hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tillit og respekt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Tillit og respekt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

ShyBoy

Skrevet - 01/07/2005 :  18:26:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa jeg har på fôr, skal alltid være sjef... Over alt og alle. Uansett hva jeg gjør, så blir det bråk av det.

Hun kan nekte å gå, begynne å spise gress, nappe osv...

Hun gjør akkurat som det passer henne. Det nytter ikke å kjempe mot en hest på 400kg. Og det er ikke noe moro å bruke vold heller...

Så lurer jeg på:

1. Er det noen som har noen treningsmetoder til å vinne respekt og tillt?

2. Vet noen om noen som driver med NH i nærheten av haugesunds området?

Blir takknemlig for svar!

http://www.mmdreamteam.piczo.com

008

Skrevet - 01/07/2005 :  22:11:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei !
Jeg er slett ikke expert bare så det er sagt, og jeg vet ikke hvor gammel ho er men du må vise ho hvem som er sjefen. Ho må ikke får lov til å spise når ho selv vil osv.
Har du rundpaddock ?.....Høres ut som om ho trenger litt rundpaddock kjøring for å vise ho at det er du som bestemmer. Det er slett ikke vondt eller hard på hesten. Du gjør både hun og deg selv en stor tjeneste og det er ikke minst kjemmpe artig når du begynner å ser saker og ting fungere !.....Du får masse bra tips i NH boken til Per Wogel som du kan prøve selv inntil du får komme deg på kurs. Jeg brukte denne og det fungerte bra for meg og hesten min ihvertfall .
Lykke til. Være bestemt og klar.
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 01/07/2005 :  22:26:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke du har forstått problemet helt.

Hun er 13 år gammel.

Jeg er sjef også. Jeg har klikket totalt flere ganger og takler det ikke. Det hjelper ikke å dra opp hodet til en hest. Den er jo mye sterkere en meg. For å få henne til gå, må man enten lokke med mat eller bruke vold. Og ingen av delene er særlig bra... Hun blånekter, og jeg er absolutt ikke sterk nok til å dra henne med meg...

Og rundpaddock er ingen god ide, for hun er HELT besatt på å være sjef, så isteden for at jeg jager henne ut, så kommer kanskje hun til å angripe meg istedenfor.

Det kan høres lett ut for dere å være sjef, men det nytter ikke å vise hvem som er sjefen på henne. INGEN får være sjef over henne mener hun.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2005 :  22:38:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har det litt travelt nå, men må bare kommentere det du sier med å "jage henne" og at "hun angriper deg"- dette utsagnet viser at du bruker rundpadocen på feil måte (feks at du står feil) og dermed er det ikke noe rart at hesten reagerer som den gjør, og at du ikke får noe ut av treningen. Jeg anbefaler deg på det sterkeste og lese gode bøker, se gode videoer og ikke minst ha med hesten på et kurs så fort som mulig! Det kan faktisk være farlig å trene enkelte NH metoder uten å vite hva man holder på med, og jeg snakker av erfaring. Man må vite hva man holder på med, ellers er det ingen vits, og konsekvensene kan være store.

Jeg har hatt to hester med meget strek vilje, men med mye trening (spesielt i begynnelsen da jeg hadde de), ble de begge kjempe lette å holde på med, og de tasset etter meg som en hund:)

Uansett- du må hele tiden tenke "konsekvent, bestemt, tiltitt, ros og respekt". Denne hesten er sikkert ganske smart, og har funnet ut at den lett kan ta overtaket og gjøre hva den vil. Skaff deg kunnskap og tren masse, så skal du se at det vil ordne seg.

Hege Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 01/07/2005 :  22:55:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hun er 13 år gammel.

Jeg er sjef også. Jeg har klikket totalt flere ganger og takler det ikke. Det hjelper ikke å dra opp hodet til en hest. Den er jo mye sterkere en meg. For å få henne til gå, må man enten lokke med mat eller bruke vold. Og ingen av delene er særlig bra... Hun blånekter, og jeg er absolutt ikke sterk nok til å dra henne med meg...

Og rundpaddock er ingen god ide, for hun er HELT besatt på å være sjef, så isteden for at jeg jager henne ut, så kommer kanskje hun til å angripe meg istedenfor.

Det kan høres lett ut for dere å være sjef, men det nytter ikke å vise hvem som er sjefen på henne. INGEN får være sjef over henne mener hun.

Opprinnelig postet av Maxi&Mathilde

Når hun er slik som du beskriver er det ikke du som er sjef. Hesten skal ha lyst til å være sammen med deg istede for å spise/nekte å gå. Og ikke minst ha respekt for deg. Hvis den hadde hatt respekt og tillit til deg ville du kunne fått hesten til å gå forbi "fristelser" bare med å bruke kroppsspråket.

Enig med Hege J, noe er feil i rundpaddocken. Prøv å få noen som kan dette til å hjelpe deg! Se videoer, les i bøker og delta på kurs! Utolig hvor mye feil man kan gjøre uten å kunne tenke seg at det er feil eller missvisende til hesten. Hesten er egentlig ganske lett å flytte, uansett om den er 1 tonn eller 100 kg

Therese
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 01/07/2005 :  23:15:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dere skulle fått prøvd selv... Skulle likt og sett det....

Selvfølgelig er jeg ikke sjef. Det er jo hele problemet her. Men det er ingen andre heller som er sjef. Enten må jeg bruke pisk, og da steiler hun, eller lokking. Jeg banner, svetter og klikker totalt. En gang så ble jeg så sint og gråt. Jeg dro og dro, men ikke talom. Hun tråkket meg ned og jeg klikket totalt på henne... Jeg angrer veldig, men alle som kjenner hesten, vet at det ikke er så lett. Jeg er så sjef jeg kan bli, men hva gjør jeg når en hest går oppover og starter å spise. Jo jeg blir sint, men så? Hun reagerer ikke. Jeg har brukt 6 timer en gang på å få henne ned. Jeg var så sinna og forbanna, at jeg sovnet i stallen. Jeg ville aldri mer se hesten igjen!

Men jeg angrer hver gang... Det er så trist når det må være slik at man ikke kan få hesten til å gjøre annet en å spise. UANSETT om jeg viser at jeg er sjef eller ikke...

Jeg har enda ikke prøvd rundpaddock, men eieren sier at jeg må for all del få hjelp av erfarne... Det er livsfarlig for meg hvis ikke. Den hesten vet AKKURAT hva den vil...

Men det jeg var ute etter var treningsmetoder...

En ting er jeg sikker på: Det har ingenting med at jeg ikke er sjef. Jeg er sjef over alle untatt foreldrene mine. Vennina mi er jo nesten hunden min sånn som jeg bestemmer....

Bustetrollet

Skrevet - 01/07/2005 :  23:26:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er veldig mange NH-trenere som ikke får ganske gammle hester til og lyde inne i rundpaddocken.. Så jeg ville heller anbefale at du holder på med litt bakkearbeid..

F.eks. når du leier henne, og hvis hun stopper da, å ikke vil gå. Så bruk et langt leiebånd, på en 3 meter. Og gi henne et klask på rumpa med enden. Hvis hun ikke vil gå, så bare ta i å gi et klask til.. Det er bedre med 1 klask som kjennes, enn 20 som ikke gir resulatat..
Få henne til og gå bak deg, når du leier henne. At du ikke må henger etter, for hennes hode er langt forran.. Hestens hode skal være på siden, ved skuldra di! Og hvis hun begynner og gå fram, og at hodet til hesten er for langt frem. så bare ta å rygg henne til bake et par skritt.. Får da skjønner hun etter flere ryggerunder, at hun heller kan gå ved siden av skuldren din, istede for og må rygge..

Og hvis hun begynner og spise gress, når du ikke vil at hun skal gjøre det, så bare dra opp hodet, og røsk i grima, så hun skjønner det at det ikke er lov..

Når det gjelder napping, så kan du finne andre debatter om det.

Bare bruk mye tid til og gå turer.. Kanskje i skogen;D Det skaper tillit.

Disse treningmetodene som jeg nevnte har jeg selv brukt på hoppa mi.. Alt har fungert helt fint, med positive resultater.. Men hoppe mi er en del yngre.. Så jeg vet ikke om du vil få respons for alt!

Ellers, så dra til nermeste bibliotek og lån bøker, filmer og bruk nettet!

http://www.naturalhorsesupply.com/training.shtml
Fin side om treningsmetoder! Domt den er på Engelsk.. Men med mange fine bilder, som viser litt!

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 01/07/2005 :  23:33:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kunne tenkt meg og prøvd den hesten når du forteller om de hendelsene Maxi&Mathilde..

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 01/07/2005 :  23:35:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar Krastine! Men det er enda et lite problem... Hun reagerer ikke på klasking med pisk eller hva som helst.

Når jeg rir henne, så finnes det ikke problemer, men ved siden av henne, så er hun forferdelig.

Men skal prøve det du sier!

Men er det noen som vet ca hvor lang tid dette tar å vinne respekt og tillit?

Eikdokka

Norway

Skrevet - 01/07/2005 :  23:40:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Tror det har enormt mye med at du ikke er sjef (har hennes tillit og respekt).

Først skriver du:
Kopi av melding:
Jeg er sjef også. Jeg har klikket totalt flere ganger og takler det ikke. Det hjelper ikke å dra opp hodet til en hest. Den er jo mye sterkere en meg.

Vet ikke hva du mener med "klikka totalt", men det løser ingenting og hesten vil mest sannsynlig bli mere redd og forvirret. "Det hjelper ikke å dra opp hodet til en hest" - Målet er at hesten ska ønske å være sammen med deg, følge etter deg og ha lyst til å gjøre det du ber den om. Hvis man få den respekten/tilliten hos hesten, motiverer den, oppmuntrer og gir mye ros vil hesten ønske å gjøre det du ønsker.

Så skriver du:
Kopi av melding:
Selvfølgelig er jeg ikke sjef. Det er jo hele problemet her.

Du motsier ikke deg selv litt nå?

Kopi av melding:

Det tyder på at hesten er redd, blir presset for mye, skjønner ikke hva du mener (blir usikker) eller er veldig usikker/utrygg!

Problemet her er som regel mennesket som står i midten, tidligere opplevelser eller en hest som ikke er helt frisk (i hodet). Men tror det er veldig skjeldent at det faktisk feiler hesten noe psykisk, som er medfødt eller "gjordt av naturen". Hester som er skadet psykisk av mennesker kan få tilliten igjen, med mye arbeid og tolmodighet.

Kopi av melding:
Dere skulle fått prøvd selv... Skulle likt og sett det....

Sier ikke at jeg er flink å gjøre dette i praksis, men litt av teorien har jeg på plass. Sier heller ikke at jeg kunne ha fått til denne hesten, men vi anbefaler å dra på kurs med noen som kan hjelpe deg med å forstå hvorfor hesten gjør som den gjør og hva du skal gjøre for å forbedre deres vennskap!

Tror absolutt du og hesten vil ha godt av et kurs med en dyktig NH trener

Therese
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 01/07/2005 :  23:43:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Maxi&Mathilde

Jeg forstår godt problemet ditt der... Hadde akkurat samme problemet med ponnien vår ( 22 år ), han angrep oss hele tiden. Mange hestefolk som lo og sa at det var vi som var problemet, at vi ikke kunne longere ordentlig og så videre.. Men da de fikk prøve selv var de like skjelven i buksene som det vi har vært!
Så vi tok ham med til en NH-fyr her hjemme, og det endte med at han måtte hoppe over gjerdet til rundpaddocken for ikke og bli angrepet!

Så det gav vi opp foreløpig ( har fått orden på problemet nå altså.)
Men det vi gjorde for og få kontrollen over spisingen og hans stahet på leieturene var rett og slett og sende ham i volter rundt oss.
Hadde på ham en NH-grime og leietau med lærflapp i enden. Når han prøvde og ta hodet ned for og spise sveivet vi med leietauet og måtte fra starten av sveive med lærflappen på siden hans bak, for at han skulle bevege seg fremover og videre rundt oss.
Han fant ut etterhvert da at hver gang han ville spise måtte han gå " strafferundene " våre, og fant da ut at det var greiest og la være og spise.

Vet ikke om dette var til noen hjelp for deg, men kanskje du kan prøve og se?
Vi sendte ham rundt en runde slik at det ikke skulle forbindes med longering, siden han da løp oss fullstendig ned i den tiden.

Edit : dette hørtes veldig enkelt ut, men vi strevde en god stund med ham før han gav etter og godtok at han ikke skulle spise på leieturene.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 01/07/2005 23:49:01 Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 01/07/2005 :  23:50:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eikdokka: Sorry, det jeg mener er at jeg prøver å være så sjef som det går an, men hun aksepterer ikke det.... Hun gjør fortsatt som hun vil. Men når jeg klikka var det fordi jeg brukte de metodene dere forteller om nå, og etter alt det tullet hennes, så ble jeg helt gal. Jeg hadde tross alt stått der med en hest i 6 timer i stekende sol. Være det rart jeg var sint? Jeg vet det ikke løser noe, men jeg hadde ikke kontroll over meg selv da.

Bente71: Nettopp! Skikkelig dumt når folk sier: "Vær bestemt, så går det" osv. Men når de prøver selv, så er de ikke et hakk bedre! Takk for tipset, skal prøve det! Men tipper at det ikke går, for hun skal man smakke til hardt, for at hun reagerer.... Men prøve kan jeg alltids!

Bustetrollet

Skrevet - 01/07/2005 :  23:59:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
når du sier det at det ikke hjelper med klasking og pisking.. Så vet jeg ikke hva som kan hjelpe.. men kanskje en sterkere hånd, som er litt sterkere..
Kanskje det hjelper og gå i ring med henne.. Hmm.. Hvis hun ikke vill gå lengere, så snurr henne rundt deg noen runder og prøv og gå forrover igjenn.. Og bare fortsett og la henne gå rundt deg, helt til hun vil gå fram.. Da vil hun heller kanskje gå frem enn å drive å surre rundt som en tulling..

Det kan ta veldig lang tid og få respekt og tillit.. men med riktig trening og en klar trener, så kan du være godt på vei når det har godt 2 måneder!

Men går hesten din med mange andre hester eller?

Jeg kjenner meg igjenn i det du sier om den hesten.. har selv hatt en hest på Fôr som hadde de samme uvanene/sjefete egenskapene;D Og hvordan det føles og ikke nå fram med det man vill med hesten!

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 02/07/2005 :  00:05:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har du aning hvorfor hesten er blitt som den er? Vil tro at det ikke er naturlig at en hest er så "vrang".
Vet selv om en hest som er helt lik, bortsett fra når man prøver rundpaddock metoden er hesten bare uintressert og det er umulig å få oppmerksomheten.

Therese
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 02/07/2005 :  00:05:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan alltids hende at det blir bedre med å løaske til henne, men jeg er ikke sikker. Hvis jeg kjenner hesten rett, så er det umulig, men at hun kan gi deg en overraskelse. Men jeg kan jo prøve med å gå rundt, men jeg vet ikke om hun vil se på volter/rundinger som straffing da... Vi får ikke håpe det...

Ok takk for at du sa det. Jeg skal få lånt/kjøpt noen filmer/bøker om NH og gått på et kurs med henne. Og så en del hard jobbing, så tror jeg vi skal oppnå det. Jeg er veldig glad i denne hesten også, så jeg nekter å gi opp.

Mange og mange... Hesten går sammen med en hest til. Men for en bitteliten stund siden stod hun sammen med 6 hester.

Denne hesten er nok det mest sjefete som finnes. Helt umulig.

Bustetrollet

Skrevet - 02/07/2005 :  00:37:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan godt henne at hesten blir mye roligere hvis den får gå litt alene.. Det ble hvertfall min hest.. For da vill hesten heller være sammen med deg, enn å gå på jordet alene.
Det kan også være fint for hesten at noen andre holder på med henne, og du holder på med noen andre. så din hest ser at du ikke er så verst lell, får den andre hesten er blid og fornøyd!

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.