hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten min kan ikke bli bundet fast!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Hesten min kan ikke bli bundet fast!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lindajeanette84

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2004 :  01:39:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLindajeanette84  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLindajeanette84  Svar med kopi av melding
Jeg har en fullblodsvallak på 9 år som overhodet ikke kan bli bundet fast Etter hva jeg har hørt har han ikke hatt problemer med dette før han kom til meg i Juni. Hvis jeg prøver å binde han fast, hopper han opp på to bein med èn gang og river løs kjettinger og hva det skal være. Han gir seg ikke før han er løs, og da løper han noen skritt fremover og stopper som omingenting har skjedd. Virker ikke som om han har panikk,han bare vil ikke bli bundet... hva kan vøre grunnen til dette? det lager jo en del ekstre jobb å alltid måtte stå og holde han i leietau da..
Noen som har noen tips?

Fullblod - hestens svar på Ferrari

Opal

» VIP

Skrevet - 07/10/2004 :  08:50:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Linda!
Tror det er ganske gjengs med mange fullblodser (spesielt )dette med "fobi" mot å bli spent fast i kjetting. Går det greit og binde han i leietau? Fester ikke min hest i kjetting foreløpig men hun godtar å stå bundet i leietau. PÅ Øvrevoll har jeg sett at de ofte bruker "høytråd" festet i grimen for så å feste leietau/kjetting i denne (argumentet er å spare grimer..). Vi hadde en unghest (fullblod) på stallen fra han var føll (er 1,5 år nå og står ikke der lengre)og selv om det ble forsøkt fra han var ganske liten godtok han aldri å stå i kjetting...Sikkert veldig individuelt dette også... Uansett bruk kjettinger med litt "slækk" slik at de ikke står i spenn på noen måte dersom du skal feste han i kjetting...
Ser at enkelte har "dressert" hestene sine til å stå i ro uten kjetting.. Vet ikke hvor vanskelig det er..? Har ikke noen konkrete tips ville bare si at du ikke er den eneste som har opplevd dette....

Anne
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/10/2004 :  09:43:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sett hesten ut i luftegården/beite med grime på og et langt leietau uten håndtak.Slipp så hesten med tauet hengende løst, ikke bruk nylontau, men feks. et fletta bomullstau.
Ha hesten under oppsyn på avstand.

La den så tråkke på det og finne ut av det selv.Pass på at den ikke går sammen med hester som jager den, best om den kun går med 1-2 som er rolige og harmoniske sammen.
Etter en kort stund forstår den at når det strammer, flytter de seg rolig slik at presset opphører i stedet for å "klause".

Har gjort dette både på helt unge og godt voksne fullblodshester.
Det tar aldri lange tiden før de forstår poenget, og skader har aldri oppstått bortsett fra fillete tau i enden....

Det viktigste er å bruke et langt tau og uten løkke til hånda slik at de ikke tråkker oppi den, eller at den henger seg fast i noe.
Og at tauet ikke er i syntet, det kan "brenne".

Du må nok ofre et tau eller 2 men det er verdt det. Kjøp bare et billig fletta i bomull eller noe lign. De koster som regel aldri over en 50 lapp.

Har også sett (som Opal skriver), at noen tar høytråd som mellomledd til kjettingen.Hva er poenget da? Tauet ryker jo fortere enn kjettingen og hesten forstår fort at da er det bare å nappe seg løs.Da gjør man faktisk bare vondt verre!
Tauet er nok for å spare grimer kanskje ja, men også for å berolige nervøse hesteeiere som ikke tør å fikse rota til problemet...
(Hestene blir hva vi gjør dem til..)

Det er tryggere å lære hesten dette ut på sanden/gresset i luftegården, enn på et stall-betonggulv....
Det er å bli hengende fast de ikke takler, uansett om det er ute/inne. Og har de først kommet løs en gang ved å røske til slik at grime/tau ryker, da har de lært det...

Det er å vike unna for press prinsippet som nok en gang er gjeldene.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Lindajeanette84

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2004 :  09:49:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLindajeanette84  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLindajeanette84  Svar med kopi av melding
Ok, tusen takk for råd! Skal prøve dette ute i innhegninga. Forresten så er det ikke bare kjetting han reagerer på. Første gangen han gjorde det hos meg, var da han stod bindt mellom to veldig slakke vanlige leietau... Men takk for tips!

Jeg har etterhvert klart å lære han opp til å stå rolig løs når jeg spyler han i vaskespiltet (har et leietau hengende over halsen hans som det er bare å gripe tak i om han skulle begynne å bevege på seg), og dette fungerer veldig fint. Men jeg kan jo ikke gå fra han to kjappe minutter for å hente noe f.eks, for da følger han jo etter meg. Han må også holdes når veterinær eller hovslager kommer, og det er jo litt ekstra jobb, men det må til. Bare syntes det hadde vært greit å blitt kvitt denne uvanen, men jeg har nå fått høre av flere at det er ganske så vanlig for fullblods, så vi er visst ikke alene

Fullblod - hestens svar på Ferrari Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/10/2004 :  10:17:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er som jeg skrev; de reagerer uansett på det at de blir hengende fast.Om det er tau eller kjetting spiller liten rolle, de har funnet ut at de kan komme seg løs....

Om tauene er slakke skjønner de fortsatt at de er bundet fast.Det sitter psykisk, akuratt som om du rir med slakke hjelpetøyler...Det holder bare at de ER der...

Jeg har lært opp hester til å stå bundet inne også.
Da har jeg tatt den sterkeste grima og tauene jeg har slik at det forhåpentligvis ikke skal ryke.Altså helt motsatt av hva de gjorde på Øvrevoll med hyssing...
Kanskje derfor det er spesielt mange fullblodser dette gjelder da, om alle gjør det samme der borte....

Så binder jeg fast til begge sider med slakk seff og ser hva som skjer.
Det første de prøver på er som regel å rygge bakover å bli "hengende" i tauet og/eller dra.
Da lar jeg de bare holde på uten å gripe inn,(som feks. ved å flytte på hesten slik at tauet blir slakt igjen), da lærer de nemlig ikke prinsippet selv.
Til slutt finner de ut at om de tar et steg frem, opphører presset og de slapper av og finner "et fri-sted".

Om de steiler også, er prinsippet det samme. Jeg griper ikke inn og flytter/løsner opp hesten.Den finner ut av dette selv om ikke grima eller tauene ryker, det er hele poenget.
Bare sørger for at det ikke er lysrør lavt i taket eller gjenstander som hesten kan skade seg på i nærheten.
I verste fall kan man legge gummimatte på gulvet og sette på beinbelegg, så skal det mye til at store skader oppstår.

Ellers anbefaler jeg først å prøve det jeg skrev i første innlegg, det har aldri vært noe problem.

Vike unna for press, NOK en gang...

Redigert av - xxxx den 07/10/2004 10:39:47 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2004 :  10:58:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Bare sånn liten kommentar til hyssing: Hvis hesten har lært å stå i ro med grime og det vanligvis ikke er noe problem, så bruk hyssingen, i tilfelle hesten av en eller annen grunn skule få panikk av noe. Hester er sykt sterke når de får panikk og kan, av egen erfaring, rive ut planker av vegger, velte støttestolter, rive meg seg små trær, ryke grimer og leietau av alslags materiale, osv så å ha litt høyballetråd kan være lurt å ha mellom grime og leietau. Men først må den lære å stå i ro sånn til vanlig så klart ;)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/10/2004 :  11:58:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
MissEva:
Det er noe helt annet om hesten klauser for noe annet enn det å stå bundet ja.

Men skal man tenke slik som du beskriver, (i tilfelle at...) kan man jo ikke binde hesten forsvarlig i en henger engang, og da begynner det å bli risikabelt for andre enn hesten også. Dette er en litt farlig tankegang....

Lær hesten å stå bundet forsvarlig med solid lærgrime, tau/kjetting er mitt råd uansett. Blir den redd for noe så får man ta det som det kommer, slik er det med dyr.
Skal vi tenke "hvisomatte-dersomatte" til alt, blir alt farligere enn det i utgangspunktet var faktisk.
Og løse løpske hester i stall/henger/på stevneplasser fordi de ikke har har vært bundet forsvarlig er det verste jeg veit, og direkte farlig for andre.

Sikkerheten må komme først, og så lenge hesten er fortrolig i utgangspunktet med å stå bundet bør man gjøre det synes nå jeg.
Og jeg er helt enig med deg at om en hest virkelig vil, kommer den seg løs..Men er det da så lurt å "hjelpe den"...?
Gir du hesten en flukt-mulighet, takker den ja og benytter seg av det.

Et eks.; En unghest jeg hadde tiltet fullstendig da øverste lemmen på hengeren ble lukket.
Fra før av hadde jeg lært hesten å stå bundet, noe hun også var når dette skjedde.
Hun steilet/hoppet og spratt litt og prøvde å komme seg vekk, men grima og begge tauene, (binder alltid med 2 tau i henger tilfelle ett ryker) holdt og hun kom seg ingen vei.
Etter 1-2 minutter forsto hun dette og ga opp.Hesten sto resten av turen rolig og forsøkte aldri dette igjen...

Hva hadde skjedd om jeg hadde bindt henne med hyssing????
(Jeg ser for meg at hesten kunne gjort stor skade på både henger,seg selv og kanskje meg + andre)
I tilegg hadde hun prøvd å komme seg løs neste gang lemmen ble lukket også.

Du vet aldri 100% sikkert hva en hest kicker for uansett, som regel er eier mer bekymret for slikt enn hesten faktisk, og kan gjøre saken verre enn den er.

Redigert av - xxxx den 07/10/2004 12:15:03 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2004 :  12:44:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ja, enig med at å binde med hyssing i henger er farlig, tenker mer på sånn inne i stallen og i stallområdet. Da er det bedre at hesten kommer seg løs, roer seg og begynner å gresse litt lenger bortenfor, enn at den får hele stallen over seg fordi den absolutt skal være fastbundet. Har vel egentlig lært sånn i prinsippet at "hesten skal aldri være bundet helt fast" (selfølgelig med unntak, som du nevner).
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/10/2004 :  14:32:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, jeg synes nå fortsatt at man ikke skal tenke i "verste fall" hele tiden jeg da...

Har holdt på med hest nå i snart 25 år og ingen har revet ned noe stall/trær eller tømmerstokker enda...

Ikke alltid en hest bør få komme seg løs når den faktisk kan finne ut at det ikke var så farlig alikevel, å bli stående...
Det er nok mer for å berolige nervene dine enn hestens tror jeg, men du får gjøre som du føler for seff.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 07/10/2004 :  15:44:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har sett noe lignende. Dette var en hest som hadde for vane å stikke med en gang den kom i luftegården, du fikk ikke ta a løeietau eller noe, den bare kastet seg av gårde. Litt ubehagelig for den som leier. Det de gjorde var å ta med en halsreim, feste på hesten så langt tau som de festet i en solid påle. Så var det å skremme opp hesten slik at den prøvde å komme unna, men ble rykket tilbake av tauet. Dette har ikke noe med at hesten ikke ville stå bundet, men jeg forteller det pga at man kun festet tau til hestens hals/nakke. Når hesten ble røsket tilbake så det ikke behagelig ut. Rett og slett farlig vil jeg si, nakken kan knekke når man bare fester i hodet eller nakke.

Så det å binde en hest i grima og så vente til den slutter å røske og slite ville jeg ikke gjort selv iallefall. Å la den gå rundt ute med langt tau som den tråkker på og finner utav selv er ok, men aldri å binde den fast i kjettinger o.l.! Selve prinsippet er jeg enig i, hesten må finne ut at den ikke bare kan røske seg utav slike situasjoner, den må lære seg å gi etter for presset.

Så det hadde jeg begynt med første og fremst. Aller første hadde jeg nok trent på dette med leietau, holde lett press og gi etter når den kom forover. Å la den gå i luftegården og tråkke på leietau er en annen metode.

Skal du binde fast hesten så finn en solid påle som ikke ryker! Stor lyktestolpe i tre o.l. Deretter tar du tauet gjennom grima, og rundt kroppen til hesten (under magen), så gjennom grima på andre siden og fester i pålen. Når hesten da kaster seg bakover så kommer ikke hele vekta kun på hodet/nakke, men rundt hele kroppen. Slik risikerer du ikke at den kan knekke nakken. Eller skade den på andre måter. Bind også tauet høyt, binder du lavt vil hesten rykke opp hodet og du risikerer igjen nakkeskader. Ha på belegg ol selvfølgelig for å unngå tråkk. Og viktig at tauet som går under magen er polstrer for å unngå brannsår.

I bunn og grunn vil jeg bare tipse om å binde tauet rundt hestens kropp, og ikke bare i grima.

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 11/10/2004 :  22:48:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Som Irriducibilli sier så går det an å binde med et såkalt kroppstau. Hesten har en ganske svak virvel akkurat bak ørene som den faktisk ved egen kraft kan knekke. Tren på binding ute. Finn deg et stort solid tre med noen store greiner litt oppe i treet (2,5-3 meter oppe), knyt fast et tykt solid tau slik at du får en løkke hvor det er lett å feste et annet tau igjen, såpass høyt oppe at hesten ikke kan ødelegge det. Så tar du på en taugrime (den er solid, tro meg den ryker ikke!), ta et så tykt tau som du kan finne (båttrosse, slike har de på bl.a. biltema), bind dette rundt magen på hesten der hvor du har salgjorden, la knuten (som selvfølgelig er av det slaget som ikke går opp) være under magen, træ tauet gjennom hakereima og deretter gjennom nesereima på grima på undersida uten å knyte det fast i den, bind så dette tauet fast i den løkka du har oppe i treet. Så høyt oppe og så stramt at hesten ikke får hodet lavere enn brystet sitt, men så slakt at den kan stå med hodet i en normal stilling uten press på. Hvis hesten nå skulle finne på å frike ut vil to uventede ting skje: presset kommer ikke nedenifra slik det ville ha gjort dersom den sto bundet til en tjorestolpe el.l., og presset kommer over ryggen, et punkt som tåler langt mer enn nakken. Hesten vil nå ikke kunne skade seg på noe vis, bare stå og dra til verden går under om så er. Den vil nok snart finne ut at det mest behagelige er å rett å slett resignere og finne seg i at den må stå stille. Jeg har ikke prøvd den måten Irriducibilli beskriver med å ta tauet rundt kroppen (regner da med det er bakparten det er snakk om å rundt?). Vil det ikke da være en fare for at tauet ramler ned på bakken bak hesten dersom det blir slakk når den gir seg...?
Uansett, lykke til videre! Jeg sliter selv litt med grimesliting.. Hesten min gjør det stort sett bare hvis noen overraskede tar henne på mulen da.. Sære damen... :P

Gå til toppen av siden

Bobbie

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  15:48:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBobbie  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBobbie  Svar med kopi av melding
Ponnien min er også sånn. Men det er fordi han ble bindt i bittet. (bittet var et pessoa bitt på øverste ring og nest nederste) Han ble skremt og rykket bakover. Bittet presset og han fikk mere panikk. Tilslutt sleit hodelaget (heldigvis!!) Men pessoa bittet ble ødelagt og ringene ble skeive, kan tenkes hvor vondt det var for han! Fikk store kjøttsår i munnvikene, og han måtte blir ridd med hack i flere uker. Har skjedd hele to ganger! Den ene gangen med pessoabittet den andre gangen med et vanlig bitt. (var ikke meg som gjorde det!!)
Det er ikke det at han er redd for å bli bindt nå, er heller det at han får panikk hvis han kjenner trykk mot grima hvis han er bindt. Så binder han alltid i leietau nå med sånn sikkerhestknute. Så hvis han har fått presset på seg og rygger/sett seg på rompa så løsner leietauet med engang. Har gjort det nå i 1år og i starten var det en løs hest hele tiden! Men bare etter noen måneder med dette skjønte han at presset ikke var så farlig og vondt allikavell. Så nå står han helt stille og rolig når han står bindt. Er noen ganger han rykker litt bakover, men nå da som han kjenner presset så går han heller fremover igjen enn å sette seg på rompa. Er utrolig glad for det!!! Siden det var kUN mennesker sin skyld at han fikk den opplevelsen er jg veldig glad for at han ikke fikk varige men av det!

Nina:) Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 16/10/2004 :  15:55:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Quicken: Neida, jeg mente slik du forklarte. Under magen. Rundt kroppen kan nok lett misforstås ja Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 23/06/2005 :  22:56:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg har et kanskje noe dumt spørsmål, men mye man har "glemt" gjennom mange år uten å drive med hest. Hvordan binder man en hest forsvarlig med grime og leietau, for eksempel til en tømmerstokk med jernring. Noen spesielle knuter som er bedre egnet? Jeg vet det finnes sikkerhetsleietau man kan løsne hvis hesten får panikk, men med et vanlig leietau? Dette for å hindre løse tømmerstokker, røket grime og skadet hest *urk*.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 23/06/2005 :  23:36:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm...mulig jeg er "gammeldags"...men tror heller jeg ville prøvd et triks som står i boken"Tips,triks og råd fra en gammel stallmester"

Altså... Ha på grime og et leietau av den lange typen. Fest den i en ring/ surr en gang rund stolpe,slik at du holder i andre enden,og kan gi inn/ut på tauet. Når hesten begynner rygge seg vekk fra presset,gir du den beskjed om å bevege seg frem igjen ved f.eks en klapp på baken til hesten,eller en komando om den kan det.

Før du prøver dette er det nok en ide å gjøre som She-type foreslår med grime/leietau i luftegård,og du bør gjerne også trene på dette i et lukket område...

Fungerer dette ikke i det hele tatt,så hadde jeg prøvd binde fast med sterke kjettinger/tau som She-type også snakker om,men hadde nok prøvd på en litt "mildere" måte først...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 23/06/2005 :  23:46:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Takk for svar, men lurte mer på om det er vanlig med en type "speiderknute" når man binder hesten fast, bare sånn i tilfelle man får behov for å løsne hesten raskt. Hesten jeg tenker på er ikke redd for å bli bundet eller noe, men bare sånn for sikkerhets skyld.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.