hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvilken gren innen hest er mest dyreplageri ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hvilken gren innen hest er mest dyreplageri ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

gipsy

Skrevet - 23/04/2003 :  10:28:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er en del debatter her inne som ender med hva som er dyremisshandling innen forskjellige grener, så jeg tenkte at det var noen som ville fyre løs hær!?
Jeg mener at det er for tidlig å begynne løp på toåringer i galoppsporten, og syns kanskje sjekken burde vært unødvendig i traven.
Og jeg syns at hester som får en altfor ensidig trening går glipp av mye.. Jeg syns synd på alle hester innen ridesporten som blir avlet til å klare høye prestasjoner, blir satt til å stå så mye på stallen at de får hovne ben og mange får uvaner for at de kjeder seg,
hva mener dere?
Jeg syns også synd på hester eid av gamle folk som har en oppfatning av at hesten skal stå på stallen hele dagen og de selv ikke har noe å bruke den til. Hester som står i fjøs å venter på at noen skal få lyst å børste dem, da den som en gang ønsket seg hest, nå har gått lei...

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:26:32

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:38:25

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2003 :  08:52:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg tror absolutt sprang er den verste grenen! Enkelte trenere er syke i hodet sitt, har selv sett et eksempel! Det har også bluitt tatt ryttere med tegnestifter i beinbeleggene, piggtråd i hestens munn, grisejagere, osv. på trening for at hesten ikke skal tørre anet enn å hoppe som en gal! etter sprang kommer vel distanse... selv om jeg gjerne skulle prøvd det...

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

Tiaa_

Skrevet - 24/04/2003 :  08:56:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes trav og gallopp er den verste grenen inne hest.
Når folk har hest for å tjene penger går det for langt.
Hest skal bare koste ikke noe mer.
hest har man for å kose seg,ikke for å trene,trene,trene også forventer mange penger av det.

Hvem kan tenke bare på penger når det gjelder hest?

]
Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 24/04/2003 :  09:19:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg synes både gallopp og sprang har mye dyreplageri.
I sprangen bruker de alle mulige fæle metoder for å få hesten til å hoppe, og i galloppen beynner de altfor tidlig, og hestene er ødelagte og fullstendig ubrukelige som 4-åringer.

Bare for å si det; Jeg driver, som mange vet, med trav. Når jeg får meg en travhest, forventer jeg ikke mye av den, men det burde gå ann at den betlaler seg selv. Dvs at den ikke trenger å starte mer enn 1 gang i mnd. Bare e n 9-ende plass gir ofte 1500 kr i premie, og det holder i 1 mnd for fôr og stallplass.
Jeg synes mange sprang og dressurryttere pusjer hestene sine for hardt. Rir på banen hver eneste dag, kanskje en skrittetur på 10 min i ny og ne, og stevnet hver helg hele sessongen.
Er sikker på at alle hester har godt av en skikkelig gallopp over et jorde ol. en gang o blant, ikke bare skritting på tur.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2003 :  10:14:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hva mener dere egentlig er dyreplageri?

Å stempe en gruppe ryttere/kusker som dyreplagere blir feil, da ikke alle ryttere som hopper hinder, kjører travløp, starter dressur, rir med westernsal, alle og enhver utfører det jeg kaller dyremishandling.

Dyremishandling mener jeg mer hører hjemme i hvordan daglig stell (eventuelt manglende daglig stell), generell straff ovenfor hesten, annen utnyttelse av hesten (sexangrep), foring, oppstalling osv utføres. Altså ikke om du hopper hinder når du rir, eller om du er jockey. Dyremishandling finnes i alle grener, og jeg mener mishandlingen er uavhengig av ridegren, selv om folk kanskje benytter unødvendig piskebruk mens de rir/kjører. Alle i samme ridegren gjør jo overhode ikke det..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 24/04/2003 :  11:50:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er så enig så enig med spoff!

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 24/04/2003 :  12:16:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg skrev "innen de forskjellige grenene" tenkte jeg på det som har blitt en vane å gjøre.
Det som er vanlig å gjøre for en galopp hest er kanskje ikke de samme rutinene som for en hobby hest?...
Det som er merkelig er at de som holder på med trav ikke selv syns at det de holder på med er dyremisshandling, men det er det tydelig at mange som ikke holder på med det som gjør, det samme innen andre grener.

Det er rart at ikke de som syns at det ene eller andre er dyremisshandling ikke prøver å se litt lengere enn det og tar kontakt med miljøet, for å se om det de påstår er sant...

Jeg mener at galopphester ikke burde vert i løp før de var fire år, selv om rytterne er lette, så er jo hestene også helt uferdignår de er to..
Jeg har ikke vert i galoppmiljøet og vil derfor at noen som kjenner til dette eller som vet mer enn meg kan forklare så jeg forstår at dette er dyremisshandling og ingen har gjordt noe med det selv om de fleste mener det samme om saken...Eller overbevise meg om at jeg har tatt feil hele tiden!

Jeg har vert med på å ri inn svære hingster som var meningen å beholde til avel, de ble tilvendt til sal hodelag og rytter når de var to, for når de var tre var de blitt bøllete og hingstete og kune være farlige å holde på med dersom de ikke var grunnleggende innridd tidligere. Disse ble ridd to runder i paddoken og satt på hingstebeitet til de var tre og den virkelige treninga ble startet...
Dette var svensk halvblods hingster på 173cm i mankehøyde..
De spede galopphestene skal være godt nok trent til å gå løp når de er to år, kan noen forsvare det?
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 24/04/2003 :  12:59:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen kan vel på noen saklig, velbegrunnet måte forsvare at en hest ris inn som to-åring eller til og med som ett-åring. Det er et av de svake momentene i galoppsporten som etter min mening bør avvikles. Nå skal det sies at fullblodshesten er en rase som er tidligere utviklet enn andre hester, men uansett så er det altfor tidlig å ri den inn som to-åring. Men når det da er sagt, så må det også sies at fjordingen er ikke ferdig utviklet før den er fem, og bør derfor ikke ris inn før den er fem, det samme gjelder islandshesten og nordlandshesten m.fl. Men hvor mange praktiserer innridning av fem-årige hester? Jeg tror de aller aller fleste hester ris inn i en alder av tre år, fordi det er en myte at da er hesten ferdig utviklet. Vi glemmer ofte å vurdere hestene individuelt, og å se nøye an hvert enkelt individ, men bestemmer heller at sånn og sånn er det og sånn skal det være. "Hesten er tre år, eller fyller tre år i år, ergo vi må ri den inn.." Så her er det ikke bare galopp-miljøet som bør ha pryl, men også hvert enkelt menneske som ikke er i stand til å tenke lenger enn at hesten er så og så gammel og derfor skal ris inn, selv om hesten kanskje ikke er på langt nær ferdig utviklet.

I USA er det forresten vanlig praksis å ri inn alle hester, uansett rase, som to-åringer. Innen galoppsporten startes det løp med ETT-åringer! Her i Norge har vi heldigvis kommet litt lenger enn det!

Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 24/04/2003 :  15:16:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noe som jeg tror er litt dyremisshandlig, er noe som ihvertfall skjer innen både islandshest -og travmiljøet; ingen av hestene har sitt eget utstyr, eierne bruker samme utstyr på alle hestene.
Spess i travmiljøet er dette dumt, siden det foregår med to helt forskjellige raser. det jeg mener er at mange, ikke alle, har kanskje 5 hester, i travmiljøet ville dette kanskje være både varm -og kaldblods, og de har kanskje bare en eller to saler. salen er jo den delen av utstyret som tilpasser seg og former seg mest etter hesten.
Jeg synes alle hester burde ha sitt eget utstyr, men det er jo min menig da...
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 24/04/2003 :  15:38:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Er hesten i GOD STAND, liker det den får som oppgave(er) og viser talent, så er jo ingen ting bedre enn det.
Det er en risk for at hesten skader seg i alle grener-det er en sjans å ta.
Det jeg synest er "dyreplageri" eller rettere sagt farlig, er når mange på en gang springer sammen. Da kan det fort skje kollisjoner. Dette synest jeg er skummelt da det er stor hastighet på galopp/travhester ++.

Det som er mest unaturlig for hesten er vel det å trave vil jeg tro...

Det er ikke dyreplageri sålenge hesten trivs med den den får som oppgave(er) og at den er i god stand til å tåle påkjenningen.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 24/04/2003 :  16:30:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil aldri komme å si at en gren er mer dyreplageri en en annen, man kan ikke generalisere på en slik måte!

Men jeg ville vel egentlig bare kommntere noe av det osm ble sagt om at travere har samme utstyret. Dettem ed at de har en sal på alle ehsten er jeg enig i. Men om noen tror det er likt med seler også så må jeg bare få si at det stemmer ikke. Og hoveddelen av treningen forgår med vogn for de fleste. En sele kan tilpasses til hver nekelt ehst, så du kan fint bruke dne på både kald- og varmblods uten noen problemer. Selv bruker jeg mitt utstyr på de hestene jeg trener, sanmme hva rase det, så lenge det passer. Å si at hver hest må ha sitt eget utstyr blir derfor litt unødvendig siden man fint kan tilpasse utstyret og ikke få noen problemer med det.
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 24/04/2003 :  16:34:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Alle hester er ferdig utviklet når de er 6 år.
Hvis vi skal vente til da er det nesten for sent å lære dem noe!

Jeg er helt enig i at det er for tidlig å begynne med ridingen når de er to, men hver og en eiger burde kunne merke seg når ryggen til en hest er sterk nok til å tåle en rytter!
Og for å hjelpe på at ryggen skal bli sterk nok, er det temmelig lurt å begynne å kjøre hesten når den er to, ikke i travløp,men bare små turer i oppover bakker og slikt, da vil den få gode muskler og vil fint kunne ha en rytter på ryggen når den er 3 år!
Men mange fòrer jo hestene sine mye, slik at de skal vkse fortere enn naturlig, og det er jo selfølgelig ikke bra!

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 24/04/2003 :  17:24:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Og for å hjelpe på at ryggen skal bli sterk nok, er det temmelig lurt å begynne å kjøre hesten når den er to, ikke i travløp,men bare små turer i oppover bakker og slikt, da vil den få gode muskler og vil fint kunne ha en rytter på ryggen når den er 3 år!

Jeg er helt enig med det du sier her Sweety89, men når det gjelder bakker bør man være veldig forsiktig med en to-åring! Ikke bratte klatre-bakker, eller mye bakketrening på en gang! Når hesten ikke er ferdig utvokst vil en slik belastning som bakketrening er, fort kunne føre til diverse problemer, på lik linje med for tidlig ridning.

Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2003 :  18:00:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
islandshesten blir ikke innridd før 4-5 årsalderen og de fleste islandshester har mye utegang, eller står ute hele året uten dekken og andre unødvendige ting.

vet at en del islandshesteiere praktiserer bruk av samme sal på flere hester. det er kanskje fordi dem har kjøpt seg en veldig bra sal som passer til flere hester. tror ikke dette er det verste tilfellet. dette er en bagatell i forhold til andre hesteslag. dessuten har de fleste islandshester sitt eget utstyr,i hvertfal de privateide.
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 24/04/2003 :  18:05:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig at det er en fordel å begynne forsiktig trening på toåringer, men ikke for å bygge muskler, men for å lære den hva vi forlanger.
En slaks forberedelser til å bli voksen.
Selve byggingen av muskler syns jeg er fornuftig å begynne med når hesten er tre.
Jeg syns at for at en hest skal få de beste forutsetningene for å bli en hest som er sikker på seg selv og omgivelsene, bør den få mest mulig fri sammen med jevngamle hester dersom man har muligheten til det. Når de er tre år vet de hva det vil si å være hest, og de har forsiktig blitt innført i menneskets værden, så ikke det kommer som et sjokk!
Først når de er tre bør de få muskelbygging ved bakkearbeid i begynnelsen, så kjøring med lett bagasje, så med tyngere, og til sist
Litt riding inimellom.
Når hesten virker stødig som ridehest, skal man være forsiktig med mengden arbeid fram til den er ca 5-6 år. Jeg mener at er man flink skal hesten være ferdigutdannet når den er fylt åtte år, dersom man rir høye klasser ol.
Men det er slik jeg har tenkt på hestens utdanning som den riktige veien å gå...
Jeg er uenig i at man skal begynne å kjøre en toåring, eller da må det være med tom vogn noen ganger så den vet hva det vil si...
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 24/04/2003 :  18:53:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes dette var et trist emne...
For meg virker det som om representanter fra de ulike grenene prøver å rakke ned på hverandre. Selvfølgelig finnes det hesteeiere som er syke i hodet, det finnes syke mennesker overalt.
Først vil jeg si at det er ikke bare i trav og galopp at hesteeierne tjener penger, hva med bilene som er premier i spektrum? Hva med alle rideskolene, tjener ikke de penger på hest? De som leier ut stallplasser, hovslagere mm.
Det finnes seriøse utøvere i alle grenene, som er oppriktig glade i hestene sine. Det er ikke sikkert at dere kjenner noen tøffe menn på 60 år som står og griner bak låven etter å ha solgt en av traverene sine. Det finnes faktisk slike folk der ute, som lever og ånder kun for hestene sine. Galoppsporten, islandshest, NH og westernmiljøet kjenner jeg ikke til, men jeg regner med at det finnes mange flinke folk i disse miljøene også.

Det er de beste hestene innen hver sport som har det hardest. Mange timer i transport, hard trening, kort tid mellom hvert stevne/løp... Det er nok ikke så lett, men disse hestene blir jo tatt godt vare på da... De blir behandlet som toppidrettsfolk, man tar ingen sjanser med slike hester.

Jeg vet ikke hvem som har det best eller værst, men jeg tror at konkurransehestene/traverne e.l. som gjør det best, ofte er individer som liker oppmerksomhet og show dagen lang. De takler alt rundt det, de tåler hard trening o.s.v.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.08 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.