hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Allergisk hest? Hjelp..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Allergisk hest? Hjelp..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  22:47:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg satt ut Cisco for første gang på gress på stort beite i dag. Han stod der i ca. 6 timer før jeg henta han. Synet som viste seg var ikke særlig pent. Jeg har aldri sett noe så oppspist av mygg og klegg før i hele mitt liv. Han er full av stikk, særlig på halsen, men også mye på magen og rundt bringen. Og det er ikke små stikk. De største har en diameter på opp til ca. 2-3 cm, og de er selvsagt ekstremt hovne. Han kom løpende da jeg kom, ville veldig gjerne inn og jeg fikk jo ekstremt dårlig samvittighet.

Har egentlig to spørsmål på grunnlag av dette. Det ene er som overskriften antyder, er det mulig at han faktisk er allergisk mot mygg/klegg? Er det selv og får noen ekstremt hovne myggstikk, så tenker vel at hester også kan bli det?

Det andre er hva bør jeg gjøre med stikkene nå som skaden allerede har skjedd? Bør jeg smøre hele hesten inn med aloe vera eller noe annet? Og som et lite bispørsmål, klør hester like mye av mygg/kleggstikk som vi mennesker gjør?

Jeg skal bestille fluedekken og fluehette og fluespray og alt annet som kan holde ekle dyr som biter/stjeler blod borte fra stakars hesten. *har skikkelig dårlig samvittighet*

lena babylon

Skrevet - 05/07/2005 :  04:48:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sliter med det samme selv om dagen
slapp hestene mine på beite for ca en uke siden men etter to dager så jeg meg nødt til å flytte de ned til stallen igjen da begge var fulle av stikk og oppspist av klegg og andre kjøttetende fluer.
Den hesten som var hardest angrepet hadde den mega byllen under magen (helt bak) kunne holde den i hånden! og det var spist opp kjøtt sår på 1-2 cm i diameter på plasser som feks gamle tråkk sår på kronranden og andre plasse hvor huden er tynn eller hårløs.

tok hestene inn spylte sårene med vann og tørket over kjøttsårene med jod,hevelsen under magen vasket jeg godt med vann og antibakteriell såpe og smurte på helosan.

Hevelsen gikk ned på to dager.

kjøttsårene har jeg nå begynt å pakke inn,legger kompress og teiper med sportstape på beina og medipore tape på kroppen så hestene mine ser ut som de har vært i krigen eller lignende men er nødt for det er fullt av klegg rundt stallen som spiser på sårene kan faktisk sitte 5-6 klegg å spise av et lite sår, er visst klegg år hær i år aldri opplevd lignende fysj og fy

Kan sikkert sitte i timesvis å skrive om hvor fælt og ekkelt det er med disse krypdyrene ,har passe små angst for dem selv

Men for å unngå flere stikk og bitt har jeg kjøpt en mygg olje som heter "nøkkens" den kjøpte jeg på obs funker som fy bruker den i ansiktet på hestene og så har jeg blandet sterk blanding av nelikk olje (kjøpes på apoteket) 1/2 liter vann og 10-15 dråper nelikk olje ( i en spray flaske) lukter grusomt men fungerer bedre enn alt annet jeg har prøvd... (bruker den kun på kroppen). Under magen og på kjønnsorganer har jeg ikke sprayet nelikk olje blanding ennå pga sår hud etter stikk så der har jeg smurt med zink salve.
Hadde en hest som var virkelig allergisk mot insekter en sommer for noen år tilbake, han fikk store byller fra 2-10 cm i diameter og disse myggmiddlene fungerte så bra på han at han kunne gå på beitet hele sommeren uten større plager. men blir nok ikke å slippe hestene mine på beitet igjen før alle sårene er grodd.

til ditt siste spørsmål ja jeg tror hestene klør like fælt som oss for det første de gjorde når de kom inn i stallen var å finne plasser de kunne gni seg mot og det fortsatte de med helt til hevelsene var nede og fant på de merkligste stillinger for å nå til på plasser som var vanskelig å nå

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  08:04:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Heldigvis har han ikke fått sår, men stikkene er ille nok de. Jeg får stikke innom apoteket å kjøpe nellikolje og prøve det i tillegg til fluedekken som jeg nå har bestilt. Håper bare det kommer snart. Takk for svar! Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 06/07/2005 :  14:25:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg bruker et insektmiddel som heter switch på mine hester, og det virker KJEMPEBRA! Wanda hadde og store problemer med stikk i fjorsommer, store kuler og sår på brystet, oppover halsen og mellom bakbeina. I år hadde jeg på switch rett før beitet, og hun har ikke så mye som et lite stikk! Ser de hestene som ikke har fått det på har fått masse stikk allerede, så det er nok ikke pga mindre insekter heller. Switch virker i 4-6 uker når en først har hatt det på, så det er ikke mye jobb med det heller. Må fåes på resept av veterinær.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.