hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HESTEN MIN VIL IKKE HOPPE!!!!!!!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 HESTEN MIN VIL IKKE HOPPE!!!!!!!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Annes-Tuborg

» VIP

Skrevet - 30/05/2005 :  16:00:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ei hoppe på 8 år som er en kjempe snill ride hest.. Hun gjør akkurat hva jeg ber henne om.Untatt en ting.. Hun nekter å hoppe. Uansett hva jeg har prøvd å gjort så blir d brå stopp.. Hun har hoppet 60 når hun har sprunget løst i luftegård m hinder.. HJELP!! hva skal jeg gjøre.

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2005 :  16:29:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Sikker på at hesten ikke får vondt når du hopper? At du sitter korrekt og ikke rykker, drar eller sparker?
Har du prøvd å longere over bommer og kavaletter, funker det? Hva med løshopping?
Ellers ville jeg begynnt i det små med bommer. Bare latt hesten bli vant med å ha bommene på banen før jeg ville begynt å skritte over dem, trave over dem og galoppere over dem. Etter hvert ville jeg satt opp hinderstøtter ved siden av, mens bommene fortsatt lå på bakken. Samma prosedyre. Så ville jeg satt opp hinderne litt (og da mener jeg litt), og litt mer. Bare tatt alt gradvis, så kanskje hesten ville blitt komfortabel med det etterhvert.
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 30/05/2005 :  17:45:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kan også være en ide å sjekke salen, men hvis den ikke er vond vanligvis, gjør den vel neppe vondt når hun hopper... Hvis du har mulighet til å sjekke forhistorien til hesten, for eksempel kontakte tideligere eiere om hn har hatt noen vonde opplevelser med sprang o.l.

Hvis alt dette skulle være i orden, ville jeg fulgt Ragnhild E sitt tips, å begynne i det små + rose masse.
Gå til toppen av siden

efremmin

» VIP

Skrevet - 31/05/2005 :  18:55:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pass på at du ikke beveger hendene så mye og hold dem lavt.
Du må heller ikke straffe hesten når den ikke vil hoppe, for hvis den ikke har hoppet før (noe som det høres ut som om den ikke har) så lærer den at den får straff hvis den prøver å gjøre noe den ikke skjønner helt!..... ta det med ro og vær tålmodig!

LYKKE TIL!

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  19:13:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Og om du finner ut at hun ingen har noen fysiske skader, utstyr som ikke passer osv, så er det faktisk ikke alle hester som liker å hoppe. Min kan hoppe et hinder eller to, men så synes han det er pyton
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 31/05/2005 :  20:24:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fint om du kunne skrevet litt om hvordan du gjør når du ber henne om å hoppe.

På bane? Lukket ?
Hvor mange hindre?
Hvor høye?
Hvordan og hvor lenge trener du henne før du begynner å hoppe?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Annes-Tuborg

» VIP

Skrevet - 01/06/2005 :  21:55:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg varmer henne en halvtime ca.. Setter opp hinder som er 20-30 cm(noe som hun ska lett kunne hoppe over) Har satt opp små hinder og lagt ut bommer i luftegården som hun gjerne hopper når hun springer selv. Har skjekket både rygg å sal, å salen passer å ryggen er fin!! Har fått en ride instr. til å se når jeg rir for å se om jeg gjør noe feil(sparker eller rykker i tømmene osv) Men var ikke noe feil der!! Men vist hun bare ikke vil,så kan jeg ikke plage henne til det! Er bare så rart att hun hoppet 70 cm helt frivelig i luftegården!! ( en vennine som har satt opp ett himder til seg selv som sto igjen) Takker for alle råd Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 01/06/2005 :  22:45:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Traver hun over bommer da? Slik at du kan gjøre bomarbeide?

Selvom ikke du har gitt henne noen dårlige opplevelser kan det jo være andre som har gjort det, og at hun derfor ikke vil hoppe.
Hva med å i første omgang begynner med å legge ut en bom på bakken elt eller annet sted på ridebanen, der en naturlig ridevei krysser (enten litt innenfor sporet eller på midten feks). Så kan du jo ri over denne i alle mulige retninge rog veier, uten å tenke på at den er der, bare ri helt vanlig. Når hun gjør dette kan du jo ta neste steg med feks en bom til osv.

Lat som om hun aldri har hoppet ting med rytter før, og start slik du ville startet med en helt uerfaren hest er mitt forslag
Men sprang er egentlig ikke det jeg er noe særlig god på, så om jeg tar helt feil nå antar jeg at noen andre kommer og arresterer meg

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 01/06/2005 :  23:08:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
I og med at hun nekter å hoppe så ligger det noe i henne som gjør at å hoppe ( med rytter) får frem motviljen i henne.
Det du må tenke på er at du skal vende denne motviljen til noe positivt for hesten. Du må få henne til å tro at ved å hoppe så skjer det noe positivt i etterkant.
Det du kan gjøre er å ri henne på banen som vanlig, sett et hinder på vei ut fra banen, ( viktig at hun ikke har mulighet til å komme rundt, og at det ikke er for høyt)for å komme hjem til stallen må hun hoppe det hinderet. Hopper hun ikke må hun jobbe mer på banen. Etterhvert om hun refuserer gang på gang vil hun skjønne at å refusere betyr mer jobb. Når hun forhåpentligvis til slutt hopper er det viktig at du gir deg, gi henne lange tøyler, masse masse ros og kanskje en godbit. Overdriv gjerne litt i starten med ekstra puss og kos i stallen når dere kommer tilbake fra en økt.

Håper dette vil hjelpe deg, og vi setter stor pris på tilbakemelding om hvordan det går

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Annes-Tuborg

» VIP

Skrevet - 02/06/2005 :  12:38:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Hei!! Å takker for alle råd jeg har fått!! ENDELI har hun skjønt att d faktisk er arti å hoppe( eller kansje bare arti å få ros) Men hun hopper !!!!

Begynte først å prøve å trave over bommer på bakken, å d gikk kjempefint! Så satte jeg opp et lite kryss like før utgangen av banen(på vei hjem til stallen) Å hun hoppet med spissede ører over uten noe problem! Da fikk hun mye ros og kos inne i stallen!! Et par dager senere prøvde jeg igjen å ri bommer som lå på bakken og til slutt satte jeg opp et lite kryss igjen,men denne gangen ifra stallen.. Hun hoppet over uten noen problem! Så nå tror jeg det er bare trening å tolmodighet som skal til.. Mission Completed folkens!! TAKKER IGJEN FOA ALLE RÅD!!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 02/06/2005 :  13:16:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Så bra
Hester er late, og ofte matglade/koseglade osv. så å "lure" dem til å gjøre det vi vil handler jo ofte om å bare gi rett type ros

Da ønsker jeg lykke til videre og håper dere begge finner glede i å humpe over "pinner med farve på" framover :)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.81 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.