hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dressuren blitt strengere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Dressuren blitt strengere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2005 :  12:13:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Før var det jo slik at red man feil den 4 gangen ble man eliminert, men nå er det slik ser jeg på protokollene at man blir eliminert den 3 gangen man rir feil.. Også i de lette klassene.

Synes kanskje de burde være litt mildere i LD, siden dette er for uerfarne ryttere.. Vet de små jentene som rir ponniene mine sliter litt med å pugge LD programmene.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/04/2005 :  12:29:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke si at LD er for uerfarne ryttere, snarere uerfarne hester; unghester og hester som er nervøse for stevneplassen. Litt av poenget med dressuren er jo at man skal kunne ri dette programmet utenat, og det er ikke såå vanskelig å lære det. Synes eliminering ved 3. feilridning er greit jeg, ellers blir jo litt av poenget borte; man "slipper" å lære det så godt, siden man ikke blir eliminert før man har ridd evt. 4 feil.

Jeg lærte for øvrig LC:1 utenat når jeg var 10 år, og jeg kan det enda. :-)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/04/2005 :  12:32:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg personlig synes vel det blir litt vel "rotete" om man skal ha "lov" til å ri feil fire ganger før man blir eliminert. Om man som ung rytter bestemmer seg for å satse på dressuren kan man like greit lære seg å være nøyaktig tidlig.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/04/2005 :  12:47:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Om man "går" programmet noen ganger så tror jeg det sitter.
Syns vel at regler er regler enten man rir i den eller den klassen...

Litt uenig med Formosissima dog: syns vel at LD er for uerfarne rytter og/eller hester (om hele ekvipasjen er uerfaren så er det jo ypperlig sted å starte).
Syns likevel at man skal ri rett vei. Alt i alt er det jo i de tidlige programmene ganske logiske veier (litt sånn gjør alt på en hånd så på den andre).

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2005 :  14:43:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
For det første er du vel så "på tur", så foirvirra, og allerede trukket ned med så mange poeng når du har ridd feil tre ganger, at det igrunn er like greit at du elimineres. Det er antagelig dette som ligger til grunn for at en har endret dette nå. Kan du programmet er det ikke bare en glipp etter tredje feilridning. Heller ikke for en uerfaren rytter i LD. Det er da ikke unormalt å løpe programmet på teppegulvet hjemme i uker før første stevnedebutt. Selvfølgelig spiller nervøsitet inn, og en feil er greit. Men du rir sjelden så mange som tre. Jeg har aldri opplevd at en rytter elimineres p.g.a. for mange feilridninger. Men jeg har opplevd at ryttere elimineres fordi de har forlatt banen, falt av (det ga eliminasjon før, men ikke nå lengre så lenge hest og rytter er innenfor railen) eller at rytteren selv har trukket seg fordi vedkommende går helt i surr og alt har mistet konsentrasjon til å kunne prestere noe, og banen er totalt glemt.

Forresten så synes jeg LD helt klart er en klasse for den uerfarne rytter. Jeg synes faktisk ikke en noenlunde erfaren rytter har noe i LD å gjøre. Av den grunn av at målet med LD er som følger (beskrevet på baksiden av protokollen for LD:1 og LD:2):

I LD er hensikten å vurdere den uerfarne rytterens grunnleggende ferdigheter i skritt og trav:
  • Evne til å holde hesten i riktig gangart og vise kontrollerte overganger mellom skritt og trav
  • Evne til å bruke banens veier riktig, inkludert hjørnepasseringer
  • Evne til å sitte i en korrekt og balansert loddrett sits
  • Evne til å holde en myk og rolig kontakt med hestens munn og ellers bruke hjelperne uten å forstyrre hesten
Det kreves ikke at hesten går til ettergift. Det skal ikke legges vekt på hestens kvalitet, ut over det som er uttrykk for rytterens ferdigheter (som regelmessighet og tempo, aksept av tøylekontakten, stilling og bøyning).

Ut fra LDs målsetting vil ikke jeg si at den erfarne rytter, med den uerfarne unghest har noe i LD å gjøre, selv om jeg vet mange bruker LD til en startklasse. Jeg synes man da enten ikke er klar for å starte, eller bør starte LC. I LC settes det mer fokus på hest og hest og rytter som ekvipasje, som jeg vil tro at er et mål for en noenlunde rutinert rytter som ønsker å starte.

Litt av ideen er også det og ikke øpdelegge alt for de som starter i LD for første gang. Selv med en unghest som så og si flyr veggemellom av redsel, vil antagelig en rimelig er erfaren rytter dynke rekruttrytterne nedenom og hjem. Jeg synes faktisk selv at det ikke er spesielt hyggelig. Man skal riktignok ikke starte høyere enn at man også på en dårlig dag skal klare å ri bra. Men man har kanskje ikke noe i en LD-klasse, om man som en rutinert rytter ikke tror at du og hesten kan klare en LC. LD er mer en "ryttertest".

Forøvrig ville jeg om man kun tok utgangspunkt i topic på denne tråden, altså "Dressuren blitt strengere", heller påstå det motsatte. Man har i årrekker diskutert dette med bruk av hele dressurskalaen gjøres rett eller ikke. Jeg vil fremdeles påstå at man ikke bruker den, men ser jo antydninger til at dommere har blitt flinkere til å bedømme god ridning med gode karakterer. Spesielt godt kommer kanskje dette frem i internasjonale klasser, hvor det ikke lengre er uvanlig at toppsjiktet av ekvipasjer oppnår over 80%. Dette er ikke noe med at ekvipasjene i dag er flinkere, men at dommerne har blitt mer bevisste på å skille ekvipasjene, og tørre å gi belønning for god ridning. Jeg har ikke oppdaget samme trend noe særlig på lavere nivå ennå, kanskje litt på under høye nasjonale klasser. Antagelig tror jeg effekten av at de "proffe dommerne" har turd å belønne mer vil ha effekt også på lavere nivå. Selv om det tar litt tid, og klassenivåene i seg selv har blitt noe bedre.

Når det gjelder dette med feilridninger så er det et punkt som i de senere år har blitt oppdaget som et "smutthull", og antagelig også kan spille inn på hvorfor dette med antall feilridninger er redusert. Det har hendt at ryttere har fått en dårlig start på en øvelse, og derfor valgt å ri feil med vilje, for så å starte øvelsen på nytt. Nå har det heldigvis kommet inn en paragraf i reglementet om dette, som sier at dersom det klart kommer frem at dette er hva rytteren bevist gjør, så skal første forsøk på øvelsen telle med i karakteren, feilridning skal gis, og man bør vurdere hendelsen opp mot at dette også kan gi trekk under rytter på allment inntrykk. Nå er to beviste feilridninger også mye å ta av, men man trenger kanskje ikke mulighet for å utføre tre, før du på fjerde blir diska.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 04/04/2005 14:47:33 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/04/2005 :  20:02:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
OT: spoff: merker meg at du har skrevet et himla langt innlegg her, og postetidspunktet er 14:43, med påfølgende redigering 14:47. Har du ingenting å gjøre på jobb du eller *klør meg i hodet og lurer på om Guro også bør komme seg fort,fort ut i jobb* </mobbemodus>

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 04/04/2005 :  20:03:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Synest det er heilt greit att reglane nå er endra til eliminering ved tredje feilridning.

Har faktisk sett nokre som har blitt eliminert pga den fjerde feilridning . Har sjølv komt i den situasjonen att eg ein gang har ridd feil tre ganger. (det var da man ble eliminert etter fjerde feilridning) Dette pga att eg skulle ri tre nye LA program på ei helg. Var då så sliten på siste program att alt gjekk heilt i stykker. Så kommer ikkje til å gjøre det fleire ganger. Det er no også ei stund siden da. Prosenten blei jo svært lav også da i og med att eg da blei trukket 14 poeng i feilridning.

Synest ikkje det er problematisk å lære seg programmene. Det meste er veldig logisk. Men så klart for dei som er litt yngre er det vankeligere, men man må lære seg dette ein gang vist man har lyst å starte litt og eg synest no LD og LC programmene er ganske lette å lære seg.

Når det gjelder LD og start for urutinerte hester eller urutinerte ryttere så synest eg også att LD bør være forbeholdt den urutinerte rytter. Dog eg har startet LD ein gang i vår med unghesten min som "oppvarming" før LC pga att vi ikkje var heilt klar for LB og pga att det var første bortestemne til hesten og det da var greit å få ridd to ganger. Eg hadde egentleg ikkje lyst til å melde meg på den klassen eg då. Men venninna mi som eg rir litt for og som forøvrig er dressurdommeraspirant meinte eg skulle starte den klassen og da gjorde eg det.

Men det var første og siste gang eg rir den klassen.

Har forresten sett att det her i det siste nokon ganger har blitt oppdelt i LD for dei under 12 år og LD for dei over 12år. Mykje slike ting arrangørane kan gjere.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2005 :  20:49:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Oppfølger i OT-stil..

Kopi av melding:
OT: spoff: merker meg at du har skrevet et himla langt innlegg her, og postetidspunktet er 14:43, med påfølgende redigering 14:47. Har du ingenting å gjøre på jobb du eller *klør meg i hodet og lurer på om Guro også bør komme seg fort,fort ut i jobb* </mobbemodus>

Opprinnelig postet av Guro

Lala.. Ok, jeg var nesten ferdig på jobb da (dette var siste "arbeidsoppgave"). Jeg var på jobb kl 0700, da Lavprisekspressen råkjørte over fjellene i natt, og kom til Bergen hele 50 minutter før planen. Altså ble det tidlig jobb for meg, og tidlig hjem for å sove, selv om jeg sov ganske bra. Jeg synes de kjører fort når jeg er våken. Montro hvor fort de kjører når jeg sover og kommer 50minutter for tidlig. Kanskje bra jeg sover..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 04/04/2005 20:50:52 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2005 :  23:07:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Synes det blir litt for dumt at erfarne ryttere ikke "kan" delta i LD... Og hvofor lager da ikke NRYF en regel på dette??

Jeg har uerfarne hester som trenger å bli stevne vant, og da synes jeg et er fint å starte denne klassen. Siden de hestene jeg starter dette programmet med ikke er sterke nok til å galoppere enda, har jeg valgt å starte LD for å trene hestene mine til å være på stevner...

Og på stallen vår pleier vi å dele opp i junior og senior klasser i LD!!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/04/2005 :  23:26:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Reglen er jo at du dømmes etter det som er målet med LD. Om det er en quiz for din egen hest du ønsker er det ikke det du sjekker i en LD. Det er litt det som er min hensikt med at jeg kun oppfatter LD som er rekruteringsklasse, hvor litt mer erfarne ryttere ikke har noe å gjøre.

Men selvfølgelig.. Det er jo en trening for hesten at du får trent på skummel rail, farlige høytalere og masse publikum. Men det blir stevnetreninga kun det, og ikke den tilbakemeldinga du gjerne skulle hatt på hesten. Nå får du kommentarer på hesten også i LD, men det er mest med hensyn på hvordan rytter innvirker den etter den målsetninga som er for LD.

Jeg er ingen flink rytter, men å sjekke om jeg kan ri rideveiene mine med en haug av mindreårige gjør jeg selv ikke på en hest som har tenkt til å fly veggemellom. Om hesten setter en stopper for at man ikke kan starte LC er jeg også av den oppfatning at man trenger litt mer trening, og ikke er stevneklare ennå. Å ri på LC-nivå er igrunn ikke noe veldig stort og vanskelig. Ikke når man har ridd litt mer selv, og har en hest som etterhvert både har gangartene, og du kan ri rideveiene. Stabilitet, form og gode overganger er det ikke så farlig om du bommer litt på i LC, og som typisk er feil som ligger ved en uerfaren hest.

Innføring av LD som er rekruteringsklasse synes jeg er bra. Da jeg begynte å starte fantes det ikke noen offesielle LD-programmer, og antagelig var LC for høyt for både meg og mine med rideskoleelever den gangen vi debutterte i dressur.

Forøvrig er jeg veldig positivt innstilt til at man kan dele inn klassene. Rett og slett for å få et mer jevnt nivå. Enten kan man dele på alder, hest/ponni, tidligere resultater osv. Men LDs mål er uannsett det samme, uannsett om man har senior og junior. Men det spiller nok litt mer på sannvittigheten om man kan gjøre det bra, uten å ta vinnergleden fra de mindre (som trossalt setter langt mer pris på det). Ser man på dette fra rekrutteringsrytterne, så er det ikke spesielt morro å konkurrere med de som har mange års erfaring heller. Selv om de har uerfarne hester.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/04/2005 :  11:14:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med deg ponnimamma, jeg har selv en unghest jeg mest sannsynlig starter i LD nå i vår for stevnetreningen sin del.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2005 :  11:34:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg vil si det kommer mye ann på hva hensikten med å starte er. Da jeg skulle starte den pissnervøse hesten jeg rei før for første gang startet jeg LC, selv om det gikk LD-klasse. For min del var det ikke interessant å få en tilbakemelding på at jeg kunne rideveiene mine eller ikke. Da er det bedre å få en tilbakemelding i LC hvor du har dine klikker som gir rom for forbedring (klikkene hadde antagelig dukket opp i LD også). Når man først drar ut for å starte bør man jo ha en viss ide om at man er klar for det. Selvfølgelig går alt bedre på trening enn på stevne, men du bør jo ha en grunnkvalitet som gjør at hesten har noe på et stevne å gjøre.

Ja, det ble mye rart på det stevnet. Fikk vel 3 underkjente øvelser grunnet skumle høytalere, skummel dommer, og ikke minst skummelt publikum som plutselig dukket opp ved et hold på X. Men det er jo trening, og noe bra får man også. Vi fikk totaltsett godt over godkjent, og mange bra kommentarer for ridningen fra dommeren. Mer med fokus på hest (som jeg iallfall er interessert i), enn om jeg klarer å styre hesten min. Dessuten ville det vært råttent å starte LD, da det var folk som debuterte for første gang. Fordi vi hadde en LC for litt mer uerfarne ryttere valgte jeg å starte kun mot privathester også. For meg var ikke målet å hente rosett hjem, men å få treningen og tilbakemeldingen jeg var ute etter.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 07/04/2005 11:49:09 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/04/2005 :  14:12:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff: det virker jo som om du var rimelig sikker på et evt. resultat i LD iom at du velger å si at det ville vært "råttent" å starte den klassen.

Nå vet jeg forøvrig ikke hva slags utdannelse/ erfaring osv din hest hadde, og om den var stevnevant med andre ryttere, men etter min mening er LD et veldig fint og greit program å starte unghester eller hester som ikke er stevnevante. Om det er urettferdig overfor andre/ yngre ryttere blir et spørsmål om hva man legger i det å starte konkurranser. Selvfølgelig er det få som liker å se en voksen ekvipasje starte LD gang på gang med noenogsytti prosent, da er det på tide å revurdere hvor man vil med ridningen/ konkurranser.
Jeg kan mine rideveier om det er LC eller LD, hesten begynner å bli passe stabil på de hjemme på trening, men han er en unghest uten stevnetrening og resultatet kan bli helt anderledes på et stevne.
Alt dette kommer vel litt an på hva man vil ha ut av et stevne med en fersk hest: vil man gjennomføre med minst mulig vanskeligheter for en "gira" hest, d.v.s enkle rideveier, minst mulig eller ingen gallop osv, eller vil man gi en fersk hest mye å fordøye ved en debut? Alt dette kommer selvsagt an på "de sosiale antennene" til hesten, hva den er vant med osv.

Kopi av melding:
Når man først drar ut for å starte bør man jo ha en viss ide om at man er klar for det. Selvfølgelig går alt bedre på trening enn på stevne, men du bør jo ha en grunnkvalitet som gjør at hesten har noe på et stevne å gjøre.

Dette er forsåvidt greit nok Spoff, men det er så nær som umulig å vite hvordan hestens grunnkvalitet fungerer på et stevne når den er debutant eller fersk. Og hvorfor gjøre det vanskeligere enn strengt tatt nødvendig for seg selv/ hesten?

Du skriver:

Kopi av melding:
Men selvfølgelig.. Det er jo en trening for hesten at du får trent på skummel rail, farlige høytalere og masse publikum. Men det blir stevnetreninga kun det, og ikke den tilbakemeldinga du gjerne skulle hatt på hesten

Her kommer det an på hva man vil med en konkurransedebut, kan nesten sammenlignes med å få hesten til å gå forbi noe den tror er farlig. Det er ikke hvor elegant med fint overtramp den skritter forbi feks søppelkassen men det at den faktisk går forbi og etterhvert skjønner at: joda, dette gikk jo greit

For min egen hest sin del vil jeg gi den minst mulig oppgaver på et stevne nå i starten, det viktigste er at han etterhvert vil kunne slappe av og deretter begynne å konsentrere seg om "jobben" sin.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2005 :  19:26:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nå synes jeg først og fremst at kravet til hest og rytter i LC er såpass greit overkommelig at så lenge LC kan sees på for å være for krevende eller vanskelig, så er antagelig ikke hesten klar for noen LD eller LC. Du har som rytter som rir opp en unghest antagelig kunnskap til å ri en god del høyere enn LC. Veldig mange av rytterne i LC rir på LC-nivå, og ikke høyere. Med den bakgrunn at du faktisk selv rir høyere, selv om hesten er uerfaren, gir deg ofte også bakgrunn til å vite hvordan man "scorer" høyt i LC.

Nå er fremdeles LC å ri gode rideveier i høyeste grad, men det fokuseres likevel mer på hest og rytter, slik det gjøres i programridning, og med en unghest er det greit at hesten ikke går stabilt, og du kan score høyt om hesten nesten gjør det. Antagelig er dere for dårlige til noen LB med slik ustabilitet, men å cruice litt i LC før ting er på plass er et lite problem.

Jeg vil bare poengtere hva som faktisk er målet med LD. Jeg skrev de i et tidligere innlegg i denne tråden.

Litt av mitt ønske ved å starte en unghest er å få tilbakemelding også på hesten. Ikke for å få en tilbakemelding på hvorvidt jeg klarer å passere hjørner, holde hesten i riktig gangart, bruke hjelpere riktig, eller selv sitte balansert. Hadde ikke dette vært ting jeg mestret ganske bra så hadde jeg neppe hatt så mye på en unghest å gjøre, og heller ikke debuterende på et stevne. Nå skal jeg ikke si at jeg er verdensmester, men jeg rir nok på et høyere nivå enn LD, også på en uerfaren unghest. Det gjør forøvrig de fleste med noen års erfaring på rumpa. Jeg synes man ødelegger mye av det som er morsomt med en rekruterings klasse, ved å starte der. Det synes jeg også er veldig uheldig.

Om du har ridd opp unghesten din rimelig fornuftig, og du selv er klar for å ri en unghest er det generelle ting som å ri hesten stilt i hjørner, ri med kontakt til tøylen, ri i balansert sits, ri gode overganger, holde et jevnt tempo, ri gode rideveier osv som du sitter inne med. Selv om du har en pissnervøs og spent hest på stevnet, så får du antagelig vist endel av dette på stevnet, selv om noe også kan ødelegges av omstendighetene. Men du har antagelig en god grunnkvalitet for LC, som sånnsett ikke vil løses helt i biter selv om det har dukket opp en skummel dommer, skummelt publikum, skumle høytaler, skummel rail osv.

PS: Da jeg debuterte på stevne med unghesten jeg rei så var han selvfølgelig aldri startet tidligere med noen annen rytter. Det var LC:2 jeg startet, som er på 20x60-bane. Vi begynte så fint med at vi ikke kom oss ned på nedre del av banen før de andre hestene hadde ridd rundt i både 4 og 5 runder. Vi fikk ri litt på banen i forkant. Det var jo bare et klubbstevne.

En annen ting er at det er ikke noe i veien med å spørre om man kan trene litt på stevneplassen etter stevnet, dersom det er arrangert på din egen stall. Om jeg ikke tror at det vil gå tårlelig greit å starte, tross omgivelsene, så synes ikke jeg det er noen ide og ri vinglete gjennom et LD-program, for så å forlate banen og aldri få det helt perfekt. Da vil jeg ri der til jeg synes jeg har hesten fin, før jeg gir meg. Selvfølgelig er dette også et problem som kan oppstå i LC, men antagelig er du ridemessig klar for LC den dagen hesten i det hele tatt er stevneklar. LC er trossalt ganske så grunnleggende ridning det også.

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2005 :  22:06:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Spoff:

Når jeg starter LD, så er det ikke bedømmingen jeg er ute etter... Det er å få hesten min til å faktisk gå igjennom hele programmet!! Uten å stoppe og nekte å gå, bukke, skvette til siden for ting osv...

Og si meg hvorfor i all verden skal jeg starte LC når hesten min ikke galopperer? Da får man jo ikke godkjent engang... Og tror nok dommeren kommer til å reagere på dette!!

Da jeg skulle bevise på de på stallen at jeg ikke hadde noe å gjøre i LB, sa dommeren til meg, skal du starte LB?? Du får ikke godkjent av meg siden hesten ikke går stabilt til tøylen!!

Og når jeg har startet LD, så står det at de ønsker hesten mer til tøylen, osv... Så da får jeg jo en bedømming av hesten!!

Når jeg starter Sportsponni hoppa i LD ja da føler jeg meg ganske slem for da får jeg veldig høye prosenter... MEN!! hun er absolut ikke sterk nok til å galoppere enda, hun sliter i longering og på tur!! Så si meg hva har denne hesten i LC å gjøre??

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2005 :  22:11:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Dette sklir igrunn utenfor tema, for hvorvidt hesten jeg rei var nervøs eller ikke vet dere lite om. Det så i starten slik ut. Dette var vel og merke når vi først begynte å komme rundt banen, og få ting på plass, men fremdeles før start. Si gjerne at hesten ikke var nervøs, men det var nå ganske klart min oppfatning at han var det. Jeg kjenner situasjonen, og uannsett er det urelevant for denne debatten. Å starte et lokomotiv i LC ser jo ikke jeg heller som noe problem, men jeg synes LC er en debut klasse for en uerfaren hest. LD for en uerfaren rytter.

Om hesten er så nervøs at du ikke har den lydig nok til å kunne få roen, og føle seg trygg er du uannsett ikke klar for noe stevne. At hesten er litt ekstra på vakt på et stevne for første gang er jo ikke unormalt. Hva er vits med å starte LD dersom du også etter programridningen ikke har oppnådd roen, og det du ønsker? Om du ikke oppnår noe ved å ri, så er du ikke klar for stevne. Jeg valgte å droppe stevnet som var noen måneder før fordi jeg mente at enten har man noe i LC å gjøre, ellers får man holde seg på trening.

Men jeg får heller godta at andre synes det er fornftig å knuse stevnedebutanter i LD og stråle over supre kommentarer om hvor flink du er til å holde hesten i riktig gangart. Det er ikke av min interesse. Jeg er likevel av den oppfatning at man starter ikke en klasse før man vet at det går bra også på en dårlig dag. Et typisk første stevne med nervøs hest har store sjanser for å blir det man kan kalle en dårlig dag.

Første gang jeg startet fantest det ikke noe offesielt LD-program, så jeg har aldri startet LD (hadde dog ingenting i LC å gjøre da jeg debuterte heller antagelig..). Jeg synes det er veldig bra at det har kommet nå. Som stevnedebutant er det faktisk utrolig gøy å føle at du rir godt. LD er antagelig et godt selvtillitsprogram for den uerfarne rytter i debuttsammenheng. Man er også på et nivå hvor det å ri hesten i form er ukjent, og det man tjener på er å få tilbakemelding på de tingene man faktisk fokuserer på i LD, og som antagelig er tema på ridekursene man følger. Jeg synes rett og slett det er på sin rett å beholde LD som en hyggelig start for debutanter, hvor de kan oppnå sin selvtillitt, og kanskje også få plassering. Som 12-åring hadde jeg også synes at det var dårlig gjort om de som hadde ridd lengre enn hvor lenge jeg hadde levd hadde startet, selv om hesten var uerfaren. Jeg synes innføringen av LD er veldig bra, men for å rekrutere nye ryttere til sporten er det også viktig å tilby en hyggelig stevnedebut.

Kort oppsummert om hva jeg synes om LD, og hvorfor det ikke er en debutklasse for unghester med mer rutinerte ryttere:
  • Det er viktig å ha en debutantklasse hvor det er reel konkurranse blant de startende, og hvor deltagerne etterpå sitter igjen med en hyggelig tanke om det å starte dressur.
  • LD er ikke noe unghestprogram for en urutinert hest, med en mer rutinert rytter, rett og slett fordi målsetningen med LD, det det dømmes etter, er fokus på rytter (se målsetning i tidligere innlegg).
Forøvrig hindres ingen i å sette opp rail, få en venninde til å skrike i ropert på utsiden av banen også ved trening. Fordelen ved å legge slike ting inn på trening er at du kan bruke den tiden du trenger. På et stevne har du ca 5 min. Når programmet er gjennomridd, kanskje heller ikke målet oppnådd, må du ut uannsett. Da vil jeg si at starten var en ren katastrofe. Det er viktig at man kommer til et punkt hvor hesten føler seg trygg, slik at det neste gang kanskje går litt bedre.

Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.