hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - LD igjen...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 LD igjen...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  17:18:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Hei. Om en uke og en dag skal jeg på mitt første dressurstevne, noe jeg gruer meg fryktelig til. Noe av grunnen er at dommeren er dressurtreneren jeg bruker, Silvia Førde, og at jeg ikke får Victoria ned i form uten å "sloss".. hun er utrolig sta..

men har jeg forstått rett: trenger jeg ikke å få Victoria ned på bittet på LD? På papirene jeg har lest står der at jeg skal ha henne stabilt på tøylen (usikker på om dette er rett) en halv runde eller noe... hva skal jeg gjøre da? Jeg vil ikke begynne å sloss midt under en opptreden..

Ann Lajla

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  19:36:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jo bedre hesten går, jo høyere scorer du. Men du vil antagelig score høyere med en litt lang hest som er stabil til tøylen, enn en hest som virker mot deg fordi du ikke får den ned. Om man ikke kan ri perfekt (noe man ikke gjør i de lette klassene) må man tenke gjennom hvordan man bør gjøre ting for å svore høyest.

Merk punktet:
Evne til å holde en myk og rolig kontakt med hestens munn og ellers bruke hjelperne uten å forstyrre hesten
Ut fra hvor dere ligger i treningen ville jeg ridd hesten på best mulig måte etter dette punktet.

Dette betyr ikke at hun skal gå stabilt til tøylen. Selvfølgelig rir du slik at hesten går mest mulig stabilt, men om den ikke gjør det er det bedre at du slipper den litt ned, dersom dette fremdeles gir en myk og rolig kontakt til hestens munn, fremfor å gjøre et forsøk på og sloss. Få heller hesten gjennom under oppvarming. Oppvarmingen betyr alfa og omega for hva du vil kunne vise under selve konkurransen. Pass på at hesten er gjennomridd og klar, men ikke utslitt og lei.

Det du som gjerne skille ekvipasjene i denne klassen er evne til å ri nøyaktige og gode rideveier. Ha dette som hovedmål. Gå hjem og tenk over hvor store voltene egentlig er. Det er vanlig å ri for små volter. Eller ujevne volter. Husk å ri dem runde! Ri gode hjørnepasseringer. Ut i hjørnene, samtidig som at hesten går balansert gjennom (f.eks. ikke går vrangstilt eller velter til siden). Marker holdtet godt (jeg så på en LD med rideskoleelevene på stallen jeg rei på før for en stund siden. Mange ville tjent godt på å holde holdet 3-4 sekunder lengre)

--

Ut fra KR1 vil jeg poentere en ting i forbindelse med §116:
Dressurdommere og voltigedommere bør ikke, så langt det er praktisk mulig, dømme i klasser hvor det deltar utøvere eller hester dommeren i løpet av de 3 siste måneder har instruert eller trent, uannsett gren. Under mesterskap (unntatt klubbmesterskap) skal slik dommer ikke dømme.

I en LD er dette kanskje ikke så avgjørende, og det er lov til å forekomme, men bør likevel ikke skje. Om det gjør deg spesielt nervøs at treneren din dømmer synes jeg det er på sin plass å nevne at dette ikek bør skje, og at du kan ønske å ha en annen dommer dersom dette er praktisk mulig å gjennomføre.

Lykke til! Krysser fingre for en vellykket stevnedebutt!

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  20:51:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Spoff: Ja jeg kunne godt tenke meg å bli dressurdommer med tiden. Men jeg lurer selvsagt svært på om jeg har de ferdighetene som skal til. Er ikke noe gøy å møte på et kurs også er de andre laaaangt over en i nivå :(
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  21:03:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spoff: Ja jeg kunne godt tenke meg å bli dressurdommer med tiden. Men jeg lurer selvsagt svært på om jeg har de ferdighetene som skal til. Er ikke noe gøy å møte på et kurs også er de andre laaaangt over en i nivå :(

Opprinnelig postet av Christine26

Jeg tror det er dess viktigere å ha endel teoretisk bakgrunn, samt praksis selvfølgelig.

Jeg kjenner endel folk som har tatt kurset, som både har strøket og bestått. Det har vært folk med varierende kunnskap. En jeg kjenner som startet junior NM i sin tid strøk på samme kurs, som to av de jeg konkurrerte med i LC på rideskolen jeg rei bestod (på det tidspunktet de rei i rideskolen på LC-nivå). Visstnok var gamle ridelærern til min venninder også på samme kurs, og vedkommende var også blandt de som strøk. Jeg tror tabben her lå litt i at hun som hadde startet NM og "ridelærern" kanskje møtte opp med en litt "bedrevitende holdning". Mens mine "uerfarne" venninder var veldig ivrige for å sluke all informasjon som ble gitt. Hadde forberedt seg godt, lest mye teori, sett mye stevner på dette nivået, vært mye dommerskrivere, og sånnsett var bedre rustet.

I Hordaland der jeg tok kurset var det anbefalt ridekunnskaper til LB, og erfaring som dommerskriver. Men dette er ikke et krav. Jeg vil likevel si at man bør nok ha en viss rytterfølelse og erfaring fra hesteryggen. Men du må også ha endel teoretisk kunnskap. For en som har slukt mange hestebøker er det noe man gjerne har etterhvert.

I andre land, f.eks. Sverige og Tyskland er det faktisk krav til at en dommer har oppnådd en viss prosent på et bestemt nivå. Tror det er snakk om MB-nivå. Vet ikke om det er dommer fra det vi i Norge kaller DD1, eller om det gjelder aspiranter også. I land hvor man har den mulighet er sikkert det bra, men jeg vet jo med meg selv at mine "LC-venninder" (som ikke lengre kun rir LC) etter endel dømming på klubbstevner er vel så bra som de som starter mye. Det jeg faktisk vil fremheve som bra for en som kanskje er litt "lavere nivåmessig" er at evnen til å bruke et forståelig språk og i stor grad har lettere for å trekke frem det som er bra. Det er selvfølgelig dommere som rir bra som også gjør det, men jeg har også opplevd at de også kan bli litt ovenpå, både med et litt avansert språk og hvor feil fremheves mer enn de gode elementene.

Men selvfølgelig.. Man må føle seg klar. Men om man så går til kurset uten tro på at man nødvendigvis står, så er det uannsett et kurs som selv ved strøket eksamen er veldig interessant. Og jeg tror man med noenlunde innsikt i dressur vil ha stort utbytte i teorien også. Det er stortsett LB og LA det fokuseres på.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  22:02:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei. Om en uke og en dag skal jeg på mitt første dressurstevne, noe jeg gruer meg fryktelig til. Noe av grunnen er at dommeren er dressurtreneren jeg bruker, Silvia Førde, og at jeg ikke får Victoria ned i form uten å "sloss".. hun er utrolig sta..

men har jeg forstått rett: trenger jeg ikke å få Victoria ned på bittet på LD? På papirene jeg har lest står der at jeg skal ha henne stabilt på tøylen (usikker på om dette er rett) en halv runde eller noe... hva skal jeg gjøre da? Jeg vil ikke begynne å sloss midt under en opptreden..

Ann Lajla

Opprinnelig postet av Oxhovd Victoria=o)

Er det punkt 10 i programmet du mener?
FB Skritt på tøylen

Lurte veldig på dette selv da jeg red LD første gangen, men da fikk jeg bare forklart at det betydde at jeg skulle da ha kontakt med hestens munn igjen etter jeg har ridd i fritt skritt.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.24 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.