hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sommereksem
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Sommereksem
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2005 :  11:33:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Er det noen som har erfaring med dette? Går det ann å bli kvitt det på et vis? Er det arvelig?

Har nettopp fått vite at den ene hesten min har det, men trur kanskje ikke hun har så ille eksem. Det blir kanskje verru utover sommeren? Hun klør man og hale, å hun er veldig rød i huden+at hun har sår.
Dyrlegen sa at vi skulle vaske henne med en spesiell såpe(husker ikke helt navnet på den her og nå), ca 1 gang i uka.

Hun skal egentlig på utstilling den 19.juni, men det går vel ikke det da...
Så kjedelig!!!

Lucen
» VIP

Skrevet - 11/06/2005 :  17:35:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selv aldri hatt hest med sommereksem - heldigvis!!
En av hestene i nærheten var plaget med dette og mange kremer/kurer ble prøvd uten hell. Da fikk eigeren et tips av en dyrlege om å prøve å gi hesten kulturmelk el biola, ca 0,5ltr pr dag og starte 1-2 mnd før beitesesong for å førebygge. Dette hjalp og hesten har ikke vært plaget siden. Dyrlegen sa at desse plagene gjerne kan sporest til magen, selv om hesten er tilsynelatende frisk og fin ellers.
Verdt et forsøk?
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2005 :  17:49:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Takk for svar!

Det er verdt et forsøk. Alt for å gjøre det bedre for hesten.
Gå til toppen av siden

Tor Erik Follaug

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  01:44:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTor Erik Follaug  Svar med kopi av melding
Hei !!!!
Sommereksem er ikke gøy å få på hesten sin.
Vanskelig å si om du kan bli kvidt det noen gang. Min erfaring er at har hesten først fått det så blir du aldri kvitt det helt.
Men du kan minske og lindre eksemen.
Har ikke selv Hest med eksem nå, men har hatt hest med sommereksem.
Jeg vet noen har hatt gode resultat med kortison, men kortison er ikke bra for noen, men det er det jeg vil anbefale å bruke nå så seint på året.
Ellers så finnes det gode resultat med å gi hesten Aloe Vera.
En gir Aloe Vera gel ( Drikke i foret). Men nå ville jeg først gitt en kortison sprøyte, og samtidig smørt der hesten er plaget med en Aloe Vera krem so heter Aloe Propolis og sprayet med en Aloe Vera spray som heter Aloe Vera Vetrenary. Dette sor å holde insektene unna og for å holde huden myk og fri for sår
Men dette kan jeg fortelle mer om hvis du sender meg en mail, så skal jeg svare den.
Og ja det er riktig at det virkwer som det har med hestens fordøyelse å gjøre, det er en alargi.
Er det andre som lurer og så bare mail å spør.

Med Vennlig Hilsen
Tor Erik Follaug torerik.follaug@c2i.net
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 26/06/2005 :  16:14:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hei
jeg har brukt grønnleiere
aloe vera
er ganske bra!
om man ikke blir kvitt det helt som tor erik sier så kan det jo lindre
men er jo viktig at behandlingen med aloe vera og grønn leier fortsettes da!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/06/2005 :  14:02:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fant noen linker som du kunne ha sett på

http://www.naturfor.no/Faglig%20info/Sommereksem.pdf

http://www.naturfor.no/Ny%20meny/meny.htm

http://www.sunn-hest.no/

Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 28/06/2005 :  19:55:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Forebygging er beste medisin!!!

Jeg har hest med sommereksem, og han reagerer på knott. Min hest går med fluedekken (type bucas buzz-off, dette beskytter og mot sterk sol) fra slutten av april, mai, juni, juli og august
og i september, oktober og helt til all knott er død går han med heldekkende eksemdekken. Det er disse siste mnd som er værst med knott. I tillegg får han på seg et stoff som heter Switch pour-on. Dette fåes på resept av veterinær. OBS! Vær forsiktig med dette stoffet, da enkelte følsomme hester reagerer på dette også. Best og teste på et lite område. Min hest takler det fint. Han blir og smurt inn med en salve som jeg nettopp har fått tak i, nyutviklet greie, som fungerer bedre enn noe annet jeg har prøvd tidligere. Send meg en melding på vip siden så skal jeg finne ut hva det heter. (husker ikke nå da.)
Og sist men ikke minst-fluespray hver dag før han går ut (Med naturlige virkemidler som f.eks Tea-tree olje). Jeg prøver å unngå skogsområder, best om hesten står ute på et åpent område, gjerne med litt trekk.

Husk: hester med sommereksem bør ikke gå på sommerbeite, ute hele døgnet, men være inne før solnedgang, og helst ikke ute igjen før etter soloppgang. Det er rundt disse tider insektene er værst.

Skal han greie å klø på seg et sår eller to så vasker jeg disse med svakt lactacydvann, tørker det og smører det inn med en salve som heter Aselli. Hvis det da får være i fred over natten er helingsprosessen godt i gang dagen etter.

Hvis det blir skikkelig ille, og da mener jeg ILLE så gi den kortison for det, men unngå det i det lengste. Kanskje best å gi litt sent på eksem-sesongen. Fikk forresten også et middel engang som heter Benzyl-benzoat. Dette er egentlig et slags skabbmiddel og stopper kløe ganske effektivt pluss at det "tørker opp" litt. Blir litt flassete av det, men det funker. Har ikke hatt behov for dette de siste årene. (Blitt god på forebygging)

Jeg bruker i tillegg Tea-Tree olje shampoo når jeg vasker hesten. (Pass på at den ikke får det i øynene) Hunter (grønn flaske, rød kork) kan jeg anbefale. Idenne serien finnes også fluespray, showshine osv.

Og til sist....Desverre: det er arvelig.... Ikke alle avkom får det, men sjansen er der, så det er opp til deg....

Tror jeg har fått med meg alt....

Ta kontakt hvis det er noe du lurer på.

Mvh Kjersti

Hæ? Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  20:14:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Spenol blandet med hvitløk hjelper.
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Alica

Skrevet - 04/07/2005 :  22:54:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Jeg har også en hest med sommereksem. Har nettopp kjøpt denne hesten og da den kom til meg var den utrulig ille i eksemen. Tidligere eier hadde prøvd kortison uten og hjelpe. Det jeg startet med var og vaske hesten med grønnsåpe som er godt for såra. Så smørre åpene sår med sår salve og resten av områdene med vitvask som man får kjøpe reseptflitt på aboteket, dette mot kløe. så fikk jeg en resept på fluemidlet swith pour on somer ett utrulig efektivt fluemiddel som kun skal helles over ryggraden en gang i uken (koster 500kr ). Så har jeg på han fluedekken som dekker kroppen og halsen. Man må huske på og sygge dem mot solen når de har eksem. Dyrelegens besteråd til oss var og lukke han inne store deler av sommeren men det har jeg ikke noe lyst til så prøver nå alt for å ungå dette. og det ser ut som at det funger, han er blitt MYE bedre etter denne behandlingen
Må vel også få med at svigerfaren min har lagd en heksebrygg som består av einebær. dette lagde han til min sambo sin eksem og han ble bra etter bare noen behandliger så nå prøver jeg dette også på hesten, vert ett forsøk :)

Håper du får kan få nytte av noe av rådene :)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.