hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest fra Sveige og inn til Norge
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Hest fra Sveige og inn til Norge
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Ida KR

» VIP

Skrevet - 14/09/2003 :  02:25:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, jeg ser nok relativt mye av det som skjer utenfor min egen dør, sant å si litt mer enn kun det som står i avisene.
Til opplysning kan jeg også berette om at de fleste mennesker på gamlehjem faktisk har det ganske bra. Dette veit jeg nok faktisk en hel del om, da jeg både har jobbet på gamlehjem og i hjemmesykepleien, og jeg har nær familie som er både leger, psykiatere, sykepleiere og hjelpepleiere. Selvsagt finnes det unntak, og disse negative unntakene får som oftest mer spalteplass i avisene, enn det som er positivt. Det kan jo diskuteres hvor heldig kontra uheldig dette er, men dette skal jeg ikke gå nærmere inn på i denne sammenheng.
Jeg er forøvrig enig i at sykehuskøene er for lange. Men det mener jeg er mer en følge av økt sentralisering som ikke står i forhold til hvilke ressurser som ligger til rette, enn dårlig forvaltning av skattepenger.

Jeg vet ikke hvor dere mener det 'blir av' skattepengene, men jeg mener da fortsatt at de går tilbake til oss selv. Kanskje ikke akkurat du får tilbake alle de kronene du gav, men hva med å tenke på at nabokona, som pga. en helseskade ikke er i stand til å forsørge seg selv, og sannsynligvis ville levd i en container om hun bodde i Brasil? Hun lever idag et verdig liv her i velferds-Norge nettopp fordi du, med de pengene du betaler i form av skatter og avgifter, er med og drar lasset.

Foruten som før nevnte gratis helsetjenester, gratis utdannelse (derunder også bl.a. utdanningsstipend), sykepenger, sosiale tjenester og trygder, så kan det jo også nevnes politi og rettsvesen (som vel gagner 'oss lovlydige borgere', slik at vi kan føle en viss trygghet i hverdagen? Noe de fleste sikkert sjelden tenker på, fordi vi anser det som en selvfølge, men det hadde vel neppe vært noe særlig til politivesen her i landet hvis folket ikke hadde bidratt til det selv. Jeg vil ihvertfall heller betale skatt, enn eksempelvis at naboen skulle ha kunnet komme og stjele alle hestene mine, uten at jeg skulle hatt noen som helst rett til å få de tilbake igjen)

Men dette er nå engang min mening.

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/09/2003 :  03:06:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Kan vel si ja at dette har sporet litt av og egentlig ikke burde ta opp plass under dette tema..MEN, jeg skal ikke si så mye annet at jeg er veldig enig og "på nett" med bruna33.I andre land tror de jo en står og ljuger de rett i ansiktet når en forteller om alt vi må betale skatter og avgifter på.Men, vi kan jo bare flytte da..
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 14/09/2003 :  12:42:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, og i andre land tror de også at en står og ljuger når en forteller om hvor godt en har det, og hvor godt menneske-rettighetene blir ivaretatt i form av sosiale tjenester og utallige velferdsgoder. Vi hadde neppe hatt det like godt hvis ingen betalte skatt.

Jeg er forresten helt enig med chess - vi kan jo bare flytte hvis vi ikke er fornøyd.

Apropo 'andre lands reaksjoner' på ting og tang, så kan jeg jo fortelle om søstra mi som bor i Athen. Når grekerne der spør henne hvor mye hun tjener (de er veldig opptatt av slikt der nede, og hun blir ofte spurt), så er det slik at hun kvier seg for å svare, fordi hun med sin 'normale norske lønning' tjener mer enn ti ganger så mye som en greker som gjør akkurat samme jobben, men for en annen stat. Så når greker-vennene til søstra mi omsider får dratt ut av henne hva hun tjener, så blir de helt sjokkert, og tror nesten ikke det de hører. Èn årslønn for dem, er èn månedslønn for henne.
Allikevel så er ikke maten, bensinen, boutgiftene etc. i Hellas ti ganger billigere (ikke engang halvparten så billig).
Konklusjon: Det er faktisk svært billig å bo og leve i Norge hvis vi regner i forhold til årsinntektene (i forhold til inntektene så er faktisk både maten, bensinen, strømmen osv. mye billigere i Norge enn i Sverige)

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 14/09/2003 :  21:42:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tviler ikke på at maten ikke er så mye billigere i Hellas en i Norge.
Men her i dette landet er det mange andre ting som koster vist man skal vill leve som normalt. Ta kulden foreksempel, vil man ikke fryse i hel må man fyre, og det koster mange penger. Vi har avgifter på de mest utenklige ting, blant annent eiendomsskatt, syns det er helt sykt at man må betale skatt av noe man faktisk eier, betale for å eie noe.

Det denne staten lurer folk på er at det er så veldig dyrt og etablere seg. Skal man ha seg hus, og det må jo de aller fleste før eller senere, må man ta opp lån, som regel på ca en million. I de aller flesete vanlige husholdninger går hele den ene av parnerens lønn ut på å holde lånet på hus og/eller bil. Man blir gjelds-slaver. Man eier ofte ikke halvparten engang av det man "eier".
Og det aller beste sett fra statens syn med dette, er at vist man vill streike på noe man ikke er enig i så kommer "mamma stat" og tar huset (i verste fall).

Vet jeg tok til av her, men poenget er at det på sikt er meget dyrt å leve i dette landet, i vertfall om du ikke vil leve på "sulte grensen". Selv arvet jeg huset til bestemoren min, men jeg har mange venner som virklig har fått føle "rike Norge".

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 14/09/2003 :  23:07:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, vi må fyre for å overleve, men til og med det er mye billigere i Norge enn i andre land! Nå er det dog kaldere også, slik at vi må fyre enda mer, men til og med i dette regnestykket, så kommer vi best ut av det i forhold til våre nabo-land (og generelt i forhold til hele resten av verden).
Og eiendomsskatten i Norge er vel ikke den jeg ville grått mest over; gjennomsnittlig på landsbasis så ligger den på kr. 1000,- pr. år. Dette er penger som kommunene (ikke staten) krever inn, og pengene går således til kommunale utgifter (så som skole, gamlehjem, svømmehall, kulturhus, veier, vann, kloakk, søppel osv.)

Jeg synes heller ikke staten (eller noen andre enn en selv) skal ha skylda for at noen tar seg vann over hodet når de skal ta opp lån til å kjøpe hus. Det må være opp til en selv å vurdere hvor kostbart og fint hus en er 'nødt' til å ha. Hvis man kjøper et hus til 1 million, og ikke greier å finansiere noe av kjøpesummen selv, så er jo kanskje ikke det det beste sjakktrekket i forhold til seinere økonomi. Men forøvrig, så vil et slikt lån være relativt kurant å nedbetale hvis man er to mennesker med 'normale' inntekter.

Nei, nå er det mange innlegg siden jeg sa at jeg hadde sagt mitt siste ord i denne sammenheng.. Beklager folkens, men dette er (synes jeg) ganske engasjerende...

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 14/09/2003 :  23:55:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noe av strømmen i Norge innpoterer vi fra kraftverk i utlandet, staten skrur opp prisen en del, så noe dyrere blir det nok, for vist ikke tjener jo ikke staten noe.

Familien min betaler LANGT mer en 1000 i eiendom skatt, og vi er ikke rike. De små rekkehusene (latterligt små) som nettopp er bygget i nærheten av oss kostet en million stykket og noe mindre ville være som å bo i en brakke.

Å holde en husholdning og kansje et par unger, koster mer en en gjennomsnitts lønning klarer, så tenk deg et lån i tillegg.

Dette landet er et veldig bra land å leve i for de som ikke har noe annent en en skjorte. Der kommer sosialen inn. Men andre må ofte selge alt de eier før det sosiale vill hjelpe. Har hørt om en mann som bodde i en brakke og måtte selge hundene sine (2 stk)fordi de hadde litt verdi og han måtte bruke opp det før han fikk hjelp. Dette er ekstreme historier som heldigvis ikke hender hver dag, men hvem vet hvem det rammer neste gang.

Ingen andre land har så høye bensin priser, noe som er helt på tryne når vi har så mye olje, det burde være veldig billig av den grunn. I USA koster bensinen under to kroner literen og i Norge mellom 8 og 10 kroner. Og hvorfor er det så dyrt med bensin og alaskens bilavgifter? Jo fordi staten prøver å få ned traffikken...men når skal de forstå at folk ikke vill ta bussen, bussen er for skolebarn. Bilen er der når du trenger den og er meget komfortabel måte å reise på. Bilen og traffikken er kommer for å bli..

Alkoholpolitikken gidder jeg ikke nevne engang.

Dette lander har selvføgelig positive ting også, men lite i politikken. På noen områder drar vi nisseluen langt ned i ansiktet og later som ingen ting.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/10/2003 :  12:47:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må først si at jeg ikke har lest samtlige innlegg i denne diskusjonen, det var veldig mange. Håper ikke jeg er på bærtur allikevel. Av det jeg har lest, synes jeg det er mye urelevant vås. Hvorvidt folk er dumme, hva som er etisk, alkoholpolitikk.. Alt dette våset bidrar bare til å kamuflere den kanskje litt kjedelige sannheten.

Nå er det slik i Norge at man i utgangspunktet må betale moms på ting man tar inn i landet hvis det koster mer en så og så mye (6000 er beløpet for tiden såvidt jeg forstår av diskusjonen). Det er slik for de aller fleste varer (mat, elektronikk, biler osv), så det er ingen grunn til at en hest skal være noe unntak.

Det er også slik at hvis man kjøper en hest for la oss si 100000 og får kvittering på at den kostet 6000, og bruker denne kvitteringen for eksempel i forbindelse med fortolling, likning osv, så er det SVINDEL. Så enkelt er den saken. Svindel er ulovlig, og straffes med bøter eller fengsel i grove tilfeller.

Uansett hva man mener om skattesystemet, moms, fortolling osv, så er det slik loven er. Hvis man sniker seg unna, så skal man også vite at man bryter loven. Det er ikke mindre ulovlig å gjøre en ting bare fordi mange andre gjør det samme, eller fordi det er få som blir tatt. Så hvis noen her tar inn en hest som reisegods som man har kjøpt for mye mer, så får det stå for den personens egen regning. Men man skal i alle fall vite at det man gjør er ulovlig, uansett hvor mange av "gutta" som gjør det samme.

Redigert av eligj den 12/10/2003 12:49:59
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2004 :  19:56:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Men altså, nå må jeg sjekke at jeg har fått med meg rett her! visst jeg kjøper meg en minishettis til en pris på 4000,- fra sverige f.eks, kan jeg da ikke avle videre på den, og selge avkom etter den?
Det er i såfall helt idotisk :S visst den hesten koster 4000,-, hvordan kan jeg ordne opp i dette for å kunne bruke hesten til avl da??
er jeg nødt til å betale eieren 2000,- ekstra for at det skal gå?? da må jeg jo også betale moms og annet tull..

HUff.. blir mektig provosert av de norske fuckings lover!!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.