hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dressuren blitt strengere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Dressuren blitt strengere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Lucinda:

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  15:38:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Renegate:

Eg og har forståelse for att du gjerne vil starte LD med din hest.

Men sånn i det store og heile, sånn generelt sett så synest eg LD er for urutinerte ryttere. Men det blir jo også opp til kva arrangørane lager til. Vist arrangørane lager til ein klasse med LD for urutinerte ryttere og ein klasse for dei urutinerte hestane så synest eg det blir litt greiare.

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  20:51:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Spoff: Nå er ikke hestene mine ulydige fordi de ikke er sterke nok til å gsloppere...
Opprinnelig postet av Roxira

Når man rir eit dressurprogram og får feilfatning i galoppen eller ikkje galopperer så kallest dette faktisk ulydighet.

Kopi av melding:

Men i LC, der ser man hester som går stabilt til tøylen som starter LC gang på gang på gang på gang... osv osv... Og alltid kommer de hjem med en rosett... Så jeg vet ikke jeg om jeg ville kalle denne klassen for en uruttinert hest/ung hest klasse...

Opprinnelig postet av Roxira

Min hest er 5 år og ridd i 1/2 år no. Det vil eg så absolutt kalle både unghest og urutinert. Likevel går den stabilt til tøylen, det har den gjort frå omtrent dag en. (Sjølvsagt har jo ho etter kvart komt i litt høgare form)

Det er ikkje berre hesten som skal lære å gå til tøylen, rytteren må også kunne dette.

Synest egentleg du virker litt misunneleg på dei som får det til eg. Men får håpe det går framover med deg når du no får trener til å hjelpe deg.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Når man trener på banen og i longe og ser at hesten ikke er sterk nok er det ikke en ulydighet, på et stevne er det nok en ulydighet ja!!

Men når hesten min ikke galopperer et skritt enda så tror jeg ikke at jeg har noe i LC å gjøre? Eller hva?
Araber hoppa mi lærer fort så vi er nok over på LC nivå rimelig raskt, men blandingen sliter hun er en tung og treg type som både vokser sent og lærer sent...

Ja jeg skulle ønske jeg også hadde hest som gikk stabilt til tøylen, MEN om jeg hadde hatt det hadde jeg ikke reket rundt i LC med en høy prosent og med en rosett hjem på hvert stevne... Hadde nok heller tatt dette som et hint til at jeg og hesten trenger en større utfordring....

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  20:56:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Til dere som mener at uerfarne hester ikke bør starte LD med erfaren rytter:
Når det ble nevnt travere her så kom jeg til å tenke på en ting... Dette gjelder da travere som har gått på banen, men som skal omskoleres...
Ut av volte betyr jo FULL fart for en traver...

Og hadde jeg hatt en traver og startet med hadde jeg på vårt første stevne startet LD, for hesten er vant til å resie på løp, og vil sikkert tenke løp når vi er på stevne... Så under dressur programmet og etter første volten er nok løpet allerede kjørt for noen... Da girer nok hesten seg opp, og er jo ikke sikkert den lander igjen før neste volte...
Og tror nok ikke jeg ville plaget denne stakkars forvirrede hesten med galopp fatninger og volter i galopp i tillegg!!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  21:04:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Roxira; det er kanskje derfor man omskolerer traveren og lærer at den -ikke- skal ta ut i full fart etter en volte, -før- man drar ut på stevne? ;-) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  21:30:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Traver eller ikke traver.. Jeg er fremdeles av den oppfatning at en mer erfaren rytter på uerfaren hest ikke har noe i LD å gjøre. Noen hester trenger mer trening enn andre. Jeg tror de aller fleste travere fint kan gå LC. Om de så ikke gjør det så er det kanskje ikke hesten for å gå dressur? Alle hester kan jo ikke starte LA heller. Det finnes hester som ikke kan spennes forran en vogn, eller som er livredde for å trave over en bom på bakken.

Om det du ønsker å oppnå er en sjekk på om du som erfaren rytter kan dine rideveier så er kanskje LD greit likevel, men det er ingen skam å vente en måned eller to. Kanskje et helt år, og heller få en vellykket stevnedebutt. For mange kan kanskje den likevel være i LD, men er det egentlig en tilbakemelding på _egen_ ridning på lavt nivå man som mer erfaren rytter er ute etter å få?

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  22:25:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om det du ønsker å oppnå er en sjekk på om du som erfaren rytter kan dine rideveier så er kanskje LD greit likevel, men det er ingen skam å vente en måned eller to. Kanskje et helt år, og heller få en vellykket stevnedebutt. For mange kan kanskje den likevel være i LD, men er det egentlig en tilbakemelding på _egen_ ridning på lavt nivå man som mer erfaren rytter er ute etter å få?

Opprinnelig postet av spoff

Det jeg er ute etter er som sagt stevne trening... Ikke bare dette med å ri program, men å reise til nye steder, hvor man har klokkeslett å gå etter, varme opp sammen med andre hester, ri på en bane med masse folk og hester til stede... Musikk og høytalere... Henger trening... Ja det meste...

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/04/2005 :  02:49:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å starte utenfor klassen.....alle fornøyd nå?
For meg er det egentlig "et fett" med rosetter og alt "krimskramset", det viktigste for min del er at hesten min skal presses minst mulig i en uvant situasjon, jeg har et vanskelig utgangspunkt i ham som krever ganske mye. Jeg for min del starter gjerne utenfor klassen om den da ikke er oppdelt i to, så får "rosettsankerene" gjøre hva de vil....

Ha en fortreffelig helg både av og på hesteryggen folkens

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 09/04/2005 :  10:32:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Enig med renegate. Synes det er er mer "fair play" at ryttere med en viss erfaring som trenger stevnetrening på hestene sine heller starter utenfor klassene når det er åpenbart at de ville vunnet hvis de deltok på lik linje med andre.

Slik kan jo alle bli fornøyde :)

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/04/2005 :  10:58:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og hadde jeg hatt en traver og startet med hadde jeg på vårt første stevne startet LD, for hesten er vant til å resie på løp, og vil sikkert tenke løp når vi er på stevne... Så under dressur programmet og etter første volten er nok løpet allerede kjørt for noen... Da girer nok hesten seg opp, og er jo ikke sikkert den lander igjen før neste volte...

Roxira: ville bare få påpeke at om en traver oppfører seg slik på en dressurbane vil jeg hverken kalle den omskolert eller klar til å starte noe annet enn travløp.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 09/04/2005 :  11:21:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva med å starte utenfor klassen.....alle fornøyd nå?
For meg er det egentlig "et fett" med rosetter og alt "krimskramset", det viktigste for min del er at hesten min skal presses minst mulig i en uvant situasjon, jeg har et vanskelig utgangspunkt i ham som krever ganske mye. Jeg for min del starter gjerne utenfor klassen om den da ikke er oppdelt i to, så får "rosettsankerene" gjøre hva de vil....

Ha en fortreffelig helg både av og på hesteryggen folkens

Opprinnelig postet av Renegate

Starte utenfor konkurranse var noe av det første som slo meg i denne debatten ja... LD er og blir et program for urutinerte ryttere, men synes ikke det er noe galt i om man presenterer hesten sin for en stevnesituasjon i denne klassen - selv om man er erfaren selv. Man da rir man heller ikke inn på banen med det å vinne som målsetning, men å la hesten få en feeling med hva det innebærer, gå ut i alle skumle hjørner, titte på den rare dommeren o.s.v. Man vet ikke hvordan hesten reagerer før man har prøvd, trening og konkurranse er to forskjellige ting.

Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 09/04/2005 :  17:01:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes ikke det med rosettjakten nødvendigvis er noen avsporing. Et ganske kjent problem i ryttersporten at enkelte starter klasser som ligger under deres nivå. Det er ikke bra for rekrutteringen. LD skal også bidra til å gi rytteren en positiv opplevelse av at dette er et rettferdig system. Synes man skal huske på at man ofte har med yngre barn å gjøre i denne klassen.

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2005 :  18:36:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Nå starter jeg fint lite dressur (les: aldri), men er også av oppfatningen at LD er for de helt ferskeste som starter for første gang. Trodde faktisk LC var det letteste fram til nylig, det er jo ingenting avansert i det programmet (tilogmed jeg hadde klart det, for og så det sånt, hehe).

Klarer ikke hesten å galoppere burde man vel heller vente med å konkurrere. Finnes det ikke egne unghestklasser, mener å ha lest om det? Ellers kan man starte utenfor konkurranse, som tidligere nevnt, kun for erfaringens skyld.

Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 09/04/2005 :  19:03:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Unghestklassene kommer ikke før litt lengere opp i systemet. De som man vanligvis finner på stevner er de som kvalifiserer for Breeders - d.v.s. LA nivå for 5 åringer og MB nivå for 6 åringer - i en "light" versjon.

Ellers har man 4 års klasser som er mer unghestvennlige, men de er som navnet sier - for 4 åringer.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2005 :  20:14:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ok, som sagt er jeg ikke helt inne i dressurklassene. Men slik jeg har forstått det ut i fra LD programmet, er det inntrykket av rytteren som blir bedømt og det bedømmes ikke på inntrykket av hesten. Derfor oppfatter jeg denne som en klasse for begynnere på rutinerte hester som vil ha stevneerfaring og en introduksjon til grenen.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2005 :  23:29:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når folk bruker ordet "stevnetrening" tolker jeg ikke det som de har noen større forhåpninger om å vinne, uansett hvilken klasse man starter i. Å snakke om å stikke av med rosetter er vel en avsporing av debatten.
Jeg synes det er dumt av dere å oppfordre folk til å vente til de er "klare" og si at folk ikke har noe på stevner å gjøre, etc. "En vellykket stevnedebut"! Er det så inmari viktig? Synes heller dere burde oppfordre folk til å starte, jeg, uansett hvilken klasse, og uansett hvilken hest man har. Det virker jo som i dressur er det veldig mange "store brune" og hvis man har en annen hest eller ponni og ikke er sikker på at man kommer tl å ri "vellykket" tørr man ikke starte, eller man trekker seg rett før stevnet, for det er alltid noen så må si høyt hva det mener om hvem som har noe å gjøre på stevner eller ikke.

Opprinnelig postet av ponnimamma

Så enig, så enig!!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.