hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tillit og respekt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Tillit og respekt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Bustetrollet

Skrevet - 17/07/2005 :  23:38:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mathilde laget denne tråden får og få treningsmetoder, og jeg er helt sikker på at hun vil ha flere, får og komme vidre med hesten. Men selfølgelig så må man tenke sikkerhet forran alt annet. De er store dyr, og man skal ikke kødde får mye med dem.

Jeg ridde selv inn hoppa mi, når jeg var 13år, en nordlandshest.. Hun var litt sta i starten, når hun ikke kjente meg, og nye områder osv. Hoppa mi er blitt veldig spretten og ivrig på tur. Men hun er mye yngre en hesten som Mathilde har på fôr. Veninna mi hadde en nordlandshest på fôr, og den hesten var det staeste jeg Ever har vært borti! På ridesenteret har de noen nordlandshester, og alle er seige og late. Jeg har et godt forhold til rasen Nordlandshest Og jeg har fått inntrykk at det finnes 2 typer nordlandshester; en sta og vrang. og en livsglad og spretten..

kommunikasjon er jo en viktig del innen NH. Du kan snakke til veggen til du blir grønn i trynet, men du snakker bare, du kommuniserer ikke. Og slik er desverre forholdet mellom altfor mange som holder på med hest og hestene de håndterer. Om du sier med en vennlig stemme "Kom så skal du få kos" eller om du sier "kom hit, så skal jeg skyte deg" spiller ingen rolle. det eneste hesten forstår er at du er vennlig. For og kunne formidle ting på en riktig måte til hesten, må du respektere, forstå og akseptere den som den er; en Hest!
Hesten må motiveres til å bli med i forholdet mellom hest og menneske. Den må gi seg selv av fri vilje. det er en gave den gir deg. Og du må forstå og akseptere at hesten gjør som de gjør fordi de er hester.
Når hesten fullt ut har akseptert deg, og du har fått dens tillit, er neste skritt å få dens respekt. Det kan gradvis bygges opp gjennom enkle øvelser. Det var disse øvelsene mathilde ville prøve og få. men hun har desverre ikke fått så mange tips, råd og trix..

Men som de fleste av dere nevner; Sikkerhet!

Man kan lage seg 2 regler når man holder på med hest.. 1, Du skal aldri bli skadet. 2, hesten skal aldri bli skadet.. dette er noe man bør ha i bakhodet når man setter igang og trener!

Dette var ikke så meningsfult svar, Men ville bare få frem hvor viktig forholdet mellom hest og menneske er for at det skal fungere..

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 18/07/2005 :  09:58:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var ikke på trafikkert vei, men oppe i skogen et sted.

Man mener sikkert at 12 åringer er for unge til det meste, men jeg takler henne fra ryggen, men ikke fra bakken.

Og ja... Hold dere til temaet. Jeg kan ikke si hvor god jeg er selv, det er ganske vanskelig og beskrive meg (synes jeg)

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 18/07/2005 :  17:54:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!
Ja, dette er en vanskelig hest, MEN; Hun er KUN sta, men snill som et lam.
Hun er 100 % trafikksikker, det er veldig vanskelig å forklare, men hun svetter høyst sjelden. Og skvetter hun, så løper hun ut en meter, før hun stopper og prøver å finne seg en liten matpakke på bakken. Hun står på beite, med traktorer som kjører forbi hele tiden, lastebiler, og andre bråkende mekanismer. Hun reagerer ikke! Denne hesten er temmelig godt trent på sånne ting, og er veldig lite nervøs. Så hun er ikke noe problem i trafikken.
Dessuten; Vi bor på BONDELANDET. Traffikert vei er sjelden hos oss. Det er max 20 biler som passerer på hovedveien hver time.
Og, Mathilde har lov å ri på veien...men det tok henne 2 år å få lovt til! Jeg hadde aldri latt henne fått lov å ri der hvis jeg ikke visste at det var trygt!
Gå til toppen av siden

lienka
» VIP

Skrevet - 18/07/2005 :  20:31:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
1, Du skal aldri bli skadet. 2, hesten skal aldri bli skadet..

3, andre skal aldri bli skadet..

Fine grunnregler, men det vil alltid vere en viss risiko for at noen blir skadet når vi holder på med hest - akkurat som med alt annet her i verden. Poenget blir vel å gjøre det så sikkert som mulig, og så får vi heller leve med at det alltid vil vere en liten risiko for at ting ikke går sånn som vi hadde tenkt at det skulle gå.

Mathilde har åpenbart problemer med å håndtere denne hesten fra bakken, men hun har i hvertfall vist vett nok til å innse problemet og be om hjelp til å løse det. Dét er det ikke alle 12-åringer (eller 40-åringer) som ville ha gjort. Uansett vil jeg si meg enig med flere av de andre i denne debatten; det er ofte vanskelig å løse slike problemer på egen hånd, få heller mer erfarne hestefolk til å hjelpe deg!

OT: Kajsa - har du mer informasjon om Don Shaw? Reiser han for å holde kurs? Vet du hva han tar for dette?
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 19/07/2005 :  12:26:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg HAR erfarne hestefolk med meg nå...

MEN: Nå vil jeg bare si at det går på riktig vei nå. Jeg brukte jo en halvtime på å få henne inn, men jeg lærte mye. Jeg begynte med å prøve å leie henne og hun nektet. Jeg gikk litt rundt henne og så ga jeg henne en klask med leietauet. Det fungerte ikke, så vi jaget henne heller ut. Når hun gikk ut av lyet, roset vi henne. Men så gikk hun inni et annet ly og vi jaget henne ut derfra også. Etter det stod vi utenfor. Hun fikk ros for å gå ut. Etter det villle hun ikke opp i stallen, så jeg leide henne rundt på beitet, travet litt, stoppet henne, rygget henne og sånt for å vise at jeg bestemte. Hun ville fortsatt ikke gå opp, men vi kom litt nærmere. Jeg satte meg ned og lot henne komme bort til meg. Hun kom bort, men etter det ville hun heller ikke gå, men jeg gjorde det samme enda en gang og da gikk hun lydig opp til stallen bak meg.

Jeg var faktisk veldig fornøyd. Spesielt med at Maxi ikke ble sur når vi kom inn, men var glad og fornøyd. Det må vel være positivt, eller hva? Og så hadde jeg holdt meg rolig og tålmodig hele veien.

Så jeg vil takke alle de som har hjulpet meg. Dette ser ut til å gå rett vei=)

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  14:04:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kjempeflott Mathilde :o) Ja tror også at du er på rett vei nå, stå på videre du ;o)
Det er ingen enkel oppgave men skam så kjekt når en ser fremgangen!

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 19/07/2005 :  21:40:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes jeg også. Det var mror og se at hun ville samarbeide.

Men i dag var hun skikkelig viljesterk. Vi brukte lang tid på å få henne inn. Men mens vi prøvde å få henne inn, så lærte vi mye.

1. Vær litt forsiktig når du jager hesten, den kan steile et lite steil.
2. Det nytter ikke hisse seg
3. Rose når hun gjør rett
4. Aldri gi opp

Men etter vi hadde ridd, så fikk jeg hjelp Av Astrid og så trente vi en liten stund med Maxi. Jeg leide henne litt rundt og trente på gå frem/stopp/over og rygge. Det gikk riktig bra, og hun var samarbeidsvillig=)

Men jeg kan ikke fortsette å skrive sånn som dette hver dag, så dere som er interresert i å vite hvordan det går videre får heller lese i dagboka mi på vip-en=)

Kos Mathilde&Maxi

beat

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  21:52:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt å høre Mathilde!!
Men vet du hva? Når du skriver dette om at hun ikke vil inn fra beitet kom jeg på at jeg sleit ganske masse ett par ganger da jeg skulle ha inn Rubel (gamle nordlandshesten min).
Han planta, som du sier, alle fire beina i bakken, og rikket seg ikke!! Jeg brukte sikkert godt over en halv time på å få han inn! Og dette bare med NHS metoder.
Jeg brukte taugrima å la press på han, etterhvert press på baken, ved å svinge tauet borti rompa han, jeg heiv meg opp på ryggen han og skulle ri han opp... jeg dro i han... jeg tror jeg prøvde alt som var "forsvarlig".
Jeg hadde rett og slett glemt at vi hadde sånne stunder sammen, men nå kom jeg på det
Det må være noe med disse nordlendingene og staheten!!

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/07/2005 :  22:09:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa mi er ikke sta=D hun kommer springenes i mot meg og vil ut og arbeide:D

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  22:19:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare vent du, snart viser hun sitt sanne jeg Hehe..
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/07/2005 :  22:25:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, når hun blir gammlere, så kanskje hun blir litt latere og staere Jo hun kan være sta, men hun gir seg.

Men når hestene er late og stae, så mener jeg at det kan være noe med innridning og hvordan hesten blir brukt!

Som jeg har skrevet tidligere; Og jeg har fått inntrykk at det finnes 2 typer nordlandshester; en sta og vrang. og en livsglad og spretten..

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  22:41:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda.. min var 13 år, og hadde hatt veldig mange eiere... Jeg tror også jeg hadde blitt litt frustrert av det. De som hadde han før meg hadde han bare i 3 mnd. Og slik gikk han fra dør til dør... Dakar. Men han var en flott fyr, som jeg blei veldig gla i!
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/07/2005 :  22:56:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nordlandshesten er jo en kjempe fin rase og da Det var jo Christen Klefstad som reddet denne rasen med sine 2 flotte hingster rundt 1930..

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 20/07/2005 :  11:27:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, da var det vel under 30 nordlandshester igjen i hele Norge... Flott at den ikke døde ut, slik Lofothesten gjorde!
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 20/07/2005 :  12:12:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var ingen intresse for og ta vare på denne rasen. Noen få eksemplaerer overlevde lenge nok til å føre sine gener vidre til dagens nordlandshester.
jeg innbiller meg at det skal stå en lofothest utstilt i bergen museum. Fra rundt 1900tallet, om jeg husker rett..

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.78 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.