hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest fra Sveige og inn til Norge
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Hest fra Sveige og inn til Norge
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Anette

Norway

Skrevet - 27/05/2003 :  13:46:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Nettopp.. Man KAN faktisk være heldig å finne en fin hest til under 6000,- Skal man ikke kunne bruke den til avl, ridning og videresalg da? Skal man heve prisen på hesten ved å skrive en falsk kvittering? Så den ikke bare er til privat bruk mener jeg.

frik: Det jeg prøver å si, er at det faktisk GÅR AN å ta inn hester som reisegods, som ikke bare er til privat bruk. Jeg skryter ikke av det! Det er fullt mulig det er en regel som sier at hester tatt inn som reisegods kun er til privat bruk, men jeg har ALDRI hørt om den, og det synes jeg er veldig rart. Har heller aldri hørt noen tollere si til noen som tar inn hester som reisegods: "Unnskyld, nå som du tar inn hesten som reisegods må du huske at den kun er til privat bruk".

NRYF hadde tidligere en regel som sa at hester tatt inn som reisegods ikke kunne registreres. Den regelen ble endret da de fant ut at de egentlig ikke hadde noe som helst med hva hesteeierene hadde betalt for hestene sine. Og så lenge hesten kan registreres i NRYF er det ingen problem å starte den. Det står ingen i sekretariatet som krever å få se tollpapirene til hesten, og bortviser alle startende som har hester tatt inn som reisegods. Så jeg synes det høres usannsynlig ut..

Gå til toppen av siden

heidi2

Skrevet - 28/05/2003 :  18:09:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hele poenget med allt reisegods er at det er til privat bruk. Og NRF er vel ikke de som skal sørge for at folk følger reglene når det gjelder toll. DSet stemmer at grensen er hevet fra 5000 til 6000 har kjekket det ut. Dersom hesten koster mindre enn 6000 så står du selvfølgerlig fritt til å momse for hesten og da kan du bruke den til annet enn privat bruk. At folk smugler er jo helt klart. Jeg kunne selv ønske at hest var fritatt for moms slik som bøker og bruktbiler er, men det er dessverre ikke slik og da er jeg en ærlig person som betaler for meg. Dette er jo akkurat samme problematikken som når en kjøper alkohol og røyk med seg over grensen eller bestiller ting fra utlandet over f.eks internett. Det er sikkert lett og ta hesten inn som reisegods og drite i momsreglene også bruke den til allt mulig i Norge. Men mitt poeng er at loven motsier det. Og Anette det er vel ganske tåpelig å gå ut her med at du har smuglet når hvem som helst kan lese det?
De som smugler bør være såpass vettuge at de iallefall holder det hemmelig.

Til slutt, jeg kunne ønske loven om moms på hester ble avskaffet men jeg er en lovlydig borger som derfor må følge loven når den en gang er der!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/05/2003 :  18:28:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hei dere..
Jeg vet altfor lite om dette, og da jeg så denne debatten begynte jeg å lete etter info, men denne var det vanskelig å finne.
Finner litt på Starum sine sider..men det er mest om at man skal kontakte veterinær osv. Kan noen av dere fortelle meg hvor jeg finner mer om dette emnet!?

Jeg er helt enig at man skulle ungått moms på hest, men jeg skulle også mene at det er litt dumt om NRYF lar folk starte med hester som ikke fortollet inn osv. Det bare vitner vel om hvilken knøttenasjon vi er innen ridning!?!?

Men håper på hjelp til å finne fram i lovparagrafer osv.

Forøvrig til dere alle sammen: om dere har en eller annen form for dokumentasjon for meningen deres så er det mye lettere å tro på dere. Dokumentasjon er ikke "jeg har hørt det av distriktsveterinæren", eller "venninna mi som er skikkelig flink sier det er sånn"...dokumentasjon er nettsteder, referanser til bøker osv.

Guro

Gå til toppen av siden

heidi2

Skrevet - 28/05/2003 :  19:41:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forskrift om toll- og avgiftsfri innførsel og forenklet fortolling av reisegods.
Fastsatt av Finansdepartementet 10. januar 2003 med hjemmel i tolltariffens innledende bestemmelser § 2 nr. 6 og § 11 nr. 10, lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift § 62 femte ledd og Stortingets årlige avgiftsvedtak.

Kan f.eks leses på http://www.lovdata.no/for/sf/fd/td-20030110-0032-0.html

" Varene må ikke innføres for salg eller annet ervervsmessig formål, men bare være bestemt til eget privat bruk eller til gave i privat sammenheng"

"Reisende som har oppholdt seg utenfor tollområdet i minst 24 timer kan toll- og avgiftsfritt innføre varer til en verdi av inntil kr 6.000,-."

"Denne forskriften gjelder adgangen til toll- og avgiftsfri innførsel av varer som reisegods og adgangen til å foreta forenklet fortolling. " Her kan en se at en står helt fritt til å velge å tolle inn en hest til under 6000kr for så å kunne bruke den til annet enn privat bruk.

Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2003 :  21:45:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Vil ikke det som staar over da si at man kan starte, avle osv med hesten selv om den er tatt inn som reisegods?

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 28/05/2003 :  23:11:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Er enig med Nina. Hesten er jo til privat bruk selv om du starter den på stevne eller setter føll på den. Og hvis du ikke skal kunne selge noe som er tatt inn som reisegods, så synes jeg det er helt på trynet. Men men, det er jo sånn det er, de fleste norske lover og regler er helt på trynet.

Uansett, skulle hvertfall ønske slike lover ble fjernet.
Og angående den loven som sier at reisegods-hester kun er til privat bruk, så synes jeg det er rart at ingen tollere opplyser om dette. De fleste tollere pleier jo å spørre om hva hestene skal brukes til når man er inne med tollpapirene, og da svarer vel de fleste ærlig? Vil jeg tro hvertfall..
Men det er MANGE som smugler hester inn i landet, det var jo om det på nyhetene for litt siden. Så det er tydelig at tollerene er klar over at ikke alle hester som kommer til Norge koster 4-5000,- Hørte de skulle bli strengere på å sjekke opp slike saker framover, så kanskje det er flere som passer seg nå. Jeg skal hvertfall skaffe meg skriftlig alle lover som gjelder ved innføring av hest. For det jeg har hørt er: Ved innføring av hest må man betale en fast avgift på 5000,- + 24% av kjøpesummen. I tillegg skal tollerene ha moms av reiseutgiftene (helt idiotisk spør du meg). Tar du inn hesten som reisegods, altså hvis den har kostet mindre enn 6000,-, slipper du å betale noen avgifter, og du står fritt til å bruke hesten til det du vil. Så hvis det virkelig er en lov som sier at hester tatt inn som reisegods ikke kan få dra på stevne, så skal jeg hvertfall lese det svart på hvitt. Men jeg nekter ikke for at det finnes en slik lov. Skal undersøke litt rundt dette i helgen, da skal jeg til Sverige med treneren min.

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2003 :  01:46:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det er synd de ikke er konsekvente med den ene - eller den andre av sine regler.

Har en hoppe som var i Sverige og ble inseminert. Utgiftene for dette ble;
1. hesten måtte fortolles INN i Sverige - eller depositum
2. ved tilbakeførsel skulle de ha toll/ moms av: alle utgifter vedrørende insemineringen (veterinær, oppstalling etc.), avgift for hingsten samt en sum for verdien av det ufødte føllet! Hallo? Hvem kan avgjøre verdien av et 30 dager gammelt foster?

Kjenner flere som har vært i Sverige "for å lage heste-barn", og noen av dem har ikke betalt noe til griske norske staten.

Virker som om det kommer litt an på hvem du møter på og hvor "frekk" du selv er. I slike tilfeller er jeg ikke sikker på om ærlighet lønner seg.

De avkommene jeg vet om som er mixet i Sverige er registrert og aktive innen sporten/ trav. Det har ikke blitt betalt moms/ toll for dem. Jeg derimot måtte ut med nesten 10 000,- De har "bløffet" seg gjennom, eller rett og slett ikke stoppet.

Gå til toppen av siden

heidi2

Skrevet - 29/05/2003 :  02:27:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom en starter på småstevner eller avler til eget bruk er det nok lov. Men dersom en avler for å selge eller skal ha hesten kun som konkurranse hest blir det ikke privat bruk. Og det er jo ikke lov til å ta inn hesten med det formål å videreselge den. Selv synes jeg ikke noe moms på innføring av hest. Min erfaring tilsier nok også at tollerne ikke kjenner til disse reglene så godt. Jeg tror ikke det blir fokusert så mye på ride-hester men at tollerne nå er blitt mer oppmerksomme på dyre trav-hester står det om i avisene. Kan hende de også vil følge mer opp på rideheste-fronten framover. Men det er jo klart at det er de som smugler stort tollerne er ute etter å ta.

Jeg er litt nysgjerrig: dere som tar hestene inn som reisegods, fører dere da denne opp under formue i likningen? Når det er snakk om dyre hester
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 29/05/2003 :  13:18:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Hva mener du med dyre hester? Vet ikke helt om jeg er den rette til å svare på det spørsmålet, for dyre hester kan være så mangt.

Jeg skal kjøpe hest i Sverige nå, men jeg skal hvertfall sjekke grundig opp om alt dette før jeg tar den inn i landet. Jeg skal hvertfall ikke bli tatt for å ikke ha fått med meg noen lover og regler rundt dette. For man er faktisk pliktig til å holde seg oppdatert om lover og regler rundt toll og innførsel av varer fra utland.

Uansett, jeg synes det er noen tollere som ikke gjør jobben sin. De jeg har hørt om som har tatt inn sine hester som reisegods har kun levert importpapirene, og fått den utskriften fra tollen før de dro inn i landet. Tolleren var ikke en gang ute og kikket på hestene. Trodde de var pliktig til det. Så når ikke de følger pliktene sine, kan de ikke forvente at vi andre skal gjøre det heller.

Men som sagt, jeg skal sjekke ut dette grundig. Både hvilke regler som gjelder for oss, OG for tollerene!

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 29/05/2003 :  23:21:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Tolleren var ikke en gang ute og kikket på hestene. Trodde de var pliktig til det. Så når ikke de følger pliktene sine, kan de ikke forvente at vi andre skal gjøre det heller.

Selvsagt kan tolleren forvente at vi følger "pliktene" våre (jeg antar at du mener Den Norske Lov?) fordi om de ikke sjekker hesten din! Hvordan kan du få deg til å si noe så usaklig???

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 30/05/2003 :  15:18:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Unnskyld meg, frik, men er du bare ute etter å henge ut andre her inne? Jeg synes hele tiden jeg hører at andre er usaklige, andre tar feil, og andre oppfører seg som drittunger osv osv. Men du er liksom feilfri? Jeg synes det går an å svare saklig på debattene her inne, uten å rakke ned på andre personer. Det må gå an å holde seg over et så lavt nivå, synes hvertfall jeg!
Jeg er uenig med deg mange ganger, men jeg slenger ikke dritt om deg for det. Synes du bør begynne å bli litt "snillere" i kjeften heretter. Du skriver ingenting om emnet, du bare kopierer andres innlegg og henger de ut. Tåpelig!

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 30/05/2003 :  18:41:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er lov å si meningene sine, og det er lov å være uenige. Jeg for min del synes dine holdninger til overholdelse av lover som er nedskrevet i Den Norske Lov er er kritikkverdige, og jeg tar meg den frihet å kritisere argumentene dine for dette synet du tydeligvis har fordi jeg synes argumentene dine er usaklige. Ok, så synes du det er tåpelig gjort av meg, men da er vi vel enige om at vi er uenige da..?

Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2003 :  17:26:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Må si meg enig med Anette her. Synes det er du som er usakelig her Frik.
For å "drepe" andres argumenter bruker du ord som tåpelig, du sier at Anette må være bra dum og at argumentene hennes er usakelig. Du begynner å vippe over mot å bruke en "verbal krig" der andre forsøker å være sakelige og forteller det de tror er rett. Er eing med Anette på flere punkter bla, at hvordan kan du være så j..... feilfri selv at du begynner å henge ut andre. Det er nemlig slik jeg oppfatter angrepene dine på Anette.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 31/05/2003 :  23:17:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan godt ta selvkritikk på at ordbruken har vært heller dårlig, og at jeg godt kunne ordlagt meg litt annerledes, og ikke minst mindre direkte til enkeltpersoner.

For å si det hele på en litt annen og mer 'konkret' måte enn jeg har gjort i ovenstående innlegg;
Jeg synes det blir feil å forvente at andre en oss selv skal sørge for at vi, som ærlige(?) og redelige borgere, tar vårt ansvar og følger vår samfunnsplikt. Det er ikke f.eks. en politimanns eller tollers ansvar å besørge at vi følger lovene i dette landet vi bor i. (Politimannens eller tollerens ansvar er å kontrollere at vi følger landets lover som vi faktisk er forpliktet til, og evt. sørge for at vi kommer opp for en domstol hvis ikke vi tar det ansvaret.) Det er ene og alene vårt ansvar å følge loven, og det er ikke mere lovlig å gjøre forbrytelser fordi om 'lovens lange arm' ikke skjøtter jobben sin.

Jeg synes at man bør ha råd til å betale den hele og fulle prisen for den varen (i dette tilfellet hesten) man kjøper, og inkludert i denne prisen ligger også, som alle veit, momskostnader ved kjøp i utland.
Hvis man ser at hesten blir for dyr når man inkluderer momsen, så synes i alle fall jeg at man heller bør vurdere å kjøpe seg en billigere hest, evt. utsette hele hestekjøpet til lommeboka har 'vokst' litt.

Å snyte på moms og skatt synes jeg er urettferdig og egoistisk. Å si at staten 'ruinerer oss', 'raner oss' og er 'grisk' synes jeg er en samfunnsmessig uvitende uttalelse, da hver en krone går tilbake til oss selv. Nå var det vel sant å si ikke politikk det var snakk om her, men når jeg nå først er inne på det, så lurer jeg på om noen av dere 'stats-hatere' (satt på spissen) kan fortelle meg hvorfor det er så galt at akkurat de skal bidra til det velferdssamfunnet vi faktisk lever i? Mulig jeg er voldsomt teit, men jeg greier ikke å forstå hvorfor det er så urimelig.

Redigert av frik den 01/06/2003 00:33:54
Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2003 :  11:37:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Greit at vi har forskjellige meninger om akkurat dette her, og jeg respekterer ditt syn på denne saken, Frik.

Selv synes jeg staten tar way too much i toll og moms enn de burde.
Hvorfor skal egentlig jeg måtte betale såpass mye for å ta inn hest i Norge?
F.eks. hvis hesten koster 30 000 NOK, vil altså staten kreve inn 15 000 ekstra. Og skal du kjøpe hest ville iallefall jeg brukt alle pengene jeg har på hesten, ikke beregne 1/3 til moms&toll. JEg har f.eks. bedre sjangse for å finne en bra hest til 45 000 enn til 30 000..., men nok om det.
Tror alle har skjønt at det er forskjellige meninger her og ved å diskutere hvem som er "statshatere" og hvem som snyter på loven fører ingen steds hen.

Selv er jeg enig med deg Frik på visste punkter, men synes fremdeles staten er noe grådige gribber:p
Likevell er nå dette en gang loven, enn hvor dum den skulle være...

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.