hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal det være så FINT med?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Hva skal det være så FINT med?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  11:01:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jada, får nok litt pepper for dette innlegget! Men det er noe innen hesteman-verden jeg bare ikke forstår!

De som har mer varmblodige/fullblods raser etc., pleier å rykke manen slik at den ikke henger å slenger. Greit nok det!
Men det er mange som bare klipper den rett av! Slik at den er kjeeeempebein! FY så STYGT sier bare jeg! Er mye finere dersom en rykker den litt eller bruker trimmesaks, så blir den ikke så "plain" for å si det sånn..
Det verste jeg ser er når noen klipper av manen på shettiser!

Nei huff & huff.. DET syns jeg ikke er fint! Noen enige?
Hadde jeg hatt f.eks en varmblods, skulle manen vært lang som på kaldblodser..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Olithyon

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  11:06:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Stått opp med feil fot i dag? hehe..
Bare for å provosere ytterligere så hadde jeg faktisk ståman på fullblodsen min en periode Det var nemlig en dame i stallen med dilla på ståman på alle typer hester som overtalte meg til dette. Skal legge til at jeg fort lot det vokse ut igjen da men, dog

Må legge til at hesten hadde tykk man til å være fullblod, så det ble en skikkelig ståman, ikke noe pistregreier.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 12/06/2005 11:10:17 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  11:11:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hehe, nei! på godfoten faktisk!
Måtte bare få ut noe jeg tenkte på ;) Ståman på fullblodser er helt greit syns jeg. Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor noen velger å ha HEEEEEELT skam rett bein man på hesten :P Har alltid oppfattet at det har vært en slags trend blant noen, å ha sånn man på hesten! Akkurat som f.eks pannelenker har vært "in" eller hva jeg kan kalle det! ;)

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  11:13:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er pent på noen hester.. litt på hvordan kroppen deres er.. En hest på ridesenteret mitt passer kjempegodt til det, men noen passer ikke så mye til det.. Spørs hvordan den er i kroppen =)
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  11:16:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
ja, kort man passer de "lette" rasene syns jeg, så lenge man trimmer den slik at den er går rett av liksom! Sånn som med oss mennesker, mye finere med litt fasong på håret enn at det henger rett ned vel? :P

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  11:26:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Helt enig med deg,jeg synes IKKE det er pent med man som er klippet RETT AV og gjerne er 10-15 cm.kort! Hadde en fullblods oppstallet her før som hadde"sånn"man og den krøllet seg nesten innover!Så helt teit ut! Selv har jeg lang man på alle hestene mine,OGSÅ Varmblodsen
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  11:29:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
TAKK! hehe.. Det vil jeg si var et klokt valg spør du meg! ;)

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  11:37:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med deg om at helt rett avklippet man er lite fint på de fleste hester. Da jeg stelte en Araber var det noen som klippet manen hans så, fy så sur jeg ble da :P Det så ihvertfall helt feil ut.

Fabian sin man er så tjukk at den ikke blir ret uansett, jeg klipper den noen ganger opp sånn at han ikke skal se helt lykketroll ut, men da vil jeg at det skal se naturlig ut og ikke få den "bolleklipp"-looken. Nå har den begynt å vokse seg lang igjen: Tatt i går. Sånn er den å begge sider.

Noen hester passer bedre kort man og det er også mer praktisk (tenk sprangkonkurranser), men da kan man prøve å klippe det litt fint og ikke rett av

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  12:37:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Synes det er penere med en litt "tykk" klippet man på lette hester, enn en lang pistrete en, slik den gjerne blir. Dessuten er det mye mer praktisk på konkurransehester som skal flettes mye. :-)

Manen kan bli klippet av mange årsaker; dersom man klipper en shettis med mistanke om eksem (f.eks), synes jeg dette er helt greit. Islendinger skal man i utgangspunktet ikke klippe, men jeg har vært med å klippe manen av en islending - bedre å gjøre det, enn at den ser ut som noen har brukt gressklipper på den - eksemhest.

Det jeg synes er vanvittig stygt, er når man har en dølahest eller lignende, med laaang og tykk man - og klipper et 10 cm. stort hakk ved ørene for å få plass til hodelaget. Urk. Man trenger da ikke 10 cm. Snarer 3. Om man absolutt må ha det.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  13:19:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Låner denne tråden litt jeg: Hvor lang tid tar det før man/pannelugg vokser ut? Hvor ofte bør man nappe hvis man skal holde det kort? Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  14:49:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Fordelen med rett avklipt man er at den er lettere og blir finere når den flettes. Rykket man gjør at manhårene ikke er jevnt over like lange, og kan derfor medføre at det stikker ut tuster her og der. Med en man som også er like tykk ved rot og ende forblir også mer jevn når den flettes.

Jeg synes rett avklipt man er helt ok, selv om rykket man som regel er finest. Lang slafsete man på en ridehest som ikke har noe man ser ustelt ut.

Og apropo hva som er stygt.. Jeg synes sjakkbrettklippet fjordhestman, drageman, fjordhest klippet med det lyse helt ned, og svarte langt stikkende opp er noe av det mest stygge jeg ser. Med tanke på hvor fin og flott en fjordhestman kan være klippet så synes jeg det er trist når den ødelegges slik. Liker ståman på fjording klipt enten på "standard fjordhest vis" eller når den er 3-4 cam etter kobbing (den blir veldig fin når den er på vei opp igjen, men ulempen er at jeg liker ikke at mana er helt kobbet ned).

Og apropo ståman.. Jeg synes det er fint på kaldblodige hester og sportsponnier som har litt kraftig nakke, og en kraftig man som gjør at det er litt "kraft" i ståmanbusta.

Uannsett.. Panneluggen skal aldri klippes. Rett avklipt pannelugg uannsett hesterase er stygt..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 12/06/2005 14:51:53 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  15:41:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mye rart man kan diskutere gitt:) Jeg liker rett man på hester jeg, men synes noen typer passer best med lang man, og jeg bryr meg ikke så mye om hva andre mener! Hver sin smak, enkelt og greit.
Hege Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  15:50:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
syns det er rarest med hoppa mi jeg, som har drageman faktisk! hehe.. Ja, det var ikke det som var poenget, poenget er at siden jeg har hatt henne, har jeg aldri klippet panneluggen hennes! Den er kort, og vokser aldri ut! Har prøvd å stusse den og trimme den litt, men det var for 1,5 år siden, og panneluggen har enda ikke vokst!
Noen andre som har det problemet?(off topic.. jeg vet...!!!)

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  21:20:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Syns ståman på edle hester er kjempestilig jeg!;p Men linjalbeinrettav er ikke noe fint!! Napper manen på min hest, da blir den rett, men litt mykere i kantene enn når man klipper rett av med saks...Syns arabere er penest med naturlig man, egentlig...Litt "off-topic", har bare merket meg at nesten alle araber-eiere napper manen på hestene sine.. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  21:45:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Araber man er helt klart finest helt naturlig. Har ennå ikke møtt en araber som er stygg med natulig man. Rett avklipt araberman er derimot ikke fint :P Hmj, jeg har aldri vært borti noen som napper araberman, arabere pleier da å ha ganske fin og tynn man fra før som ikke trenger å tynnes ut?

Barberte hele manen til Fabian ifjor så han fikk skikkelig ståman. Men jeg falt av hver sprangtime etter vi barberte han fordi jeg var så vant til å ha masse hår å holde meg i, hehe :D Etter et halvt år var han tilbake til sin vanlige rufseman.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2005 :  22:12:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er vel noen raser som skal ha uklipt man. F.eks. araberen, lipizzaneren, andalusieren, friesern, lusitanoen bl.a. De er helt klart finest med lang man.. Men varmblodsridehest med lang man synes jeg ser ustelt ut.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.