hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal det være så FINT med?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Hva skal det være så FINT med?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  22:13:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg skrev nappet, og ikke tynnet.. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  22:28:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Når man napper manen blir den jo også tynnere.
Gå til toppen av siden

helert

Skrevet - 13/06/2005 :  10:52:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mye som mulig, lang som mulig....
mener nå jeg.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 13/06/2005 :  11:10:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes personlig at lang pistreman på fullblodshester ser "sjuskete" ut.

Har klippet -rett.av man på dyret mitt for hun hater INTENST alt som lukter av rykking og tynnekammer! Rister infernalskt på hodet og markerer veldig at "dette liker jeg fryktelig dårlig" - så for å spare både meg og hesten for ubehag klipper vi og trives med det.
Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  19:18:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
Skal vi se ;)
Jeg synes det skal være lang man på kaldblodige hester, og en tykk fin hale. Unntaket er fjordingen som jeg synes skal klippes til ståman.

Arabere, Analuisere, (Mustanger) osv synes jeg skal ha "naturlig hår".

Halvblods, Fullblods, varmblods osv skal ha røsket (nappet/rykket) man. Noen passer også til å ha ståman, men den må da være røsket til å være ståman, ikke klippet.
Min fullblod er røsket til å ha ståman, se her:

I tillegg synes jeg klippet hale er pent på varmblodige raser, sånn som Tarzan på bildet over (kanskje litt kort der men)
Men på kaldblodige raser skal halen få være i fred.

Ikke for å tråkke på noens tær, men jeg synes det ser en smule ustelt ut når en varmblods f.eks har lang og/eller pistrete man og hale...

*helene* Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  19:44:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
røsket ståman eller hva det var du kalte det, det var jo fint ;) så lenge alt ikke er "rett av" er det jo mye finere! Selv klipper jeg faktisk halen på hestene mine litt i fasong! Så ser det mer naturlig ut! Og panneluggene deres rører jeg IKKE!

Spot, minishettisen min har jeg aldri klippet!! Tør ikke å tenke på hvor stygt det hadde sett ut dersom jeg hadde klippet manen rett av, og panneluggen likeså!

Han er lettbygd i forhold til vanlige shettiser, ganske slank og pinglete hals :p mens syns ikke han ser "ustelt" ut selv om ;) men han er jo ikke sååå slankt bygd som varmblodsene seff..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  19:50:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
(picture time!)

Slik så Fabian ut med ståmanen sin:

Han har kraftig manvekst, fikk faktisk spørsmål fra mange om det var en Fjording :P

Ble ganske sur når noen hadde klippet araberen jeg stelte slik:

Heldigvis vokser hår, så han ble etterhvert finere på sveisen:

Nå har den fått vokst seg ennå finere, må ut å ta bilder av ham, pene hesten :)

Redigert av - Eva V den 13/06/2005 19:52:25 Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  21:10:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg kunne aldri klippet mine hester... Genrelt synes jeg de fleste kaldblodshester (pluss de litt kraftigere ponniene, islandshest o.l..) er finest med man som ikke er klippet rett av.
Synes rett klippet man kan være greit nok, kommer veldig ann på hva slags hest det er.

Men fjording; den synes jeg er finest med ståman. Den skal lissom ha ståman den...
Og pannelugg synes jeg også hesten skal få ha i fred... særlig om sommeren.

Hadde du hatt hjerte til å klippe denne manen??

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2005 :  17:53:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
huff nei! Den manen må du ALDRI klippe! hehe.. Over mitt lik! :P Ser ut som den myke manen, nesten litt sånn ull! :) kjempepen!
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2005 :  08:58:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Den manen ville ikke jeg klippet heller
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 19/06/2005 :  23:38:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns det er penest med naturlig, ikke-klipt/nappet man!
Ville ikke rørt manen på hesten min jeg, uansett rase. Med unntak et 5-10 cm langt område i nakken, rett bak ørene, for å få plass til grimen/hodelaget. Det klipper/barberer jeg bort, av praktiske årsaker.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 19/06/2005 :  23:42:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
...glemte en rase da jeg skrev at jeg ikke ville gjort noe med manen uansett rase.. Og det er fjordingen. Den skal jo ha stå-man. (Selv om det er noen fjordinger som er litt sjarmerende med lang man også...)
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 21/06/2005 :  14:50:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Enig. Det er grusomt stygt.

Eneste grunnen, som sikkert andre har påpekt, men jeg orker ikke lese debatten akkurat nå, er at det blir enklere å stelle den og/eller enklere å flette den, dersom man starter mye.

Eller kanskje noen syns det er vakkert?

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 24/06/2005 :  17:20:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg ikke liker med lang man er at manen ofte er i veien for tøylene. Du er på sprangbanen og skal korte opp tøylene litt eller noe, og får det ikke til for tøylene er tullet inn i manen... Eller hvordan flette en dressurhest med "traver"man? Ingen krav om fletting i lavere klasser, men det går jo på hest og rytters helhetsinntrykk. Så har du ridehest/banehest synes jeg manen bør være passe kort (ikke rett av, men formet etter nakkens fasong, slik at når hesten går på tøyen vil den bue seg pent) mens på hobby-hester og turhester er det sjarmerende med lang man. Og kjempegreit å ha noe å holde i når vi er på barbak klatre-tur =)
Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 12/07/2005 :  23:04:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en varmblods hoppe og jeg bruker en skarp kniv til å kutte manen til hesten min. Liker at den er kort,men vil ikke nappe og å kutten den rett av med saks er uakuelt.

Ps. Du bør ha en rolig hest når du bruker kniv på manen
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.