hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ang rettskriving...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Ang rettskriving...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  18:17:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Men herregud... Unnskyld meg, men detter er virkelig et forum der man skal lære nye ting og knep samt utveksle erfaringer osv. ikke et sted der man skal korrigere andres skrive/slurvefeil!!

Hvis man skriver fort og ikke "tenker" er det fort både at og/å kan forveksles og at ordene deles feil!

De fleste vil nok ikke ta seg nær av slike rettelser, men for noen kan det gjøre vondt... Hus det!!

Black Baily <3 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  18:56:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Litt av poenget er vel at vi vil forstå hva som skrives også, Inga&Sleipner? Selvsagt forstår jeg en tekst hvor det konsekvent er orddelt, f.eks., men det er utrolig mye mer slitsomt å lese en slik tekst, så noen ganger gidder jeg rett og slett ikke.

Men nå er det jo ikke sikkert noen anser det som et tap å ikke få min mening/erfaring, da.
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  19:11:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg syntes det må være lov å skrive litt feil innimellom. Ofte blir det jo noen småfeil når man blir litt ivrig (slik som på dette forumet). Orddelingsfeil ser jeg nok litt gjennom fingrene på og jeg syntes det er stor forskjell på en skrivefeil i ny og ne og innlegg som stort sett oversees pga at de fremstår useriøse.

Jeg reagerer på sms-språk, kryptiske dialekter, overdrevent og feil bruk av tegnsetting, slik som tusen utrops - og/eller spørsmålstegn (!!!!!!!??????), store bokstaver (roping) og generelt tull og tøys som å si ting flere ganger/legge inn innlegg på nytt fordi man ikke får svar etter ett minutt osv. Jeg er dessuten svært allergisk mot ordene "pliz" og "asså" (evt azzå).
Syntes også utrykksikonene kan å brukes av og til - ikke i hver setning. I ren og skjær irritasjon og protest svarer jeg sjelden på innlegg med for mye av det ovennevnte innhold.

Jeg syntes dog at takhøyden her i forumet må være høy når det gjelder skrivefeil, orddelingsfeil osv. for folk som ellers fremstår seriøse. Det er tross alt hestemarked.no, ikke rettskrivningsforumet.no :)

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  19:57:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
Syns bare det er teit når andre skal rette på hvordan folk skriver! Det må vell være lov til å trykke feil på tastaturet, eller faktisk bare ikke vær så veldig god i norsk..;) Uansett så er det lærene sin oppgave å rette på, å ikke for noen på et hesteforum...!:P
Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  21:22:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Som sagt mange ganger før i denne debatten; feilene blir ikke rettet på for å gjøre noen noe vondt, leke bedrevitere etc. Som oftest er det for å få sammenheng i en setning hvor flere ord er skrevet feil, ord er glemt etc. En glemt h i hvor eller hvis er liksom ikke verdens største feil, men det er heller setninger som; ikke hvet eg va dåkker mene om rett skriving egentli, men så fali er de ike eller, bare for å sette det på spissen, som får folk til å reagere. Her var det blanding av dialekter og skrivefeil og det er faktisk ganske så tungt å lese et langt innlegg med mange feil.

Jeg mener nå det at uansett om du er på skolen, sender mail, sender sms eller er på div. forum, så burde man skrive korrekt norsk. Ingen har vondt av å ha gode ferdigheter innen rettskriving. Ser blant annet i flere og flere jobbannonser at de søker mennesker med gode språk-ferdigheter, og da spesiellt norsk.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  21:35:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg mener nå det at uansett om du er på skolen, sender mail, sender sms eller er på div. forum, så burde man skrive korrekt norsk. Ingen har vondt av å ha gode ferdigheter innen rettskriving. Ser blant annet i flere og flere jobbannonser at de søker mennesker med gode språk-ferdigheter, og da spesiellt norsk.

Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

Der fikk du satt ord på det jeg mener.
Folk argumenterer med at dette "bare" er et hesteforum, men det må da kunne gå an å skrive korrekt norsk likevel? Snart begynner vel folk å tenke "æsj, det er bare en tentamen, la meg heller skrive riktig på eksamen".

(Det er forresten også stor forskjell på en tasteleif på tastaturet, og en ren skrivefeil.)
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  21:41:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg mener nå det at uansett om du er på skolen, sender mail, sender sms eller er på div. forum, så burde man skrive korrekt norsk. Ingen har vondt av å ha gode ferdigheter innen rettskriving.

Kunne ikke vært mer enig. Selv irriterer jeg meg over folk som ikke behersker normal norsk (noe heldigvis de fleste på dette forumet gjør!). Småfeil en gang i blant er selvsagt lov, det gjør vi alle, men konstant "ord delings feil" eller andre faktorer som jeg tror Christine26 var inne på, er jeg helt enig at blir slitsomt å lese i lengden.
Jeg har fått inntrykk av at det i de fleste tilfeller går veldig greit med litt småfeil i teksten, så lenge man skriver korrekt bokmål eller nynorsk i utgangspunktet. Heldigvis "slår vi ganske hardt ned på" de som prøver seg med innbarka dialekt fra en dal ingen har hørt om før Det er jo rett og slett for deres egen del, at de skal bli tatt seriøst, at folk skal forstå innleggene deres, og at de skal gidde og lese dem.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  22:01:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Synes også det blir litt naivt og tro at folk retter på andre kun ut av egen interesse. Hadde jeg hatt problemer med rettskriving, hadde jeg blitt glad om noen rettet på meg og sa; se her, slik skrives det.. Blir litt trangsynt å tro at man gjør dette for å være slem! Hvorfor ikke se på det som et lite tips?

Min søsters venninne skrev en helt tentamen på sms-språk. Hun fikk stryk herifra og til månen. Utrolig unødvendig fordi hun kan å skrive annet. Hun er faktisk skriftlig sett veldig god! Husker blant annet dette med sms når jeg var yngre. Alle hadde kontantkort, og om man skrev j istedenfor jeg, d istedenfor det og lixom/lizm istedenfor liksom, så kunne man faktisk klare å få en melding på 'ett ark' (hvis dere skjønner hva jeg mener?). Da sparte man faktisk 0,60 øre eller hva det var. Til gjengjeld ble det ufullstendige og uforståelige setninger så jeg husker jeg sa til min mor at jeg ville ha abb. slik at jeg kunne skrive ordene riktig

Men ja, som jeg begynte dette innlegget med, mennesket kritiserer det de ikke forstår. Mennesker som skriver feil skjønner kanskje ikke hvorfor folk retter på dem, og det er vel kanskje derfor de kritiserer og kaller dem bedrevitere.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 26/05/2005 22:03:27 Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  22:07:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg synes dog at takhøyden her i forumet må være høy når det gjelder skrivefeil, orddelingsfeil osv. for folk som ellers fremstår seriøse. Det er tross alt hestemarked.no, ikke rettskrivningsforumet.no :)
Opprinnelig postet av Christine26

Jeg skriver her at jeg ikkes synes det gjør noe med litt skrivefeil her og der så lenge innleggende er godt skrevet og innsenderen ellers fremstår som seriøs. Det mange dog trenger litt "oppdragelse i" er kanskje å gjøre seg forstått på en skikkelig måte uten for overdrevenbruk av ikoner, forkortelser,understrekninger og gjentakelser. Folk bør også skrive bokmål e.l som gjør at man uansett hvor man bor i landet kan forstå det som skrives.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 26/05/2005 22:09:22 Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  22:10:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det mange dog trenger litt "oppdragelse i" er kanskje å gjøre seg forstått på en skikkelig måte uten for overdrevenbruk av ikoner, forkortelser,understrekninger og gjentakelser.

Var den til meg ?

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  22:47:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kristine: Hehe..overhodet ikke! Jeg sikter til innlegg av typen:

"SE HIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hvet noen hvor pånien xx står? Bare ellsker han azzå.. Sto før på stall xx, suuuuuuuuuuuuuuper stall med mazze koooooozelige fålk"

eh..eller noe.. ;)

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  22:48:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Nå er det ikke snakk om å skrive på dialekt,men å skrive ord feil...

Opprinnelig postet av Lene.

Som jeg skriver i første innlegg,så er det ikke å skrive på dialekt jeg mener det blir terpet på,heller ikke "sms-språk"...
Men at man faktisk må kunne tåle at det kommer ord innimellom som er stavet feil...

Jeg er veldig enig i det christine26 skriver i sine innlegg,tross alt er dette et heste-forum der man skal kunne spørre og svare på innlegg...Og om det da skal bli at folk kvir seg for å skrive,da er det gjerne på tide å legge opp lista litt

En ting er om det faktisk ikke er mulig å forstå hva som blir skrevet. Men det er en vel så stor fokus på rettskrivning og ordelinger,som på sms/dialekt... Jeg klarer faktisk forstå hva som står der om det står "rett skrivning" eller om det står "rettskrivning"...

Det er (heldigvis) ikke vår jobb å lære dem på forumet norsk...og så lenge det er forståelig det som står skrevet,så mener jeg det blir "flise-spikkeri" å begynne en diskusjon om ordet skrives på den eller den måten....

Er det tvil om et innlegg,eller et ord...så spør heller hva vedkommende mente.

Selv leser jeg gjennom innlegg jeg skriver x-antall ganger...for å unngå å bli rettet på i etterkant....og jeg var ferdig på skolen for mange år siden...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  23:05:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Christine26; Hehe, ok. Det var vel egentlig det jeg tenkte meg : ) Er forøvrig enig med deg i at det er vel overdrevet tegnsetting :D

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  23:28:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Som kommende lærer må jeg dra fram litt pensum;
Jo mer skrivetrening/lesetrening et barn får, jo bedre blir han/hun til å skrive selv..

Når man skriver rettskriving kun på skolen, mister man endel rettskrivingstrening. Plutselig sitter man der og skal skrive jobbsøknad, også vet man ikke hvordan man skriver ordet søknad en gang. Bare et eksempel..
Vil påstå at uansett hvilken jobb, utdannelse eller annet man driver med, har man behov for å gjøre seg forstått skriftlig. Hvordan ville du selv reagert om du hadde mottatt et brev fra banken og det var haugevis av skrivefeil?
Det er derfor å anbefale at alle holder seg til enten bokmål eller nynorsk. Ikke bare fordi det er "riktig" språk i Norge, men fordi du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å skrive sms-språk, dialekt osv..

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no

Redigert av - Anette&Ali&Aurello den 26/05/2005 23:31:29 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  08:52:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Min datter har dysleksi, hun sliter en god del med konsonanter, og/å og en del ord hun skriver er meget vanskeilig og forstå. Men da jeg kjenner henne ut/inn finner jeg fort ut hva hun mener og vil fem til.
Og jeg må si at jeg kvier meg en god del for at hun skal skrive på forum og risikere kommentarer på nettopp dette.. Tror det er to innlegg hun har skrevet her, og da har jeg sittet ved siden av henne og hjulpet henne med rettskrivingen. Men hun er også flink til og skrive på slutten at " håper dere/du forstår hva jeg har skrevet. Jeg har dysleksi". Noe hun skriver i alle mail o.l. også.

Men enig i at sms-språk, store bokstaver og overdrevne uttrykkene er irriterende. Klikker jeg meg inn på et innlegg som er skrevet på dialekt eller sms-språk, klikker jeg megut igjen stort sett med en gang. Gidder ikke bruke tid på det.
Vanlige skrivefeil ser jeg gjennom fingrene på.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.