hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk av -muldyr- i rideskolen!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Bruk av -muldyr- i rideskolen!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  11:54:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ser at en "ikke navngitt" norsk rideskole bruker et muldyr som en hvilken som helst annen hest på rideleiren sin i år. Hva synes dere om dette?

De "klager" over at muldyret ikke er så god i dressur, og at det bare kan høyregalopp. I tillegg så hopper de med det. De gir også et tips om at når man skal ri dette, så (ja, med bold) må du huske pisk!

Jeg vet ikke jeg. Jeg synes iallfall ikke noe om det. Det -er- forskjell på hester og muldyr; jeg synes ikke noe om det både fra dyrets og rytterens ståsted. Det vil jo være noe annet å ri et muldyr - og hvorfor bruke noe som ikke en gang kan galoppere ordentlig?

Jaja. Hva mener dere?

ShyBoy

Skrevet - 28/06/2005 :  12:03:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er dumt å bruke muldyret i rideskole. Det er fordi det er forskjell på hester og muldyr som du skriver, og det er ikke lett for et muldyr å bøye seg siden det aldri er blitt brukt som dressurhest eller lignende.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  12:11:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Syns det blir litt for dumt å "klage" over at muldyret ikke er så god i dressur som en ridehest. Det er faktisk en forskjell på ridehester og muldyr, som Formosissima skriver. Skal man først bruke et muldyr må man kunne ta hensyn til bruksområde og evner, slik at muldyret og rytteren kan føle at de jobber på samme lag.

Et muldyr burde jo heller være maskot i rideskolen enn rideskolehest.....

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  12:21:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med dere, og som Helle sier, bør muldyret heller være en søt maskot i rideskolen. Hvis de virkelig tror at de kan få til å ri et muldyr på samme måte som en hest, tar de nok feil.. Jeg har i allefall aldri sett et muldyr hoppe høye baner og gått på et godt nivå innen dressur;)
Hege Gå til toppen av siden

DENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  18:57:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK  Svar med kopi av melding
Syntes det er helt greit jeg.
Vet hvem rideskole du mener, for skal dit på rideleir.
Det er jo blanding av esel og hest..

Og det mente jeg...

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  19:11:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Gulrotkaka: Akkurat, et muldyr er bare halvt hest, altså kan man forvente at den skal fungere kun 50% av det man kan forvente av en hest. Selv om det går fint å ri på et muldyr sånn generelt, er det ikke gunstig å bruke det i en rideskole, ettersom folk kommer for å lære å ri på hest; ikke bare en halv hest. Muldyret kan vel brukes sånn av og til, til turridning og kjøring, men til dressur og sprang på samme nivå som 100% hester blir dumt.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  20:11:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke nevnt navnet på rideskolen, jeg regner med at folk skjønner det, men uansett.
Synes fortsatt bruken av et muldyr i rideskolen er urettferdig for den som har betalt omtrent 4000 for å lære å ri. På hest.
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  20:18:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Synes fortsatt bruken av et muldyr i rideskolen er urettferdig for den som har betalt omtrent 4000 for å lære å ri. På hest.

Ja, de som får ri på muldyret får jo ikke samme utbytte av pengene og undervisningen som de som rir på hest. Jeg ville ikke betalt 4000,- for å ri en uke på et muldyr, uansett hvor søtt det er...

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  20:47:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK  Svar med kopi av melding
Jeg så ikke at det skulle fungere 100% men syntes det er helt ok å bruke det på rideleiren jeg..
Det er jo kansje noen som VIL ha dette Muldyret på rideleir.
Det var hvertfall min mening!

Og det mente jeg...

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  20:54:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Uansett om noen vil -ha- det på rideleir, så lærer ingen å ri på en hest som f.eks. ikke kan annet enn høyregalopp, og som fra naturens side er stiv som en pinne. I tillegg liker jeg ikke at en rideskole oppfordrer til å ri med pisk fordi "hesten" er så sta.

Har du vært der på rideleir før? Har inntrykk av at folk som har vært der noen ganger beskytter stedet med nebb og klør ;-)
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  21:00:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDENNE VIPEN ER IKKKE I BRUK  Svar med kopi av melding
Har vært der når jeg var med fôrhesten min, men har ikke vært på rideleir der!
Og det mente jeg...

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  21:06:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Muldyr, ikke muldyr.. Siden jeg ikke har sett muldyret, og vet i hvilken grad det brukes i denne rideskolen, så er det neppe grunnlag for å kommenter det. Her konkluderes det med at muldyret brukes i det vide og det brede i all undervisning, på alle kurs. Det er godt mulig det ikke gjør det. Men det er nok best å anta det verste, så har man mest mulig å klage på..

Men jeg vet da om hester som brukes i rideskoler som heller ikke kan begge galopper, som må ris med pisk, og heller ikke er noen prakteksempler på det området. Likevel er disse hestene trygge og fine hester for de som likevel ikke skal ri så mye dressur, som kun ønsker en hest å føle seg trygg på og hygge seg med. For noen er det krav at hesten hopper høyt, for andre at den går endel dressur, mens noen rett og slett trenger en trofast firbent venn som man kan trives med gjennom en uke på rideleir, og føle seg trygg på.

Fant forøvrig ut hvilken rideskole dette dreier seg om, og det er en jente som rir muldyret på rideleir, og er strålende fornøyd med det. Kan det være bedre? Om man kommer på rideleir og regner med at man skal ri en hest så får man antagelig en hest også.. Ikke påprakket et muldyr. Men jeg vil ikke se bortifra at et slikt muldyr som er koselig på boksen, ikke gjør mer spell enn å spise litt av tornebuskene, kan være kjempe morsomt å ri for en litt fersk rytter som ønsker å føle seg litt trygg. Og som i tillegg får litt ekstra oppmerksomhet fra alle andre fordi det er litt utenom det vanlige..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 28/06/2005 21:10:02 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  21:09:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Så du synes det er helt greit å betale 4000 kr. (+/-) og bli satt på et muldyr? :-/ Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  21:19:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hadde jeg vært nybegynner, ønsket å tursle rundt i skritt og trav, kanskje litt på tur, og noen runder i galopp, og 10 år skal du ikke se helt bortifra det. Å ri stallens maskot? Kunne vært trivelig det.. Du finner antagelig en (antagelig flere) på en rideleir med 60 barn som vil det.. Dessuten er det godt mulig, på en så stor rideleir, at det finnes reservehester. Det tar jeg igrunn som en selvfølge. Hun som rei/rir den på første uka har jo tydligvis ønsket det selv, og er forberedt. Man kjøper ikke shabrak til rideleirhesten med navn på forhånd, og dekorerer hele pussekassa.. Da ønsker du dette!

Nå derimot ville jeg helt klart ikke ridd et muldyr. Men jeg ville heller ikke ridd en hest som praktisk hadde umulig for å gå begge galopper, og som var på størrelse med en ponni eller veldig liten hest. Det uannsett om det måtte være et esel, en kamel, en sebra, et muldyr eller en varmblodig flott ridehest eller en suveren sportsponni av beste avstamning.

Og en kamel gikk det jeg ønsket skulle jeg gjerne ridd en kamel på rideleir. Men mine krav er gjerne slik at de peker veldig i retning mot at det må være en hest. Et muldyr kan faktisk oppfylle endel flere krav særlig på nybegynnernivå.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 28/06/2005 :  22:09:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med spoff.
Her omkring er det ingen selvfølge at rideskole hestene går begge galopper, vil påstå et omkring 50 % er trege, stive og har problemer med å klare galoppen på begge sider. Noen alt for unge, andre alt for gamle. Men en ting har denne halvdelen ofte felles.. de er trygge og rolige i alle situasjoner. Samme vil jeg tro gjelder for dette muldyret. Og hvorfor skulle ikke dette muldyret kunne lære seg å galoppere på venstre side?

Har sett filmklipp fra USA hvor de har egne stevner for muldyr, alt helt normalt, hinder publikum osv. De hoppet ganske greit, samme nivå som de fleste raser som fjordinger, shetlandsponnier og andre lignende hester som regel klarer.

Liker muldyr godt jeg, kunne godt tenke meg å ha et til turridning
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  22:48:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Muldyr kan brukes til som mangt, men som nevnt, de har ikke samme forutsetninger som hester. Hvis man ønsker å satse på muldyr, bør dette gjøres gjennomført. Da må man sette seg inn idet og trene det grundig og finne utfordringer fra andre muldyr (som feks du nevner muldyrstevner), ikke bare bruke det som en annen hest. Muldyr er ikke en hesterase, det er ikke helt det samme som å bruke en fjording eller shetlandsponni til sprang.

Uansett er vel kjernen her at muldyr det handler om her ikke er trent nok til å brukes til ridning på lik linje som de andre hestene i rideskolen. Det er absolutt ingenting i veien å ha et muldyr i skole, men da som en ekstra "bonus" som kan bruker av og til, som til tur og lignende, ikke på lik linje som hester. Muldyr har ofte rykte på seg å være sta ("sta som et muldyr" er mer riktig enn "sta som et esel"; esel er faktisk ganske tillitsfulle, det er muldyra som er mer skeptiske), noe som er et typisk trekk for disse dyrene og som ikke burdes straffes med piskeslag. Det sammer gjelder jo vanlige hester, så det er dumt av rideskolen å konstatere at "dette dyret trenger pisk for å fungere". De bør heller ta hensyn til at dyret er som det er og prøve å bygge opp tilitt og trene hesten bedre, før de bruker det i skolesammenheng. Rideskoledyr skal være godt trent, det gjelder uansett hvilken dyreart det er snakk om.

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.