hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva har du gjort FEIL?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Dine erfaringer!
 Hva har du gjort FEIL?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 21/04/2003 :  06:07:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Naar du tenker tilbake paa rideerfaringen din, er det sikkert MYE du har gjort feil. Kanskje du er ganske flau over det og. Naa mener jeg ikke bare smaa ting som den gangen du glemte aa stramme gjorten... Heller store ting som naar du slo til hesten fordi den glefset etter deg fordi du pusset den med en stiv boorste. Vi har nok alle gjort MYE vi ikke liker aa tenke paa. Misshandling, oftest uten aa vite det. Saa naa lurer jeg paa hva DU har gjort og hvorfor du gjorde det? Kanskje fra dette kan vi advare de yngre inne paa forumet om ting de ikke maa gjoore?!

Jeg faar vel begynne jeg da. Dette er noe jeg angrer veldig paa, men man skal jo laere av ALLE feilene sine, og det maa jeg si at jeg har gjort!

Det var en hest paa en rideskole jeg red paa en liten stund som var saa sur og vrang. Men lite visste jeg at hun hadde sensitiv hud, og ikke likte smaa uerfarne barn(kremt, meg paa tiden), som boorstet henne. Jeg var blitt fortalt at jeg skulle slaa til hun om hun glefset, eller bite tilbake. Det gjorde jo ikke hun noe vondt. Saa naar jeg kom med den stive boorsten min, og hun glefset etter meg, sier stallhjelpen-"slaa til hun da, hvis at du er sjefen!" Og saa gjorde jeg det og. -"herregud, tror du hun kjenner det da, du maa slaa hardere vettu!" sier stallhjelpen. Jeg turte jo ikke annet enn aa gjoore det, saa jeg slo hun skikkelig hardt. Etter det sluttet jeg paa den rideskolen, for slik ville ikke jeg gjoore. Dette er noe jeg angrer paa, fordi jeg naa ser at det var min skyld at hun glefset, og at jeg utnyttet at jeg var sjefen. HELT FEIL! Skulle ikke gjort det, og jeg angrer skikkelig. Skal i hvertfall aldri gjoore det igjen.

ADVARSEL: ALDRI straff en hest, i hvertfall ikke uten erfaring. Hester har faktisk veldig sensitiv hud, de kan kjenne en liten flue paa rompa. Det er noe jeg ikke visste, saa naa har jeg delt dette med dere, haaper aldri dere gjoor noe lignende, uansett hva ridelaererene sier...

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:08:49

Destrier

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  11:47:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Har gjort massevis av feil. Det vil jeg helt sikkert fortsette å gjøre i fremtiden også. Forhåpentligvis, vil jeg forstå det når jeg gjør noe feil, iallefall etter en stund, slik at jeg kan lære av det, og gjøre noe med det. Det er slik vi utvikler oss.

Ellers så har du helt rett i at man skal være veldig forsiktig med når og hvordan man korrigerer en hest. Er man i tvil, gjør man bedre i å læ vær å korrigere den der og da, og heller gå hjem og tenke. Hester er vanedyr, og vil sannsynligvis gjøre samme feil igjen - neste gang man kommer i samme situasjon. Da kan man eventuelt korrigere, dersom man har tenkt nøye gjennom hva som egentlig er problemet. Det som ofte skjer i en slik situasjon, er at vi er mer forberedt på hva som går galt, og hvorfor - slik at vi kan forhindre det før feilen skjer, ved å være litt i forkant av hesten. På den måten har man kanskje unngått å måtte korrigere.

Av og til er det nødvendig å korrigere. Sammen med det å korrigere, henger det å kontrollere. Etter å ha korrigert, må man kontrollere om det faktisk hjalp, og om hesten forsto hva den ble korrigert for. Man må kontrollere om 'feilen' er borte.

Hester er følsomme ja. Helt riktig at de føler lette trykk, som når f.eks. en flue lander ytterst på et hår, men har du sett to hester som klør hverandre? De velger nok til en viss grad selv hvor 'følsomme' de skal være, og av og til - er det nødvendig å bruke litt større bokstaver for å få svar. Helt greit, sålenge man etterpå kontrollerer at det faktisk funket - slik at man kan går tilbake til de små bokstavene igjen.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 21/04/2003 :  12:00:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
en av de tingene som jeg angrer på å ha gjordt er å ha forsøkt meg på dresur med lærere som ikke var utdannet, eller i hvertfall hadde motsatt teori om ting en hva jeg har...
Da var det om å gjøre å dra hardest mulig i tøylene og gi sjenkel så det holdt, da skulle hesten få en slik fin holdning. Jeg har hatet dressur i flere år pga dette. Når jeg hadde maks kramper i leggene og jeg kjente at jeg snart kom til å få vannblemmer i henda, så fikk jeg skryt av hvor bra det var, nå er det bare å holde hesten der...
Det var hesten eier som instruerte, men jeg insisterte oftere og oftere på å ri på tur.
Jeg holdte opp med dressurriding helt til jeg fikk muligheten å begynne hoss en rideskole, med en filosofi om at man kan ri godt med små bevegelser og jeg har lært mye om hvordan få hesten til bittet uten maktmissbruk. Det var den læreren jeg skulle hatt fra begynnelsen av, da hadde jeg nok vært ganske flink i dag..
Men den rideskolen fantes ikke da, og nå er den på nytt nedlakt...
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 21/04/2003 :  13:37:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oioi! Jeg har både gjort mange feil, og GJØR mange feil! Men jeg prøver stadig å bli mer bevisst min egen væremåte og min egen måte å håndtere hester, og tror stort sett jeg i alle fall er bevisst på hva jeg gjør galt. Jeg prøver stadig å berike mine hestekunnskaper og oppdage mine feil, og føler at jeg stort sett lykkes med det.. ;)
Jeg skulle forresten ønske vi i heste-miljøet var litt flinkere til å påpeke hverandres feil, og flinkere til å ta i mot kritikk, altså var flinkere til å veilede hverandre. Dette gjelder også det som er positivt; vi bør bli flinkere til å rose når noen gjør rett, og fortelle at vi faktisk er imponert når vi er imponert, i stedet for å late som ingen ting, i den tro at det gir et inntrykk av at "det der gjør jeg bedre enn deg" osv.
Litt knotete forklart, jeg håper noen forsto...

Redigert av frik den 22/04/2003 23:45:54
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  15:14:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gjør masse feil, små og store... Prøver selvfølgelig å la vær, men det hender man ikke rekker å tenke før etterpå...
Det verste jeg har sett var tre store mannfolk som la et føll i bakken for å få på ham grima! Jeg var bare 10-11 år den gangen, og jeg sa ingen ting... vet ikke om de hadde hørt på meg heller, for de hadde bestemt seg for at grima skulle på der og da.
Hadde det vært i dag hadde jeg nektet dem å gjøre det, selv om det var deres hest. Jeg hadde sakt tydelig i fra at jeg aldri ville sette mine bein i stallen igjen hvis de brukte slike metoder.

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 22/04/2003 :  11:13:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg angrer også på at jeg ikke sa fra da en jeg så fryktelig opp til grisebanka hesten sin for at den ikke ville inn i sjekene.
Jeg tror jeg gråt litt da jeg så det og bestemte meg for å sele på før de andre og sette han i sjekene selv neste gang... Men fikk det ikke til selv heller. Men vi fant en metode sammen som ikke innebar banking i ettertid. Håper bare hun hadde det like vondt som meg når hun gjorde det...Har gjordt mange feil og kommer til å gjøre det i framtiden også, kan ikke slutte med hest fordet. Må bare bli flinkere og flinkere. Ikke for snill og ikke for streng er mitt mål.. Og å få hesten til selv å ønske å gjøre riktig for den syns det er gøy, og trives med det...Da trives jeg også best...
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  20:19:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Enig med Frik, man burde bli flinkere til å veilede hverandre i hestemiljøet.

Men over til feilene jeg har gjort. Å det er så mange! Jeg går ikke så inn på sakene nå, men angrer bla. for at jeg slo hesten hard med pisken når jeg ikke burde det, og at jeg ikke meldte ifra når jeg så misshandla hester... Og mye mer!

De fleste gjør nok mange feil, men det beste med feilene man gjør er å finne ut at det var feil, og angre på det, og ALDRI gjøre det igjen!

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 22/04/2003 :  23:59:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg angrer på alle de gangene jeg i min uvitenhet har tvunget hester enten til å gå over vann o.l selvom den tydeligvis var redd det, eller de gangene jeg har ridd med for hard hånd i den tro at hesten var "gæ`ærn" og liknende slike ting som jeg VET jeg har gjort galt! Etter at jeg begynte å praktisere NH og lærte meg hvordan hesten faktisk tenker, hvordan den oppfatter oss, og hvordan den hele tiden kommuniserer med oss(ofte uten at vi aner det -for vi hører ikke etter!), så skjønte jeg hvor mye galt jeg (-og de fleste andre!)har gjort opp gjennom årene!
Som sagt gjør jeg masse feil enda, og det kommer jeg sikkert alltid til å gjøre, men jeg forsøker i alle fall å se etter dem! (Ser etter feil hos meg selv, i stedet for å skylde på hesten som de fleste inkl. meg selv gjør, noe som virker mye enklere der og da, men som egentlig bare er å lure seg selv)
Jeg tror den beste måten for folk flest å oppdage/eliminere sine ("hestens") feil på er å studere litt NH! ALLE har nytte av det!

Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 23/04/2003 :  08:27:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
herregud... blir man flau over å ikke stramme gjorden.... jasså!!! Folk er lamaser... fordi hesteb biter ddg og du slår så er ikke det misshandling... GAD RARE FOLK Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  04:46:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Min største feil noensinne var å velge feil instruktører og deretter gjøre som de ba om. Dressur etter holde foran og sparke bak prinsippet.

Fikk heldigvis en ny opplevelse før det var for sent og fikk rettet opp det værste. Er nå standhaftig motstander av sammensnurpede hester.
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  11:08:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!

Hvis hoppa mi napper etter meg, og jeg klasker henne på mulen, er det feil?
Jeg klasker aldri hardt, bare slik at hun skjønner at hun ikke skal gjøre det.
Hvilke andre metoder kan jeg bruke hvis dette er feil?
Hun er fortsatt bare ett føll, så jeg må jo korrigere henner, ellers blir dette en uvane for henne.

Alle gjør feil de vil angre på, men er det ikke det vi lærer av da?

Jeg skulle forresten ønske vi i heste-miljøet var litt flinkere til å påpeke hverandres feil, og flinkere til å ta i mot kritikk, altså var flinkere til å veilede hverandre.

Dette er jeg helt enig i.
Hvis jeg prøver å si noe til noen, så får jeg ofte frekke blikk tilbake, som sier: Tror du at du kan alt du eller?
Og det er ikke akkurat hyggelig å få slike blikk.
Folk burde skjerpe seg, og ta til seg det folk sier til dem, og så vurdere om de mener det er rett eller ikke!

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 03/05/2003 :  11:20:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Man gjør jo mye i uvitenhet, og det er ikke alltid like lett når en instruktør sier det ene og den andre noe annet. Og når de man anser for å være flinkere sier noe "galt" til deg.
Jeg tror vel det jeg angrer mest på var når jeg godtok at ei venninne red med _alt_ for sterkt bitt (det var så sterkt at hesten bråstoppa bare du tok i tøylene..)
Og det jeg er mest "flau" for var at jeg ikke så at hesten jeg passet/hadde på fôr begynte å få antydning til forstoppelse...(jeg flyttet og en måned senere døde han....og når jeg tenker tilbake på det var det mye han gjorde som tilsa at jeg burde skjønt at noe var galt...det har jeg vært lei meg for utallige timer..)

Guro
Gå til toppen av siden

Mi

» VIP

Skrevet - 15/07/2003 :  10:40:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gjør feil HELE tiden! Det gjør vel de fleste...
Det dummeste jeg gjorde var å kjøpe feil hest en gang...
Ble solgt som barnehest og var tvert om! -Dumt!
Gå til toppen av siden

Mi

» VIP

Skrevet - 15/07/2003 :  10:41:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
-De fleste feilene vi gjør er nok ubevisste! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.