hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barbak
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Barbak
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Opal

» VIP

Skrevet - 28/04/2005 :  16:58:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan skal man venne en hest til å ha noen på ryggen uten sal?

Har ikke planer om store barbakturer ettersom jeg har en smal og spissrygget fullblods, men det hadde vært greit å ha mulighet til å ri noen meter uten sal (ri fra beite eller lignende..)

Tenkte aldri på at hun ikke hadde hatt noen "rett på ryggen" før og "kastet" en liten og lett venninne oppå med det resultat at hun kom ned igjen i samme farta...

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2005 :  17:10:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
*ler* Jeg kan virkelig se det for meg.. Har ikke noen fornuftige råd å komme med, men håper noen andre har det, for det er interessant å kunne få vite det. Som du sier, alltid greit å kunne ri noen meter uten sal :) Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 28/04/2005 :  17:29:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var litt av et syn - det kan jeg love! Reflekteret overhode ikke over at dette var helt nytt for henne. Er vanligvis verdens kuuuleste med det meste men da skal jeg si hovedsikringen gikk. Tror det tok ca 5 sekunder før min stakkars venninne satt i grusen og lurte på hva som hadde hendt....
Kan ikke helt skjønne at det skal være så voldsom overgang fra en galoppsal/treningssal. Galoppsalen (løpssal -) er jo nesten usynlig og det hender jo at jockeyene sitter uten beina i bøylene.. Treningssalen er relativt minimalistisk den også, kan jo kjenne bevegelsene hennes i ryggmuskulaturen gjennom setet...
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 28/04/2005 :  17:35:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm...trodde vel egentlig at var hesten innridd og vant til sal,så var det det minste problem i verden å ri den barbak....den var jo vant til rytter(sal eller ei)!
Men der tok jeg feil altså... :)

Satte meg egentlig bare opp på knekten,jeg...må ha en utrolig lett-lært hest :)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2005 :  17:41:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Heller ikke hørt om hest som ikke vil ha rytter på barkbak, men hvis hun aldri har opplevd det før er det jo forståelig at hun er litt skeptisk. Man får vel bare ta det gradvis. Ta rundt omkring på hesten og gå rundt og under og tilslutt over, så hun blir vant til at folk faktisk kan få lov til å sitte oppå, uten at salen kommer på først.
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 28/04/2005 :  18:04:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir barbak veldig ofte på turer og slikt. Men det er jo ei 13 år gammel nordlandshoppe som er vandt til det meste. Det kan jo være noe annet med en ung fullblods eller noe sånt. Men jeg trodde da at dette var noe alle innridde hester var vandt til. Vi red ei 3 år gammel hoppe som ikke var skikkelig innridd på en times lang tur.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

lienka
» VIP

Skrevet - 28/04/2005 :  18:42:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Red en islandshest før som også hadde en ganske avslappet holdning til det aller meste, men med en gang jeg tok bena ut av stigbøylene ble han fryktelig engstelig. Han kastet meg riktignok aldri av så da var det bare å sørge for at han hadde nok av andre ting å tenke på (volter, gå frem++) til han en dag plutselig ikke brydde seg med hvorvidt jeg hadde bena i stigbøylene eller ikke lengre.. :) Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/04/2005 :  21:29:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Prøv å spenn på en barbakpad, og se om hun reagerer like mye da - den har jo gjort og greier, så det blir jo som en sal. Har heller aldri hørt om hester som ikke har kunnet blir ridd barbak, sikker på at det ikke lugget/hun ikke ble dultet i? Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 28/04/2005 :  21:43:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke lugging/dulting. Hesten har kort-kort både man og pels..
Hun fikk bare helt "noia" som om det var en tiger som plutselig var på ryggen hennes. Er stort sett stø som et fjell ellers...Iallefall når man stiger på....
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 28/04/2005 :  23:23:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Satt og tenkte på det samme som Formosissima jeg, barbakpute kunne kanskje hjulpet deg?
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 29/04/2005 :  02:00:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har en jeg ikke bruker liggende, ta kontakt på vip hvis du er intressert Opal :)
Therese
Gå til toppen av siden

Micki

Norway

Skrevet - 29/04/2005 :  13:44:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMicki  Svar med kopi av melding
Hei :)
Jeg begynte ikke å ri kaldblodsvallaken min barbak før jeg hadde hatt ham i nesten 2 måneder, første gangen jeg prøvde tenkte jeg slett ikke på muligheten for at han ikke var blitt ridd uten sal.
Han prøvde ikke direkte å kaste meg av, men han viste tydelig misnøye, småbukket og gjorde seg vrang. Men etter at vi hadde skrittet rundt på åkeren en stund, roet han seg ned. Det er viktig å rose hesten når den går pent uten å bukke eller gjøre seg vrang.

Jeg har ridd et par turer barbak etter det, og han bukker alltid litt i begynnelsen av turen, men på langt nær like ille som første gangen. Han er veldig følsom i ryggen, reagerer til og med om man bytter sal, fra westernsal til allround og omvendt, bukker litt i begynnelsen pga. forandret trykk i ryggen. Så jeg rir helst med sal, men en tur barbak nå og da går greit :)

Det er slett ikke sikkert at hester som er innridd, godtar å bli ridd uten sal! Derfor synes jeg at det virker lurt at mange setter seg opp på unghester barbak de første gangene før man setter seg opp med sal. Da blir det ikke så mye å forholde seg til for hesten, og den blir vant til at noen sitter på den uansett om salen er på eller ikke.

Ja, barbakpute kan godt hjelpe, det kan være at hesten har tankegangen : sal-salgjord-rytter
Så den nekter å la seg ri om den ikke får sal på først/salgjorden strammet, da kan en barbakpute "lure" hesten til å tro at den har sal på, siden det er en gjord som strammes ;) Etterhvert kan man gå over til å ta av puten mens man sitter oppå, og prøve å ri uten, eller bruke et sammenbrettet ullteppe eller en westernpad før man setter seg opp uten å ha hatt noe som helst oppå ryggen først.

Hilsen meg :)

Smil til verden, og verden smiler til deg! Lev livet, for livet er hester! Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 29/04/2005 :  19:11:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
For meg høres det mest ut som om hesten var uforberedt, og at den av den grunn skvatt idet jenta blei hevet på, heller enn at den reagerte på at den ikke hadde sal.

Forklaringen på dette blir isåfall enkel: Hesten har jo vanligvis plenty av tid til å forberede seg på å få rytteren på ryggen, mens h*n saler på hesten. Enhver hest vil jo da skjønne at 'aha, her skjer det no...'
Derimot, i ditt tilfelle, så var hesten pdt. totalt uforberedt på å få noen opp på ryggen, og kanskje hun ikke engang hadde den fjerneste anelse om hvem det var som plutselig befant seg oppå hennes rygg, og derfor skvatt hun...
Dette er jo bare antakelser, men hvis det likevel er korrekt, så er isåfall løsningen på 'problemet' svært enkel: Forbered hesten på at du har tenkt til å sette deg opp!

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 29/04/2005 :  19:54:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har "standard" prosedyre ved oppstiging så jeg har vanskelig for å tro at det kom brått på.. Leier henne alltid bort til "oppstigningkassen" så hun vet nok hva som er i gjære..(2kaste opp var mere sånn billedlig..)
Dette var imidlertid ikke så lenge etter at jeg hadde kjøpt henne i fjor sommer (har ikke følt trangen til barbakridning i mellomtida) og hun har jo blitt en mye lettere håndterbar hest på mange måter siden da (ikke at hun på noen måte var vanskelig dengang da heller, men daglig "fjolling" gjør jo underverker) og vant med mangt og meget...

Får prøve igjen en dag jeg kjenner meg litt vågal. Mulig det er en tanke å bare ligge over ryggen først og så heller sette seg opp hvis det går bra...
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2005 :  22:32:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Kaldblodsen min var sånn før, hadde han sal på var alt greit,men hvis noen rei han barbak da prøvde han å bukke eller vri seg til sida. Nettopp fordi han var veldig kilen!
Nå er han mye bedre og her om dagen rei jeg til og med 1 times tur på han barbak. Ta det rolig i starten, kjøp en barbak pad eller western pad, i starten så bare "heng" over hu, og få noen til å leie henne et par runder. så sett deg rolig!oppå henne, fortsatt mens noen leier. Når du pusser henne,så bruk hendene til å massere og være nær ryggen og sidene hele tiden. Etter hvert vil hun nok bli vant til å bli ridd barbak! Ha masse tålmodighet!Det lønner seg;)
Gå til toppen av siden

efremmin

» VIP

Skrevet - 29/05/2005 :  15:18:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan hende at vedkommende som satt på hesten synes det gjorde vondt å sitte på mankebenet og dermed satte seg litt for langt bak, på krysset kanskje... da r d ikke så rart at hun kom fort ned igjen!

Høres ut som et morsomt syn!

Klem
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.