hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Malignt melanom
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Malignt melanom
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  00:27:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Noen som har erfaringer med denne kreftypen?
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  00:46:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det er en type hudkreft, føflekkekreft er det mer folkelige navnet. Har ikke erfaringer med det, men skal fjerne en temmelig dodgy føflekk snart så har hørt litt om det. Risikoen for å få føflekkskreft økes ved soling. Er i ca 10-25% av tilfellene dødelig. Men dette er hos mennesker, har ikke hørt om det i forbindelse med hester.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  08:33:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Såvidt jeg vet, har skimle/hvite hester mye større risiko for å få kreft enn andre...
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 04/07/2005 :  13:13:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som sagt tidligere er dette en krefttype som også kalles skimmelkreft.
Vet om en hoppe som har dette. Hun er hvit, og har hatt svulsten i mange år. Hun er ikke syk i den forstand, men bør nok styre unna denne typen hest om det gjelder kjøp.
Ville ikke selv kjøpt avkom etter en hest med denne type kreft heller.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  15:06:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
En malign svulst er ondartet, dvs kreft, så det er vel ikke mye man kan gjøre med det, men jeg har ikke særlig mye peilig på hvordan hester reagerer på kreftsvulster.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 05/07/2005 16:55:15 Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  15:26:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Dette er svaret til Idun Rosenfeld (hest.no);

Kopi av melding:
Hei Grete!

Det er sant at skimler er mer utsatt for en type kreft som kalles malignt melanom. Dette viser seg som kuler i huden, oftest rundt halen og rundt analåpningen og kjønnsorganene hos hopper. I tillegg har disse hestene oftest mange kuler innvendig i tarmsystemet som man ikke kan se utenfra, men som kan skape problemer i form av forstoppelse. Hestene kan også ha kuler andre steder på kroppen.

Det er faktisk 50% av alle skimler over 15 år som har utviklet slike melanomer, men kun de aller færreste har problemer med det. Dersom hesten får problemer er det oftest i form av kolikk pga forstoppelse, men det kan også bli problemer hvis kulene kommer på steder der de er i veien for andre organer, eller sal/hodelag.

Jeg ville ikke latt være å kjøpe en skimmel hvis redselen for melanomer var det eneste som stod i veien. Om hesten har utviklet melanomer før du kjøper den, bør du ta det nøye med i vurderingen når du kjøper hesten, men som nevnt er det langt fra alle som får problemer selv om de har sykdommen, og hestene dør heller MED kulene enn AV dem. Jeg har selv en 16 år gammel skimmel som har hatt melanomer siden hun var 4-5 år gammel, og aldri hatt problemer med det, selv om noen av kulene begynner å bli ganske store nå. Sannsynlig vis lever hun i 10 år til med dem! (men det finnes jo ingen garanti...)

Det finnes ingen behandling som helbreder sykdommen. Om en kul sitter i veien for f.eks hodelaget kan den greit fjernes, men det er umulig å fjerne alle kulene fordi det sannsynligvis vil finnes flere kuler inni hesten enn utenpå, og de vil være bortimot umulige å oppdage, og trolig enda værre å fjerne.

Hilsen Idun

Hørtes egentlig ikke så bekymrende ut det der, men. Hesten det er snakk om er ei 22 år gammel hvit Araber-hoppe. De som eier henne eide hesten jeg hadde på helfôr i 6 år. Har kjent Marona, som hoppa heter, i snart åtte år så beskjed var litt vondt å få fredag morgen da resultatene var klare. Nå skal hun gå på en kraftig kur i 2 uker, 3 ganger om dagen og deretter 1 gang om dagen resten av livet.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.