hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Er jeg for stor? (Bilde)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Er jeg for stor? (Bilde)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Isabel=)*

Skrevet - 19/06/2005 :  20:06:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.hestemarked.no/vip.asp?ID=null&IDnumber=2244&galleri=show&side=1&PicID=408644

Trykk på linken(eventuelt kopier), og se på bildet, plis! Syns dere jeg er for stor til denne shettisen(det er meg som er på)?
Jeg er ca. 163 høy, og veier 50 kg ca. Jeg har henne på for, og rir henne tre dager i uka! Og noen ganger har jeg henne i helgene...
Vil gjerne høre dere synspunkter, og tåler kritikk!
Men husk at shettiser er sterke dyr, så det går jo ikke bare på høyden ;)

Takk på fårhånd :)

Redigert av - *Isabel=)* den 19/06/2005 20:13:32

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 19/06/2005 :  20:17:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg synes nok du er for stor. Sjenkelen din ligger omtrent utenfor salen. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 19/06/2005 :  20:20:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Synes også du er for stor.
Pleide å ri en blandingsponni på 120 litt før, det var ca. samme størrelseforhold. Det er faktisk den eneste hesten/ponnien jeg har ridd som jeg synes jeg fikk perfekt sjenkel plassering på. Men den var jo helt klart for liten til meg..

Therese
Gå til toppen av siden

*Isabel=)*

Skrevet - 19/06/2005 :  20:26:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men jeg kan jo ri henne, ikke sant? Hvis jeg ikke vokser noe særlig i sommer, skal jeg nok fortsette med henne etter sommeren! Jeg er den eneste som har ordentlig kontroll med henne, etter det jeg har hørt. Så jeg vil nok fortsette, tross om jeg er litt for stor. Er begynt å ri med litt lengre stigbøyler nå, så nå ligger ikke kneet så langt frem, hvis dere fårstår. Men syns dere det er dyreplageri å ri henne? =O Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 19/06/2005 :  20:59:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Rir du henne ofte?
Hvis det er mulig å kjøre henne kan du jo gjøre det! Er jo utrlig morro å kjøre med små ponnier, også løper de jo så fort :-P Kanskje du kan ta med ei lillesøster eller noen andre som er litt yngre og mindre som har lyst å lære seg å ri. Så kan du jo lære vidre det som gjør at du takler denne shettisen bedre enn andre.. Alt hvis du har en voksen som kan være i nærheten hvis noe skulle skje selfølgelig.

Therese
Gå til toppen av siden

*Isabel=)*

Skrevet - 19/06/2005 :  22:10:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun er ikke innkjørt, og har rett og slett ikke noe lyst å lære henne det. Dattra til hun som eier henne pleier å ri henne smått... Jeg rir henne 3 ganger i uka! =) Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 19/06/2005 :  22:10:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Shetlandsponnier er kjent for å være sterke,så direkte dyreplageri er det nok ikke. Å ri henne 3 ganger i uken syntes jeg dog hørtes mye ut. Det ville kanskje være best å forsøke å få seg en litt større ponni på for i løpet av sommeren? Ellers enig med eikedokka; du har lært mye i omgang med denne ponnien, så hvorfor ikke bruke det og lære opp noen mindre til å ri henne?
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 19/06/2005 :  22:20:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor vil du ikke kjøre henne inn? Shettiser er suverene å kjøre med. Det står en shettis på stallen jeg står , som jeg har tenkt å trene, da familien som har han flyytter bort. Jeg fikk høre at jeg godt kunne ri han, men det vil jeg ikke. Er 160, og 55 kg. Syntes jeg er for stor...

Grunnen til jeg vil trene han er at han står helt alene, og blir ikke brukt. Og litt egoistisk. For jeg håper gutt ungen kan ri han når han blir større.
Litt off topic dette

Men poenget mitt hva, han er helt super å kjøre med, og det er kjempe gøy. Og bra trening!!

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 19/06/2005 :  22:57:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Ofte er det ikke vekta som er problemet for shettisene, men høyden på rytteren. Shettiser kan bære mye i forhold til sin egen størrelse, men høyden gjør sitt for balansen..
Jeg synes du var altfor stor for hesten...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

lienka
» VIP

Skrevet - 19/06/2005 :  23:15:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes også at du er for stor. Som andre har påpekt her så er det ofte høyden som blir problemet i forhold til shettiser, ikke vekten. Når du er så lang vil det ikke bare bli vanskeligere med tanke på balanse, men ponniens bevegelser blir gjerne "feil" for så store ryttere, og du får lett en dårligere sits med feil plassering av sjenklene dine. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 19/06/2005 :  23:57:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du var litt lang, men du er jo ingen tungvekter, så ponnien klarer fint å bære deg. En annen ting er om du føler deg vel på den? Ofte når hestene blir altfor små, kan en føle at alt blir feil, og en føler seg utilpass på ryggen dems. Ville ikke rådet deg til å kjøpe denne ponnien, om du var på jakt etter en hest å ri på. Men å ri den av og til tror jeg går greit. Shetlandsponnier er jo sterke som små okser.
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 20/06/2005 :  00:26:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
har bare en ting å si: jeg ville ikke latt deg ri hesten hvis det var min ponni..du er i mine øyne altfor høy...det så helt merkelig ut rett og slett... Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  00:49:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Om du har god balanse er ikke 50 kg for mye, nei.
Drit i det estetiske som andre henger seg opp i her.. Jeg synes en mygg på en elefant ser verre ut... Eller som eksempel; Maren rir Svarten litt, og i starten stoppet han og snudde seg og KIKKET hver gang hun gav skjenkel.. Han lurte kort sagt på hva det var som pirket ham langt opp på siden sånn...
Om du er lengre enn hesten vil leggene erstatte hælene på press, så det er et minimalt problem. Totalvekt (65kg) er viktigere enn det utseendemessige hvis balanse og kjemi er i orden...

Det er allikevel et godt råd å lære opp en "arvtaker", siden du er klar for en 2'er eller liten hest nå...

Klem fra Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  07:21:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Enig med Line!
Det estetiske har ikke så mye å si så lenge man trives med ponnien og den ser ut til å trives med å dra på tur med deg i salen Sjenklene dine blir jo feil plassert i forhold til hvor de egentlig skal ligge. Men så lenge ponnien forstår hva du vil likevel, hva så?
Å komme langt i dressur og sprang på den lille søte ponnien der gjør du nok ikke, og det er vel heller ikke målet. Men det er jo fullt mulig å kose seg med ridningen for det

Redigert av - Asbjørg den 20/06/2005 07:22:14 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  11:20:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det var ikke det estetiske jeg tenkte på når jeg sa at bena snart var utenfor salen. Jeg tenker på at det hemmer hesten når man sitter med bena på skuldrene dens. Det er jo en grunn til at man kan "låse" bena for å stoppe den :-) Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 20/06/2005 :  11:50:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Om du selv synes at du får noe ut av ridninga, synes jeg du skal fortsette!
Javel så er du kanskje litt lang, men det skader ikke ponnien på noen måte.
Heller for lang, enn for tung synes jeg...
Samtidig utvikler man seg kanskje ikke så mye ved å ri en liten shettis.
Men som sagt, trives du og ponnien med det, så fortsett.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.