hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest på deling.. ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hest på deling.. ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ina_R

Norway

Skrevet - 21/06/2005 :  09:13:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Heij..

Jeg og venninen min skal kanskje kjøpe oss hest sammen om ca et år. Vi vil gjøre d pga utgifter og litt lite tid.. Vi skal nok ha denj tre dager hver men vet ikke hvordan d blir med denj siste dagen.. Kanskje en dag der begge har hesten.. Vi vil ha hesten oppstallet på en stall 10 min sykkeltur fra meg..

Hva synes dere om deling av hest??

Evig takknemlig for svar..

(Ps: skal vente ett år siden dah blir jeg konfirmert.. )

Ina og Løkken<3

Lene.

Norway

Skrevet - 21/06/2005 :  10:55:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å ha hesten tre dager hver,og så la hesten få fri siste dagen og bytte på stell den dagen? Hesten må jo nesten få fri en dag,den og....

Forøvrigt kunne jeg nok aldri eid en hest sammen med en annen...En helt annen ting er visst en hadde eid,og den andre hadde hatt på halv-for...da har man fremdeles halve bestemmelses-retten...
Dette med to eiere hadde blitt for mye styr for min del...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Main Attraction

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2005 :  11:38:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMain Attraction  Svar med kopi av melding
Hei. La hesten få fri den sidte dagen da vel. Har ikke vondt av litt fri heller.
jeg for min del må snakke av erfaring, og råder deg ikke til å kjøpe hest sammen med noen. Hadde en på for sammen med min bestevenn i ett havlt år, og det ble masse tull-uansett hvor gode venner vi er.Begge to vil ha like mye å si osv, og da blir det fort gjort å bli litt uenige. Men for all del-bare ett råd.
Lykke til.

Hanne og Main Attraction Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 21/06/2005 :  11:46:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal ha hoppa jeg passer på fôr fra 1. Juli med ei vennine

Hun skal ha hesten Mandag og Onsdag, og jeg skal ha henne Tirsdag og Torsdag.

Så har vi annenhver helg (Fredag, Lørdag og Søndag)

Tror det blir bra siden ingen av oss har tid til å ri hver dag

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 21/06/2005 :  13:14:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg hadde heller ikke klart å hatt hest på deling. Som regel blir man ikke enig, og det blir masse tull. Vet feks. om to som hadde en hest på helfòr ilag.. Det ble krangling om klipping av man/hale,hvordan voilocker som skulle være på salen,fletting og masse annet som egentlig er bare kos hvis du har hest alene.
Therese
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 21/06/2005 :  13:59:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Ja er nok enig i mye av det dere sier det var litt derfor jeg spurte.. Hadde planer om å la hesten få fri den ene dagen i uka minst.. Kanskje det kunne vært smart å ha hest på helfor sammen til å begynne med..

Noen flere som har en menig om dette ??

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 21/06/2005 :  14:02:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg vil ikke anbefale å ha en hest på deling mellom to venninner... Det blir lett sjalusi når dere eier like mye hver... Hva om dere blir uenige om hva slags fôr hesten skal få? Ikke klarer å bli enige om den skal gå med eller uten dekken? Hvem skal betale hvis utstyr blir ødelagt?? Høres kanskje ut som små bagateller, men det er lurt å tenke over det på forhånd...

Jeg har både -veldig- positive, og veldig negative erfaringer med å dele hest.
Det å dele den helt likt vil jeg ikke anbefale, selv om det kanskje kan høres rart ut. Mye bedre om den ene eier den, og den andre har den på fôr 2-3 dager i uken, men at en skal bestemme "grunnleggende" ting.

Hadde kanskje vært en bedre (om enn dyrere....) ide, om dere kjøpte en hest hver, og leide den ut på fôr til noen andre, kanskje litt eldre jenter??

Men det kan fungere for noen..bare ha helt klare avtaler på forhånd, skriv eventuellt en kontrakt.

Ang. den siste dagen, så tar hesten ikke skade av å bli brukt to ganger i løpet av en dag, bare pass på at den får ca. en fridag i uken, der den bare blir ridd på en kort skrittetur f.eks. og får være masse ute:)

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 21/06/2005 :  14:05:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe

Hos oss blir det jeg som har hovudansvaret

Det er jeg som ringer til hovslager og dyrlege. Så hvis hun lurer på noe, så spør hun meg, og hvis ikke jeg er sikker, ringer jeg eieren...

Vi går godt sammen, for jeg er et sjefsmenneske og hun finner seg i alt. Jeg prøver jo å gjøre det så rettferdig som mulig, men siden hun ikke tar like mye ansvar for ting og tang, så blir det jeg som får hovudansvaret. Hun ville det selv faktisk.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2005 :  15:13:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har personlig aldri delt på en hest, men jeg har hatt forhest noen dager i uken der også andre har hatt den på for, og det er typisk for unge jenter å ha sine egne bestmte meninger om hvordan ting skal være.. Tror det hadde fungert litt bedre nå som jeg er godt over 20, men ville uansett ikke gjort det av praktiske årsaker.
Det kan høres flott ut i utgangspunktet, men det er mange negative konsekvenser som kan oppstå, feks at vennskapet deres ødelegges.

Bestemmer dere likevel for å kjøpe hest sammen, må dere sette opp en skriftlig kontrakt dere imellom om hvordan ting skal fordeles med tanke både på bruk og utgifter. Skal dere dele på alle utgifter? Hva om hun har noen ekstra penger, og bestemmer seg for å kjøpe en ny sjabrakk, kan du bruke den da? Hvem skal ri på tur, ri dressur eller hopper? Hvor mange dager i uken? Hva får hesten lov til og ikke? Om hesten går dårlig dagen etter at hun har hatt den, skylder du da på den andre eieren? Eller blir du sjalu fordi hun er flinkere med hesten enn hva du er?
Kunne satt opp en lang liste over spørsmål og konflikter som kan oppstå, og dette er verdt å tenkt godt over før dere bestemmer dere!

Hege Gå til toppen av siden

*Isabel=)*

Skrevet - 21/06/2005 :  17:10:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er egentlig ikke så enig med de andre, at de ikke anbefaler å dele. Kanskje det blir litt mye kaos, men hva med å gå igjennom alt, når det gjelder trening, hvordan den skal bli behandlet, skal den få spise godis av handa, eller krybba osv... Slike små og store bagateller, slik at ikke den ene bahandler hesten slik, og den andre på et annet vis! Når det gjelder skoing og veterinær må dere bli godt enige og sånt. Gå som sagt gjennom absolutt alt når det gjelder hesten, treninga og alt det der, slik at dere er sikre enige, at det ikke blir krangling...

Hva med å låne en hest en sesong, og se hvordan det går før dere evnt. kjøper en? =)
Bare råd, og håper det var til nytte :)

Kos og klems ;)
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2005 :  18:10:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hmm.. min mening? vel, jeg ville heller ikke ha hatt hest på deling med ei venninne eller noe. Det kan fort oppstå uenigheter, for man er ikke alltid like gode venner med hverandre!

Ikke så dumt det du skriver, at dere kunne hatt hest på helfor sammen først. Det er en veldig god ide, for da vet dere hvordan det kommer til å fungere! På en annen måte er det jo en fordel hvis en deler hest med noen, særlig hvis det skulle være en dag den ene er syk. Da har man i det minste en "ekstra" eier som kan ta seg av hesten. Hvis ingen andre på stallen kan det!

Men prøv å ha en hest på helfor sammen først dere ;) Mitt tips!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 22/06/2005 :  09:13:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Heija..

No sak ho få sæ hest å æ ska ha denj på for å eventuelt kjøp mæ "inn" seiner..
Takk for alle svar.. !

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

lienka
» VIP

Skrevet - 22/06/2005 :  12:33:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres lurt ut! Da slipper dere (forhåpentligvis) konflikter om hvem som skal fatte de endelige avgjørelsene, og hvis det ikke fungerer å dele hesten har jo du mulighet til å kjøpe deg en annen mens hun kan beholde "sin" hest fremfor at dere må kvitte dere helt med hesten fordi dere ikke blir enige om hvem som skal få beholde den..

*ble fryktelig rotete skrevet dette her, men jeg måtte stå opp "tidlig" å tømme bokser for flis før de kom med høytrykksspyleren.. urk*

Lykke til med hesten/hestene!!
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 22/06/2005 :  13:11:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Takk for d
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 30/04/2006 :  17:15:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Jeg og ei venninne skal ha hest på helfôr sammen til høsten, og vi tror det vil gå bra! Men vi har ridd sammen i mange år, og har ganske likt syn på hvordan ting skal, og ikke skal gjøres :) Det som kan lønne seg er å bli enige om litt på forhånd, som å spleise på alt som blir ødelagt, dyrlegeregninger osv., selv om kanskje den ene hadde mer skyld enn den andre. Hver sin gang en ødelegger noe kanskje, så det vil vel gå opp-i-opp. Kommer jo litt an på hvordan og hva som er ødelagt sikkert, men litt grunnregler kan man jo ha. Tror det går fint jeg :D Bare vær innstilt på å inngå kompromisser, og ta dere tid til å høre på hverandre. Lykke til!
Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2006 :  17:35:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Jeg delte gamle hesten med en venn. Etter 1 år ble vi nødt til å selge hesten, siden hun andre ble lei. Så i startet virker det kanskje som en god idè, men ikke om en går lei :/
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.