hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk av sprangsele på hopper som sparker.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bruk av sprangsele på hopper som sparker.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  14:23:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann.

Så under et annet emne på debatten her at bruk av sprangsele på hopper som sparker under bedekning ble diskutert.
Siden jeg selv har avelshingst, er dette et tema jeg gjerne vil høre andres syn på.

Mange sier at ALLE hopper står for hingsten bare de er klare.
Det er tull, vi har hatt flere hopper som ikke står igjennom hele ( og flere ) brunsten.
Så hva skal man gjøre?
Risikere hingstens liv og helse, eller si nei takk?

Vi har ei hoppe til bedekning nå.
Ei eldre hoppe med flott gemytt!
Hun har nylig hatt en 8-dagers brunst, vi begynte å bedekke 3 dagen for da pleier de å stå.
De 2 første dagene prøvde vi bare et par ganger, og slutta med en gang hoppa sparka.
Etter hvert skjønte vi at hoppa ikke ville slutte å sparke, så med mye strev og en god del sår, fikk vi bedekt 2 ganger før vi ga opp.

Nå ser hingsten ut som et voldsoffer, heldigvis ingen alvorlige skader, men det er da bare flaks!
Hoppa er hoven i bakbeina, virker som om hun har overbelasta litt.
Begge hestene har hatt en psykisk slitsom tid, det ser man på dem.

Om ikke hoppa har tatt seg, vil jeg spørre eier om tilatelse til å bruke sprangsele ved neste brunst.
Dette er en siste utvei om hoppa forsatt ikke står.
For selv om det gikk bra med hingsten denne gangen, kan det gå galt neste gang...
Tror neppe at jeg prøver mer enn et par ganger ved neste brunst om hoppeeieren ikke tillater bruk av sprangsele.

Man må da som hingsteeier også kunne sette krav / begrensninger?!
I hvertfall kommer jeg til å gjøre det framover.
Skal man heller avvise hopper som sparker?
Selvfølgelig skal hoppa få tid, man finner ut rimelig mye på en hel brunst.
Sprangsele er absolutt siste utvei, men ved rett bruk ser jeg ingenting galt med det.
Og hva er alternativet?
Slippe hestene løs sammen, la de løpe til utmattelse før hingsten tvinger seg på ei "knekt" hoppe?
Det ville jo vært mer naturlig, siden det foregår sånn i naturen....
Men ville det vært bedre for hestene?

Hester har ikke sexliv som oss, de parrer seg av instinkt ikke av lyst.
Så en debatt på hest.no, der ble det likestilt med voldtekt å bedekke ei uvillig hoppe.
Å hevde at den får psykiske sår inni seg synes jeg blir ganske vilt å si...

Hva sier dere?

Mvh Anette

Anette

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  15:28:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med deg. Liker heller ikke når vi må fram med sprangsele, noe vi nesten aldri gjør da. Men heller det enn og risikere hingstens frematid, syntes valget er ganske så lett jeg! Ta for eksempel Etat, han ble sparket i "stellet" sitt og ble ødelagt som avlshingst.
Syntes ikke det er verdt og la hingsten oppleve slike ting nei!

Og ja, det sant det du skriver om hopper som står kan også fortsette og sparke. Tror det kan være lett og menneskeliggjøre hestene her, samt hundene. En del tisper må holdes for at de skal bli bedekket, andre må til slutt insemineres.
Så jeg syntes det er greit som en siste utvei og ta en sprangsele i bruk. Som sagt; heller det enn og risikere hingsten.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 23/05/2005 :  16:39:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Derfor sier jeg ja til inseminering, og nei til 'naturlig' bedekning. Skal hestene på slipp er det greit, da får de hele sommeren på seg. Men at noen skal stå å passe på akkuratt når hestene skal parres... Jeg ville ikke latt min hoppe bli bedekket på en slik måte. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  17:39:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hoppene gjør det vanligvis ikke enkelt for hingsten, selv om de er brunstige og klar for bedekking. Og noen hingster er utrolig brutale mot hoppene, så jeg er enig med Irriducibili; Ja til inseminering. Holter har fått prøvd begge deler, ble inseminert ifjor, men det forrige føllet ble unnfanget på "gamlemåten", og da hadde Holter sprangsele på (skjønner godt at hingsteier vil ha på det, ikke gøy å få en hingst verdt millioner ødelagt på den måten)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  19:00:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Enten skal det skje ute på slipp under kontrollerte omstendigheter, ellers så skal det skje med inseminering. En evt. hest av meg skal ikke bedekkes med tvang. Fyss og føy :-) Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 24/05/2005 :  09:35:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm

Hestefolk er utrolig dobbelmoralske.
Nei til tvang sier mange, men hva med alt det andre dere tvinger hestene deres til da?
Sal, hodelag, dressur, sprang, stå på boks alene flere timer i døgnet, gå på hengern som er helt ulogisk for en hest å gjøre osv.
Alt dette er påtvunget av oss mennesker!
Men gud forby at hoppa deres skal tvinges til å bli bedekket, noe som er langt mer naturlig enn å bli tatt med til veterinæren, satt i tvangsboks og insiminert, Nei fysj og fy
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  10:49:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er -ikke- naturlig at en hoppe blir bedekket med sprangsele, hvor har du fått det fra? Jeg er ikke noe fan av voldtekt, og ja - det er slik jeg ser på tvangsbedekking med bl.a. sprangsele; som sagt i en annen debatt så har jeg jobbet på et stutteri, og ingenting var verre enn å se hvor mye hoppen kjempet og vred seg, hvor hissig hingsten ble og ikke minst hvor fælt det var å holde et føll unna som absolutt skulle tilbake til moren - og som var livredd den store hesten. Sprangselen hindrer nok skader på hingsten, men hva med skader på hoppene? Var mang en shaky hoppe etter det der, med rifter og andre småskader både her og der. For bedekkes skulle det; man hadde jo sprangselen.

To voksne mennesker på den ene siden av en "bedekningsbom" som tviholder i leietau for at hoppen skal holde seg nede og ikke rygge, sprangselen, og kjetting bak hoppen, og så kommer hingsten. Nei, vet du hva, det skal aldri noe dyr jeg eier få oppleve. Man tvangsbedekker da ikke andre dyr heller (så vidt jeg vet hva gjelder hunder, katter, griser og sauer).

Å sammenligne dette med ridning og hold av hest blir "litt" drøyt. Dette her går på personlige preferanser, ikke hva som er gjort i hundrevis av år. Forresten er dressur helt naturlig for hesten; dette er ting hesten gjør på egenhånd, det vi lærer dem er signaler for at de skal kunne gjøre dette under rytter også.

Jeg er ikke i mot å bedekke hopper, for all del, jeg ønsker bare at det skal skje enten ved et kontrollert slipp, slik at naturen får gå sin gang, eller at hoppen skal insemineres.
Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 24/05/2005 :  11:19:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er det langt ifra alle som bedekker på den måten du beskriver Formosissima!
Det må da høre med til skjeldenhetene?
OG DET ER DA ALT ANNET ENN RIKTIG BRUK AV EN SPRANGSELE!!
Men i mine øyne missbruk av et greit hjelpemiddel.

Du er imot all annen form for bedekning enn slipp og insiminering, det var det jeg reagerte på.
Og i tillegg kaller du alt annet tvang og voldtekt.

For det finnes mange andre metoder.
Og de er ikke stygge på noen måter, for langt ifra alle hopper skaper seg vrang ved bedekning.

Har du sett hvordan enkelte hingster behandler hoppa ved slipp?
Tror du virkelig du har kontroll?
Å la en hingst jage ei hoppe til den omtrent stuper, for så å bedekke er da langt mer slitsomt for hoppa enn om de begge blir holdt fast.
Ville du hvirkelig la hoppa di gjennomgå noe slikt?
Svært få hingsteholdere lar hestene gå sammen, innen enkelte raser ingen, så det vil nok begrense utvalget av hingster veldig.

Når det gjelder skader på hoppa under bedekning, så er det da bare ved insiminering man kan være garantert å slippe dette.
Forresten har de hoppene jeg har sett med værst skader i form av bitemerker og spark, kommet fra slipp.

Synes det er trist at stutteriet du jobbet på brukte slike ufine metoder.
Men alle er inne sånn, jeg kjenner som sagt ingen som behandler hestene sine sånn...
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  11:50:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Du må gjerne reagere på det så mye du vil, men det er fortsatt min mening. Finnes det ikke slipp for den rasen jeg evt. en gang får, så blir det inseminering. Så enkelt er det - og jeg synes fortsatt det er tvang og "voldtekt" når en hoppe motsetter seg det så voldsomt at man må binde hesten fast med alskens seler og lignende for å få et føll ut av det (men hvor har du fått at "alt annet" er tvang og voldtekt fra? Det er bruk av sprangsele jeg er i mot). :-)

Så, ja. Jeg ville heller sluppet hoppen min ut på et slipp og latt -naturen gå sin gang- enn å tvinge den med å binde alskens rart på den.

Du må jo gjerne nevne de andre metodene som finnes enn inseminering, vanlig bedekking, slipp og tvangsbedekking (med 'vanlig bedekking' så mener jeg en kontrollert bedekking hvor hoppen faktisk står frivillig)?
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  12:14:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Formosissima.

Sånn bare til opplysning, det følger hverken kjetting eller tvangsbom med når man kjøper en sprangsele!
Og som sarha skriver, dette er gal bruk av et greit hjelpemiddel!

Hver har rett til sin mening, tipper din hadde vært en annen om du hadde eid en hingst...

Mvh Anette

Anette Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  13:03:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg er klinkende klar over at det ikke følger med, men jeg satte et eksempel. Jeg liker fortsatt ikke sprangselen, og nei - jeg hadde ikke gjort det om jeg hadde eid en hingst heller. Jeg synes ikke sprangselen er et greit hjelpemiddel (jeg har sett den i bruk under normale omstendigheter også, som sagt - det andre var et eksempel, dog hentet fra virkeligheten).

Hvorfor er det så vanskelig å takle at dette er min mening, og at jeg ikke ville gjort det slik, selv om dere ville det? Og jo, jeg kan trygt si at jeg hadde ment det samme, om jeg så hadde eid verdens mest ettertraktede hingst. Er en grunn til at mange bare tilbyr inseminering, vet du.
Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 24/05/2005 :  13:08:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det spiller liten rolle hva som er "riktig" bruk av sprangsele. Jeg har sett tvangsbedekning gjennomført flere ganger, og det er mulig ved hjelp av sprangselen.

Tvangsbedekningen var ikke noe synsbedrag, og selen ble ikke brukt for å forhindre at hoppa skulle slå. Den ble brukt for at den skulle stå helt i ro, såpass stramt bundet at de holdt på å velte når hingsten hoppet på.

Etter mine erfaringer så sier jeg for evig nei takk til bruk av sprangsele, og ja takk til inseminering. Nå er det egentlig ikke noe stort problem for meg da Norge ikke har noen hingster tilgjengelig på "naturlig" som jeg kan tenke meg å bruke.

Men for all del, jeg forstår hingsteeieren også. Om jeg hadde hingst ville jeg aldri ha sluppet den på en hoppe som hadde mulighet til å gjøre noen skade på den.
Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 24/05/2005 :  18:55:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det dere forteller om er missbruk av sprangsele.
For den skal brukes for å forhindre hoppa å slå, ikke for å snørpe den fast!
Kjetting, jernbommer og andre redskaper som er nevnt, har ingenting med bruk av sprangsele å gjøre, og det høres forferdelig hardhent og unødvendig ut.
Til sammenligning er pisk, sporer og faktisk også bitt torturredskaper i gale hender.
Alle disse tingene er ok til å forsterke hjelperne, men de kan missbrukes til å direkte skade hesten!
Greit å fortelle om eksempler, men alle er ikke like.
Jeg kunne ramsa opp masse stygt bruk av "ufarlig" utstyr, men ser ingen vits i det, da jeg synes det bare blir dumt.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  19:26:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men du har fortsatt ikke ramset opp andre bedekningsmetoder, slik jeg spurte om.
Man bruker sprangsele for å hindre en hoppe i å slå, da kan man mer eller mindre bedekke en hoppe som ikke er klar, men som kanskje ville stått for hesten dagen etter. Da er det fortsatt tvang i mine øyne. Uansett hvor mye du misjonerer for at sprangsele er OK, så blir det aldri det i mine øyne.

(For øvrig bruker jeg akkurat nå hverken pisk, sporer eller bitt).
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  00:46:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Man bruker sprangsele for å hindre en hoppe i å slå, da kan man mer eller mindre bedekke en hoppe som ikke er klar, men som kanskje ville stått for hesten dagen etter. Da er det fortsatt tvang i mine øyne. Uansett hvor mye du misjonerer for at sprangsele er OK, så blir det aldri det i mine øyne.

ALT vi gjør med hestene våre er vel i og for seg en for for tvang, uansett hvor mye NH og whatever man gjør for å "lette" det. Joda, de fleste dressurøvelser er "naturlige" men du verden hvor mange hester der ute i verden som blir tvunget til å gjøre disse MOT sin vilje! Mange hester som blir ødelagt fordi de blir tvunget i en form de overhodet ikke er feks sterke nok til å holde!!!

Eksempelet ditt og Liwi sitt er ikke akkurat det jeg syns høres veldig behagelig ut. Men jeg vil tro at en sprangsele i teorien skal ha DENNE funksjonen:

Den skal sitte "umerkelig", men holde tilbake når hoppen slår. Kan vel i og for seg sammenlignes med slagreim på hestekjøretøyer det. Noen tomsinger surrer jo den også gaaanske stramt, men vi kan ikke bannlyse slagreim for det... (satt litt på spissen, men...)

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  00:57:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Altså, det er kanskje sprøtt av meg å trekke inn forplantning/seksualitet, men jeg mener fortsatt at tvang ikke har noe som helst å gjøre inne i det bilde, så lenge det ikke er "naturens egen tvang" som slår til. Være seg menneske, hest, gris, storfe, fjærkre.. Ja. Tvangsbedekking er ikke noe jeg støtter, og jeg vil som sagt heller gå for inseminering eller naturlig bedekking.

Jeg tror alle har fått med seg at jeg mener dette nå, så derfor gir jeg meg. Så får det heller være til andres irritasjon at jeg er en "slik en" som ikke støtter bruk av sprangsele :-)
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.32 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.