hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tillit og respekt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Tillit og respekt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

ShyBoy

Skrevet - 02/07/2005 :  00:46:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe.... Vill er det siste hun er... Hihi. Så jeg tror ikke det hjelper. Hun har heller aldri sparket og biter uhyre sjelden, men det kan skje.

Så er det et problem som plager meg veldig! Hun dytter altid til folk. Ikke noe kosedytting, men skikkelig hardt. For ikke så lenge siden, så skulle jeg kysse henne på mulen, og hun dyttet meg bak og jeg bet meg SKIKKELIG i leppa. Den er helt hovnet opp nå og da det skjedde, var det akkurat som bedøvelse, bare at det gjorde vondt.

Hvordan kan jeg få henne til å slutte med dette? Jeg vet jeg spør mye, men må vite litt før jeg skal på kurs, så jeg vet hva NH går utpå og ikke ender opp hos noen som ikke har peiling!

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/07/2005 :  00:58:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Gir du henne mat/godbiter fra hånden? Vet at hestene kan begynne og bite om de blir matet fra hånden..
Det er ved og spørre at en lærer mer, så bare spør i vei du ;o) Vi andre lærer også mye av og lese hverandres svar.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 02/07/2005 :  01:08:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hihi... Flott! Jeg er jo ikke så gammel enda jeg da og jeg er en sånn som spør enten jeg bryr meg eller ikke.

Men hun får av og til mat fra hendene, men i dag så lærte jeg i et blad at det skulle man aldri gjøre. Men det stod ikke hvorfor, men det var noe med NH...

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/07/2005 :  01:14:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg har lært at om en gir fra hånden kan hestene lett forbinde hendene med mat, og begynne og bite i påvente av godbiter/mat.
Ser også på hestene våre at de lett begynner og nippe etter hendene om vi gir dem fra hånden. Kjipe greie for det er så greit og kunne gi dem godbiter når de blir hentet fra beite! Men jeghar pleid og legge det ned på bakken og la dem ta det derfra :o)

Håper inderlig du får til hesten din, og du må gjerne fortelle oss hvordan det går :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 02/07/2005 :  11:48:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Noen hester liker rett og slett ikke å bli koset i ansiktet/bli kysset på.

Men tror det blir å ordne seg med hesten Maxi&Mathilde! :)

Therese
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 02/07/2005 :  22:51:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har enda ikke prøvd rundpaddock, men eieren sier at jeg må for all del få hjelp av erfarne...

Bare et spørsmål.... Er det ikke du som eier hesten...?
Isåfall burde du gjerne snakket med eieren av hesten først om hva du skal gjøre...

Ellers er jeg tillbøyelig til å være enig i at du burde kontaktet noen som er erfaren innen NH,som kunne hjulpet deg litt og sette hva som er roten til problemet. Om det er generellt liten respekt ovenfor mennesker/deg/andre...eller om det kan være andre ting som ligger bak....

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 02/07/2005 :  23:07:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det ikke du som eier hesten...?

Det er en hest hun har på fôr;D

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  19:23:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
krastine: Først vil jeg bare si at ingen hester har godt av å stå alene. Dette er flokk dyr som ikke trives i det hele tatt alene!! Det er jo klart hesten blir roligere og kommer fort til deg. Den er jo ensom!!
Noen sier at ha hest alene, er som å ha fisk uten vann!!
Trodde egentlig dette skulle bli forbudt med lov, men har ikke rukket å lese de nye reglene.

Maxi&Mathilde; Du sier at du er så mye sjef som du klarer. Men hva gjør du egentlig når du er sjefen? Hvordan er du sjef? Og hva gjør du når du skal vise at du er sjefen for en hest?
Grunnen til at jeg spør er at det ofte kan være ganske frustrerende å være hest. Det er ikke alltid så lett å forstå at når benet kommer på flanken, så skal jeg sette opp farten??

I mange tilfeller hvor hester er problemhester, er det rett og slett fordi de faktisk ikke har peiling på hva de blir bedt om!!

Og tror du kanskje du klarer å la være å bli sint på hesten? Jeg vet at dette er vanskelig, men det kommer som oftest ikke noe godt ut av sinne.
Tenk på hesten som et lite barn, den er litt for opptatt av seg selv, du må forklare ting veldig godt før det synker inn, og hvis du blir sint på dette lille barnet så blir det bare redd. Og tør iallefall ikke gjøre noen ting!

Jeg skjønner godt at du har mye å stri med her, det er ikke alle hester som er like lette. Men det er flott at du ikke gir opp:)

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 05/07/2005 :  22:14:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa mi står alene, å hun er verfall ikke ensom..! Med hund, katt og kyr rundt seg hele tiden.. Og ikke minst alle hestene som rir/kjører forbi. Men sefølgelig skal ikke en hest stå alene alt får lenge.. Men av og til er det bare bra sier hestfolka her! Bare 1 uke eller noe!
Hest som går med alt for mange hester rundt seg, har jeg opplevd kan bli litt tverr og ekkel!

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2005 :  03:04:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Mathilde; hvorfor i all verden har du denne hesten på fór? Det er jo åpenbart at dere ikke passer sammen... Hverken temperamentsmessig eller personlighetsmessig...

Man MÅ ikke ta på seg andres hester når det ikke fungerer særlig bra. Man er som fórrytter fullstendig fri til å velge hest selv. Har du gått i "vranglås" der du ser dette som en personlig utfordring? At du SKAL få til denne hesten og bevise ett eller annet?

En viljekamp mellom deg og en hest bringer aldri noe godt med seg. Hva gjorde du som rettferdiggjør 6 timer i solsteiken der du skal trumfe igjennom noe hesten kanskje ikke skjønner eller er klar for?

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 09/07/2005 :  15:46:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!
Jeg er da eigeren til denne hesten!
Bare for å forklare litt om denne hesten;
Dette er en hest som vi har eigd siden hun var 2,5 år! Hun "eiger" beitene! Kommer det en ny hest, som prøver å være sjefen, så gir hun seg aldri. Hun SKAL være sjefen!! Vi fikk en 18 år gammel hoppe her til, samme størrelse som henne selv. Natulig nok ville også denne hesten være sjefen. Det ligger i naturen at den eldste hoppa er lederen (i og med at vi bare har hopper her)! Men, Maxi gav seg ikke, og det ble en evig kamp. Maxi var alltid irritert, og sløv. Skikkelig misfornøyd med situasjonen. Den andre hoppa ble solgt (av andre grunner), og Maxi ble gladere! Håper dette sier noe om viljestyrken til denne hesten.

Livshistorien; Da hun kom til oss som (nesten) 3 åring, begynte søstera mi å trene henne opp. Reiste på kjøre-kurs, dressur-kurs, sprang-kurs, og NH-kurs. Hesten ble knall fin. Vant mye på stevnene de deltok i!
Søstera mi ble sjefen over denne vilje-sterke hoppa.
Etterhvert flytta søstera mi til byen, og tok hesten med seg. Hun stella den godt, sykla til stallen hver morgen, fòra, strigla, og slapp den ut! Dette gjorde hun fordi hun ikke ville gi slipp på hesten hun hadde bygd opp. Men, til tross for alt stellet og oppmerksomheten, ble hesten syk, (uten at de fant ut hvorfor) og hun fikk komme hjem til gården igjen! (dette var for omtrent 7 år siden). Søstera mi fortsatte på skolen i byen, så hesten ble gående her hjemme! Dette ble en litt umulig situasjon, av personlige grunner. Salg var ikke aktuelt.

Jeg begynte å ri på hesten, som var vrang som et esel med meg. Hun nekta å gå, alle beina planta i bakken! Skikkelig sta!!
Dere aner ikke hvor mange ganger jeg har blitt så forbanna på denne hesten at jeg helst har hatt lyst å slakte henne. Salg var fortsatt uaktuelt!
For å forklare litt om hvordan hun er: Hun er snill som et lam mot mennesker. Sparker aldri, biter høyst sjelden! Barnevennlig, trafikksikker, grei på hengeren, aldri noe problem med skoeren, aldri nervøs!
Eneste problemet hennes er viljestyrken!
Hun er temmelig vanskelig å ri, fordi hun hele tiden må holdes i gang. Hun, så og si MÅ ha et rapp med pisken, for å gå fremover. (vi begynner alltid med å klemme, for så å klemme hardere, osv. til slutt pisken).

Kopi av melding:
Mathilde; hvorfor i all verden har du denne hesten på fór? Det er jo åpenbart at dere ikke passer sammen... Hverken temperamentsmessig eller personlighetsmessig...

Man MÅ ikke ta på seg andres hester når det ikke fungerer særlig bra. Man er som fórrytter fullstendig fri til å velge hest selv. Har du gått i "vranglås" der du ser dette som en personlig utfordring? At du SKAL få til denne hesten og bevise ett eller annet?

En viljekamp mellom deg og en hest bringer aldri noe godt med seg. Hva gjorde du som rettferdiggjør 6 timer i solsteiken der du skal trumfe igjennom noe hesten kanskje ikke skjønner eller er klar for?

Mvh Line.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

Mathilde har ridd denne hesten i 3 år, og er blitt skikkelig flink å ri henne. Hun har vært på dressur-kurs med henne, og prøver virkelig så godt hun kan!
Av en eneste grunn; Fordi hun er blitt veldig glad i dette stabeiset!!
Jeg vil ikke tvinge Mathilde til å ha denne hesten på fòr, men jeg ser tydelig fremgang hos begge, og er veldig glad for at hun i det hele tatt gidder å gjøre dette!
Det er mange positive ting med denne hesten også, som ikke kommer frem!
F.eks; Hun er kjempe rask, som hun elsker å gallopere på gjordene. Under full kontroll. Alt det der jeg ramsa opp før i dette innlegget om barnevennlig, o.l.! Hun elsker å bade.
For å si det slikt, ridinga har Mathilde stor glede av. Det er bakkearbeidet (i NH'ens betydning) som er problemet! Og ja, hester er vrang på dette. Prøver du å longere begynner hun å steile mot deg! "IKKE PRØV DEG!" sier hun, med tydelig skrift!
Noen hester er det ikke noe poeng med å ta over lederskapet for, det er lettere å samarbeide, og du vil likevel få samme effekten.
En NH fyr ville ikke fått kontroll over dette dyret! Det er jeg sikker på!

Før, da jeg stella og rei Maxi jevnlig, var hun ingen problem for meg! Jeg lærte raskt å håndtere henne. Eller, raskt og raskt. Det tok meg noen år. Men, det var jo verdt det! Jeg har lært syyykt mye av den hesten, og det har Mathilde også gjort! Og hun gjør det enda!

Et eksempel; Jeg har en venninne fra østlandet, som er temmelig mye bedre enn meg å ri! Og det er sant. Hun behersker de fleste hester bedre enn meg, fra ryggen!
Men, det var en sommer vi dreiv å trente mye sprang med Maxi. Venninna i midten, og jeg på ryggen. Hun stod hele tiden og gav meg instrukser, som jeg fulgte så godt jeg kunne! "Få henne til å gå bedre frem!" Dette hørte jeg hele tiden. Og jeg jobba, men hesten gikk så å si i samme tempo hele tiden. Til slutt ble venninna mi irritert og spurte om hun kunne få ri. Jada, helt greit for meg, kanskje hun takla henne bedre. Hun satte seg på, og bad hesten om å gå frem! Der stod de i 5 min, før hun gav opp hele greia!
Bare så oppgitt på meg og sa at dette skulle jeg få ta meg av! Jeg hoppa på og hesten gikk fremover!

Dette er altså en veldig viljesterk hest, som jeg har nevnt før. Det nytter ikke å ha mest mulig kunnskap, men heller ha litt teknikk, som er bygd på kjennskap til hesten.
Det er ikke nødvendigvis den flinkeste rytteren som får henne til, heller den som kjenner henne, og vet akkurat hva en skal gjøre for å få henne til å samarbeide litt iallfall!

Uff da, dette ble langt! Men, håper dere forstår hvorfor Mathilde er så fustrert!
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 13/07/2005 :  13:04:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Mvh Line.

Tror neppe det er saa mange andre som hadde klart det bedre. Det er egentlig bare noen faa som takler henne... Og jeg er glad i hesten.

Det med temperamentet: Temperamentet mitt blir slikt paa grunn av hesten...

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2005 :  14:32:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Temperamentet ditt blir slik på grunn av hesten?? Tenk gjerne litt over det du sier der og hva som ligger i utsagnet... Du sier det er hestens "skyld" at du blir sint og dermed f.eks. lar henne få 6 timer i solsteiken. Jeg tror kanskje du selv må ta ansvar for temperamentet ditt og si at det er DITT, ikke noe hesten "lager".

Hvor glad er man i en hest når man tar ut temperamentet sitt på den?

Jeg vet jeg er kritisk nå, men jeg vil at du skal ta et lite skritt tilbake og få et overblikk over hva slags forhold du og hesten har. Først da kan du tenke logisk over hva som skjer, når det skjer, og hvorfor det skjer. Da kan du også greie å endre på ting.

Hei, Monroe. Hadde lyst til å si at den venninna di som ikke hadde mere tålmodighet enn 5 minutter fikk meg til å smile... Det går fint an å vente ut en hest, og det tar alltid endel tid... Kjekt å ta med litt niste og sånt opp, så har man noe å bruke tiden på... ;-)

Det finnes like mange typer NH som det finnes folk som driver med det, og det er slett ikke sikkert du har rett i at NH ikke ville løse problemene... Det kommer an på HVEM som løser dem hvilken fremgangsmåte de velger.

Håper dere koser dere med hesten så godt dere kan, da! Og får en lang og fin badesommer med henne. :-)

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 13/07/2005 :  18:18:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei, Monroe. Hadde lyst til å si at den venninna di som ikke hadde mere tålmodighet enn 5 minutter fikk meg til å smile... Det går fint an å vente ut en hest, og det tar alltid endel tid... Kjekt å ta med litt niste og sånt opp, så har man noe å bruke tiden på... ;-)

Det finnes like mange typer NH som det finnes folk som driver med det, og det er slett ikke sikkert du har rett i at NH ikke ville løse problemene... Det kommer an på HVEM som løser dem hvilken fremgangsmåte de velger.

Heisann!
Jeg vil bare si at dette er en hest du bør møte før du uttaler deg om hva som er rett og galt i forbindelse med henne!

Venninna mi; Det er jo noen år siden (har forbedre tolmodigheten sin nå). Men, helt ærlig, du kan bli så forbanna på denne hesten, fordi hun er så sta. Hun kan seriøst stå kjempe lenge, og du kan sparke beina i sidene på henne, som hadde fått en annen hest til å løpe for livet, uten at hun rikker seg av flekken!

Og, om Mathilde; Ta nå i betraktning at hun er 11/12 år, og ikke er så veldig flink til å formulere seg! Jeg forstår hva hun mener, men så kjenner henne! Hun kan ha en tendens til å motsi seg selv, men det kommer av at hun ikke får frem det hun mener! Jeg var helt lik henne for noen år siden!
Hun er blitt veldig flink med Maxi, og gjør alt hun kan for å forbedre seg! Det er veldig positivt!

Mathilde, les gjennom boka; "På bakken og i salen" av Peer Werner Vogel. Landbruksforlaget som har gitt den ut! Selger den på bokbutikken i Aksdal. Der kan du ha mye å lære! :) Snakkes sikkert ein dag!

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 13/07/2005 :  19:20:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Egentlig høres det ut som om denne hesten er mer frustrert enn sta. Men samtidig tror jeg at hun har funnet ut hvordan hun skal hanskes med unge jenter Hun går bra med personer hun kjenner og som hun forstår seg på, andre har problemer igjen.

En slik hest nytter det ikke å bli hissig på. Denne er for lur, og man må gå litt utenom. Jeg vil ikke anbefale dere noe av trening, rett og slett fordi jeg tror denne hoppa er for vanskelig for dere. Jeg må også si at jeg synes det er en smule rart at folk plent skal holde på slike hester. Hvorfor er salg uaktuelt? En hest har det alltid bedre hos noen den går bra sammen med, fremfor noen som ikke forstår den og som i tillegg blir hissige. Få enten hjelp av en dyktig trener, eller selg, det er mine råd. Lik dem eller ikke

Edit for skriveleif

Redigert av - Irriducibili den 13/07/2005 20:32:41 Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.