hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sur i boksen når han spiser
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 sur i boksen når han spiser
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  15:01:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
En av hestene mine er en skikkelig surpomp inne i boksen når han har fått mat. Har ikke tenkt så mye på det, men igår sparka han etter meg når jeg børsta han.
Jeg pleier vanligvis å fore, og deretter børste raskt over hestene. Han er en engel på stallen ellers, og ute. Men er jeg inne i boksen og surrer rundt han når han spiser, legger han ofte på ørene og vil tydelig at jeg går ut..
Må legge til at om han spiser ute, er ikke problemet tilstede. Da kan jeg surre rundt han så mye jeg vil..

Så, skal jeg gå ut? Eller bør jeg egentlig venne han til at jeg er i boksen uansett om han spiser eller ei?
Synes egentlig det er rett og rimelig at de får matro og ikke blir forstyrret da...men hesten er 2 år, og jeg vil ikke at han skal bli en liten særing ;)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  15:10:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ponnien jeg har på for er helt lik, når den spiser vil den være i fred og legger på ørene og kan småsparke og "hogge" etter folk når de kommer inn til ham. Kjenner flere hester som ikke liker å bli "plaget" når de spiser. Jeg mener selv at hestene skal få matro når de spiser. Kanskje du kan gi trene på å være snill når han blir børstet osv, så gi ham maten etterpå, som en slags belønning?
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 13/06/2005 :  16:31:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg forventer at jeg skal kunne stelle hesten når jeg vil og hvor jeg vil. Det er jeg som er "flokklederen" og jeg finner meg ikke i at hesten skal true meg når det kommer til mat. En hest med lav rang ville aldri truet en hest med høyere rang bort fra maten.

Jeg synes heller ikke at hesten sin boks skal være et fristed for den. Hestene stå på boks kanskje 12 timer i døgnet uten menneskelig innblanding, og om man er av den oppfattning at hesten trenger å "slappe av", vel - så har den da mer enn tid nok til å gjøre det på når jeg ikke er i stallen.

En hest som oppfører seg truende på boks er for meg, ikke akseptabelt.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  16:46:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Synes at hesten skal få helt fri i boksen/på beite/ i gjerdet sitt.
Men det er en selfølge at man skal kunne "knø så mye man vil" med hesten uansett hvor den er uten at den skal true deg.

Du burde absolutt venne han til at du knør litt inni boksen også, men synes du burde la det vær når han har lært seg at det er sånn som må aksepteres. Og selfølgelig, knø litt av og til i boksen for treningen sin del.

Enig med Kajsa; En hest som oppfører seg truende på boks er for meg, ikke akseptabelt. Eller, en hest som truer uansett situasjon.

Therese
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 13/06/2005 :  16:47:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heller litt begge veier jeg. På ene siden forventer jeg at hesten oppfører seg uansett hvor og når det er. Men jeg synes at hestene bør få matro, så jeg gjør meg ferdig før jeg forer. Enkelte ting kan man få la dem ha i fred :) Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  18:31:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Han truer meg ikke...ikke i den forstand at noen ville blitt redd han.
Han legger av og til på ørene, og pisker litt med halen. Men det er første gang igår (siden jeg fikk de for 4 mnd siden) at han har sparka etter meg. Så lenge han ikke har kraftfor i krybba, er han en engel med ørene rett fram :)
Det er egentlig ikke noe stort problem, jeg kan jo bare strigle først og fore etterpå..:)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/06/2005 :  19:33:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville nok ikke brydd meg om hann jeg da! For enn hvis det kommer andre og skal passe han en gang du er borte, og han ikke er tilvent, kommer kanskje til og sparke etter vedkommene.. Da må nokk vedkommene blitt advart, eller vertfall sakt ifra om at han kan være litt sær i boksen når han spiser..

Hoppa mi kan jeg børste og løfte høvene på under at hun spiser mjøl.. synes det er greit jeg.. og etter jeg har jort det, bare går jeg ut og koster i stallgangen, til hun er ferdigspist og kan gå ut!

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  20:42:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For enn hvis det kommer andre og skal passe han en gang du er borte, og han ikke er tilvent, kommer kanskje til og sparke etter vedkommene..

Hehe, jeg har stall hjemme, aldri ukjente folk der...så om noen prøver å gå inn til han uten at jeg vet det, har de gått inn i stallen ulovlig. Så da hadde jeg igrunnen satt pris på at han sparka de ut igjen ;)

Kopi av melding:
Hoppa mi kan jeg børste og løfte høvene på under at hun spiser mjøl..

Jeg kan børste og gjøre alt jeg vil med han! Det er ikke det som er problemet... jeg er bare ikke sikker på om jeg skal la han være mens han spiser, eller bare fortsette å surre rundt i boksen mens han spiser...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  21:30:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville gitt klar beskjed om at det der ikke er lov. Lolita har sparket meg en gang da jeg ville ha henne til å flytte seg mens hun gresset. Hun gjør det aldri mer.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/06/2005 :  09:43:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med kajsa jeg.Det er uakseptabelt.

Selv om du kanskje synes hesten "bare" viser små ubetydlige tegn hittil, er de klare nok..!
"Gi den fingeren og den tar etterhvert hele hånden".

Så lenge du er sammen med hesten skal den ikke oppføre seg slik.
Bestem når hesten skal få høy/kraftforet/bøtta. Det er like viktig ute som inne.Vik aldri en millimeter,den ser det..!
Krev at den holder seg på avstand (ikke trår inn i eller mot din "boble") og venter til du gir klarsignal at <nå kan du få komme frem å spise>.

Dette kan også korrigers ved litt bakkearbeid (longering). Du trenger ikke holde på like lenge hver gang heller.Det kommer an på "dagsformen/humøret" til unghesten.Noen ganger holder det med 3-4 runder på gårdsplassen,andre ganger opp til kanskje en halvtime inne på banen.Poenget er å statuere din posisjon.En unghest vil alltid prøve "å klatre" i rang.Det er en del av det å utforske nye ting og til slutt bli voksen.

Ved feks. litt bakkearbeid:
Si du står og driver hesten rundt deg i trav. Når hesten bremser seg litt opp ("trykker") ,slår litt med halen eller snur seg med hodet mot deg; vær rask og konsekvent og driv den bestemt fremover.(Ikke vik eller nøl, da er den øyeblikkelige situasjoen tapt og du må trolig korrigere hesten flere ganger, som kunne vært unngått.)
Når den responderer tar du vekk "presset" (din korrigering/ordre). Men ikke før du er sikker på at den svarer ærlig.Møt den ikke på "halveien".
Denne treningen er med på å forsterke din posisjon ovenfor og sammen med hesten, så ikke "ta lett på det". Det spiller ingen rolle hvor du statuerer et eksempel, bare du gjør det ved jevne mellomrom for å bibeholde respekten.

Fjern disse "faktene" nå så slipper du trolig større konfrontasjoner senere.

Lykke til!!

Redigert av - xxxx den 14/06/2005 10:09:51 Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 14/06/2005 :  10:14:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp... er enig med She- Type her. Selv om han bare legger på ørene, skal han ikke få lov til det. For du vet aldri når det går over fra å legge på ørene til å bite, kanskje i morgen? Kanskje om et år? Det er iallefall det første tegnet på at han har tatt kontroll over den situajsonen, og som du merket så gikk han videre fra å legge på ørene til å sparke etter deg!
How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 14/06/2005 :  11:02:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Takk for gode tips :)
Han har aldri protestert på noe annet... Han hiver seg heller ikke over meg når jeg gir kraftfor, men står stille til maten er i krybba. Det er etterpå, mens han spiser, at han blir sur. Stort sett er han mitt lille lykketroll som gjør alt jeg ber om og liker at jeg blir fornøyd :)

Prøvde meg litt fram under kveldsforinga igår, og da oppførte han seg bra. La merke til når han la på ørene, var det når jeg nærmet meg krybba hans... Da sa jeg NEI, dytta han bort og han sto borte i hjørnet til jeg gikk ut igjen.

Skal innrømme at den andre hesten min tar mer av min tid enn han, som bare er selskapshest, og jeg er egentlig ikke overrasket over at han ikke respekterer meg nok.. Godt jeg har ferie nå, så jeg har god tid til å jobbe med han også.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2005 :  12:06:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Min er fremdeles helt lik Anette sin, en engel ellers, maser ikke på å få mat og er snill igjen så snart han har fått spist opp. Jeg syntes ikke jeg har noe å gjøre i stallen hans de ti minuttene han bruker på å spise opp kraftforet. Den tiden lar jeg ham faktisk heller være i fred og jeg har derfor aldri hatt noe problem med det. Jeg hadde også blitt irritert hvis noen drev å pirket og plukket på meg når jeg spiser, uansett hvor mye respekt jeg har for personen ellers. Så matro syntes jeg hesten skal få og dette med å la hesten spise i fred blir praktisert de fleste plasser, f.eks ved å "stenge" stallen i en halvtime/time når hestene spiser.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/06/2005 :  12:17:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Han hiver seg heller ikke over meg når jeg gir kraftfor, men står stille til maten er i krybba. Det er etterpå, mens han spiser, at han blir sur.

Kopi av melding:
Prøvde meg litt fram under kveldsforinga igår, og da oppførte han seg bra. La merke til når han la på ørene, var det når jeg nærmet meg krybba hans... Da sa jeg NEI, dytta han bort og han sto borte i hjørnet til jeg gikk ut igjen.

Må du pusse og svinse rundt i boksen mens hesten spiser kveldskraftforet sitt da? Det har jeg sett andre gjøre og hestene blir sure.
Hvis jeg var deg ville jeg gjort meg ferdig med alt slikt og latt hesten få spise kraftforet i fred.
Er dette ved kveldstid forstår jeg egentlig om hesten blir litt "muggen" og synes kanskje du maser.
Å flytte hesten mens den står rolig og spiser er også urettferdig og helt unødvendig synes nå jeg.Man bør ikke "forebygge" på en slik måte.

Mitt svar var basert utfra før/imens du gir maten,være seg høy/kraftfor. Jeg vil ikke oppfordre eller anbefale noen "treningsrunde" inne i boksen mens hesten spiser kveldskraftfor.La den få være i fred da.

Redigert av - xxxx den 14/06/2005 12:28:21 Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 14/06/2005 :  13:31:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
She-Type: Har kanskje utttryk meg litt uklart men dette var spørsmålet:

Kopi av melding:
Så, skal jeg gå ut? Eller bør jeg egentlig venne han til at jeg er i boksen uansett om han spiser eller ei?
Synes egentlig det er rett og rimelig at de får matro og ikke blir forstyrret da...men hesten er 2 år, og jeg vil ikke at han skal bli en liten særing ;)

Nei, jeg må ikke surre rundt han mens han spiser..hehe.. Jeg kan gjøre det før foring eller droppe å pusse han

Det å dytte bort hesten fra maten er overhodet ikke noe jeg ar for vane å gjøre. Jeg ville egentlig bare teste ut om han godtok det. Siden han uten problemer stilte seg i hjørnet til jeg var ute av boksen, tar jeg det som et tegn på at han respekterte det jeg gjorde..

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 14/06/2005 :  16:34:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner egentlig ikke helt poenget med å stelle hesten mens han spiser.. ? Jeg mener de skal få denne tiden som en totalt fri tid, uten å ha mennesker som hverken stigler dem eller er inne i boksen dems. De fortjener det. At han legger på ørene og sparker mener jeg er et naturlige tegn på at han er stresset. Tror en kan unngå å stresse opp hestene med å la dem få spise maten sin i fred. Og dermed unngå stresset hest, sur og sint hest, magesår osv.... Hadde selvf. "tatt" hesten hadde den sparket etter meg utenom foringstid. Men i foringen skal den ha fred.
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.