hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest fra Sveige og inn til Norge
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Hest fra Sveige og inn til Norge
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Lisa&Boy

» VIP

Skrevet - 27/04/2003 :  13:53:51  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hei!
Jeg lurer på om at hvis jeg kjøper en hest til 30.000n.kr i Sverige oxo får jeg kvittering på at hesten lissom kostet meg bare 4000n.kr.
Kan noen bare si at den hesten ser ut til at den kostet mer en 4000kr så her må du nok betale? Eller er det fritt fram? Det er vel ingen som undersøker det?

heidi2

Skrevet - 28/04/2003 :  16:25:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom du tar inn en hest som "reisegods" dvs. under 5000kr slipper du moms og avgift. Men du har da ikke lov til å starte hesten i Norge, selge den eller avle på den. Dette lønner seg derfor ikke.

Dersom du oppgir feil kjøpesum til tollerne kan dette få konsekvenser senere for deg eller for eventuelle nye eiere av hesten i Norge. Du vil jo også få problemer med å forsikre hesten for riktig verdi.
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 28/04/2003 :  18:14:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Har ikke lov til å selge, starte eller avle på en hest tatt inn som reisegods?? Hallo? Alle som kjøper hest i utlandet i dag tar inn hesten som reisegods! Jeg kjenner veldig mange hester som er tatt inn som reisegods, og det har aldri bydd på problemer hverken ved salg eller stevner!

Redigert av Anette den 28/05/2003 23:14:21
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 28/04/2003 :  18:15:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Og det er heller ikke noe problem å forsikre hesten for en høy sum selv om den er tatt inn som reisegods. Jeg kjenner flere som er forsikret for summer opp mot 100 000,-!

Redigert av Anette den 29/05/2003 20:38:22
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 29/04/2003 :  14:10:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har heller aldri hørt noe om at hesten ikke kan startes eller avles på om den går som reisegods... Hva om man reiser på busstur og er 20 personer om å spleise på en hest? Da kan man jo få en ganske dyr hest, selv om den er reisegods.
Man kan godt få to kvitteringer, en til tolla og en til regnskapet (hvis man kan få utgiftsført hesten). Tollvesenet og likningskontoret har ingenting med hverandre å gjøre. På samme måte har heller ikke forsikringa noe med tollvesenet å gjøre.

Gå til toppen av siden

heidi2

Skrevet - 25/05/2003 :  12:50:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Reisegods er det kun dersom du tar hesten inn uten moms og avgift og hestens verdi er da under 5000kr. Er hesten dyrere er det ike reisegods. Dersom hesten er reisegods har du kun lov til å bruke den privat og derfor ikke til avl, stevner og salg. Dette står i loven. Så det er derfor ikke lurt å oppgi hestens verdi til under 5000kr for å slippe moms og avgift! Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 25/05/2003 :  13:17:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Det er bare tull. Alle de "store gutta" tar inn sine hester som reisegods. Tenk om en som kjøper "million-hester" hver gang han kjøper hest skulle betale 24% av kjøpesummen til staten. Det er jo egentlig ikke fornuftig å tenke på det en gang! Det er ingen på stevner som sjekker hvordan hesten er tollet inn, og NRYF har endret sine regler om at hester tatt inn som reisegods ikke kan registreres. Så hvis det står i loven som du sier, så er det VELDIG mange i rytter-Norge som bryter den loven.. Veldig rart at ingen sjekker det i så fall, hvis det står i loven mener jeg.

Redigert av Anette den 25/05/2003 14:19:08
Gå til toppen av siden

heidi2

Skrevet - 25/05/2003 :  13:47:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje du skal ta en tlf til tollvesenet og høre før du sier at det er tull? Og tollvesenet har begynt å kjekke akkurat dette bedre. Blandt annet noen som hadde tatt inn en hest g oppgitt kjøpesummen til 75 000 mens den egentlige summen var 750 000.

Jeg synes ikke det er riktig å trekke inn navn i en slik debatt. Men vet mange oppgir en mye lavere sum, men ikke under 5000 for da er hesten kun til privat bruk. Så de tar ikke inn hestene som reisegods men sier ofte at hesten kostet 20 000
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 25/05/2003 :  14:17:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
De aller fleste hestene jeg kjenner er tatt inn som reisegods.
Jeg vet faktisk at tollvesenet har blitt strengere på det nå enn før, men så lenge du bare har èn kvittering, og den sier at du har betalt 4500,- så har de ingenting de skulle sagt.

Og angående det med å nevne navn, så var det bare et eksempel. Det er vel ikke ukjent at de aller fleste hester her i Norge blir tatt inn som reisegods. Jeg kjenner ingen som har fått problemer med en "reisegods-hest" senere, ikke en gang etter at den har blitt solgt. Jeg solgte akkurat min hest nå, sendte med tollpapirene for at den skal kunne registreres i NRYF. Fikk ingen reaksjon på det, enda jeg opplyste om at hesten var tatt inn som reisegods. Så det er nok ganske vanlig for tiden dette ja. Tror nok de fleste tollerene vet at ikke alle utenlandske hester koster 4500,-, men så lenge de ikke har noen bevis på det motsatte kan de ingenting gjøre!

Redigert av Anette den 02/06/2003 23:51:43
Gå til toppen av siden

heidi2

Skrevet - 25/05/2003 :  14:28:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel regler er regler. De som velger å bryte dem får gjøre det. Men allt det jeg har sagt har jeg lest på bland annet de gamle sidene til Norges Hestesenter. Og dersom du har tatt inn en hest som reisegods og selger den kan de nye eierene senere få problemer med at de er ansvarlige for å betale moms av nåverdien på hesten og det kan bli en stor baksmell. Reisegods er til eget bruk. Du kan altså ha hesten og ri hvordan du vil på den, men det er ikke tillat å bruke den til annet en hobby. Så skal du avle, selge eller bruke den i organiserte konkurranser så skal du etter loven ikke ta den inn som reisegods. Hvordan du eller andre lurer deg unna loven bryr jeg meg ikke om. Men loven er den der uansett og er bare det jeg vil fram til. SÅ nå regner jeg denne saken som avsluttet for min del. Men et siste tips til alle er ring tollvesenet og hør før du tar inn hest. Jeg har ringt dem flere ganger men be om å få prate med de som er eksperter på område. Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 25/05/2003 :  17:13:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jepp, regler er regler, men jeg betaler ikke så mye til staten når jeg kjøper meg hest. Det er JEG som kjøper hest, og det har ikke staten noe med. Den loven om at hester skal tolles inn er helt tåpelig. Tror staten får inn nok penger om de ikke skal ruinere oss stakkars hestemennesker også..

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 26/05/2003 :  10:44:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har fått opplyst det samme som heidi2.
Tåpelige argumenter du har for kriminalitet Anette!

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

libban

» VIP

Skrevet - 26/05/2003 :  23:26:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelibban  Svar med kopi av melding
En bekjent av meg importerte en shetlandshoppe fra Sverige som skulle brukes i ponnitrav. Hoppen var tatt inn som reisegods, men selgerne sa den nylig var fortollet etc, slik at den kunne registreres i NPA og brukes i ponnitrav. Dette viste seg å være helt feil, og ponnien kunne ikke brukes til verken avl, utstilling eller konkurranse. Enden på visa var at etter en lengre diskusjon gikk den gamle eieren med på å betale omkostningene for å få hesten registrert i NPA, lenge etter at de hadde solgt den.

Så ikke ta det for gitt at det ikke blir oppdaget og må betales dyrt for i etterkant. En seriøs rytter bør være seriøs og ærlig også på dette området. Skal man handle stort så må man regne med å betale, enten det koster 10.000 eller en million. At avgiften er uønsket er jeg fullstendig enig i, men det er engang sånn at norske statsborgere må betale de avgiftene den norske staten krever av dem...
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 27/05/2003 :  00:52:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jaja, jeg har aldri hørt et pip om et hester tatt inn som reisegods kun er til privatbruk. Den ene hesten her på stallen er tatt inn som reisegods, og den startet NM i fjor. Ingen problemer der..
Ingen jeg vet om er tatt for å ta inn hester som reisegods..

Tåpelige argumenter JEG har for kriminalitet? Vel, det er mange jeg kjenner som tenker akkurat likt. Jeg synes det er dumt å måtte betale 25 000,- til staten hvis jeg kjøper meg hest til 100 000,- i Sverige. Så klart vi gjør alt for å vri oss unna reglene. Og så lenge jeg ikke har sett, hørt eller lest en eneste regel om at hester tatt inn som reisegods kun er til privat bruk, bryr jeg meg heller ikke om det. Venninnen min kjøpte seg hest i februar, den ble tatt inn som reisegods. Og nylig ble den registrert i NRYF.. Så, det går visst an!

Redigert av Anette den 28/05/2003 23:17:44
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 27/05/2003 :  01:16:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Tåpelige regler JEG har for kriminalitet? Vel, det er mange jeg kjenner som tenker akkurat likt. Jeg akter ikke å betale 25 000,- til staten hvis jeg kjøper meg hest til 100 000,- i Sverige. Så klart vi gjør alt for å vri oss unna reglene. Og så lenge jeg ikke har sett, hørt eller lest en eneste regel om at hester tatt inn som reisegods kun er til privat bruk, bryr jeg meg heller ikke om det. Venninnen min kjøpte seg hest i februar, den ble tatt inn som reisegods. Og nylig ble den registrert i NRYF.. Så, det går visst an!

Tåpelige argumenter du har for kriminalitet ja. Kan ikke kalle det argumenter engang. Du er bra dum også som sitter her og til og med innrømmer at du og vennene dine smugler hestene inn i landet (virker nesten som om du er stolt av det). Lavmål!
Har man råd til å kjøpe seg hest så bør man fanken meg ha råd til å betale moms på den også! Har man ikke det så får man heller kjøpe seg en billigere hest, eller vente med hestekjøp til man har fått litt mer penger i sparebøssa.

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2003 :  08:13:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Grensen for reisegods har nettopp steget til 6000 NOK.

Hvordan er det når du tar inn en hest som virkelig ikke koster mer enn grensen for reisegods. Jeg kjøpte nettopp en åring i Sverige som kostet 6000 svenske kr, med de kursene som var da gikk den inn som reisegods. En kan da ikke mene alvorlig at jeg verken kan avle på eller starte denne heten når den blir voksen. Det blir jo like feil om jeg skal lyve å si at prisen er høyere enn den er, slik at alt går i orden. Tror nok ikke det er helt riktig det som heidi sier. Da er de i hvertfall ikke nøye med å skjekke de som stiller til start på forskjellige stevner. Jeg har til og med skrevet på importør skjemaet at hesten skal brukes til avl, hobby og konkuranse... Tolleren kommenterte ikke det da han fikk se papirene...

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.