hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dressuren blitt strengere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Dressuren blitt strengere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  10:18:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ble så nysgjerrig på hva Norges rytterforbund mente om målsetninger for Lett D ifht. urutinerte hester og/ eller ryttere at jeg likegodt sendte de en mail. Svaret derfra er som følger:

"Jeg vil anse at den er mest myntet på urutinerte ryttere.

Det er vel ikke så vanlig at man starter i denne klassen hvis man er en rutinert rytter, selv med en urutinert hest. Det er da mest vanlig å utdanne hesten til et noe høyere nivå, før man starter den på stevner. Er det en ung hest finnes det jo 5-års og 6-års programmer som er spesielt egnet, og som angir standarden for unghester.

Håper dette gir deg et svar på det du lurte på.
"

Et lite "tupp i ræva" til meg og traveren min dette her, men jeg føler allikevel for å debutere utenfor klassen i en LD. Også et lite "tupp i ræva" til rideklubber rundt omkring til å sette opp flere unghestklasser, noe det er svært lite av

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  22:37:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ble så nysgjerrig på hva Norges rytterforbund mente om målsetninger for Lett D ifht. urutinerte hester og/ eller ryttere at jeg likegodt sendte de en mail. Svaret derfra er som følger:

"Jeg vil anse at den er mest myntet på urutinerte ryttere.

Det er vel ikke så vanlig at man starter i denne klassen hvis man er en rutinert rytter, selv med en urutinert hest. Det er da mest vanlig å utdanne hesten til et noe høyere nivå, før man starter den på stevner. Er det en ung hest finnes det jo 5-års og 6-års programmer som er spesielt egnet, og som angir standarden for unghester.

Håper dette gir deg et svar på det du lurte på.
"

Et lite "tupp i ræva" til meg og traveren min dette her, men jeg føler allikevel for å debutere utenfor klassen i en LD. Også et lite "tupp i ræva" til rideklubber rundt omkring til å sette opp flere unghestklasser, noe det er svært lite av

Opprinnelig postet av Renegate

Er jo så lite unghest program ute på stevner at det eneste programmet jeg husker i hodet her jeg sitter er LB: unghest....

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  22:50:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du har jo de ordinære unghestklassene som:I tillegg til disse 4åringscupene hvor det ikke rides faste programmer.

Var det ikke noe som het LA:unghest i sin tid også? Ser det ikke er noe som heter det nå.. Eller var det kanskje LA:0? LB:unghest finnes ja, men brukes veldig sjelden. Synd.. Forresten så er klubber fritt åpne til å arrangere egne unghestklasser som de vil. Da er det vel mest vanlig å gjøre det på klubbstevner, men det krever jo også at klubben har nok aktuelle startende til en slik klasse også.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  23:19:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det var tidlegare eit program som heitte LA:Breeder's 1994. Men ser det ikkje eksisterer lenger. Eg har ridd det programmet i 1999.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  23:27:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ok Hva man husker.. Tror jeg rei det på en trening med en eks-kaldblodstraver (ikke unghest) som ikke hadde kontraen helt på plass. Var jo en litt enklere variant av LA. Husker det var en morsom gjennomvending i storvolte med enkelt galoppbytte. Det var kult..

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  23:30:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ja, da var det nok ikkje LA:Breeder's 1994 for det har ikkje den øvelsen.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  23:33:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ok, jeg tror det var rundt 2000. Husker ikke helt.. Men det er ikke dagens LA:0 heller, men så kom det i 2001. Kanskje det var et gammelt LA:0? Men mener det var unghestklasse. Det var endel enklere enn vanlig LA. Men samme det.. Det finnes ikke nå, da hjelpder det lite.

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2005 :  15:08:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg må skamfullt innrømme at jeg startet LD i sommer

Hesten er ei kaldblodsmerr med brann i topplokket og rakett i ræva, og jeg startet for at klassen skulle gå sin gang. Jeg hadde den mest uerfarne hesten, men vant med godt over godkjent.

Det var ikke fordi hesten var 100% nei... LD er utvilsomt for mindre erfarne ryttere.

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2005 :  09:28:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Var på stevne i helgen og der var det kun et barn som startet LD. Resten var voksene ryttere med uerfarne hester....
Mulig en og annen uerfaren voksen rytter er nok mulig, for jeg så ikke på alle ekvipasjenen... Men mange av de startet jo LC etterpå.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 25/04/2005 :  12:08:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
At folk starter en klasse først også en annen etterpå, er jo helt vanlig ihvertfall på D-stevner. Noen gjør det fordi hesten må ha en oppvarmingsklasse, og ofte ser du at hesten gjør det bedre i start nr. 2, for da er den litt roligere. Noen gjør det fordi da får de startet to klasser og noen ønsker kanskje å vinne den første klasse. dette er det nok meget delte meninger om.

Ofte starter folk først LC så LB, eller først LB så LA, det kommer helt ann på rytter og hest.

De hadde nok sine grunner for at de gjorde det!

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2005 :  14:56:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
At folk starter en klasse først også en annen etterpå, er jo helt vanlig ihvertfall på D-stevner. Noen gjør det fordi hesten må ha en oppvarmingsklasse, og ofte ser du at hesten gjør det bedre i start nr. 2, for da er den litt roligere. Noen gjør det fordi da får de startet to klasser og noen ønsker kanskje å vinne den første klasse. dette er det nok meget delte meninger om.

Ofte starter folk først LC så LB, eller først LB så LA, det kommer helt ann på rytter og hest.

De hadde nok sine grunner for at de gjorde det!

Opprinnelig postet av Amillion

Er klar over dette, men synes det blir litt dumt å varme opp i LD, og så ri LC etterpå...
Hvorfor ri LD, når hesten går LC???

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 25/04/2005 :  16:55:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Er klar over dette, men synes det blir litt dumt å varme opp i LD, og så ri LC etterpå...
Hvorfor ri LD, når hesten går LC???

Opprinnelig postet av Roxira

Nå har vi vel diskutert dette en stund. Men som flere har kommentert tidligere i debatten, og som jeg er helt enig i: LD for urutinerte ryttere - LC som første klassen for rutinerte rytterem selv på urutinerte hester:)

De du så på stevnet roxira kan godt ha vært urutinerte ryttere (selv om de er voksne) som kanskje debuterer på stevne for første gang. Da KAN det være naturlig å starte LD først, og så LC. (Personlig ville jeg nok ikke startet LD uansett, da jeg egentlig anser denne klassen først og fremst for debuterende barn/ungdom, men det er nå min mening).

Tror det er vanskelig at alle blir enige i denne saken - men det er jo derfor en har debatter:)

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 25/04/2005 16:57:39 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2005 :  19:46:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En urutinert rytter er ikke nødvendigvis et barn. Vi har hatt LD på stallen hvor 3/4 av de startende var voksene, men dog også urutinerte.

Jeg har ikke mer å si til saken enn at jeg står veldig fast på det jeg har sagt før, og at selv om andre bryter med mine krav så betyr det ikke at jeg skal gjøre det. LD er og blir et program for urutinerte ryttere, selv om hesten min ikke kan gallopere.

Det ble tidligere nevnt at det hadde vært interessant å høre hva en dommer/aspirant mener. Jeg kan godt stille opp i rollen som aspirant og fremdeles mene det jeg hele tiden har gjort. Men som sagt før blir det igjen å snakke ut fra personlig mening da LD ikke er noe som på noen måte fokuseres på på DDA-eksamen. Man lærer litt angående LC, og har eksamen med dømming i LB og LA (selv om en DDA kun kan dømme opp til LB). Med en dags viten om at man er slik aspirant så har man naturligvis ikke plukket så mye praktiskerfaring heller. Om jeg skulle plukke noen annen erfaring enn hva jeg har til nå så kan jeg jo dele det. Skal ikke se bort i fra at man som aspirant får endel LD oppdrag. Men jeg står fremdeles fast på det som står i LDs protokoll med mål, og vil dømme den klassen deretter.

Lucinda:

Norway

Skrevet - 25/04/2005 :  20:10:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Man lærer litt angående LC, og har eksamen med dømming i LB og LA (selv om en DDA kun kan dømme opp til LB).

opprinnelig postet av spoff

Dei kan dømme opp til LA på distriktsstemne, men da i lag med ein annen dommer (DDI eller høgare ?)

Redigert av - Lucinda: den 25/04/2005 20:26:40 Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 25/04/2005 :  20:10:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Spoff: skal du bli dressurdommer? Tøft:)

Kan du si litt om hva som kreves for å bli det? Da tenker jeg på krav til erfaring/tidligere plasseringer i konkurransesammenheng/personlig egnethet(?) osv.
Kanskje jeg skulle startet opp en ny tråd, sikkert flere som har interesse av denne debatten..

Mvh Christine
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.