hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vil ikke gå!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Vil ikke gå!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

€Lucas€

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  13:07:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har en x-traver på 6 år som jeg netopp har kjøpt. Det siste året har han blitt brukt som turhest.
De første gangene jeg har ridd ham har han vært en drøm på banen og tur sammen med andre.
Men så har det kommet et problem som jeg ikke forstår;
Han nekter rett og slett å gå! Han står bom stille og må "piskes" igang. Dette skjer bare når han er alene, uten andre hester rundt ham.

Dette skjer også når jeg skal hente ham på beitet. Han stopper mange ganger og nekter å røre seg.

Han har fått seg en "kjæreste" som han henger rundt dagen lang. Kan dette være grunnen fordi han ikke vil dra fra henne? Eller tester han meg bare?
Han er verken skadet i bein eller rygg...

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  13:15:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Sannsynligvis har han ikke lyst til å gå ut alene. Ikke bruk pisken for hardt, men vis at du er sjefen. Du kan prøve å rygge litt med han, bare for å vise at han må gjøre som du sier. Videre ber du han gå fem igjen. Vær tålmodig!! Du kan evt. ri på tur sammen med andre, husk at hesten er flokkdyr! me for all del: Hesten burde bli vandt med å ris alene.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  14:04:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Noen hester er sånn, gjerne med relativt nye rytter. Det er ofte at hesten prøver seg å ser om rytteren kanskje gir etter og snur tilbake til stallen og vennene sine. Ponnien jeg hadde på for var veldig ofte sånn før, når vi kom ut på stien som ledet vekk fra stallen kunne han stå bom stille. Sjenkler og pisk reagerte han ikke på, og ikke godsnakk heller, det var bare å vente tålmodig til han ga opp og gikk videre. Etterhvert som hesten forstår at det ikke virker og at det er du som er sjefen vil han nok slutte med det, så ikke gi opp!

Som Welsh_Lover sier, selv om hester er flokkdyr, må de kunne være selvstendige nok gå ut på alene uten problemer. Så lenge hesten stoler på og finner "selskap" i rytteren, koser de fleste hester seg på tur alene også.

Med min funket det fint å gå av og leie litt hvis han absolutt ikke ville gå inn en vei, ol og jeg hadde dårlig tid. Å ta inn fra paddock når han ikke ville kunne også være noe herk, men da også var det egentlig bare å vente hesten ut til han ga seg. Å drive å dra og slå fungerer som oftest dårlig.

Redigert av - Eva V den 16/07/2005 14:07:33 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 16/07/2005 :  17:37:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har han vondt? Det er veldig ofte at ehstene prøver å fortelle deg at deh ar vondt med at de er uvilligem ed å komme inn fra beite. Samme med at de ikke vil gå når du skal ut å ri. Det kan være salen som er feil tilapsset og som gjør vondt, men det kan også være mye annet. Er du helt sikker på at han ikke har vondt noe sted? Bare for å kunne utelukkedet helt.

Om han er vledig flokkavhengig så er det bare å trene. Ta han med deg på leieturer rundt omkring. Ikke gå så langt i starten, men øk etterhvert. La han få se at han kommer hjem igjen. Dersom du nettopp har fått han er han kanskje litt utrygg på deg enda, og stoler ikke helt på deg. Da er det tryggest å være sammen med flokken, fremfor å gå ut helt alene med ny rytter og på fremmed sted. Ved å gå mye turer i skog og mark, får dere et tettere båndt, og dere kan også jobbe på ledertrening og tillit. Du får mye gratis ved å gå leieturer i skogen der dere må jobbe sammen for å komme rundt trær, ned bakker der han må vente osv.

Han høres iallefall en smule utrygg ut og trenger noen han kan støtte seg litt til på en ny plass.

Redigert av - Irriducibili den 16/07/2005 17:38:25 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2005 :  17:37:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
I tilegg til det de andre har sagt: Med litt NH trening, så kommer nok tryggheten og lederskapet slik at du får han til å gjøre hva du vil! Mulig han tester deg ut, han har iallefall viljen i behold:)
Hege Gå til toppen av siden

Keeshaan

» VIP

Skrevet - 17/07/2005 :  20:13:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har en 16 år gammel xtraver som godt kan finne på det der også Det som jeg finner hjelper er enten å ikke la han snu og se andre veier enn den han skal eller, visst han begynner å rygge, å snu han rndt å rygge han den veien vi skal. Men siden han er relativt ny så kan det hende det går over etterhvert som han blir kjent med både deg og området
Gå til toppen av siden

Lizzie91
» VIP

Skrevet - 22/07/2005 :  16:33:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjer dette på spesielle steder? Prøv å legg merke til det når du rir.
Om det er spesielle steder hesten din blir slik:

Prøv å lei ham en tur med bare hodelaget (og kanskje en pisk i hånden visst det ABSOLUTT er nødvendig). Kanskje er det noe hesten din er nervøs for?
Husk at hester kan bli redde av det du anser som høyst naturlig som:
lange gresstrå, lyktestoler, barnevogner, veistikker... Alt sånt som du ikke en gang legger merke til!

Om det ikke er spesielle steder hesten din blir slik:

Prøv å legg merke til omgivelsene. Det samme gjør du neste gang også. Kanskje er det noe som er likt? Kanskje er det noe hesten din er redd for, uten at du vet om det??

For sikkerhetsskyld bør du sjekke om hesten har det vondt ett sted...

Lykke til!!!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.