvbeherskelse.. Absolutt! Ingen er perfekt, men det går grenser.
Har faktisk aldri klikket på en hest (joda, har blitt sint, men ingen klikkings fra meg). Har holdt på med hest i 5 år..
Jeg er selv veldig hissig av meg til vanlig, men jeg klarer å kontrollere meg mye bedre når jeg holder på meg hester (dvs. ha full kontroll over følelsene mine, uansett hva).

Som sagt, er hissig selv, så jeg gir bare råd. Det er faktisk mulig å unngå å klikke totalt når man holder på med hest..

Therese
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 14/07/2005 :  13:13:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men har du staatt i solsteiken med en hest i seks timer uten mat og drikke og provd alt for aa fa den hjem?

Bustetrollet

Skrevet - 14/07/2005 :  13:39:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke prøvd og stått ute i 6 timer, og plagdes med og få hesten hjem nei!

Jeg har også blitt driit forbanna på en hest jeg hadde på for. Skikkelig sur ble jeg. Jeg og ei Veninne var på ridetur og vi ridde 2 på en hest. Det gikk helt bra til vi skulle hjem. Da jeg red bare, for hoppa begynte og få tendenser til og springe etter biler som passerte i neåverbakker. Så kom det en bil, og hun spurrtet etter bilen. Salen skle rundt og jeg ble hengene under magen og måtte hoppe av. har aldri vært så sur før.. Måtte la veninna mi ta henne som kom springenes etter. Ellerså hadde jeg vel tatt og 'klikka mentalt' på hoppa. heldigvis så gikk det bra med både meg og hoppa.. Men er fortsatt redd får og ri i neåverbakker.

Det er ikke altid det er så bra og 'klikke totalt'. det kan Ofte gjøre situsjonen værre.
men som jeg bruker og si til hoppa mi; Neger, Jøde, Flymaskin, frosk, såpa, svampen, tosk. Ja, alt mulig rart, hvis jeg blir sur på henne. Som regel så hjelper det;D

Redigert av - Bustetrollet den 14/07/2005 13:42:31 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2005 :  14:21:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en kommentar til det å "klikke totalt"; alle kan få raserianfall og lignede, men det hjelper sjelden å la dette gå utover levende vesen. Sliter man med dette, så må man jobbe med det. Og det gjelder ikke bare hester, men hunder, barn osv. Når man "klikker", har man en tendens til å gjøre ting som man angrer på etterpå, og derfor er det vel bedre å lære å beherske seg? Alle kan vi lære av våre feil, og det er bra at man er oppmerksom på det, slik at man kan gjøre noe med det.

Jeg hadde selv litt problemer med å "klikke" da jeg var mindre, men jeg lærte med fort å ta det ut på foreldrene mine eller å slenge med døra!
Nå får jeg ofte høre det at det er bra at jeg klarer å beherske meg i frustrerende situasjoner, i steden for å bli sint på hesten. Dette gjelder selvsagt også i omgang med feks hunden min (som er en av de mest slue og vanskeligste hundene jeg har vært borti!), problemer med kunder på jobb, hvis jeg krangler med kjæresten min osv osv.
Selvbeherskelse er viktig i mange ulike situasjoner, så det er verd å tenke over.

Hege Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.