hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Utstoppet shetlandsponniføll!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Utstoppet shetlandsponniføll!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

beat

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  10:14:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette ble etterhvert en morsom diskusjon. Gode argumenter Formosissima, sitter her å ler jeg :D
How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 25/05/2005 :  13:18:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaja... Jeg er ikke særlig kjent for å være smart. Jeg er også kjent for å blande ting med hverandre.

Men utstopping er vel ikke så galt? Jeg ville ikke hatt et utstoppet dyr på rommet mitt, men de som ville det da??? Ser ikke noe galt i det jeg.

Men hvis de drepte føllet når det var friskt, så hadde jeg nok reagert. Men hvis det var døfødt eller noe sånt så er det ikke så galt.

Ser ikke noe galt i utstopping i det hele tatt egentlig. Har ignen utstoppede dyr så jeg vet egentlig ikke hvordan det er å ha et ekorn eller en hauk som glor på deg....

Hilsen dusten

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  13:46:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Da kan vi være enige om å være uenige, Maxidigger. Jeg synes utstopping er galt så lenge dyret blir drept av kun den grunn, men at det er "greiere" å gjøre det dersom dyret døde naturlig. Du synes det er greit, sånn er det bare :-) Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  16:03:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding

Maxidigger:

Kopi av melding:
Ingen dyr liker oss mennesker egentlig.

Hva vet du om det? Har du spurt? Uten å virke som den selvdiggeren så tror jeg faktisk hesten min liker meg ganske godt. Hester (dyr generelt) er ikke som oss mennesker vet du. Det som er så fint med dem er at du med en gang finner ut om hesten ¨liker deg eller ikke¨. Hestene spiller ikke falske spill på lik linje som mange mennesker gjør.

Instinktmessig så er det villhester, hester som er lite behandlet (redd etc) eller hester som er dårlig behandlet som ikke ¨liker¨ (i gåseøyne for jeg synes orde 'like' ikke er helt passende egentlig. Synes det går mer på å godta og forstå enn å like) oss mennesker. Min hest ser ikke på meg som et trussel i den forstand som de førstnevnte hestene. Min hest har opplevd mye vondt i sitt liv og jeg tror han er ganske så fornøyd med det livet han lever nå. Synes det blir for naivt å tro at dyr ikke liker oss mennesker. På hvilket grunnlag? Jeg vil tro at den aller største delen av dyre-eiere behandler dyra sine som diamanter.

Redigert for å legge til hvem innlegget var rettet mot.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 25/05/2005 16:04:30 Gå til toppen av siden

-Kristina-

» VIP

Skrevet - 25/05/2005 :  17:00:44  Vis profil  Send %s1% en ICQ melding-Kristina-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Kristina-  Svar med kopi av melding
Jeg syns all utstopping er forferdelig jeg
Og begynte nesten å gråte når jeg så det føllet, siden jeg liker hester og hunder utrolig godt..
Greit nok hvis det hadde vært et minne for de, men hvis det er et minne, hvorfor selge det da?
Men men, det er jo ikke ulovlig(desverre), så folk får gjøre hva de vil

Smil til verden, og verden smiler tilbake :) Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 25/05/2005 :  19:16:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg syns all utstopping er forferdelig jeg
Og begynte nesten å gråte når jeg så det føllet, siden jeg liker hester og hunder utrolig godt..
Greit nok hvis det hadde vært et minne for de, men hvis det er et minne, hvorfor selge det da?
Men men, det er jo ikke ulovlig(desverre), så folk får gjøre hva de vil

Opprinnelig postet av **Kristina**

Man må jo få mene hva man vil men det er faktisk ikke kriminelt å stoppe ut husdyr/kjæledyr (med unntak for diverse eksotiske/utrydningstruede arter hvor det nok er diverse papirarbeid før man evt kan få tillatelse til utstopping - disse inngår ikke i min definisjon av husdyr/kjæledyr.)
Hvis dyret alikevel er dødt kan man sikkert like gjerne stoppe det ut (dersom det er et marked for utstoppede dyr av denne type) som å bare destruere det.

Vil selv aldri omgi meg med utstoppede dyr men synes alikevel det blir feil å fremstille utstopping som rene dødssynden.

Tror folk at kjøtt vokser i kjøttdisken og at all pels er syntetisk?

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 25/05/2005 :  19:38:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Maxidigger:

Kopi av melding:
Ingen dyr liker oss mennesker egentlig.

Hva vet du om det? Har du spurt? Uten å virke som den selvdiggeren så tror jeg faktisk hesten min liker meg ganske godt. Hester (dyr generelt) er ikke som oss mennesker vet du. Det som er så fint med dem er at du med en gang finner ut om hesten ¨liker deg eller ikke¨. Hestene spiller ikke falske spill på lik linje som mange mennesker gjør.

Instinktmessig så er det villhester, hester som er lite behandlet (redd etc) eller hester som er dårlig behandlet som ikke ¨liker¨ (i gåseøyne for jeg synes orde 'like' ikke er helt passende egentlig. Synes det går mer på å godta og forstå enn å like) oss mennesker. Min hest ser ikke på meg som et trussel i den forstand som de førstnevnte hestene. Min hest har opplevd mye vondt i sitt liv og jeg tror han er ganske så fornøyd med det livet han lever nå. Synes det blir for naivt å tro at dyr ikke liker oss mennesker. På hvilket grunnlag? Jeg vil tro at den aller største delen av dyre-eiere behandler dyra sine som diamanter.

Redigert for å legge til hvem innlegget var rettet mot.

Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

Unnskyld... Jeg overdrev nok en del der ja...

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  20:50:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Opal

Håper du ikke hintet til meg der? :-)
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 25/05/2005 :  22:48:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes i grunnen det er stor forskjell på å stoppe ut villdyr og kjæledyr.

Villdyr er det som regel jakt på uansett, mens kjæledyra våre har vi mere følelser for, og dermed blir saken veldig annerledes! For min egen del vertfall.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 25/05/2005 :  22:55:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Opal

Håper du ikke hintet til meg der? :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Hintet ikke til noen.

Har bare inntrykk av at mange har et merkelig forhold til liv og (ikke minst) død.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  23:19:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er greit for meg å stoppe ut et dyr som allerede har dødd en naturlig død, eller evt. hvis man er på jakt og skyter ørten ryper, at man stopper ut en av dem - men det jeg ikke liker er når man slenger børsen over skuldren, trasker ut i skogen og meier ned en mengde dyr kun for å stoppe de ut. Det er, som jeg sa, noe jeg forbinder med trofèjakt; litt som rike mennesker som tar seg en "safari-tur" med innlagt souvernir-jakt i Afrika; usmakelig. Ellers hadde jeg aldri klart å ha et utstoppet kjæledyr heller, men det får være opp til hver enkelt.

Husker en gang det var en på TV-en i et jaktprogram/en dokumentar om en eller annen riking, som sa han jaktet fordi han likte følelsen av å se dyret dø og vite at han hadde mestret/beseiret det, og at han likte å jakte fordi han da kunne henge det på veggen, noe annet jaktet han ikke for. Dèt er hva jeg kaller usmakelig.

Ellers er jeg ikke vegetarianer; jeg spiser kylling, fisk og noe stor-fe-kjøtt, og nyter det. At jeg ikke spiser gris er en annen sak og har ikke noe med dette (eller religion ;-) å gjøre.
Jeg får avliver dyr som lider, og synes ikke det er noe greit at folk lar dyret sitt lide bare for å beholde det - da er det lettere å la det få slippe.
Men jeg klarer ikke å drepe dyret selv, det må noen andre gjøre for meg. Jeg er kanskje ikke en slik person (jeg klarer knapt nok ta i en død fisk, det er -ekkelt-!)

Jeg synes en spurv og en hvilkensomhelst hest er like mye verdt, og synes like syndt i begge to dersom de skader seg. Med en hvilkensomhelst hest mener jeg en hest jeg ikke har kjennskap til, eller ikke kjenner spesielt godt. Akkurat som med et menneske; det er syndt i mennesker som lider, og det er selvfølgelig trist når et menneske dør - men jeg klarer ikke synes syndt i alle, rett og slett fordi jeg ikke har noe forbindelse med dem i det hele tatt - og dette er det nok mange andre som ikke gjør heller - man kan jo ikke sette seg ned og sørge hver gang noen dør i verden.
Jeg synes krig og tortur er fælt, men det er også det jeg synes er fælt; jeg klarer ikke å være lei meg fordi Achmed i Irak ble drept i krigen; fordi jeg ikke har noe kjennskap til Achmed fra Irak. Samme gjelder Svarten fra Toten; jeg er ikke lei meg dersom denne hesten blir avlivet - jeg kjenner den ikke.

Men, nå sporer jeg vilt av her.
Mitt poeng er at jeg tror jeg har et rimelig normalt syn på liv og død og hvordan naturen fungerer (om enn er jeg kanskje litt mer glad i dyr, og verdsetter kanskje dyrene høyere enn jeg verdsetter en del mennesker), men jeg finner altså likevel drap for "moroskyld" og for "trofèets" skyld smakløst. :-)
Gå til toppen av siden

-Kristina-

» VIP

Skrevet - 26/05/2005 :  08:00:24  Vis profil  Send %s1% en ICQ melding-Kristina-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Kristina-  Svar med kopi av melding
Opal: jeg mente det ikke sånn..
Jeg syns det er dumt at det er lovlig å utstoppe dyr, men meg om det.. men jeg aksepterer jo andres syn på det.. men JEG ville aldri hatt et utstoppa dyr i mitt hus.. det klarer jeg ikke.. og når jeg så føllet som var utstoppa, så sprakk jeg litt.. er ikke vant til å se et føll utstoppa, men så sant som jeg sier ,så syns jeg det burde vært ulovlig, men det er det jo ikke, og det respekterer jeg.. ville bare ha fram at jeg syns det er trist!!
sorry om jeg sa noe dumt

Smil til verden, og verden smiler tilbake :) Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2005 :  12:18:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Jeg mener det er helt horibelt å stoppe ut"sin beste venn"uansett dødsårsak! Jeg har også hørt om ei som hadde SKINNET til hesten sin hengende på stueveggen!!! Da jeg var i Polen så jeg en utstoppet hest i en kullgruve og ble direkte KVALM! Legger ved bildet.Men det er MIN mening,smaken er jo som baken-delt i to

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2005 :  17:05:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Sikker på at det var en utstoppet hest, og ikke en lagd i plastikk (er umulig å bedømme for oss med den bildekvaliteten)? Veit f.eks at Løwenborg har en ganske så naturtro (ihvertfall på litt avstand) hest utenfor butikken deres. Det er jo ikke så ille :) Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2005 :  17:34:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Kjenner noen som har hesteskinnet på stueveggen. Ville ha et minne fra denne hesten som hadde betydd mye for den familien. En god traver tror jeg det var =)
Må innrømme at det er ikke det vanligste jeg ser i stua til folk, og jeg tviler litt på at jeg ville ha hatt det selv. Sikkert bare meg som er en tanke firkantet ;)
Til og med ørene hang på veggen..
Tror det har litt med hva vi er vant til å se også. En utstoppet rev er jo ikke det uvanligste(et trofe fra den dagen man knertet storreven???), mens derimot en shettis er vi vel ikke så vant med å se utstoppet.
Nei, jeg vet ikke jeg hvilket syn jeg har på utstopping. hmmm *tenke* niks, ingen mening

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.