hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bare en fjording.......
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Bare en fjording.......
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  16:38:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Du ser virkelig ikke hvor motstridende du er deg selv, Maxidigger? "Det er ikke bra at de som har varmblods hater de som har kaldblods, men at de som har kaldblods hater de som har varmblods er greit." Du skal få mene nøyaktig hva du vil, bare prøv å forstå hvor tåpelig det blir når du gjør mot varmblodseiere akkurat det du ikke vil at de skal gjøre mot kaldblodseiere. Litt kronglete setning, men tror den blei riktig Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  21:25:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
nettopp...
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 28/05/2005 :  13:34:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sa ikke at jeg hatet dem, bare at jeg ikke liker dem...

Men du har faktsik mye rett i det...

Men hvis jeg hadde hørt det motsatte, så tror jeg jeg hadde reagert mer en det jeg gjør nå. Er ikke vandt til å høre at varmblodser er dårlige i noe...

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2005 :  17:05:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Herrigud, rasen har vel ingen ting å si om hesten greier et hinder. Der var et stevne jeg var eneste med fjoring, i vert fall i de to klassene jeg deltok. Der var tre eller fire hester som ble disket, det var en engelsk fullblods, engelsk halvblods + noen til. Den halvblodsen deltar på 110 og vinner alt. De eneste som kom til omhoppingen var jeg og min tre år eldre søster. Hun hadde en stor og tung halvblods (estisk rase), han er veldig rask, egentlig.. Jeg fann sjangsen å så å si bråstoppe etter nest siste hinder, smette mellom to hinder som stod veldig tett, galoppere fort til siste hinder og hoppe sidelegns over det. Søsteren min red rundt to hinder for å klaffe med siste hinderet. Det var jeg og Heidi som vann..:)

Det er bare tull å rakke ned på de med fjoringer. Selv har jeg en varmblods nå, men jeg har føllet til Heidi også. Kommer alltid til å ha en fjoring.

Ann Lajla

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

*Casper*

» VIP

Skrevet - 14/06/2005 :  21:11:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihei.. jeg har hoppa 150 enkelt hinder jeg.. er egentlig veeldig pyse.. men når jeg trener er det bare 80-1m..
lykke til vidre..
klemmer
Gå til toppen av siden

Kathrin_Hest
» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2005 :  12:22:15  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingKathrin_Hest  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKathrin_Hest  Svar med kopi av melding
hei!
på ridesenteret jeg går er det også sånn.
forrige stevne(70 cm)så var det meldt på noen stykker,blant annet heidrun,20 år gammel fjording.og sando topp spranghest!hopper 1.20 bane eller noe sånt.
sando hoppet og rev nesten alle de knøttsmå hindrene.
men heidrun hun vant!!!
gammel,men trofast!!!!
fjordinger er gode og stabile sprang og dressur hester, bare man lærer dem det!!
så drit i å le av fjordinger i sprang og dressur stevner!plutselig får du deg en overaskellse=)

kathrin tolvstad Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 23/06/2005 :  13:27:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fysj og fyyysj for noen tåpelige folk! Ikke bry deg om de spydige kommentarene Wendy-J. Bare fortsett og tren fjordhoppa di, og vis dem at din hest er minst like god som dems!

Det fins, desverre, en del ridehest-folk med fordommer mot visse hester/hesteraser. Merker disse spesielt mot fjordhester og travere. (Hestene i mitt hjerte!) Føler at disse fordommene henger igjen ifra "gamle dager" hvor folk assosierer fjordinger som trege tunge gårdshester, og travere som stressa, stive og "umulige" dyr som ikke kan noen ting. Dette var i en tid da fjordhester stortsett ble brukt i arbeidet på gården, og travere kun på travbanen, og aldri ble ridd. Syns det er dumt at enkelte er så trangsynte og uvitende at de ikke har skjønt at det har skjedd mye i avl&utvikling samt kunnskaper siden den gang, og at en har utvidet hestenes bruksområder!

Vær stolt av fjordingen din, Wendy-J! (Noe jeg tror du er og).

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 27/06/2005 :  14:51:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med mange her, drit i hva folk sier uansett hva slags hest du har! fortsett å starte selv om ingen liker deg, de skifter nok mening etter hvert når de ser hvor bra dere gjør det...

og det med at enkelte ridesentre stenger for x-travere og fjordinger er det dummeste jeg har hørt!!! fy søren at det går an å være så trangsynte....
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 30/06/2005 :  15:51:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Etter premieutdelingen sto faktisk faren til hun som kom på 2. plass og ropte ganske høyt til datteren: Her kjøper jeg hest til 200.000 til deg, og så blir du slått av en FJORDING!!?"
Opprinnelig postet av Ildfuglen

Hehe, sorry, men dette synes jeg var veldig morsomt
Noen tror faktisk at de kan kjøpe seg suksess!
Etter min mening, så viser jo dette helt klart hvem som er best og ri. Det irriterer meg skikkelig at unge jenter får seg DYRE hester, og forventer at hesten skal gjøre hele jobben, mens jenta kan sitte på, og regne med at de vinner. Da synes jeg rett og slett det er bedre at disse jentene får seg en billigere hest, som de kan trene og "vokse" sammen med. I dette tilfelle mener jeg at en dyr hest er en til 200.000 og en "billigere" er en til 60-70.000. Dette gjelder da for de med store ambisjoner.
Men, nå spora jeg helt av temaet her.

Jeg synes det er helt sykt at folk har slike fordommer.
Okey, jeg skal innrømme at jeg har løfta et øyenbrun når jeg har sett små jenter på store travere, løpe rundt på en sprang-bane, uten spesiell kontroll på hesten under seg. Men jeg har aldri åpna kjeften for å kommentere det! Men det synes jeg ikke kan sammenlignes med godt omskolerte travere eller fjordinger!
Jeg trekker litt på smile-båndet når jeg ser en fjording på samme bane som "de store flotte", men det er ikke negativt ment. Jeg synes faktisk det er et skikkelig flott syn!

Jeg synes du skal stå på, ikke bry deg om slike fordommer. Ærligtalt, le av dem. Det er jo de som driter seg ut. Du vet hva akkurat din fjording har kapasitet til. Vis det frem!
Fjordingene har forandra seg mye i løpet av de siste åra (10-åra kanskje...) Noen har blitt spinklere, smidigere, høyere. Og trekkhest fasongen er på vei ut.
Jeg personlig liker trekkhest-fasongen best på fjordingene, men så er jeg temmelig gammeldags av meg også. Jeg ser fortsatt på fjordingen som en arbeidshest, men synes det er skikkelig kult å se fjordinger på sprang/dressur-banen

Ble mye rot her, håper det er noen som fatter hva jeg mener
Gå til toppen av siden

popo

Skrevet - 02/07/2005 :  20:26:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet akkurat hvordan du har det.
Jeg opplevde ikke at noen var så ille mot meg som det var med deg,men fjordinger er bare noe dritt i følge mange blærete personer.
jeg hadde hesten min(fjording) på et stort ridesenter, hvor de fleste oppstallørene var ovenpå og rett og slett falske og bedritne.
hesten var en veldig spesiell fjording,var utrolig pen og kunne utrolig mye. Gikk LB dressur, og hoppet bane på 1 meter uten problem.
Hoppet også 1.40 enkelt hinder med henne, og når jeg fortalte dette var det ingen som trodde på meg.Kan skjønne det litt,siden det er få fjordinger som kan dette, men ikke alle hester er like.
Jeg var utrolig stolt av hesten min, og siden det var jeg selv som hadde trenet henne opp, var det ekstra gøy.
Da jeg dessverre måtte selge henne(pgs økonomien) fikk jeg en berider på senteret til å ri henne og si hva han syntes om henne.siden han hadde mange kontakter, kunne han hjelpe meg med å finne noen kjøpere. Har aldri sett hesten min bli ridd før av noen som kunne ri ordentlig, og fikk neste sjokk da jeg så henne. Gikk som en drøm..
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2005 :  19:49:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Wendy J: vært borti det samme som deg ;) Dette er uvitende og bortskjemte folk som aldri kommer til å forstå desverre.. Men tenker nok at de ble tause etterpå at du hadde startet!

Heia fjordingen! :D
Hilsen meg som ikke har noe i mot NOEN heste eller ponniraser! Uansett kjønn eller farge.. Men jeg har MYE i mot ryttere som har slike fordommer!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2005 :  01:26:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Fjordinger er greie dyr. Har jo kjøpt henne å og var nede og red henne i ferien. Første gang med bitt på 3 år, og de som har ridd henne de 3 siste årene vet ikke hva som er bak og frem på en hest nesten og hun får gjøre som hun vil og er tydeligvis vadt til å få noen skikkelige rykk i munnen. Jeg trengte 30min for å få henne til å jobbe litt i korte intervaller uten å kaste på hodet, og hun gikk sjenkelvikninger og versader som bare det fordi om hun har stått i 3 mnd pga føll. Har forøvrig bilder av dette på vip'en min.

Det som er skikkelig moro med henne er at hun er litt av den trekkhest typen, tung og brei, men hun går som bare det..
Gå til toppen av siden

Hedda&Junita

» VIP

Skrevet - 07/08/2005 :  22:30:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fysj,jeg kan ikke fordra folk som ikke klarer å passe munnen sin :S Det var høydehoppkonkurranse som sommeravlsutning i rideklubben vår,og de som var påmeldte var varmblodser,sprangponnier(gått i spektrum osv),fullblods og en fjording. De som stod igjen til slutt,var fullblodsen,sprangponnien og fjordingen :) Da var hinderet 130 :) Ingen hadde trodd at fjordingen ville være like god som sprangponnein og fullblodsen :) Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2005 :  12:27:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
mion mening er at de fleste hster kan bli veldig gode, med rett trening. de som vi lsatse dressur eller sprang, velger vanligvis ikke de rasene p.g.a ryktet de har om at de ikke kan gå høye klasser. derfor blir ikke så mange kaldblodser brukt til høye konkuranser.
men vet om fjordinger som går høye klasser jeg. La sprang foreksempel.
hadde en god sprangrytter kjøpt seg en fjoring tror jeg godt de kunne kommet langt. de har mye med innstilling å gjøre=D
fjordingen var før avlet som kjørehst, men den avles nå mye mere som "sportsfjording" nå...
jeg liker alle hester, men det er heller rytteren jeg har noe imot.å med deg så var jo det rytterene som sa noe stygt til deg, så synes ikke folk skal rakke ned på varmblodshestene heller...

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 10/08/2005 :  13:52:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg syns fjordinger er forferdlig pene å se på når de går bra i dressur, og syns også de "tjukke lubne" er veldig gossine å se på;) Tror jeg skal kjøpe meg en fjording neste gang jeg skal ha hest (når enn det blir..) De som ikke liker fjordinger, og påstår at de ikke kan gå bra, får ta seg en tur på fjordhest nm, så skal de jammen meg få se hester som går bra!
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.