hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bare frekk - eller vondt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Bare frekk - eller vondt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  16:28:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Red en skikkelig dressurøkt på banen i dag, men støtte på et problem som ikke har eksistert før, i det jeg skulle gi galoppsjenkel. Hesten pleier vanligvis å løpe i vei når man ber ham om det, men i dag dro han ned hodet og tok noen saftige bukkesprang før han travet lykkelig vidre. Dette skjedde hver gang jeg kun brukte sete/sjenkel/stemme.
Til slutt la jeg til pisken, og da galopperte han lydig og fint - ørene var slik de skulle være, og han viste ingen tegn til å ville bryte av eller lignende. Men hver gang jeg prøvde å gå opp i galopp med bare hjelpere for galopp (ikke pisk), var det ned med hodet og bukkbukkbukk.

Var dette bare frekkhet eller har han vondt? Oppførte seg glimrende ellers. Salen passer, men hadde nytt hodelag og et mindre bitt (det forrige var alt for stort).

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  17:07:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Når hesten endrer adferd på denne måten, altså ikke pleier å gjøre sånn, vil jeg tro det er noe som plager den:) Jeg tror ingen hester er frekke, de gjør ingenting uten grunn (men dårlig oppdratte hester finnes selvsagt, snakker ikke om din hest her altså)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  17:28:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
I disse vårtider kan det jo hende han har rulla seg og strekt en muskel i ryggen e.l....?

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  17:45:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men han galopperete jo villig etter at jeg først hadde fått ham opp? Ikke noe tull da; faktisk var han veldig fin. Det var bare akkurat i selve fatningen at han bukket. Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 02/05/2005 :  18:59:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er i fatningen han må ta litt ekstra i, og kjenner det kanskje spesielt godt da? Dessuten kan hester prøve å fortelle deg noe akkuratt når du ber om det, presser du på videre godtar de det og gjør som du ber om, selv om de har vondt. Så en hest kan virke helt ok, men fremdeles ha ubehag.

Har du byttet bitt kan det være det som plager. Men er det samme type bitt, bare mindre størrelse? Det kan like gjerne være en annen grunn til at han gjør dette. Jeg ville bedt ham om galopp i longeline. Da ser du om han har problemer uten rytter også, kanskje du ser hva som er problemet da.
Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 02/05/2005 :  20:58:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt samme problem. Min hest oppførte seg slik en periode i galoppfatningen. Men kun fatning av høyre galopp. Venstre fatning var ok. Problemet viste seg da å være leddbetennelse i høyre kode. Hun hadde vondt og det var hennes måte å si ifra på. Oppførselen var så ekstrem at jeg fikk det sjekket opp ganske raskt, og fikk da tatt betennelsen i startfasen. Det er sant som det sies tidligere her, at fatningen krever ekstra med krefter og balansekunst, og at det derfor er naturlig for dem å si ifra da. Det behøver ikke være noe alvorlig galt med hesten din, men det er nok noe den prøver å formidle. Det kan være sporene (?) dine, muskelstivhet, tenner osv. Du må nesten bare prøve deg frem. Og vær klar over at hesten ikke nødvendigvis halter selv om den har "benvondt". Min hest var aldri utgangshalt, men viste tydelig halthet under prøvene hos veterinæren. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  21:52:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Irriducibili: Bittet er det samme, bare en størrelse mindre.

mint: Vi får se hvordan det er i morgen/overimorgen. Det var ikke så ekstremt, men bare nok til at jeg begynte å lure. Sporer bruker jeg så absolutt ikke på den hesten - han har ekstremt mye vilje og er mer enn nok stressete. Birtingur halter heller ikke; veterinæren har aldri sett noe lignende. Han gikk med verkebyll i foten, og haltet enda ikke. :-)

Vi får se hvordan det går.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 02/05/2005 :  22:37:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis det ikke virket som om hesten hadde ubehag, ville jeg sett det litt an. Kanskje var det bare overskuddsenergi :) Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/05/2005 :  22:47:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det var det jeg også tenkte, eligj. Vi får se :-) Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 03/05/2005 :  12:47:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
JAsså... gjor han det du? Han hadde en periode med dette i fjor vår også. Men da bukka han jo hele tiden... tror ikke salen var noe særlig da.
Jeg skal opp på torsdag regner jeg med.. Får håpe han er bedre da. Det kan jo tenkes han bare er våryr...

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/05/2005 :  12:56:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ja, han var rimelig spretten i går. Har ikke skjedd før, annet enn 'gledesbukk' ute på tur. Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 03/05/2005 :  13:03:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi får bare følge med på det å se om det fortsetter.... Men jeg syns det virker litt rart at han skal reagere på den måten pga et hodelag. Ville liksom heller venta han hadde kasta på hodet el. lignende...
Det gjorde han litt når jeg rei med hack'n...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 03/05/2005 :  16:00:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Det kan vel også være at det er tungt for han å fatte galoppen. Da er han jo verken frekk eller har vondt Men at han syns det er tungt å fatte når han er mer samla enn man gjerne "gidder" å ri på tur. At han da "traver fornøyd videre" etter at han slapp å fatte er jo også logisk, fordi du kom litt i ubalanse, og han slapp å gjøre det han ble bedt om, som var mer slitsomt enn å trave rett framover.

Bare en tanke herfra, siden ingen av oss (andre enn Beat (som jeg antar er Beate som eier Birtingur) og Formosissima) har sett hesten, eller den omtalte situasjonen blir det jo bare gjetting fra oss alle.

Dere må gjerne hive inn et innlegg etter at dere er blitt enig med dere selv om hva som "plager" hesten (være seg våryr, ivrig, lat eller au-au)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/05/2005 :  17:31:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hehe. Jeg er ganske så kravstor på tur, så han får ikke slappet av så mye der heller, når han skal gjøre noe annet enn å skritte. Kommer med tilbakemeldinger! Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 02/06/2005 :  12:02:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her kommer jeg med en tilbake meldign om Birtingurs bukking!!

Da jeg var på felt ritt treningen var han veeeeeldig villig, og fattet gallopp mer enn gjerne, men så hadde han det veldig gøy også da :) Ingen bukking denne dagen!
(Så brakk jeg jo armen, så det ble et lite opphold i min ridning)
Men jeg rei han på tirsdag, først en lang skritte tur på over 1 time, MED LØSE TØYLER!!!!! Weee.. (Første gang siden jeg kjøpte han for 1 år siden)

Og da vi kom tilbake jobbet vi en halv time i trav og gallopp i storvolte, jeg travet også her på løse tøyler (bare styrte han litt...), og da jeg skulle fatte gallopp kom det et lite bukk!

Men jeg følte det var mere, "nei, jeg syntes jeg han jobbet nok"- bukk. Fordi jeg ba han en gang til, og da var han som vanlig, mer enn villig :)

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2005 :  09:48:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan går det med bukkingen? Jeg har også opplevd slik plutselig bukking, og det har kun vært på grunn av en "teste ut" periode mine to hester har syntes har vært passende:) Men man skal ta slik bukking alvorlig, vet jo aldri.
Hege Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.