hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - One-rain-stop,noen spørsmål!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 One-rain-stop,noen spørsmål!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lene.

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  14:42:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde tenkt å trene på one-rein-stop på hesten min,og hesten til en venninne...
Men...har nå snakket med en hestekar,som spurte meg om dette virkelig var så lurt i lengden med min hest...?
Ettersom han har slitt litt med leddene,og har blitt sprøytet,så mente han dette ville tære unødvendig mye på ledd som allerede er litt svake...

Så mitt spørsmål... ettersom en "nød-brems" vil fungere på den måten at hesten vrir seg,og ergo da også vrir beina(eller tar jeg feil her...?),er dette da noe jeg bør ligge unna med min hest?

Og ettersom han er traver,vil jeg kunne risikere at dette slår feil ut i banen om en kusk skal "dra" hesten et spor ut ved galloppp eller for å gå frem?

Ps...må få legge til at det ikke er sikkert han kommer tilbake i banen,der må vi se det litt an på form...

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 31/05/2005 18:30:16

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 31/05/2005 :  16:18:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du trener one rein stop i skritt til å begynne med, når hesten lærer seg dette og skjønner poenget vil den også stoppe fra trav og galopp uten noe voldsomme vridninger dersom du er redd for det. Dette forutsetter da at han virkelig kan det! Dersom han ikke gjør det så vil det bli unødvendig med bråstopp og kjappe vendinger. I one rein stop vrir ikke hesten på beina, den bøyer nakken. Beina står i samme stilling, det er kun nakken som bøyes.

Er hesten god nok i beina til å brukes til trav, så er den også god nok i beina til å tåle en skikkelig innlært one rein stop. Du trenger ikke bekymre deg for det. Det er tross alt mye verre om du ikke får stoppet hesten og den tar avgårde neoverb akker og kanskje skader seg skikkelig.

I løp har jeg aldri hørt om noen hester som har misforstått. Det er forskjell på tøyletaken du tar når du gjør en one rein stop (som er forholdsvis kraftig og direkte, mener når du tar inn på tøylen så tar du den helt inn med en gang), og et tøyletak for å dra hesten ut av feltet.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  18:58:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke særlig problem med å få stoppet hesten,men tanken var vel at han burde kunne dette hvis det en gang skulle bli nødvendig...tenker da på hvis hesten blir skremt ol...

Har begynt på bakken,og tenkte trene på det her til han virker trygg på det,og reagerer med en gang. Da vil jeg gå videre og ta det samme med rytter. Har ikke tillgang på bane som er stor nok til å trene på dette i trav,gallopp med rytter...så det må jeg ta langs trenings-veier...
Derfor har jeg da begynt på bakken.

Flere tips tas imot med takk!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 31/05/2005 :  22:20:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
one-rein-stop? tror jeg har godt glipp av hva det er?

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 01/06/2005 :  10:25:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lene, jeg vil bare si at det er kjempebra du begynner på bakken, og forbedreder hesten på det som skal skje i salen. Lær han det deretter når han står i ro, for så å gå videre til skritt osv...
Jeg er glad jeg har lært min hest dette, da han har mye motor og dette funker alltid;)

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 02/06/2005 :  01:07:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Les om one rein stop her: http://www.horsemanship.no/pg54-2.htm Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.