hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvilken gren innen hest er mest dyreplageri ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hvilken gren innen hest er mest dyreplageri ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Monroe

Norway

Skrevet - 24/04/2003 :  20:14:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Jeg mener ikke sånne lange bratte bakker, men små bakker uten at noen sitter oppi.
Jeg har tenkt å kjøre inn føllet mitt til sommeren, har begynnt forsiktig med tømmekjøring, hun er 2 år nå.
Jeg har tenkt å tømmekjøre henne masse fra begynnelsen av sommeren, så skal jeg legge til to lange pinner/rør eller lignene på hver side av henne, og tømmekjøre henne masse med dette.
Så sette på henne en rockart, og kjøre henne med den en stund, og så sette meg oppi når jeg føler ryggen er sterk nok.
Er dette en passende plan for innkjøring eller er dette "misshandling"?
Ridinga har jeg tenkt å begynne med når hun er 3 1/2-4 år.

Er enig i at det ikke er grenene det går du på, men personene.
Gammle folk trenger ikke å være dravlate, og som setter hestene inn og lar vær å ri dem.
Jeg kjenner en mann på sikkert 70år som har ca 3 fjordinger og 2 andre hester, han kjører masse med dem, han er kjempeflink med hester, og "redder" mange hester fra slakteren,som ikke har noenting der å gjøre.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 24/04/2003 :  20:28:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
tabrathe: Jeg må bare kommentere en ørliten detalj i innlegget ditt! Du sier at du ikke kjenner til bl.a. NH-miljøet, da må jeg bare få påpeke at NH er ikke et særegent miljø eller noe som helst i den retning! Det er bare en måte å forstå og å motivere hesten på, og alt hva det innebærer.. Det er veldig mange som tror NH er en slags type "heste-gren" på lik linje med sprang, dressur, trav osv., men det er det slett ikke! NH betyr natural horsemanship, og det igjen betyr "naturlig-hest-menneske-forhold" som enkelt sagt betyr at man bruker hestens egen kommunikasjonsmåte, kroppspråket, når man omgås hesten.

Gå til toppen av siden

Udinese

» VIP

Skrevet - 25/04/2003 :  11:59:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke vi skal si at den og den ridegrenen misshandler! Det er jo ikke alle som gjør det! Selv driver jeg litt med sprang,men jeg kunne da aldri drømme om å legge tegnestifter i beinbeleggene til hesten min! Heller ikke putte piggtrå i munnen hans! Det er noe misshandling over alt,det tror jeg nok. Men det er nok ingen ridegren som migghandler mer enn andre!

Equador_it: jeg er enig med deg om at hestene bør ha sitt eget utstur! Iallefall når det gjelder sal. Hodelag kan tilpasses,men salen kan fort ødelegge hesten rygg! Hesten jeg hadde før ble ridd med masse forskjellig og fikk ryggen sin totalt ødelagt! Det tok meg mange år å finne en sal som passet perfekt på han! Så alle ridegrener bør nok tenke seg om,og ikke legge skylden på alle andre!

*spang,dressur og turrytter*
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 25/04/2003 :  13:06:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til sweety: Jeg syns det høres helt forsvarlig ut jeg da. Lykke til!
Mente ikke at alle som valgte annerledes en "min oppskrift" holder på med dyremisshandling, jeg spora vel litt av da.

Så lenge alle og enhvær følger samvittigheten sin og tar til seg kunnskaper der en kommer til kort så blir det vel minimalt med dyremisshandlinger.

Slår man et dyr som ikke forstår hva det har gjordt galt, eller missbruker vår rolle som leder for dyret på annen måte, er det dyremisshandling. Etter min mening.

Det er ikke alle gamle folk som glemmer dyra sine inne i fjøsen sin etter at de har lakt ned resten av gårdsbruket, men i det tillfellet jeg vet om var det snakk om et gammelt ektepar som hadde hoppa og føllet stående inne i en ellers tom fjøs og bare foret og måket for dem.
Mange gamle mennesker jeg har snakket med mener det er dyremisshandling å ha hestene ute på vinteren...
Disse hadde fortsatt med denne praksisen selv etter at de ikke hadde bruk for hestene... De var ellers snille med dyra på sin måte, fikk kun det beste foret og hestene var glade i folk, men hovene var kjempelange og de stod på spilt, og pelsen var inngrodd med gammel skitt...

Den andre hoppa jeg fant slik, var blitt stående på farens sauefjøs etter at døttrene hadde blitt lei henne.
Den så likens ut men hadde i tillegg sko på seg som var sprukket på midten. Jeg syns det er litt dyremisshandling, men så begynner jeg å tenke på alle de andre dyra vi mennesker tar vare på på akkurat den måten som de som stod der.
Det er helt akseptert og godtatt...

Er det værre å ha kalver og kyr stående slik enn en hest?

Er det misshandling å la hestene stå for mye ute, eller er for hard bruk det værste.
Er feil bruk det værste og hva er feil bruk?
For lite bruk eller er det feil å la hesten gå i holdning når den kjøres eller rides, skal man lære hesten å gå i en stilling den ikke ville ha valgt selv, men som vi bruker årevis på å finne ut av hvordan vi skal få dem til å gå slik. Eller er det motsatt,
Hva med sirkushester, det er mange som mener de lider forfærdelig.Hvorfor det?
Gå til toppen av siden

Udinese

» VIP

Skrevet - 25/04/2003 :  13:52:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som jeg har sagt tidligere mener jeg at det er like mye misshandling i alle typer ridesport! Det er helt klart dyremisshandling hvis man slår,ikke bare hester,men alle dyr uten at de skjønner hvorfor! Det er jo noen som tror at hvis de bruker nok makt blir alt greit til slutt.. Det er etter min mening bare tull!!!
Alle bør tenke seg om og være litt ekstra snille med dyra sine, de gir jo oss tross alt store gleder i livet! Hva skulle vi vel gjort uten hesten?

-Hesten,menneskets beste venn-
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 25/04/2003 :  14:46:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Frik
Jeg vet at NH ikke er noen egen gren... Mener bare at i noen klubber er det mange som driver med NH (godt NH-miljø) i andre klubber er det ingen som driver med NH. Ville tro at det var mange som driver med NH i westernklubber. Det er nok ikke like mange NH-folk i Travlagene rundt om i landet (det gir et dårlig NH-miljø)... Forstår du?
Jeg er i et ridemiljø der det ikke er så mange som praktiserer NH, derfor vet jeg lite om hvordan det er i disse miljøene.

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2003 :  16:37:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke akkurat kalt de div. grenene for dyreplageri..
Synes i tilfelle gallopp-hekkeløp er det verste..
Verdens tøffeste hekkeløp ender alltid med at en-to hester må slaktes. (!!) Det synes jeg er fælt.. Skikkelig misshandling..
Synes også at det er forferdelig at gallopphester ris inn i 1-2 års alderen..
Feltritt kan jo også være skummelt,siden mange hinder er faste osv.
Men ingen grener er vel "misshandling" på den måten liksom...
Hestene er jo avlet for å drive med den grenen de holder på med..
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 25/04/2003 :  17:29:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til tabrathe:
Ja, jeg skjønte egentlig at det var det du mente, men jeg syntes allikevel bare at jeg måtte påpeke det... Sånn for sikkerhetsskyld.. Det er så mange som tror at NH er en egen gren, og det synes jeg er synd, da det kanskje forhindrer at enkelte setter seg inn i hva NH egentlig dreier seg om; nemlig kommunikasjon mellom hest og menneske på hestens språk.

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 26/04/2003 :  09:49:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Kanskje ikke akkurat en gren, men det som er absolutt vaerst er RODEO!!! Kan ikke tro at det er lovlig! AA torturere hestene med en snor saa forferdelig at de bukker som en gal av det! Det er jo helt sykt!!!!!

Jeg synes ikke man kan stemple en hel ridegren som misshandlere, for folk bruker forskjellige metoder, noen vaerre enn andre, innen de forskjellige grenene. Slettes ikke alle dressurryttere sager hesten ned paa tooylen, og slettes ikke alle sprangryttere kakker hesten i sidene for at de skal hoppe, og slettes ikke alle distanseryttere presser hesten sin saa hardt at den kolapser, osv... Det er MANGE UNTAK heldigvis!
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2003 :  00:18:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
RODEO er ingen form for tortur! Snor??? De rir en villhest!!!

Ang:de forskjellige grenene. Jeg tror det er mer misshandlingt i noen grener en i andre, pga hestene må utføre vanvittige prestasjoner til tider! Jeg tror sprang er verst, men ikke alle selvfølgelig!

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 29/04/2003 :  00:42:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Det jeg har sett av rodeo har vaert hester som bukker fordi de har en snor som kiler dem og derfor gjoor saa de bukker. Ta en titt paa de ville hestene paa TV i rodeo, der ser du snoren. Og dessuten om det bare var villhester, synes jeg heller ikke noe om aa skremme dem saann at de bukker av redsel. RODEO ER MISSHANDLING synes jeg. Eneste grunnen til at det er lov er at det tiltrekker mye publikum og penger. Gå til toppen av siden

Difus

» VIP

Skrevet - 29/04/2003 :  14:10:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen!

Det er vanskelig å si hvilken sport som er mest "dyreplageri".
Jeg har selv vært sprangrytter i flere år nå. I fjor red jeg min ponni, Jacqueline i glavacupen. Vi klarte i midlertid ikke å kvalifisere oss til spektrum, men vi var rundt på de fleste større stevnene og sett det meste som er å se. På sensommeren fikk vi være med i NM, noe som var en fantastisk opplevelse. La meg forklare hva jg vil frem til..:

Det har hendt at jeg har sett ryttere piske hestene sine alt for mye. En gang travet en rytter bort bak et hus og stod der og pisket den hardt til den var livredd. Men de fleste ryttere innen denne sporten er glad i hestene sine og gjør det som er nødvendig for dem. Etter hver harde trening og stevne spyler jeg bena med iskaldt vann for å kjøle dem ned. Det gjør at de varer lengre. Hun blir ofte massert for å løse opp muskler. Hun går på tur en gang i uka og går mye dressur. Nå har jeg begynt med dressur og er ikke ponnirytter lenger, og det er søsteren min som overtok "Linemor" når jeg fikk Elegant.

Sprang er kanskje belastende for hesten, men er ikke de fleste sporter det da? Jeg tror kanskje dressur og western er de minst belastende , litt avhengig av hva slags gren innen western man rir.

Det er abere med all hestesport. Slik er bare. Fra naturens side er jo hesten fri. men vi har temmet den og derfor blir det forandring fra hvordan ting var... I feltritt dør flere hester, men de elsker det! Trav dreier seg mest om penger og flere hester får varige skader av det, men det gjelder da ikke alle! Det samme gjelder galopp! Sprang er belastende for bena, men flere hester elsker også dette og holder seg sunne (f.eks.South Supreme")distanse er en voldsom kamp for å holde ut og jg er ikke sikker på om jeg liker det, men det er jo negative og positive sider i alle grener...

klem fra meg :)
Gå til toppen av siden

Difus

» VIP

Skrevet - 29/04/2003 :  14:10:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen!

Det er vanskelig å si hvilken sport som er mest "dyreplageri".
Jeg har selv vært sprangrytter i flere år nå. I fjor red jeg min ponni, Jacqueline i glavacupen. Vi klarte i midlertid ikke å kvalifisere oss til spektrum, men vi var rundt på de fleste større stevnene og sett det meste som er å se. På sensommeren fikk vi være med i NM, noe som var en fantastisk opplevelse. La meg forklare hva jg vil frem til..:

Det har hendt at jeg har sett ryttere piske hestene sine alt for mye. En gang travet en rytter bort bak et hus og stod der og pisket den hardt til den var livredd. Men de fleste ryttere innen denne sporten er glad i hestene sine og gjør det som er nødvendig for dem. Etter hver harde trening og stevne spyler jeg bena med iskaldt vann for å kjøle dem ned. Det gjør at de varer lengre. Hun blir ofte massert for å løse opp muskler. Hun går på tur en gang i uka og går mye dressur. Nå har jeg begynt med dressur og er ikke ponnirytter lenger, og det er søsteren min som overtok "Linemor" når jeg fikk Elegant.

Sprang er kanskje belastende for hesten, men er ikke de fleste sporter det da? Jeg tror kanskje dressur og western er de minst belastende , litt avhengig av hva slags gren innen western man rir.

Det er abere med all hestesport. Slik er bare. Fra naturens side er jo hesten fri. men vi har temmet den og derfor blir det forandring fra hvordan ting var... I feltritt dør flere hester, men de elsker det! Trav dreier seg mest om penger og flere hester får varige skader av det, men det gjelder da ikke alle! Det samme gjelder galopp! Sprang er belastende for bena, men flere hester elsker også dette og holder seg sunne (f.eks.South Supreme")distanse er en voldsom kamp for å holde ut og jg er ikke sikker på om jeg liker det, men det er jo negative og positive sider i alle grener...

klem fra meg :)
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 29/04/2003 :  15:07:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepps, må bare støtte Beauty litt her. I rodeo så brukes det vanlige rolige hester som man spenner på en rem rundt lendet, noe hesten synes er ubehagelig og bukker for å få den av. De fleste remmene er det sauskinn på, og de gnaver ikke. Men de er ubehagelige for det, kiler sikkert. Det ser man jo bare på hesten til vanlig, så vidt man er borti så blir hesten urolig.

Egentlig så synes ikke jeg at det er så forferdelig ille, selvsagt er det ikke noe snilt å påføre hesten slikt ubehag bare for morro skyld, men det e andre ting som er mye verre enn at hesten hopper rundt i noen få minutter.

Se på de som rir Barrelrace, har dere sett de hodelagene noen utstyrer hesten med? Når de skal stoppe hesten har den så stor fart at de ofte ikke klarer det, derfor hiver de på alt mulig tvangsutstyr som tvinger hesten til å stoppe. Jeg fikk høre at de faktisk har noe som tvinger hesten til å stoppe pga smerten. Kjettinger, jernstenger over nakken osv. MYE verre etter min mening!
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2003 :  20:06:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Jeg synes det kommer ann på hvilken hesterase du bruker. Jeg ville ikke bruke en fulblods i tett skog til å kjøre tunge tømmerlass.

tihi
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.