hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ang rettskriving...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Ang rettskriving...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  16:30:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Beat:

Kopi av melding:
For øvrig syntes jeg også at folk bør klare å skrive en setning uten skrivefeil!

Ettersom du pirket på Formosissima, så kan jeg pirke litt på deg også

For øvrig (som du har skrevet), skrives forøvrig. Synes den skrivefeilen passet godt inn i en setning hvor du sier at folk bør klare å skrive en setning uten feil

Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

Feil.
Det skrives "for øvrig". Sjekk ordboken din, eller evt. ordbok.no. :-)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  16:31:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Lene: Jeg forstår nok hva du mener, men det jeg mener er at man -ikke- skal skille på om man skriver en søknad eller om man skriver på et forum. Man bør, evt. skal, om jeg skal være så hard, skrive korrekt norsk -uansett- hvor man skriver, ellers blir det iallfall bare larv. Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  16:40:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Er det virkelig så mye priking på skrivefeil her på forumet da? Selv har jeg ikke inntrykk av det. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  17:12:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ikke jeg heller egentlig. Men jeg diskuterer det gjerne ;-P Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  19:38:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
II hvis [viss] konjunksjon (lavtysk wes, egentlig samme ord som I *hvis) dersom, om
1 i vilkårssetn: h- de kommer, går jeg / hva h- det blir regn?
2 i ønsker: h- hun bare hadde hørt på meg!

Hentet fra ordbok.no

Så jeg tror det skrives med to s.er. Bare for å kverulere.

Og som Formossissma sier, så skrives det "for øvrig", ikke "forøvrig".

Jeg syntes som andre her inne at man skal skrive rett hele tiden, ellers så blir det så lavmål. Feks. annonser jeg leser "snil hest, sparker og biter aldrig. velldig fin"
Da får jeg ikke mye lyst å ringe på den annonsen, faktisk!
Men men... meg om det! Jeg bor faktisk sammen med en dyslektiker, og det blir jo ikke det samme. Noen har store problemer med dobbel konsonant.
Min dialekt er også nærmere nynorsk, enn bokmål. Så det er ingen god unnskyldning for å blande.

Men Formossissima, hva er forskjell på bokmål og riksmål?

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  20:07:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
vis er nå også et ord da :P

Opprinnelig postet av MissEva

Jada, "vis" er også et ord, men det betyr forskjellige ting. "Vis" betyr klok, men "viss" er det samme som "hvis"

Hilsen Sylfest Lonheim

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  20:25:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg føyer meg i rekken med Ragnhild E, er det egentlig så mye terping på skriveleifer her?

Det det har vært kommentarer på er vel mer vanskelige leselige innlegg. Noe det gjerne blir om man ikke følger en standard i form av et av de skriftspråkene vi har her i landet. For min del er iallfall ikke det "L337 L337 5m55Pråk", SMS-språk eller en finurlig dialekt. Det er vel heller ikke ROPEINNLEGG i CAPS LOCK. Jeg synes igrunn også innlegg i stor Comic Sans-font i lyserosa også er litt håpløst, men har vel valgt å holde det for meg selv. Ikke alle bruker samme skin på MIX som meg (jeg bruker lysegul), og alle har ikke Comic Sans like langt opp i halsen som meg heller.. Fint for meg at akkurat den fonten stortsett ikke er på de maskinene jeg bruker, så slipper jeg å se det for mye Uannsett.. Det dreier seg om lettleselighet. Og det avsløres raskt om du etter beste evne (dysleksi eller kun manglende rettskrivingsferdigheter, som er helt ok) skriver et sakelig innlegg om det man lurer på eller ønsker å tilføye. Jeg klarer fint å lese innlegg med feil bruk av og/å, og gal orddeling. Det er vel ikke der uleseligeinnlegg ligger.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  21:06:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Beat: Om jeg finner artikkelen med alle de ordene, så skal jeg vise deg at det er lov med "vis" også ;-P Leste det i en eller annen sær avis vi hadde på VGS, og irriterte meg voldsomt over det.

Forskjellen på bokmål og riksmål er at riksmål er veldig konservativt.
1) Riksmål har ingen a-endinger.
Jeg skriver aldri "jenta" eller "boka", skriver kun jenten eller boken.

2) Riksmål har ikke noe hunkjønn i det hele tatt ;-)
Alt er intetkjønn eller hankjønn.

3) Riksmål bruker en del konservative, og for noen, foreldede ord.
Dog, meget, aften, osv. Noen går så langt at de skriver kold, sne osv., men så ille er ikke jeg (ennå).

4) Jeg bruker ofte ord som "hvorledes", "derved", "hithen" osv.

Kan fortsette i evigheter, men anbefaler at dere heller tar en tur på riksmalsforbundet.no og leser der.
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  21:24:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
OT:
Formosissima: Hehe.. bruker mye således, hvorledes, dog og dithen selv jeg. Så jeg er vel kanskje da en ubevisst riksmålstilhenger? Skriver også jenten og kuen/kuene.... men ikke så ille som min far da, som skriver sepe, sne og snile..

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  21:38:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Da er du riksmålstilhenger, men fy deg - det heter kyrne, ikke kuene ;-P Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  23:57:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okei... da er jeg vel mer bokmåltilhenger. Jeg syntes faktisk det er en skikkelig uting å skrive "jenten", "boken" o.l. Men jeg bruker da mye hunnkjønn i min talemåte.
Kanskje det påvirker?
Nå tar jeg kvelden... God natt folkens

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/05/2005 :  01:12:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Uting er mulig, men ikke feil :-D Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/05/2005 :  10:59:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trodde ikke jenten var et ord....eller...?
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/05/2005 :  12:37:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Fra riksmålsforbundets egen ordbok: "jente -en".

Jenten er et ord, men ikke lovelig i vanlig bokmål. Derfor kan man ikke for eksempel skrive en skolestil og skrive "boka", "klokka" og "jenten" - det blir ansett som en skrivefeil. Skal man skrive "jenten" må det konsekvent være riksmål hele veien.

(Hadde mange diskusjoner rundt dette med lærerene mine på videregående ;-)

Redigert for å legge til at riksmål har noen a-endinger, men ikke i forbindelse med hunnkjønn, som jo ikke finnes. A-endingene det her er snakk om kommer fra et mindretalls intetkjønnsord, for eksempel barn - barnet - barna, ben - benet - ben(a).

Redigert av - Silje-og-Tindra den 28/05/2005 12:44:24 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2005 :  16:22:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg er nå ihvertfall ikke riksmåltilhenger. Heia a-ending! :P

Uansett er det helt urealistisk å forvente at folk skal kunne og skrive riksmål, når det ikke en gang er en godkjent målform her i Norge. Vi har mer enn nok med to, bokmål og nynorsk, og noe samnorsk her og der må du nok leve med ;) Så lenge folk skriver på forståelig norsk er jeg fornøyd.

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.