hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ang rettskriving...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Ang rettskriving...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  09:20:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg retter aldri på dyslektikere som sier at de er dyslektikere; men jeg retter gjerne på helt vanlige folk som ikke klarer å skrive ord som "kanskje", "interessert", "nysgjerrig", eller som konsekvent orddeler, uansett om de er på skolen, på et hesteforum, på et generelt forum - ja hvor som helst. Det eneste stedet jeg ikke får lyst til å rette er via MSN eller IRC ;-)

Forresten så har jeg en del amerikanske internett-venner, og noen av disse skriver engelsk som rett og slett ikke er forståelige for oss med skole-engelsk; full av slang, skriveleifer osv. Føler det blir litt feil når -jeg- retter på dem.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 27/05/2005 :  09:23:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Min datter har dysleksi, hun sliter en god del med konsonanter, og/å og en del ord hun skriver er meget vanskeilig og forstå. Men da jeg kjenner henne ut/inn finner jeg fort ut hva hun mener og vil fem til.
Og jeg må si at jeg kvier meg en god del for at hun skal skrive på forum og risikere kommentarer på nettopp dette.. Tror det er to innlegg hun har skrevet her, og da har jeg sittet ved siden av henne og hjulpet henne med rettskrivingen. Men hun er også flink til og skrive på slutten at " håper dere/du forstår hva jeg har skrevet. Jeg har dysleksi". Noe hun skriver i alle mail o.l. også.

Opprinnelig postet av Bente71

For meg er dette en fullgod unnskyldning
Har noen skrevet noe slikt nederst/i signaturen sin el. så godtar jeg atskillige gjennomlesninger for å forstå. Men jeg håper det likevel er tillatt å spørre hvis man ikke forstår, så kan den som har skrevet forhåpentligvis forklare en gang til!

Guro
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  11:11:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja det er helt klart at er greit Guro :)
Men jeg maser mye om at hun må huske og skrive at hun er dyslektiker, slik at folk tar hensyn.
Og det er kjempefint at dere reagerer slik om dere oppdager folk som har lese/skriveproblemer. Da kan jeg prøve og slappe av litt mer, og la henne skrive mer om hun ønsker :)

Fikk en mail en gang, hadde lagt ut en annonse på utstyr for salg. Da siste mail kom fra evnt.kjøper stod der SRY. Gjett om jeg brukte laaaang tid på og tenkte ut at dette altså betyr sorry!
Kan ikke fordra når folk skriver på sms-språk eller bruker dialekten sin. Vi har så utrolig forskjellig dialekt at det er meget vanskeligt og forstå hverandre.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  11:34:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kan ikke fordra når folk skriver på sms-språk eller bruker dialekten sin. Vi har så utrolig forskjellig dialekt at det er meget vanskeligt og forstå hverandre.

Opprinnelig postet av Bente71

Ja,må si meg enig i akkurat det....

Takker for meg. Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 27/05/2005 :  11:43:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skrive feil

Jeg har mange av dem

Men jeg gir meg ikke. lover dere at jeg skal plage dere med dem i lang tid fremmover

Hilsen den positive og smilende Munti

"Måtte selvfølgelig redigere"

Redigert av - munti den 27/05/2005 11:46:38 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  11:56:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ang engelsk-språklige som skriver engelsk feil som søren, Formosissima, så må du bare stå på å rette på de! Det er samme problemet som vi har, at de skriver slang og sms-språk, så det er bare bra du sier ifra. Irriterende at slik "leetspeek"(elite-speak) tar over på nettet ala "lolz, liek omg1! u sux, woot i pwn teh net wiv ma ub3r mad skillz"

Stavefeil har jeg forsåvidt lite av, men skrivefeil (typing errors, altså fordi jeg ikke er flink til å skrive på tastatur, går litt fort i svingene) har jeg masse av. Pleier å redigere hvis det blir for ille, men er det klart hva jeg mener, gidder jeg ikke. Så får dere heller irritere dere grønne av det. Man må jo få beholde noe personlig over skrivemåten, men det kan gjøres uten masse stavefeil.

edit: hehe.

Redigert av - Eva V den 27/05/2005 11:58:38 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  12:40:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
En ting jeg har lurt på lenge er dette som en del skriver : lol , hvabetyr egentlig det? Noen som har fortsått det?
* kremt, kremt* føler meg jo noe gammeldags da...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  12:51:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
lol: laughing out loud/lots of laughs. En veldig mye brukt forkortelse, men egentlig like greit å skrive *ler* eller haha :P
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  14:56:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
ROTFL; Rolling on the floor laughing.
LOL; Laughing out loud.
ROTFLPMPTSDMF; Rolling on the floor laughing, peeing my pants, tears streaming down my face...
He-he...
Var MYE på et engelsk forum for noen år tilbake, og der lærte jeg mye rart, gitt... ;-)

Forøvrig sier jeg meg enig med de fleste her i at rettskrivning er noe man bør tilstrebe også utenfor skoletimene da det danner et grunnlag for hvordan en klarer å uttrykke seg skriftlig også senere i livet.

Jeg har sagt rett ut at dette forstår jeg ikke i de tilfeller der noen har skrevet innlegg med kombinasjonen dialekt+sms-språk. En forferdelig uting, da det faktisk ikke er bokstavbegrensninger på internett og man har full anledning til å bruke alle de bokstaver et ord EGENTLIG inneholder.

Dysleksi er noe helt annet enn giddeslaus holdning til å skrive rettskrivning, og det blir noe helt annet å lese det også. Jeg synes helt oppriktig at innholdet i et innlegg blir litt farget av måten det er skrevet på. Dysleksi er noe for seg, mens sms-språk og dialekt blir forstyrrende og gjør at jeg får en oppfatning av personligheten til den som skrev det. Av respekt for leseren bør alle tilstrebe seg å ikke bare formulere seg høflig, men også på et skriftlig vis som framstiller en mening klart og lettforståelig for andre.

Jeg har i en annen debatt snakket endel om forståelse av ord og kunnskap om hva de egentlig betyr og innebærer. Det er også et aspekt ved det å uttrykke seg skriftlig. Et godt og variert ordforråd som bygger på solid forståelse av det norske språk er godt å ha med seg senere i livet.
Den gangen var det uttrykkene straff og korreksjon som var temaet, og det faktum at de innebærer forskjellige tidsaspekter.

Språk er viktig. Det er basis for vår kommunikasjon.

Mvh Line, "Gamla" på 41 år.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  14:59:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
(vis i stedet for 'hvis', verken i stedet for 'hverken' osv.).
Postet av Formossissma.

Bare for å pirke; det er faktisk viss med to s'er, ikke en

For øvrig syntes jeg også at folk bør klare å skrive en setning uten skrivefeil!

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  15:20:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
vis er nå også et ord da :P

"Verken" visste jeg ikke at gikk an å stave med h engang. Det er vel litt forskjellig hva folk lærer. Og man må vel nesten forvente det hos at folk som jeg som aldri har sagt "jeg" i mitt liv sniker seg en en "eg" her og der. Greit nok for "oslofolk" som kan forholde seg til bare bokmål, men her på Vestlandet ligner dialektene mer på nynorsk og da blir bokmål og nynorsksord blandet sammen en del. Så at man blander bokmål/nynorsk skrivemåte av og til syntes jeg ikke det er vits å pirke på, uansett er det jo norsk og alle skal kunne begge målformene.

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  15:30:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Nynorsk er vel egentlig en god mix av alle norges dialekter, eller anti-dansk :) Man skal dessuten skrive så nær sin egen dialekt som er lovlig. Blant annet er det naturlig for meg å skrive MYE, ikke MYKJE osv..

Trodde ordet VISS var godkjent som nynorsk, mens HVIS er bokmål. Mulig jeg tar feil, men...jeg skriver ialllefall hvis på bokmål og viss på nynorsk.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  15:48:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
I følge skvaldrenorsk (dvs. den norsken norsk språkråd synes er bra) er det lov å skrive "vis" i stedet for "hvis".

Min dialekt er også veldig nær nynorsk, jeg sier "e", "ikje", "kår" (som i hvor), "kåffår" (som i hvorfor), "kålles" (som i hvordan) og "kå" (bombe, som i hva), "huggu" (som i hodet), når jeg er hjemme i Gudbrandsdalen sier jeg også "kvit", "rau", "grøn", "heime", "burte", "væra" osv.

Men likevel funker det fint å skrive bokmål. Nå skal det sies at jeg alltid har hatt bokmål som hovedmål; jeg har også alltid vært veldig interessert i språk av alle slag (selvlært i en god del).
Kanskje jeg burde bli lærer jeg også, Anette? Norsklærer, hoho, det hadde vært noe det.

Men jeg er fortsatt for det at man skal skrive -ente- nynorsk eller bokmål. Samnorsk ble lagt vekk for mange år siden.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  16:09:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Beat:

Kopi av melding:
For øvrig syntes jeg også at folk bør klare å skrive en setning uten skrivefeil!

Ettersom du pirket på Formosissima, så kan jeg pirke litt på deg også

For øvrig (som du har skrevet), skrives forøvrig. Synes den skrivefeilen passet godt inn i en setning hvor du sier at folk bør klare å skrive en setning uten feil

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  16:17:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare få si dette en gang til,siden endel ser ut til å ha misforstått hva jeg ville med denne tråden...

Jeg mener ikke man skal skrive på dialekt....
Jeg mener ikke man skal skrive på "sms-språk"...
Jeg mener man bør gjøre seg forstått på en måte at alle som kan norsk skal kunne forstå hva man har skrevet...

Det jeg derimot ikke setter så stor pris på er den stadige terpingen på,etter min mening,heller ubetydelige skrivefeil...
Iallefall ubetydelige her på forumet,ettersom man fint kan forstå hva forfatteren vil frem til...(er altså da ikke snakk om innlegg så fulle av skrivefeil at man ikke forstår hva det står...)

Hadde det vært snakk om en søknad(siden det er blitt nevnt som eks før...),tror jeg gjerne de fleste ville vært litt mer nøye enn hva de er her på forumet...

Takker for meg. Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.