hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest fra Sveige og inn til Norge
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Hest fra Sveige og inn til Norge
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2003 :  10:41:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Privat bruk er også konkurransebruk.
Rideskole med utleie av hest er noe annet.

Jeg kjøpte en Shettis for 1.500.- og tok den inn som reisegods.
Den har jeg nå solgt, uten at jeg har noen dårlig samvittighet av den grunn. Den var til privat bruk (bruk? en 2-årig shettishingst uten papirer?), og jeg bygget den opp igjen fysisk til den så ut som en hest skal gjøre. Ergo la jeg ned endel penger i den (veterinær og fór og trening) som jeg fikk igjen da jeg solgte den til ei venninne.

Utelukker ikke at jeg kommer til å gjøre det samme igjen en dag...

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 02/06/2003 :  21:33:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Vel, nå er jeg tilbake fra Sverige. Tenkte jeg skulle fortelle litt om hva treneren min sa om reisegods, privat bruk osv:
Den regelen om at reisegods-hester er til privat bruk, den er gammel, og i følge henne gjelder den ikke lenger. Hun sitter selv i et styre i NRYF, og hun VET hvilke lover og regler som gjelder ved registrering av hest. NRYF nekter ikke en reisegods-hest å bli registrert, ergo er det lov å starte den og bruke den som alle andre hester uten at man gjør noe som helst galt.
Det er riktig som jeg sa om at NRYF tidligere hadde en regel som sa at hester tatt inn som reisegods ikke kunne registreres. Den ble fjernet som jeg også sa. Tror ikke man får noe problem med å ta inn hest som reisegods. Hvis noen skulle få problemer må det bli selger. Jeg har funnet meg hest i Sverige nå, men selger driver seriøst og stort, og vil ikke skrive lav kvittering da det kan spores tilbake til han senere. Og det aksepterer jeg fullt ut!
Men som sagt, tror ikke det byr på noen særlig store problemer å ta inn hest som reisegods i dag.

Men, jeg kan jo ikke dokumentere det treneren min sa. Jeg synes de som vil kan tro på meg, og de som ikke vil, får heller la være..

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 03/06/2003 :  23:10:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel godt mulig at det treneren din sier ang. hester tatt inn som reisegods stemmer. Høres forsåvidt ganske sannsynlig ut, for denne 'reisegodsloven' vil nok være svært vanskelig å følge opp og kontrollere i det lange løp. Da fikk vi(du) isåfall oppklart det!

De fleste oppdrettere driver nok slik som han du nå har funnet hest hos. I hvertfall kjenner ikke jeg til noen som driver stort og seriøst som jukser med kvitteringer, nettopp av den grunn som du også nevner; at det kan spores tilbake og forvolde selger store problemer seinere.
Alle er sikkert ikke enig med meg, men jeg synes i alle fall at det er på sin plass å handle ærlig hvis man har til hensikt å kalle seg 'seriøs'.

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 31/08/2003 :  16:57:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det er bare tull at hester som er tatt inn som reisegods ikke kan registreres. Det var riktignok slik tidligere, men det er historie nå. Grensen for reisegods er forøvrig på 6,000.-kr.

Dere kan sjekke reglene her:
http://www.rytter.no/t2.asp?p=23031

Hver enkelt raseforening kan ha egne regler hvor de ikke godkjenner 'reisegods', men dette har ingenting med registrering av konkurransehest å gjøre.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 03/09/2003 :  20:18:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Nettopp.. Det er akkurat hva jeg har prøvd å si HELE tiden!

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 04/09/2003 :  00:12:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, og du hadde vel igrunn fått 'gjennomslag' på det også..

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 06/09/2003 :  14:19:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri skjøpt hest fra utlandet, men skulle jeg gjort det hadde jeg prøvd å snylte staten for så mye som mulig, uansett hvor godt råd jeg hadde hatt.
Dette landet har alt for høye avgifter på alt mulig, og kunne jeg lurt dem for noen ekstra inntekter hadde jeg gjort det med glede.

Det er min mening
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 06/09/2003 :  14:51:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Utrolig egoistisk og sneversynt, farlig tankegang mener nå jeg.
Tenk om alle hadde tenkt slik? Da hadde neppe Norge vært et av verdens rikeste land, og vi hadde helt klart ikke hatt slike velferdsgoder som vi har i dag. Norge er tross alt verdens billigste land å bo i, hvis vi regner i forhold til inntektene.
Det er dessverre ofte sånn at de som har mest, også syter og klager mest. Hva med å ta oss sammen, og heller være litt mer takknemmelige for at vi er blandt de få promille mennesker som er så privigilerte som vi faktsik er, vi lever faktsik i et svært godt oppbygd velferdssamfunn!

Det er trist å se at så mange av oss skal være så vanvittig egoistiske.
Men dette er vel dog ikke en politisk debatt.

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 06/09/2003 :  17:34:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei du har helt rett i at dette ikke er en politisk debatt. Men jeg må si at jo mer jeg setter meg inn i politikken i dette landet jo flere feil finner jeg. Det er jo umulig å opparbeide seg her, man må slite hele livet.

Ikke kan man bygge noe på egen eiendom uten tilatelse, selv om man bor langt ute på landet. Og arver man noe stikker staten av men en tredjedel.

Jeg kunne fortsatt i det uendlige å ramse opp ting du ikke kan osv, fordi staten legger seg bort i det jeg kaller privatliv.

Vet jeg har sporet bort fra temaet her, men som sagt er det mange grunner som gjør at jeg gjerne kunne tenke meg å lure staten for noen tusenlapper om jeg skulle kjøpe hest fra utlandet.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 06/09/2003 :  23:48:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og arver man noe stikker staten av men en tredjedel.

Vi kan trøste oss med at alt av skatt og avgifter går tilbake til oss selv, i form av gratis helsetjenester, gratis utdannelse, sykepenger, sosiale tjenester, trygder osv. Bare for å nevne noe. At staten 'stikker av' med pengene våres er følgelig en feilaktig påstand.

Personlig så er jeg på ingen måte rik, men allikevel så trives jeg faktisk med å betale skatt!
Jeg er glad for at jeg er i stand til å bidra til det velferdssamfunnet jeg faktisk lever i, slik at andre, kanskje mindre ressurs-sterke mennesker, også skal kunne leve et verdig liv.

Men dette blir mitt siste ord i denne debatten! Er jo allerede ganske langt utenfor tema, og kommer mest sannsynlig bare til å bevege meg enda mer ut på viddene om jeg ikke drar inn årene nå..

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 07/09/2003 :  10:25:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i at dette ikke har noe med denne debatten å gjøre derfor vil ikke jeg si mer enn dette jeg heller.

Selv om det er sure penger har jeg ikke noe i mot å betale skatt av min arbeidsinntekt. Dette er noe som er likt for alle og det godtar jeg. Selv om jeg ikke liker alle måtene staten bruker skattepengene våre på.
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 07/09/2003 :  13:10:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke enig i at alle skattepengene vi betaler inn går tilbake til oss selv! For litt siden hadde pappa to jobber, og han ble trukket hele 49% i skatt!! Det er halve lønningen hans. Mye vits å jobbe og slite for å tjene penger? Ikke akkurat!

Dessuten, staten soper inn mange milliarder på de bomstasjonene de har satt opp rundt på landets veier. Så står det skilt om at bompengene dine brukes til å bygge ny vei, men kun en BRØKDEL av disse pengene går tilbake til veinettet her i Norge.

Jeg er helt enig med bruna. Det er staten som skal styre alt vi foretar oss her i landet. Vi er voksene og selvstendige mennesker som klarer å tenke selv. Det har ikke staten skjønt.
Jeg er helt enig i at vi må betale skattepenger, MEN vi bør KUN betale inn det som vi får tilbake i form av sykehushjelp o.l., IKKE mer!

Sorry, sporet av litt her nå. Men det er ganske så provoserende. Sist jeg kjøpte hest måtte jeg til tollkontoret og betale en ganske så stor sum rett til staten. Det er SURE penger.. Men bare fordi Norge skal være et "utenfor-land", så må vi som handler fra utlandet finne oss i sånne tåpelig regler.
Ja til EU ved neste valg!

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 07/09/2003 :  14:53:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med deg Anette:) Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2003 :  00:38:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Må si meg helt enig med anette jeg også... FRIK: du snakker om at vi får alle skattepengene våre tilbake gjennom eks. gratis helsetjeneste.
Har du i det hele tatt sett hvordan ting forgår utenfor døra di?? Gamle mennesker så og si råtner på gamlehjem, folk dør i sykehuskøer osvosv. Det er nok av eksempler og ta av. Tror ikke de så så mye til de pengene de hadde slitt for i årevis og betalt inn til staten, nei...

Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2003 :  00:40:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Dessuten så burde det være lov å spore av i en debatt uten at samtlige skal melde seg ut av den. Synes nå denne debatten er vel så interessant jeg da men.

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.