hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gaupen henger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Gaupen henger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*heidi*

Skrevet - 23/06/2005 :  16:33:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har akuratt kjøpt meg henger det er den nye gaupen hegern med boggi (hvit med røde detaljer).
Da ponnien min skal "øve seg på å gå på hengeren lurte jeg på om det er noen som vet om hengern må festes til bilen før hesten kan gå inn i den... Vet at den ikke må være festet til bilen om støttebeina er på, men denne hengeren har jo ikke støtte bein så ble noe usikker. Noen som kan hjelpe??

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2005 :  16:42:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan nok være lurt å feste hengeren til en bil ja, i tilfelle ponnien din finner på noe tull under hengerøvingen!
Jeg har i allefall aldri turt å trent hest på henger uten å feste den til en bil.

Hege Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 23/06/2005 :  16:45:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Hengeren bør være festet til bilen når du trener. Jeg hadde ikke hatt hest inn på en henger uansett støttebein eller ikke dersom hengeren ikke var festet til bilen.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2005 :  16:46:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Jeg ville aldri lastet hest uten å ha hengern kobla til bil!
Støtteben eller ikke...
Den blir mye mer stabil på kroken, og kan ikke velte.
Synes det er viktig å gi hesten trygghet, spesielt når du skal trene den til å gå på hengern.
Om noe skulle skje, kan alt arbeidet ditt være forgjeves om hesten mister tryggheta på hengern.

Mvh Anette

Anette Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 23/06/2005 :  17:38:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har trent masse med henger uten at den er festet til bil, men med støttebein. Den står utrolig stødig, i allefall akkurat den gaupen jeg trener med. Men er nok nødt til å feste til bil når du ikke har støttebein.
Therese
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 23/06/2005 :  17:45:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Går helt greit å trene hesten på henger uten bil dersom det er boggi. Men har du anledningen til å koble den på en bil, så gjør det. Spiller da liten rolle hva slags bil egentlig, den skal bare være koblet til, ikke trekke.

Men dersom du trener uten bil, så hugs for all del å ha håndbremsen på, og sjekk at wirene er stramme og at de fungerer som de skal.
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2005 :  00:47:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da hengeren til ei jeg kjenner sto på gården, trente jeg uten at den var festet til bilen(gaupen boggi)... Sto helt stødig, ikke noe problem...
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2005 :  00:57:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Tenk alltid sikkerhet sier nå jeg bare!!!

Jeg hadde aldri i verden turt å leste hest av og på henger hverken med eller uten støtteben... IALLEFALL ikke uten!!!

Jada mulig den står stødig den gangen... Joa, men det skal så utrolig lite til før man har fått parkert den litt forkjært eller at hesten tråkker på et punkt så vekt kommer feil... Og bang... Ulykken er ute og man har isteden for å trene hesten til at henger er trygt, skremt hesten!!

Har selv merket i min gaupen henger da bare jeg er der inne om det står på et litt ulent sted at det skal ikke mye bevegelsene til før den rører på seg... Dette er en ganske lett henger type.

Så putt en bil foran.. Just in case!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 24/06/2005 :  09:30:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ha en bil foran, for sikkerhets skyld!
Bedre å ha bilen der, så hvorfor ikke..?
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 24/06/2005 :  13:01:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trener en del med hengerlessing, når bilen ikke står forran!

Men en gang så begynte hengeren og vugge litt frem og tilbake.. Men hesten brydde seg ikke stort.. bare spisset ørene og tittet..

Skjønner ikke at det kan være noe stort poblem og hengerlesse, når bilen ikke er tilkoblet.. Bare den står flatt, og støttebenet står stott!
En de som ikke har tilgang til bil? Har ikke førerkort o.l.

Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2005 :  13:37:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Var ei i en stall jeg trente en hest før som skulle prøve på hengertrening. Denne hengeren stod ikke koblet til bil, men hadde støttebein. Det som skjedde da hesten gikk oppover rampen (et steg til så hadde han vært inni) var at da steila hengeren, og dette var en henger av den tunge typen. Nå er resultatet det at hun ikke får hesten ikke på henger lenger. Han tørr ikke gå forbi hengere en gang. Og denne hengeren sto på et helt beint og fint underlag (asfalt parkeringsplass)

Så ha på bil for sikkerhets skyld! Og har du ikke bil selv så er det sikkert noen i stallen som har som er villige til å la deg låne den til det for en stund den dagen.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 24/06/2005 :  13:38:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare nevne en ting ingen andre har vært inne på... En venninne av meg sin hest hadde en dårlig opplevelse med henger,og er ikke direkte enkel å få innpå.... Går jo med litt tolmodighet,men...
De drev på med henger-trening en stund,da uten bil foran. Da gikk det helt greit etter en stund med trening...
Men så kom dagen de skulle ta en tur for å øve på dette,og satte da hengeren fast i bilen... Der ville med ett ikke hoppa gå innpå...
I etterkant har det vist seg at hoppa ser bilen foran og vil ikke inn,mens hun går uten problemer hvis ikke bilen står foran. Ikke dumme,disse dyra våre...

Så hvis du begynner med trening nå,bør du absolutt trene med bil foran...!
Ellers sier jeg meg enig med resten at det definitivt er sikrere med hengeren festet...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

*heidi*

Skrevet - 24/06/2005 :  22:10:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for all hjelp;)
Fikk lånt en bil i dag så fikk trent:)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.