hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dressuren blitt strengere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Dressuren blitt strengere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2005 :  22:24:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Roxira:
Jeg hadde samme problem med hesten jeg rei. Spesielt galoppen. Da synes ikke jeg at vi var stevneklare.

Om hesten mangler lydighet er kanskje noe av det mer dumme man gjør å starte et stevne. Fordelen med trening er at du kan ta overhånd og legge inn det som måtte passe seg der og da. I et program er løpet fastspikret. Om jeg generelt sleit med lydighet på min hest ville jeg fokusert på å f.eks. ri hesten gjennom 4-5 volter dersom ikke første volta ble bra. Kanskje legge galoppfatningene et mer egnet sted (nå ligger igrunn fatningene i LC fint til) dersom hesten hadde vanskeligheter å fatte riktig en plass. Å begynne hele løpet med en hest som fra starten er ulydig, og hvor du aldri får mulighet for å gjennomføre det du ønsker og rette opp i feil fordi du rir et fastspikret program vil jeg se på som mer uheldig for videre trening, enn god stevneerfaring. Når hesten er stevneklar har du noenlunde lydighet i orden, og selv om du må vente at du får noen miss som du ikke får rettet opp i, så bør ikke det være et generelt problem.

Man må ikke starte stevner. For meg er stevner noe jeg starter når jeg er klar for det. Det som er viktigst i ridningen er treningen. Om man på et tidspunkt føler at hesten ikke er stevneklar så trener man mer. Man kan også trene program på trening. Det er fint for egen ridning å ri litt mer "planlagt". Men for en hest som kanskje mangler rutine er kanskje trening vel så bra. Så kan du legge inn de ekstra voltene når du trenger dem, og ri øvelser på nytt.

Men ok.. Jeg innser at jeg er ganske blåøyd som ikke skjønner at LD er noe for en relativt rutinert rytter, på urutinert hest. Men jeg mener nå det, og jeg har begrunnet hvorfor.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 07/04/2005 :  23:28:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Vel, spoff, eg er heilt enig med deg. LD er for urutinerte ryttere. Derfor blir det aldri meir noko LD for min del. Sjølv urutinerte 4 år gamle hester går LC, man må berre trene.

LC skal vise hestens grunnkvaliteter og man bør ikkje starte stemner før dette er noko lunde på plass.

Dei første gangane eg starta min hest "klikket" det litt for oss i galoppen med litt feilfatninger osv. Men vi hadde resten på plass. Så sjølv med ein 1 er og ein 3 i den eine galoppen så fekk vi 56,67% på vårt første bortestemne. (2 stemnet til hesten) Dvs att uten den klikken så hadde vi oppnådd 60%. Så eg var fornøyd med hesten. Og med 1-2 mnd meir trening og litt stemnestart har vi fått denne galoppen på plass skikkelig.

Eg debuterte denne hesten ved å starte to LC program etter å ha ridd hesten på bane i under tre mnd. Oppnådde 62 og 63 %.

Forøvrig så vil eg påstå att LD har vore ei stund. Kanskje ikkje offisielt, det skal eg ikkje påstå, men eg har i allefall eit program som heiter LD:0 som eg rei i 1994. Har scannet det inn, det ligger her.

Redigert av - Lucinda: den 07/04/2005 23:32:03 Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 07/04/2005 :  23:30:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Spoff:
dette er helt sikkert på siden av tema og jeg beklager å forstyrre debatten, men

"Dette sklir igrunn utenfor tema, for hvorvidt hesten jeg rei var nervøs eller ikke vet dere lite om. Det så i starten slik ut. "

Jeg lo så jeg ristet!!!! ;D

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2005 :  23:48:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Lucinda:
Godt det ikke bare er jeg som vil "klippe gresset". Føler meg litt kjerringa mot strømmen

Jeg kjenner også til endel uoffesielle varianter av LD som har vært benyttet tidligere. Jeg har kjent til dem med under navnet "Travprogram", men vi hadde dessverre ikke disse på rideskolen jeg rei på dag jeg var liten. Da debuterte man i LC. Og det var den gang både rygging og fordelsveninger var endel av LC:2 var det vel (om jeg ikke husker feil). Jeg synes det var greit at dette etterhvert ble fjernet på LC-nivå, og at man fikk offesielle LD-programmer.

Christine26:
Ja det er et råbra bilde.. Forøvrig er det milla som er en geniale fotograf. Hun debuterte på sprangbanen med samme hesten dagen etter (hvor jeg var fotograf). Dette er første sprang i en clear round-klasse med hinderhøyde på 40cm. Man skal hoppe høyt for å ha oversikt over alt som skjer skjønner dere vel.. De resterende sprangene ble av en litt mer avslappet stil, og clear round ble det.

Olithyon

Norway

Skrevet - 07/04/2005 :  23:53:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Spoff: fikk meg enda en god latter der ja... si meg.. er det en karusellhest dere har fått dere? I svevet der mangler det bare stangen å holde i...
Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 07/04/2005 23:56:04 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2005 :  23:59:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spoff: fikk meg enda en god latter der ja... si meg.. er det en karusellhest dere har fått dere? I svevet der mangler det bare stangen å holde i...

Opprinnelig postet av Christine26

Karusellhest Bra formulering.. Han var nok litt sprettball eller hva du nå kan kalle det. Heldigvis landet han på et tidspunkt i høst, og er ikke lengre det helikopteret han en gang var. Siden han nå er rideskolehest er det antagelig en veldig bra ting. Stevnene var i fjor vår.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 08/04/2005 00:01:57 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  09:37:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Spoff: Nå er ikke hestene mine ulydige fordi de ikke er sterke nok til å gsloppere... Og jeg synes stevnetreningen og LD er en fin kombinasjon... Siden vi allerede er off topic, så skal jeg dra det ut litt til....

Men i LC, der ser man hester som går stabilt til tøylen som starter LC gang på gang på gang på gang... osv osv... Og alltid kommer de hjem med en rosett... Så jeg vet ikke jeg om jeg ville kalle denne klassen for en uruttinert hest/ung hest klasse...

Så kanskje rett og slett NRYF burde bli enda strengere? For hvor lenge skal man egentlig ligge å reke i LC... Og jeg skal over på LC så snart jeg har galoppen i orden...

Men en annen ting jeg synes ser like dumt ut er hester på 160 og oppover i 40cm med voksen rytter på ryggen... Clear Round gjør jo at det ikke er feigt å starte denne klassen... Men jeg har også deltatt på LD Clear Round stevner (alle som har godkjent eller mer får sløyfe). Så da er det kanskje ikke feigt eller urettferdig å starte LD om det er clear round???
Hadde det gått på tid i 40, burde man jo strengt tatt holde seg unna der også til hesten er klar for 60cm slik at det ikke blir urettferdig for de uerfarne rytterne!

Men tror nok du bør ta deg flere turer rundt på stevner og se på LC klasser at det er rimelig mye LB og LA materiell ute i LC klasser...

Og mange trenere sier jo at om hesten går LB hjemme så starter man gjerne LC på stevner...
Samme i sprang, hesten hopper 1m bane hjemme da starter man 80cm på stevne...

Nå begynne jeg å ri for privat instruktør til uka, så da får jeg nok høre om jeg bør starte LD eller ikke, og hører heller på en erfaren trener og dommer!! Tror nok de har sett litt mer og er mer inne i reglementet!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  10:04:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Roxira:
Jeg skjønner dessverre ikke resonementet ditt. Hvor hesten på 160 eller over med voksen rytter på ryggen i en 40cm Clear Round klasse i sprang kom inn vet ikke jeg. Jeg har i en bisetning nevnt en 40cm Clear Round klasse, men det er vel det. Uannsett er en sprangkonkurranse en helt annen gren, hvor det dømmes likt uannsett om hinderhøyden i Clear Round-klassen er på 40cm eller 160cm (sjelden det er Clear Round i disse klassene men..). Målsetningen i sprang er helt annerledes enn i dressur. Jeg synes likevel det er dårlig konkurranseånd å stille til vanlig konkurranse på et langt lavere nivå enn der du er, uannsett gren. Men det er igrunn ikke tema her i det hele tatt.

NRYF eller ikke, det er også urelevant. Stevnearrangørene er åpne til å lukke klasser. Etter hva jeg skjønner setter klubben din opp senior- og juniorklasser i LD. Det er et skritt på vei. Vi har ofte to LC-klasser, hvor den ene er typisk LC:1 eller LC:3 hvor skolerytterne starter, og en LC:2. Da får vi en skolehestklasse og en privatrytterklasse på LC-nivå, noe som også skiller godt. Man kunne hatt samme program og inndeling også, men privatrytterene ønsker gjerne noe litt mer enn en LC:1-variant (man blir etterhvert lei når man har ridd det 1000 ganger, og LC:3 er som kjent veldig likt). For mer urutinerte ryttere er antagelig LC:1 og LC:3 enklest å lære seg.

Jeg tror rett og slett vi har ulike mål for vår ridning. Om du mener jeg ikke er kompetent til å ha egne meninger så får du så mene det. Det betyr igrunn ingenting for meg, men jeg har nå mine synspunkter på dette likevel. Når LD har en målsetning, så har LD det.. Som noenlunde rutinert rytter på uerfaren hest vil ikke jeg si at jeg går innunder LDs målsetning. Om du føler du gjør det så er jo det greit, men jeg oppfatter deg som mer erfaren enn at du kan kalle seg en "urutinert rytter", og av den grunn så sier jeg som så at jeg synes ikke du har noe i LD å gjøre. Hadde jeg vært deg ville jeg heller tatt det som komplement. Men det er selvsagt en mulighet at jeg tror du er bedre enn hva du er..

Debatter hadde igrunn ikke vært så spennende om alle hadde vært enige Jeg tror uannsett de som vil har skjønt mitt resonement, så kanskje best å slutte her. Jeg tror vi aldri kommer til veis ende likevel.

Olithyon

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  10:17:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
For såvidt enig med spoff i at en må skille mellom hva som er målsetting for klassen med hensyn til hvilken klasse man velger å starte i. Slik jeg forstår det er LD en klasse primært for debuterende ryttere, mens en i LC mer vurdere hestens kvaliteter. Hva man starter avhenger således av hva man er interessert i å få vurdert!!!

Jeg velger å spore av igjen : Spoff: med karusellhest mener jeg at hesten lignet veldig på en slik hest man ser på karuseller på tivoli som gynger opp og ned mens den går rundt. Så morsomt tilstivnet ut i spranget ..mulig en sær assosiasjon men...

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  10:17:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spoff: Nå er ikke hestene mine ulydige fordi de ikke er sterke nok til å gsloppere...
Opprinnelig postet av Roxira

Når man rir eit dressurprogram og får feilfatning i galoppen eller ikkje galopperer så kallest dette faktisk ulydighet.

Kopi av melding:

Men i LC, der ser man hester som går stabilt til tøylen som starter LC gang på gang på gang på gang... osv osv... Og alltid kommer de hjem med en rosett... Så jeg vet ikke jeg om jeg ville kalle denne klassen for en uruttinert hest/ung hest klasse...

Opprinnelig postet av Roxira

Min hest er 5 år og ridd i 1/2 år no. Det vil eg så absolutt kalle både unghest og urutinert. Likevel går den stabilt til tøylen, det har den gjort frå omtrent dag en. (Sjølvsagt har jo ho etter kvart komt i litt høgare form)

Det er ikkje berre hesten som skal lære å gå til tøylen, rytteren må også kunne dette.

Synest egentleg du virker litt misunneleg på dei som får det til eg. Men får håpe det går framover med deg når du no får trener til å hjelpe deg.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  11:11:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
For min del kaster jeg inn håndkleet i "LD diskusjonen", jeg har mine meninger om denne klassen og urutinerte hester. Argumentene her går altfor mye på rytterens ridekunnskaper til at den blir konstruktiv for min del. Interessant om noen dommere/ aspiranter innen dressur hadde kommet med sin mening ang LD og unghester.

P.s. Lucinda, jeg ser at du selv har startet LD

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  12:34:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Dressurdommere/aspiranter lærer ikke noe særlig om dømming av LD vs LC bortsett fra at de har reglementet og det som står på protokollen å forholde seg til. På DDA-kurs er det stortsett LB og LA det fokuseres på, og det er i disse klassene det er eksamen i. Man går likevel litt gjennom LC. Ikke noe LD. Det de eventuelt mener er isåfall en personlig vurdering som alle har i denne debatten. Uten noe mer eller mindre rett til å uttale seg.
dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 08/04/2005 12:41:08 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  13:38:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For min del kaster jeg inn håndkleet i "LD diskusjonen", jeg har mine meninger om denne klassen og urutinerte hester. Argumentene her går altfor mye på rytterens ridekunnskaper til at den blir konstruktiv for min del. Interessant om noen dommere/ aspiranter innen dressur hadde kommet med sin mening ang LD og unghester.

P.s. Lucinda, jeg ser at du selv har startet LD

Opprinnelig postet av Renegate

Ja eg har startet LD ein gang nå i vår, (har ikkje lagt skjul på det heller) men såg i ettertid att det ikkje er riktig klasse for meg å starte i. Av erfaring blir man klokere er det noko som heiter. (det var ikkje eit offisielt stemne heller) Ja, så har eg startet LD 3 ganger for 11 år siden. Men da var eg nok i kategorien urutinert/uerfaren rytter.

Det var i den starten (i vår) kun ein "bli kjent med ny plass" for hesten min. Og eg startet ikkje LD pga att hesten ikkje var klar for LC. Vi startet LC også. Meinte egentleg i forkant att eg ikkje burde starte den LD klassen, men blei overtalt til å gjøre det av min instruktør.(som ein gjennomkøyring før LC) Men følte meg ikkje så vel etterpå i og med att eg vant klassen. Nå var det no ein clear round LD så det var no greit, men.

Redigert av - Lucinda: den 08/04/2005 14:13:45 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 08/04/2005 :  14:35:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Forhåpentligvis uten at noen tar seg nær av dette her så har jeg faktisk en viss forståelse for at Renegate ønsker å starte sin hest i LD, dette er en hest av traverblod slik jeg har forstått. Ergo så kan det være "gode grunner" for å unngå det tredje stressmomentet (foruten stevne og ny plass) galopp, så er det jo kanskje greit å "suse rundt" i noen LD klasser:)
(Ingen nedrakking av hester eller noe som helst, bare en statuering av fakta).

Men jeg er enig med Lucinda og spoff: hester som galopperer har vel i grunnen ikke så masse i en LD klasse å gjøre, jeg har fakta på lørdag sett diverse ryttere som ikke har fått med seg "det viktigste er ikke å vinne, men å delta", og derfor rir LD omigjen og omigjen.
(eller LC for den del).

Det som er en helt annen sak er i mine øyne å bedømme matrielle andre sitter på utfra det du ser på en ridebane i en konkurranse, altså: hva vet man om hvor lenge folk har trent osv. på det de holder på med?
Feks Roxira: om du sier "i LC ser man masse LA, LB matriell", men hva tror du folk ser når du starter LD med dine hester da?? Jo akkurat det du nå kritiserer å se i en LC klasse. Du rir hester de fleste av oss ville ansett som "tingester" som går over LD. Det jeg vil fram til er at det faktisk ikke er så greit å si noe om hvem de andre er og hva slags ambisjoner de har, eller grunner for å ri den klassen de rir bare fordi man har sett dem ri en gang

Forresten lo jeg også godt når jeg så bildene av Zippo (hesten Spoff har lagt ut bilder av). Jeg har sett han "live" og han virket å være en veeeldig våken gutt i grunnen, og da var han jo langt mer "rutinert" enn han er på bildene spoff har vist fram her

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  15:33:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det som er en helt annen sak er i mine øyne å bedømme matrielle andre sitter på utfra det du ser på en ridebane i en konkurranse, altså: hva vet man om hvor lenge folk har trent osv. på det de holder på med?
Feks Roxira: om du sier "i LC ser man masse LA, LB matriell", men hva tror du folk ser når du starter LD med dine hester da?? Jo akkurat det du nå kritiserer å se i en LC klasse. Du rir hester de fleste av oss ville ansett som "tingester" som går over LD. Det jeg vil fram til er at det faktisk ikke er så greit å si noe om hvem de andre er og hva slags ambisjoner de har, eller grunner for å ri den klassen de rir bare fordi man har sett dem ri en gang

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Det er eg veldig enig i Guro.

Eg har fått høyre av veldig mange som har sett meg og hesten i det siste på trening og konkurranse som meiner att vi bør begynne å starte LA no. Dette sikkert pga att hesten går veldig stabilt og fint i formen. Men det er ikkje berre dette som må være på plass før LA start. Vi har masse igjen før den tid. F.eks må hesten bli meir balansert spesielt i galoppen, den må bli betre i overganger frå galopp til skritt og holdt, den må lære bakpartsvendinger, den må få med seg bakparten sin i sjenkelvikninger og sikker mykje anna.

Eg har ikkje lyst til å ri eit halvgodt LA program berre fordi formen til hesten tilseier den kan gå det. Eg vil ikkje røske og dra i hesten for å få den til å gjøre holdt direkte frå galopp for det klarer den ikkje endå osv.

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.