hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Balansere hesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Balansere hesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 04/06/2003 :  04:10:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Jeg blir hele tiden fortalt at jeg maa balansere og stootte opp hesten. Hvordan gjoor jeg det? Skal jeg bruke vekt som hjelper naar jeg svinger, eller gjoor det at hesten kommer i ubalanse? Skal hestens vekt vaere jevnt fordelt over beina alltid, eller skal det vaere mer vekt paa innerste bein i en sving(skjoonner ikke helt hvordan det virker aa ha jevn vekt over beina i en sving?!) Skal jeg holde hendene mer sammen eller ut for aa stootte opp?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2003 :  09:06:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du må støtte godt opp med utvendig sjenkel, sitte rett og ned å ri frem. Og helst samle hesten til en viss grad også. Det er alltid viktig å balansere hesten, men spesielt hester som har lett for å løpe er dette viktig. De kan kjapt skli eller tryne i en sving, og da er det viktig at du får "stablet" galoppen (det er vel særlig i galopp det er fare for tryn, men du må balansere hesten i alle gangarter) før svingen.

Vet ikke om dette var et godt svar på spørsmålet, for jeg føler jeg gjør en hel del mer enn dette når jeg rir. Men det er mer ting du gjør på feelingen, og utifra hvordan hesten går ubalansert. Men utvendig sjenkel er iallfall hovedhjelpen til å balansere. I tillegg bør du sakte ned tempoet til et respektabelt tempo. Er hesten litt svak (det er ofte grunn til at hesten løper) så har den lett for å bryte, så da bør du passe ekstra godt på å ri fram, og holde støtte på utvendig sjenkel slik at den ikke faller sammen og sklir ut i neste sving.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/06/2003 :  10:52:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke helt sikker på hva du egentlig lurer på, men kan jo si litt om vektplassering av rytter og vekten til hesten i alle fall.

I utgangspunktet skal vekten din være jevnt fordelt på begge sitteknoker. Tenk etter og kjenn etter dette spesielt en dag når du rir. Det er veldig vanlig å falle til en av sidene, særlig i svinger eller hvis man gjør noe man synes er vanskelig.

Når hesten er bøyd, altså når man svinger, rir versader eller liknende øvelser med bøyning i hesten, skal vekten forflyttes en anelse over på innvendig side. Innvendig side er altså den siden hesten er stillet og bøyd til, for eksempel til venstre i en venstre sving. En vanlig feil da, er at rytteren "knekker" i siden. Man prøver å legge vekten innover, og ender opp med å lene innvendig skulder innover og nedover. Det som faktisk skjer (prøv selv bevisst) er at hoftene faktisk blir veltet utover. (Hvis både skulder og hofte lenes innover, mister man jo balansen og faller av, derfor kompenserer man automatisk ved å skyve hoftene motsatt vei av skulderen.) SÅ når du skal prøve å legge vekt på innvendig side, tenk på at du skal tråkke ned i innvendig stigbøyle, ikke at du skal lene deg innover. Da blir vektforflytningen mye riktigere.

I tillegg skal du tenke på at du sitter rett opp og ned i salen, med en anelse svai rygg. Sitt rett i salen, ikke len deg fremover eller bakover. Armene skal henge inntil sidene, og være avslappet (fra og med skulderen til og med fingrene). Først da kan du sitte riktig, og holde tøylen riktig.

Når det gjelder hesten, så vil de aller fleste hester ha mest vekt på forbena når vi rir på den. I tillegg vil de fleste hester legge noe mer vekt til den ene siden, fordi alle hester har en sterk og en svak side fra naturens side. Et av de mest grunnleggende problemer, er å rette ut hesten, slik at den er rett i kroppen, og dermed fordeler vekten likt til begge sider. Det sier seg selv at dette er umulig hvis rytteren sitter skjevt. Derfor er rytterens vektfordeling det første man må ta tak i. Når rytteren sitter rett, kan man begynne å prøve metoder for å rette ut hesten. Dette er en lang historie som jeg sikkert ikke greier å forklare riktig uansett, men jeg kan si en ting: Det er veldig vanlig at hesten skyver ut en av skuldrene sine, eller at den setter bakparten mer til den ene siden enn den andre. (Disse tingene henger typisk sammen.)

For å motvirke en skulder som faller ut, er det viktigste igjen å sitte rett over hesten! Ikke fall for fristelsen til å prøve å kompensere ved å lene deg den andre veien, det forverrer problemet. Tving deg selv til å sitte rett. Deretter skal du gjøre halvparader på den siden hvor skulderen faller ut, for å forsøke å rette ut hesten. Hvis hesten skyver ut venstre skulder, kan du godt vrangstille hesten (altså til venstre) noen meter av og til når du rir på høyre hånd. Pass på når du rettstiller igjen, at du ikke overbøyer og mister venstre skulder igjen.

For å motvirke at bakparten faller ut, kan man gjøre ett av to: Lede forparten inn på bakpartens spor, eller å skyve bakparten ut på forpartens spor. Det finnes forskjellige meninger om hva som er riktig. Jeg mener at man godt kan gjøre begge deler, da man ønsker at hesten skal kunne flytte seg i alle mulige retninger som rytteren måtte ønske. Men velg en av gangen og tren på den så det ikke blir så mye nytt på en gang. Ups, glemte nesten å få med det viktigste også her: Sitte rett på hesten :).

Som sagt, så vil de hesten legge mest vekt på forbena når vi rir den. Vi ønsker å flytte stadig mer av denne vekten over på bakbena. En av øvelsene som begynner dette arbeidet, er versaden. Versade går kort sagt ut på at vi bøyer hesten til for eksempel venstre side, og flytter forparten til hesten litt innover mot venstre. Utvendig forben (det høyre) skal gå i innvendig bakben (det venstre) sitt spor. Vi tvinger da noe mer vekt over på det innvendige bakbenet. Dette er fordi at når hesten beveger seg fremover med bøyning innover, kommer innvendig bakben mer innunder tyngdepunktet til hesten, og dette er tungt. Når vi klarer å utføre denne øvelsen likt på begge sider, er hesten klar for å flytte mer vekt til bakbena også når den går på rett spor.

Håper noe av dette besvarer noe av spørsmålet ditt :).
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 06/06/2003 :  20:18:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøv å lese om Voltesits på Hest.no, det er en bra måte for å hjelpe hesten i svingene. Når du da retter deg ut for å ri en rett linje, er også det lettere for hesten, fordi du bruker setet.
Min hest sjangler veldig hvis jeg ikke rir skikkelig, tror det har noe med balanse å gjøre.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/06/2003 :  12:05:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Skikkelig bra forklaring Eligj

Hva angår voltesits: Hvis man leser det litt inngående, så føler jeg at det egentlig bare er en annen måte å si det alle mine ridelærere alltid har sagt (mulig jeg tar feil).

Sorry hvis dette ble litt utenfor debatten...

Guro

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 10/06/2003 :  17:54:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
I den klassiske dressuren, lærer hesten å balansere seg selv. Her skal man heller ikke legge mer vekt på det bakbeinet som allerede bærer mest - altå det innvendige, i volter og i versader. Noe man forstår godt, dersom man ser hvor mye mer dette benet belastes av hesten når den gjør øvelsen uten ryttervekt. I en travers kan man godt legge vekten til innvendig, da hesten her bærer mest med utvendig bak.

Det er viktig å få hesten til å gå i balanse, for ellers kan den pådra seg belastnings-skader. Den blir også mye bedre å ri på når den er balansert.

En sprangrytter får hjelp av hinderne til å balansere hesten. Foran hvert hinder, 'tvinges' vekten litt bakover, slik at hesten kommer i balanse. Dette kan man godt utnytte når man trener på 'bakken', gjennom f.eks. cavaletti-arbeid. Boken 'Cavaletti' til Reiner Klimke gir en god beskrivelse av dette arbeidet.

Å skulle balansere en hest kun gjennom hjelperne, krever en mer erfaren rytter. En hest som går i perfekt balanse, kjennetegnes gjennom at den har lett kontakt med bittet, samtidig med at rytteren nårsomhelst kan forlenge (og forkorte) halsen - uten at hesten endrer tempo, støtte på bittet etc, samt gjøre overganger og tempovekslinger uten å endre seg. En balansert hest går i selvbæring.

En hest som 'ramler' på framparten, trenger ofte litt støtte. Denne støtten skal imidlertid bort, slik at den lærer seg å balansere seg selv. I korte perioder når hesten trenger det, kan vi 'hjelpe' den litt, men hjelper vi den for mye - vil den veldig gjerne at vi bærer hodet og halsen dens. Og det er veldig tungt...

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.24 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.