hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bomvidde på Griffin Allround
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bomvidde på Griffin Allround
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2005 :  19:52:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Har begynnt å lete litt rundt etter sal o.l, med vid bom, på hooks.no har de denne "haflingersalen" som passer bra til brede hestetyper. Men det står bare "x-vid" på bomvidde. Noen som har den salen, eller vet hvor mye det er? det kan jo variere fra merke til merke, så greit å vite et tall på hvor stor bomvidde den har!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Vivian & Ulvar
» VIP

Skrevet - 06/06/2005 :  14:12:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Dersom det er allround haflinger salen du snakker om, så er den kjempevid. Dressursalen i samme størrelse og merke er derimot mye smalere. Allround salen er for vid til min fjording som normalt bruker vid til x-vid i bomvidde. Samtidig ble salene for svai til min gamp (tror jeg). Prøvde en sigma sal også, men den ble for svai ettersom hesten musklet seg og ble rettere i ryggen. Sigma og Griffin er oppbygd på samme bom.

Salene ser ganske rette ut, men har en mistanke om at bommen er svai og stoppinga fyller så ut at den ser rett ut, det er min erfaring i alle fall.
Nå for tiden har jeg kjøpt en eldgammel Thorowgood sal (de som lager griffin og sigma) til en billig penge, den er også litt svai, men den duger til jeg får meg ny sal.

Jeg har plagdes veldig med å finne sal til gampen min, har bestilt meg bomløs dressursal og den skal komme når tid som helst til forhandleren :) Gleder meg.

Dersom jeg skal kjøpe ny bomsal, så kommer jeg til å prøve Jackson Sabine allroundsal på marton.as, de er veldig rette og vide i oppbygning/bom.

Oj, blei masse det her, sal er det i alle fall mye styr med.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2005 :  16:55:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veeeldig OT her, men åssen sal er det du har bestilt deg Vivian?

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Vivian & Ulvar
» VIP

Skrevet - 06/06/2005 :  20:56:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, den er grei Tone (det var Tone ja?):)

Har bestilt en flex 2 hollandsk bomløs sal, tror jeg den het. Det er i alle fall ei som har vip`en GML på hestemarked som selger den. Den ser superdigg ut, ser nesten ut som en vanlig dressursal, med litt islands-sal preg på setet på en måte. Gleder meg så til den kommer !
Har hatt innlegg om det på utstyrsforumet for ikke så lenge siden, på Ellen sine sider altså ;) Fant ut at jeg like godt kunne prøve bomløs sal, når jeg har prøvd masse forskjellige bom saler på gampen, uten at de passer. Har blant annet prøvd griffin, wintec, sigma, zaldi, hubertus, billig sal uten merke (en av de som passet best, tro det eller ei).
Blir spennende, har aldri prøvd bomfri sal heller, men har stor tro på den, da ryggen slipper en stiv bom som ikke former og beveger seg etter hestens bevegelser. Wææ...gleder meg kjempemye :D
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  16:55:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare si min mening om haflinger salen, og det er at den er helt grusom!! Elendig passform og ikke noe god å ri i(synes jeg da)
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Vivian & Ulvar
» VIP

Skrevet - 10/06/2005 :  16:05:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ble aldri helt enig med meg selv når det gjaldt min griffin cob/haflinger dressursal, virket som at selve balansepunktet i salen var plassert langt bak, det ser jeg nå etter å ha prøvd mange forskjellige saler. Så samme "symptomene" i Sigma salen, og det hadde ingen ting å gjøre med at den var trang.

Rart.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2005 :  15:32:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hmm.. Noen som kan anbefale noen gode merker for en hest som er veldig brei over ryggen?
Fint om dere oppgir et sted hvor jeg kan få taki den, og prisklasse!!(kan ikke ha så altfor dyr sal heller!!)

Kunne gjerne tenkt meg en Hubertus sal, har den til Gina, og den er kjempegod å sitte i vertfall!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Vivian & Ulvar
» VIP

Skrevet - 12/06/2005 :  20:43:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror jeg ville ha prøvd Sabine salen de selger på marton.as, den ligger på ca.5000,- De finnes i bomvidden vid-xxxvid.

Nå kommer det jo helt an på hvordan hesten er i ryggen, har den lang/kort rygg? Rett/svak svai/veldig svai rygg ? Har den markert manke ? Osv.

Av erfaring vet jeg at hubertus er ganske svai i bommen, og ganske lang. Så til en kort, rett og kraftig ponnirygg (tar eksempel i min egen fjordhest) ville jeg styrt unna hubertus. Jeg ville kanskje prøvd griffin (kommer helt an på hvordan hesten er, personlig har jeg litt delte meninger om den), Sabine (som nevnt ovenfor), Globus (har hørt mye bra om den), de selges blant annet på Bole sine sider, tror prisen er 5000-6000 kr, bomløs (har ikke prøvd det selv enda, men venter spent ;) )

Ellers så finnes det desverre ikke så mange saler som er vide og korte nok, å velge mellom. Dumt, men sant.

Det er utrolig vanskelig å anbefale saler, når man ikke har sett hesten selv. Håper du får hjelp av noen salkyndige til å ta ut rett sal til din hest, for jeg vet hvor vanskelig det er å finne sal som passer, spesielt når man bor langt nord uten tilgang på saltilpasser.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.89 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.