hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sur i boksen når han spiser
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 sur i boksen når han spiser
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 14/06/2005 :  17:24:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skjønner egentlig ikke helt poenget med å stelle hesten mens han spiser.. ? Jeg mener de skal få denne tiden som en totalt fri tid, uten å ha mennesker som hverken stigler dem eller er inne i boksen dems. De fortjener det.
Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Jeg synes kveldsstellet er en fin tid å bruke til å stelle med hestene. Har alltid strigla og styra med hestene mens de spiser kvelds..det er en vane, bare. Da er de rolige, trøtte og klare til å slappe av. Dessuten får de legge seg rene og pene Men som jeg skrev tidligere; jeg MÅ ikke være der inne mens han spiser, jeg kan styre med han før foring jeg

Kopi av melding:
At han legger på ørene og sparker mener jeg er et naturlige tegn på at han er stresset. Tror en kan unngå å stresse opp hestene med å la dem få spise maten sin i fred. Og dermed unngå stresset hest, sur og sint hest, magesår osv.... Hadde selvf. "tatt" hesten hadde den sparket etter meg utenom foringstid. Men i foringen skal den ha fred.
Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Skal nok endel mer til å stresse han opp en meg som roter rundt i boksen hans... Men han kan godt få spise opp maten sin i fred

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Tinker Seamus

» VIP

Skrevet - 14/06/2005 :  17:52:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at hesten skal få være i fred i sin boks. Det er trossalt demmest "private" sted. Og er jo ganske klart at de vil spise i fred. Men når de begynner å sparke etter kan jo dette bli et fali problem.. Håper du finner en løsning=) Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  12:50:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!

Sorry altså, men hvorfor skal hesten ha matro? En hest har da aldri matro på beitet, i dens ville tilstand, den må jo da stå å kikke seg rundt etter farer! Det der har jeg aldri forstått!
Men, det var ikke det jeg skulle si!

Hesten din vokter sannsynligvis over maten. En lederhest vil alltid gå forran og spise først. Setter du en bøtte ut på beitet så ser du fort hvem som er lederen, i og med at den går bort til bøtta, og jager bort alle di andre hestene som prøver å komme bort til den!
Dette er et veldig stygt tegn på at hesten ser på deg som en under seg selv i rang. Dermed synes jeg absolutt IKKE at du skal gi hesten matro, før den forstår at det er du som bestemmer når den får spise eller ikke.

Vi hadde en hest som "jaga" meg bort når jeg fòra. Det jeg gjorde da, var å gå inn med fòr-bøtta, og da hesten prøvde å spise av den, så jaga jeg den bort. Jeg satte bøtta i et hjørne, og jaga hesten til den stod helt i ro i andre enden av boksen. Dermed lot jeg den få slippe til, og spise!
Slik holdt jeg på helt til hesten slutta å jage meg.
Dermed var det ikke et problem å gå inn til hesten når den spiste. Eller å fòre den.

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  14:33:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Den hesten det er snakk om, er ikke lederhesten. Det er den andre hesten min som er sjefen... Og jeg tror nok ikke han ser på meg som under han i rang. Han jager meg ikke, han viser bare at han ikke setter pris på at jeg er i boksen hans når han spiser.
Er en stund siden jeg skrev dette, og jeg har forandra litt på rutinene. Nå strigler jeg han først, før foring. Da er han blid og fornøyd... Så strigler jeg heller den andre hesten min mens han spiser, for han elsker det ;)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  18:03:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hmm...d kan godt være at jeg tar feil. Men selv om hesten ikke er lederhesten i "flokken" kan du likevel være under den i rangstigen. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  19:19:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg syns at hestene bør få matro når de spiser, selv jeg liker å ha fred og ro når jeg spiser! Liker ikke å ha noen som svirrer rundt meg, og det kan jeg også skjønne at noen hester også ikke liker! Men alikevel, jeg syns ikke at hesten skal ha rett til å slenge ut en fot for det om! Det virker som om det er snakk om hvem som er leder her og hvor mye respekt hesten har. Blant de 2 av de 3 hestene mine som står hjemme nå, har den nye hesten tatt over rangen. Og den minishettisen våger ikke å begynne å erte eller så mye som røre han når han står og spiser.. Så sånn sett er jeg enig med Monroe også, men jeg syns i grunn at hesten skal få matro når den står på boks og spiser.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  19:21:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
merk; jeg gjør selv som deg deg Anette, og steller med hestene når de står på boksen, men det er som alltid etter at de har spist! Hender jeg skifter et dekken mens de spiser, men grundig børsting og annen "dulling" tar jeg meg av etterpå ;)
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  23:56:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann! Selvfølgelig, de fleste liker å ha matro. Men det er noe annet å akseptere at hesten sparker etter deg når den spiser! Hva hvis du i et nødtilfelle MÅ inn i boksen dens når den spiser, da skal du ikke risikere å ligge bevistløs på bakken. (Ikke at jeg tror hesten din vil sparke så hardt...var bare et eksempel!)
Noe bør du jo gjør med det! "Min" metode fungerer veldig bra, og så sant hesten har respekten for deg, vil det ikke være et problem å "jage" den bort fra maten! Når den står fint, så gir du den belønningen, som da er fòret dens! Klapper den og sier braa! Før du lar den få fred!
Enkelt å gjøre, og du slipper å være på vakt hvis du må gå inn i boksen dens!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.