hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bare en fjording.......
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Bare en fjording.......
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  16:59:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Jeg husker veldig godt første gang jeg skulle starte stevne med fjordinghoppa jeg hadde på for. Dette var på et stort ridesenter, der norske hesteraser ikke får stå oppstalla. Jeg skulle starte stil&sits med henne, 80cm. Og det jeg fikk øre under oppvarminga (i ridehus) var: "Det der er jo bare en fjording, aldri om den klarer en oxer på 80 cm", "Herregud, hun kan ikke mene det med å starte stil&sits med en fjording!", "De kommer ikke til å komme seg gjennom banen en gang!". Dette var det jeg fikk høre fra konkurenter med store flotte varmblods ridehester, trenere på anlegget og tilskuere.

Da vi kom inn på banen hørte jeg bare mumling, inegn sa noe, men en del folk lo av oss. Så kom vi i gang og da ble det helt rolig i ridehuset. Det gikk helt perfekt rundt hele banen, alt stemte og hesten koste seg. Når jeg red ut av ridehuset fikk jeg ikke aplaus en gang, noe venninna mi sa at bae var pga at jeg red en fjording og en fjording kunne ikke slå ridehester (dette hadde hun hørt fra noen som satt ved siden av henne). Ingen av oss fikk med oss poengsummen pga litt problemer med høytaleranlegget og jeg var første startende.

Jeg red henne bare litt rundt til klassen var ferdig (24 startende). Og da hørte jeg noe jeg aldri hadde trodd. Vi vant klasen, og jeg tror aldri jeg har fått så mange stygge blikk. Jeg var den eneste som startet med fjording på stevnet, resten var bare dyre ridehester.

Dette har jeg opplevd som et stort problem senere også. Folk baksnakker på stevner og setter ut rykter om folk bare pga de rir fjordinger. Jeg fikk jo høre at noen en uke etter hadde gått rundt å sagt at eneste grunnen til at en fjording klarte en bane på 80cm var at den ble tvunget til å hoppe! Er så drittlei av folk som har så mye fordommer mot fjordinger og andre norske hesteraser på stevner. De burde holde meningene sine for seg selv..

Redigert av - Wendy-J den 27/05/2005 06:20:49

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  17:08:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så utrolig tøft av deg!!! Stå på med fjordingen din!!

Hilsen Renate som bruker varmblodstraver til dressur

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  17:40:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Når man ikke har noe positivt å si, bør man som oftest holde kjeft...

En ting er om din ridelærer/venninne/foreldre osv hadde stilt spørsmål ved din deltakelse på grunnlag av hva de trodde du kunne oppnå, men å baksnakke noen som starter en fjording i 80 cm blir rett og slett for dumt.. Utrolig artig at du vant!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  17:57:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Det var veldig gøy egentlig. Forstår bare ikke at enkelte folk ikke kan respektere folk som rir hester som ikke koster så å så mye og har så å så dyrt utstyr. Det at folk oppfører seg sånn som dette fører til at mange mister lysten på å konkurere. Vet om ei som ikke tørr starte la dressur med traveren sin på visse ridesenter bare pga det hun får høre. Og mange som har det sånn i sprang.

Har til og med vært borte i et ridesenter som nekta meg å melde meg på fordi jeg red fjording. Men da klarte jeg å overtale dem til slutt heldigvis, jeg fikk kun lov til å starte viss jeg starta 1m. De trodde sikkert de skulle få meg til å drite meg ut, men det ble to feilfrie omganger det... Folk burde være mer åpne for hva norske hesteraser kan oppnå mener nå jeg.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  18:04:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det er synd det finnes slike fordommer på ridesentere rundt omkring. En jeg kjenner sto på venteliste på å få stallplass til hesten hennes i nesten 4 år. Grunnen til at hun ikke fikk plass før var at hesten hennes var fjording og dette ridesenteret prioriterte konkurransehester, så de som hadde sportshester "snek" forbi.

Kjekt at du vant da; der viste du dem! :P

Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  18:51:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Jeg vet hvordan det er å ikke få stalplass. Jeg leita etterstallplass og hadde stått på vente liste i 2.5 år, og hver gang jeg ringte hade de ikke ledig boks. Og en dag var jeg borte der for å se, og der stod det 2 ledige bokser! Og de var helt villige til å gi meg den ene boksen helt til jeg sa hvaslags hest jeg hadde.... Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 26/05/2005 :  21:19:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes de derre folka med de "fine" varmblodshestene kan holde kjeft!

Unnskyld til alle snille folk med varmblodshester for dette men:

Jeg liker dem ikke i det hele tatt. Jeg liker bedre kaldblodshester og robuste ponnier. Det er jo de som er de kule!

Dessuten tviler jeg på at de virkelig tror at hesten ble tvunget, men finner bare på en unnskyldning.

Go to hell j**** bimboer! Få bort den misunnelsen bare fordi hun hadde 10 ganger så bra hest som deres egne og ikke kritiser andre!

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

** Marthemoor **

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  21:44:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside** Marthemoor **  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse** Marthemoor **  Svar med kopi av melding
Uff.. Nei.. Liker heller ikke sånne typer! Elsker selv fjordinger og rir en ganske robust New Forest hoppe som jeg skal begynne å starte i dressur..

Fjordinger og alle norske raser er like gode som "de store brune." Grattis me seier'n forresten

~*MaRtHe*~ Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  21:54:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Litt OT, men Maxidigger:
Tenk litt over hva du sier da.
Det er et fint ordtak som heter kast ikke stein i glasshus. Forholdet mellom "kaldblodselskere" og "varmblodselskere" blir ikke akkurat noe bedre av at du sier slik. Hadde du hevet deg over det istedet for å rakke ned på det ville ikke du havnet på et like lavt nivå som de som lo av fjordingen.
(Blei litt rart skrevet, men håper du forstår.)
Og selv om du liker kaldblodser best, vil det ikke dermed si at alle andre gjør det. Og det vil heller ikke dermed si at det er de som er "kulest". Vi vil aldri få svar på hvilken hesterase som er "best", da det finnes x antall hesteraser i verden, x antall personer med x antall meninger om akkurat det temaet. Det som er så fint er at ikke alle liker det samme, og dermed finner de fleste en hest som passer til sitt bruk. Dermed vil ikke én hesterase være best for alle.

Jeg er enig i at det var dårlig oppførsel av de andre på stevnet, og det var bra du hevet deg over det Wendy.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  22:47:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Bra Ragnhild :) - du sa akkurat det jeg tenkte da jeg leste innlegget til Maxidigger..
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  22:58:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Slike holdninger finst over alt dessverre. Også f.eks blant tidlegare lærarar på Starum og rideinstruktørutdannelsen. Venninna mi som gjekk der hadde med seg ein god fjording dit, men fekk ikkje bruke den. (Berre som reservehest) Forstår jo att man ikkje kan bruke ein fjording i sprangtreninga og sprangundervisninga, men den ville klart seg utmerka i dressurundervisninga. Ja,ja. var jo litt gøy da att samme hesten rett etter endt rideinstruktørutdannelse deltok på samme dressurstemne som denne læreren med sin ridehest. Og ja, fjordingen fekk gode plasseringer den. Forran læreren var dei også.

Men viktig poeng Ragnhild E påpeiker her. Ikkje plasser deg på samme nivå som desse.

Man skal ha respekt for att folk har ulike interesser osv. Men man skal sjølvsagt respektere kvarandre også.

Synest derfor ikkje det er noko betre å høyre her på debatten: "dei derre folka med dei fine varmblodshestane" og liknande setninger. Da er man ikkje noko betre sjølv.

Og ein annan ting:

Siden vi har snakka så mykje om rettskriving i dag. Ikkje vondt meint, men Wendy-J kan du ta ein titt på overskrifta til emnet og kanskje pynte litt på det? For Fjordingen sin skyld.

Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  00:17:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Har lagt merke til overskriften jeg også, men vet ikke hvordan jeg kan få rettet dette:P. Jeg skriver nok bare litt for fort enkelte ganger, hehe.

Jeg er bare så lei av folk som mener hestene må koste en viss sum for at de skal være bra. Jeg har selv mange venninner som rir sånne dyre hester og som har varmblodstravere og jeg har ikke noe imot dem. Det er bare når folk ikke klarer å holde meningene om seg selv og må si alt høyt. Visse ridesenter er med på å gjøre dette verre i tillegg siden de ikke tillater sånne hester i stallen der eller som rideskolehester. Jeg er bare så lei av å høre sånt, vet at det er store problemer når det kommer til x-travere også. Og mange av dem kan bli kjempeflotte ridehester, men også her kommer fordommene bare pga hvordan noen individ er.
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 27/05/2005 :  00:25:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Wendy-J, det er utrolig tøft!
Det er ikke alltid lett med de brune heller, ei jeg kjenner startet på et stevne med fjordingen sin, husker ikke om det var 1.00 eller 1.10 klasse, men uansett så vant hun. Etter premieutdelingen sto faktisk faren til hun som kom på 2. plass og ropte ganske høyt til datteren: Her kjøper jeg hest til 200.000 til deg, og så blir du slått av en FJORDING!!?" Sånt hører da virkelig ikke hjemme noe sted!
Så må jeg jo nevne at min venninne ble klubbmester i dressur, sprang og kjøring på fjordingen sin et år.. På premieoverrekkelsen gjorde folk store øyne da de lurte på hva slags superhest dette var, som var så allsidig
Lykke til videre, Wendy-J!

Renate
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  01:09:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Er en del folk som har problemer med travhester og fjordinger. Ei venninne av meg startet lc med kaldblodstraveren sin, men kom bare på 3 plass pga som dommeren sa "sånne hester hører ikke til på dressurbanen". Men da er det jo bare enda morsomere når sånne hester slår de dyre ridehestene på stevner. Nå sier jeg ikke at alle er sånn, men noen få kjøper dyre hester og forventer at hesten skal gjøre hele jobben. Det er mange som glemmer at med rett trening kan de fleste hester bli bra i noe. Og med det fleste mener jeg de som ikke er syke i hodet.

Men sånne komentarer som man hører på stevner kan være veldig sårende
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 27/05/2005 :  07:44:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Litt OT, men Maxidigger:
Tenk litt over hva du sier da.
Det er et fint ordtak som heter kast ikke stein i glasshus. Forholdet mellom "kaldblodselskere" og "varmblodselskere" blir ikke akkurat noe bedre av at du sier slik. Hadde du hevet deg over det istedet for å rakke ned på det ville ikke du havnet på et like lavt nivå som de som lo av fjordingen.
(Blei litt rart skrevet, men håper du forstår.)
Og selv om du liker kaldblodser best, vil det ikke dermed si at alle andre gjør det. Og det vil heller ikke dermed si at det er de som er "kulest". Vi vil aldri få svar på hvilken hesterase som er "best", da det finnes x antall hesteraser i verden, x antall personer med x antall meninger om akkurat det temaet. Det som er så fint er at ikke alle liker det samme, og dermed finner de fleste en hest som passer til sitt bruk. Dermed vil ikke én hesterase være best for alle.

Jeg er enig i at det var dårlig oppførsel av de andre på stevnet, og det var bra du hevet deg over det Wendy.

Opprinnelig postet av Ragnhild E

Jaja, blablabla. Jeg er ikke så atlfor respektfull av meg altså...

Men problemet mitt er folka. Hvis det står en varmblods ved siden av en kaldblods, så er det dette du hører om varmblodsen: "Å så fin! Stakkar deg sommå stå på siden av den bomsen osv"

Dessuten var det MIN mening om varmblodser. Og den er at jeg ikke liker varme raser.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  11:32:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jaja, blablabla. Jeg er ikke så atlfor respektfull av meg altså...

Opprinnelig postet av Maxidigger

Er nok også derfor iallefall jeg ikke tar deg seriøst....

Takker for meg. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.