hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kjøpskontrakt, dere som har peiling!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Kjøpskontrakt, dere som har peiling!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2005 :  17:58:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
1.) Bare lurte på hva som var vanlig når det gjelder kjøpers ansvar i perioden man har hesten på prøve. Er det vanlig at eier står til ansvar dersom hesten skulle skades, eller er det kjøperen som vanligvis har ansvar for eventuelle økonomiske kostnader som følge av uventet skade, sykdom eller død?

2.) Ved kjøp av hest, er det da rett av kjøper å kreve av eieren at en vil ha en skriftlig helseattest på at hesten er frisk?

3.) Og hvor dyrt er det å få sjekket hesten, slik at en får attest dersom den er frisk?

Fint om noen svarer!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2005 :  18:04:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
1) Har aldri satt bort hest på prøve ved salg, men dette er noen man kan bli enige om og skrive ned i en kontrakt. På denne måten er det ingen tvil hvis noe skal oppstå i prøveperioden. Unasett så er det eier som har den eventuelle forsikringen på hesten i en prøveperiode.

2) Du har rett til å utføre de sjekker du vil på hesten, nekter eier deg dette, vil jeg ikke kjøpt hesten (kan tyde på at eier prøver å skjule skader o.l.). Du bør iallefall få utført en bøyeprøve og generell helsesjekk, og dette er noe du må ha hvis hesten skal forsikres. Det er også å anbefale å ta rønken av alle ledd. Hvem som betaler dette avtales individuelt mellom kjøper og selger.

3) Koster ca 500 for bøyeprøve og helsesjekk, og ca 1000 kr for rønken.

Hege Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2005 :  18:08:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Takk for kjapt svar!

1.) men jeg lurte på, dersom eieren ikke har forsikret hesten. Faller da alt ansvar ved sykdom,død,skade på meg da i prøveperioden? Det er forholdsvis greit for meg, så lenge jeg på forhånd har noe slags skriftlig attest eller noe fra dyrlege at hesten er helt frisk.

Eller?

Anne, Spot & Gina

Redigert av - AnneSpotGinaOgHuldra den 23/06/2005 18:09:20 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2005 :  19:08:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dere avtaler det selv som dere vil, men "er det noe" i hesten fra før, skal vel eier logisk sett ha ansvaret. Skjer det noe med hesten mens du har den, kommer det an på hva dere avtaler om hvem som har ansvar, må betale osv. Det kommer vel mye an på hva det er som skjer. Det blir litt det samme som ved leie av hest på helfor.

Forsikringen er bare en sikkerhet for eier i tilfelle noe skjer før salg. Jeg vil uansett anbefale å ta en grundig sjekk av hesten før en prøveperiode da dette vil si om det er noe "galt" med hesten før du har den på prøve.

Hege Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2005 :  20:04:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Takk igjen :) Ja, en grundig sjekk hører nok med uansett hvor seriøs selger er og hvor frisk hesten ser ut :)

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 23/06/2005 :  22:28:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

1.) men jeg lurte på, dersom eieren ikke har forsikret hesten. Faller da alt ansvar ved sykdom,død,skade på meg da i prøveperioden? Det er forholdsvis greit for meg, så lenge jeg på forhånd har noe slags skriftlig attest eller noe fra dyrlege at hesten er helt frisk.
Opprinnelig postet av anne,spot&gina

Jeg ville ikke påtatt meg noe erstatningsansvar hvis jeg hadde hatt en hest på prøve. I hvert fall ikke utover ansvar hvis man har opptredt grovt uaktsomt (mishandlet hesten, sulteforet den eller liknende). Hester kan faktisk dø eller bli hardt skadd uten at noen har opptrådt uaktsomt, selv når de er friske i utgangspunktet.

Men skriv kontrakt! NRYFs standardkontrakt for hest inneholder punkter om hest på prøve, håndpenger og slikt.

Ellers tror jeg du kanskje må regne med mer enn 500 kroner for en sjekk, i hvert fall hvis du skal ha bøyeprøve. Kanskje nærmere 1000. Men du bør absolutt ha en slik sjekk! 1000 kroner er ikke en stalleie en gang (for de fleste av oss), det er ganske lite i forhold til hva hesten kommer til å koste deg i månedene (kanskje årene) fremover. I hvert fall hvis den er dårlig i bena eller noe slikt..

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.